Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut poikalasten äidit jaksatte?

Vierailija
29.12.2022 |

Esikoinen on tyttö, ja vaikka hänellä todettiin lukiossa adhd, oli hän aina hallittavissa ja taaperonakin kiltti ja totteli kun määrätietoisesti kielsi.
Mutta kuopus, huh hei?! Hän on vasta 11kk ikäinen ja olen jo aivan loppu.
Olen lukenut poikien äitien juttuja ja havainnut lähinnä pienten miesten ihasteluja.
Mutta en samaistu.
Kaikkialle kiipeää, tunkee sormia pistorasioihin ja kaikkiin reikiin mitä mistään kodin kolosta löytyykään.
Kaatua muksahtelee kymmenen kertaa päivässä koska ei ole mahdollista kulkea kädet selän suojana 247.
Heti kun silmä välttää, on joko kiivennyt/vetänyt jotain alas tai imemässä jatkojohtoa, jonka kaivanut sohvan alta.
Otan pojan mukaan vessaan turvallisuussyistä, mutta siellä hän joko kiljuu (kivasti kun kaikuu) tai nuolee viemärinkantta.
Ja itse pöntöllä kun istuu, ei paljoa pysty tekemään kuin katsomaan tuota termiittiä.
Poika myös karjuu aamusta alkaen taukoamatta ja ilmaisee itseään kiljumalla, jota esikoinen ei tehnyt ikinä.
Päiväunille nukahdetaan vasta kun on kammettu istumaan 20 kertaa ja yritetty karata sängystä.
Esikoisen kanssa olin kotona 3 vuotta, mutta tämän toisen kanssa haaveilen jo päivähoidon aloittamisesta (tarkoitus oli aloittaa se pojan ollessa 1,5v).

Jääräpäisyys on selvästi myös vallitseva piirre, mutta huomaan selkeän eron tuossa villiydessäkin versus tyttöön.
Tutuilla on kaikilla poikia ja nämä äidit ovat ihan loppu, yksi jopa itki, kun syntyi toinen poika.
Missä iässä pojista voi jo nauttia, itse en ole nauttinut sen jälkeen juuri yhtään, kun oppi liikkumaan..?
Kauhea ajatella näin, mutta näin se on.
Vielä kun yölläkään ei nuku kunnolla, ei meinaa päivisin jaksaa tuon villin perässä.
Ja joo olen kuullut rauhallisten poikalasten legendasta, en kaipaa satuhahmojen äitien vertaistukea, vaan vertaistukea näiden touhukkaiden poikataaperoiden vanhemmilta.
Luin, että pojat ovat villimpiä, koska koettelevat voimiensa rajoja jo varhain.
Faktat on siis kunnossa teoriassa, ja joojoo ei tää ikuisuutta kestä, mutta käytännössä tämä arki uuvuttaa koska helpottaa siis?? Missä iässä siis

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummolla oli 10 lasta, tasan kumpaakin sukupuolta. Sanoi kerran että mielummin kasvattaisi kymmenen poikaa kuin yhtä tyttöä. Pidin outona (olin teini).

Nykyään ymmärrän hyvin. Oma nyt 4 vuotias poika on se vilkas ja energinen rämäpää enkä epäile hetkeäkään etteikö terveyskeskus tule tässä tutuksi vuosien aikana mutta auta armias noiden varhaisteini-ikäisten tyttölasten kasvatusta. Miehellä kaksi sellaista, ex-vaimonsa kanssa ovat ihan helisemässä niiden kanssa. Joten tähän saakka ja tähän mennessä: varsin tyytyväinen olen omaan kilttiin poikaani.

Tosin pidän asiaa enemmän persoona-asiana, kuin sukupuolikysymuksenä mutta vaikuttaa tuo teini-ikä ainakin vaikealta kaikkien tuntemieni tyttöjen kohdalla. Ja olin itse toki samanlainen tuittupää aikanaan, että omakohtaistakin kokemusta on :)

Vierailija
62/64 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen sinkku ja lapseton...

Mä taas olen onnellinen, että olen parisuhteessa ja mulla on lapsia.

Yks kaunis päivä se yksinhuoltajuus sieltä napsahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi poikaa, mutta ei kumpikaan ole ollut ap:n lapsen kaltainen koheltaja. Kivoja poikia, vauhtia kyllä riittää, mutta ennakointi ja kasvatus. Aina ei voi olla kiva mutsi, eikä saa pelätä lapsen mielen pahoitusta.

