Korkosuojatuotteet olisi pitänyt nähdä sijoitusinstrumentteina
Huuli pyöreänä kuuntelin kesällä 2021, kuinka lehdissä annettiin, jopa ihan alan lehdissä tyyliin Kauppalehti, neuvoina ihmisille korkojen nousua vastaan, että säästäkää, älkää suojautuko koroilta.
Vastuutonta. Olisi pitänyt ehdottomasti neuvoa kaikkia suojautumaan koroilta.
Se on halpa tapa välttää lähes varmasti eteen tulossa olleita kuluja.
Ilmeisesti pankit tai korkosuojausjohdannaisten myyjät olivat siellä viestin takana?
Halpa tapa, josta pääsee kuluista eroon, jos korkoympäristö olisi palaamassa miinukselle.
Mutta ei. Ihmisiä johdettiin suoraan harhaan.
Kommentit (66)
Otin lainan vuodenvaihteessa 20-21 ja silloin mulle oli tarjolla kattoa jonnekin 3,5 een. Lattia oli reilussa prosentissa, plus tietenkin marginaali. Ihan laskemalla ja riskejä arvioimalla tulin siihen tulokseen ettei tuollainen kannata. Sehän tietenkin toimisi jos korot nousisi pitkäksi aikaa yli nelosen, ei muuten. Tällä hetkellä olisin kolmatta vuotta tappiolla jos olisin tuon tarjouksen ottanut.
Ap on ilmeisesti ensimmäistä kertaa elämässään laina-asioiden kanssa tekemisissä? No ehdit vielä viisastua kun oot ilmeisen nuori. Muutama tosiasia tietämättömälle:
-Pankit tarjoaa eri asiakkaille erilaisia lainaehtoja. Oman tilanteesi perusteella et voi tietää muiden tilanteita.
-Pankit eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia vaan harjoittavat liiketoimintaa. Näin ollen ne myyvät sellaisia tuotteita joista saavat voittoa. You do the math, jos onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi levy päälle, osta välillä muutakin kuin meiran osakkeita.
Kyllähän 4 ällän ylioppilas osaa vaikka mitä. Paitsi matematiikkaa kun siitä tuli vain C.Pitkän matikan C = lyhyen L vuonna 1991
ApMiten noin vanhalla on vielä asuntolainaa? Itse 43v ja alle kymppitonni jäljellä Helsingissä sijaitsevasta 100-neliöisestä kodista.
Ei mulla ole asuntolainaa. Missä sanoin, että mulla on asuntolaina? Se on perintöveroon otettu laina. Vero oli 230 000€.
ApToivottavasti perinnön arvo kattaa 230t euron velan ja koron, jota olet muistaakseni maksanut jo jonkun aikaa, kun viimeksi täällä avauduit.
Tänään viimeksi ja useampaan otteeseen. Kova on hätä omasta pärjäämisestä, vaikka ikää jo on
Otapa vaihteeksi kantaa ajatukseen, etteivät pankin ekonomit kannustaneet sijoitusfunktiona ihmisiä suojaamaan lainojaan korkokatoilla vuosien 2020-2021 aikana? Meinaan aina välillä oli lehdissä näitä juttuja, missä toimittaja kysyy parasta vaihtoehtoa jos korot nousevat.
Miten kukaan on voinut tuolloin enää sanoa, että säästäminen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän 4 ällän ylioppilas osaa vaikka mitä. Paitsi matematiikkaa kun siitä tuli vain C.Pitkän matikan C = lyhyen L vuonna 1991
ApMiten noin vanhalla on vielä asuntolainaa? Itse 43v ja alle kymppitonni jäljellä Helsingissä sijaitsevasta 100-neliöisestä kodista.
Ei mulla ole asuntolainaa. Missä sanoin, että mulla on asuntolaina? Se on perintöveroon otettu laina. Vero oli 230 000€.
ApToivottavasti perinnön arvo kattaa 230t euron velan ja koron, jota olet muistaakseni maksanut jo jonkun aikaa, kun viimeksi täällä avauduit.
No mikähän on perinnön koko, jos vero siitä on 230 000€? Mietipä.
Ap
Menetät koko perinnön talousosaamattomuutesi johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Otin lainan vuodenvaihteessa 20-21 ja silloin mulle oli tarjolla kattoa jonnekin 3,5 een. Lattia oli reilussa prosentissa, plus tietenkin marginaali. Ihan laskemalla ja riskejä arvioimalla tulin siihen tulokseen ettei tuollainen kannata. Sehän tietenkin toimisi jos korot nousisi pitkäksi aikaa yli nelosen, ei muuten. Tällä hetkellä olisin kolmatta vuotta tappiolla jos olisin tuon tarjouksen ottanut.
Ap on ilmeisesti ensimmäistä kertaa elämässään laina-asioiden kanssa tekemisissä? No ehdit vielä viisastua kun oot ilmeisen nuori. Muutama tosiasia tietämättömälle:
-Pankit tarjoaa eri asiakkaille erilaisia lainaehtoja. Oman tilanteesi perusteella et voi tietää muiden tilanteita.
-Pankit eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia vaan harjoittavat liiketoimintaa. Näin ollen ne myyvät sellaisia tuotteita joista saavat voittoa. You do the math, jos onnistuu.
Sä olit niille ilmeisen perseinen asiakas! Meinaan mulla oli jo toi sama laina kesältä 2020 Nordeasta, ja korkoputki oli väleillä 0,32 - 1,2%. Marginaali 1,5%, koska kyseessä oli muu laina. Eli kokonaiskorko olisi ollut maksimissaan 2,7. Sain sen seuraavana kesänä OP:ssä 2,25:een (maksimi).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikähän on perinnön koko, jos vero siitä on 230 000€? Mietipä.
ApMenetät koko perinnön talousosaamattomuutesi johdosta.
Mikä olisi taitavaa mielestäsi? Osakesalkun myynti ja velattomuus?
Well, minusta velka korkokatolla on lähes kuin velattomuus, jos sitä vastaan on yhtä iso osakesalkku.
Ap
Mutta et halua sijoittaa sitä asuntoon menevää osaa? Mietin sitä ulkopuolelta, tilannetta tietysti tuntematta lähinnä. Mutta siis riskiäkin pitää toki hallita. Sen takia ratkaisusi voi olla riskin kannalta parempaan lopputulokseen johtava, olet oikeassa.
Ap