Niin kun on helpot lapset, ei välttämättä ymmärrä millaista on kun ei ole helppo.😀

Ei se kasvatuksesta ole kiinni, viikareiden kanssa vaaditaan tuplamäärä hermoja ja jaksamista, helppojen kanssa pääsee helpommalla.

Kyllä itekin esikoiseni kanssa ihmettelin,

miten ihmiset ei omaa lastaan jaksa vaan valittavat väsymystä ja vilkkautta.

Enää en ihmettele, kuopus on saanut nöyräksi.

Ap

Missä kohtaa sanoin, että lapseni ovat helppoja? Molemmilla on omat haasteensa, vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää ihan joka päivälle. Eivät ole mitään nepsylapsia, vaan ihan ovat tavallisia poikia.

Vierailija
64/64 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä "satuhahmon" esikoispojan äiti. Meidän kohta 3-vuotias poika ei ole noin villi, ja hyvin pärjäillään ja hänen olemassaolostaan nautin joka päivä. Pikkusisko on syntymässä pian ja kohta nähdään, onko hän rauhallinen vai rasavilli vai jotain ihan muuta. En voi sitä sukupuolen perusteella katsos tietää.

Ei rasavilliys ole mikään sukupuoleen liittyvä ominaisuus. Teet oikeasti hallaa sekä pojille ja miehille että tytöille ja naisille, kun yleistät omien lapsiesi perusteella, että tytöt on kilttejä ja pojat villejä.

Tästä löytyy ihan tutkimuksiakin, että poikalapset ovat luonnostaan villimpiä, koska heillä on keskimäärin enemmän energiaa/ovat isokokoisempia/syövät enemmän. Tottakai poikkeuksia on ja mikään ei valehtele kuten tilasto, mutta toistaiseksi vielä biologia ohjaa tätä kehitystä.

Mielellään ottaisin luonnonoikun ja tuollaisen säännön vahvistavan poikkeuksen.

Mutta kun sain tällaisen vilkkaan viikarin, haen täältä vertaistukea.

Aika vähän sitä tosin saa, lähinnä vittuilua nää vastaukset on olleet tai juuri niitä rauhallisten poikien äitejä.

Siinäkin tosin aika kultaa, anopin mukaan mies oli vauvana oikein kiltti ja rauhallinen eikä itkenyt.

Kun poikamme syntyi, muisteli naapurin rouva miehen kolttosia ja miten karkaili aina, ja kaveriensa äidit sitä, miten vilkas ja kepposteleva mies oli (hyppi autojen katolla jne.).

Joten ehkäpä kaikki rauhallisten poikien äiditkään eivät muista ihan autenttisesti. :D

ap

Tuossakohan se ap:n ärsytyksen varsinainen kohde onkin? Ovat isokokoisia niin ei voi tällätä rimssumekkoon ja näytä söpösiltä? Ja ihan sitä ruokaa pitää olla niille lapsille? T: kolmen teinipojan äiti

Ainakaan empatiaa et pysty noilla omilla tunnetaidoillasi pojillesi opettamaan.

Minusta se on yksi vanhemman tärkemmistä tehtävistä

Ap

Käsitykseni mukaan ap sinä täällä julkisesti itket miten hirveä lapsi sinulla on, en minä? Että kummalla meistä on empatian kanssa, varsinkin omia lapsia kohtaan, opettelemista?

Se miten sä puhut täällä vieraille, meille vertaistukea hakeville ihmisille ja annat nuita tykität rimpsumekko-kommentteja, kertoo käsittääkseni juurikin sinusta, ei minusta.

Jos sulla on paha olla, älä pura sitä muhun, älä halveksu, ilkeile tai esitä olevasi parempi.

Jos et kykene sanomaan mitään hyvää, älä sano jooko yhtään?

Kaltaisesi pilaavat tämän palstan, mieti sanoisitko tuon kaiken omalla nimelläsi ja kasvoillas?

Jos niin tekisit, sinunkin hyvinvointisi huolestuttaa.

Rakkaus versoo empatiasta ja lapset kasvavat rakkaudesta.

Äiti voi ja saa olla uupunut ja hakea henkistä tukea mistä vaan sitä on tarjolla.

Ap

Äiti saa hakea vertaistukea haukkumalla omaa lastaan julkisesti? Mm. läskiksi (= isokokoinen suursyömäri). Et valitettavasti ole oikea ihminen opastamaan yhtään ketään ainakaan empatiassa tai muiden halveksimimessa... itse en täällä ole omia poikiani haukkunut ikinä. Ei ole tosin mitään syytäkään, jos jotain sanottavaa heille on heidän tekmisistään, kerron se ihan heille itselleen.