Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 10 000 asukkaan taajamissa pientaloasukkaan pitää kerätä biojäte erikseen tai ilmoittaa kompostoinnista. Onpa tehty vaikeaa..

Vierailija
29.12.2022 |

Itse tein niin kuin moni muukin eli ilmoitin kompostoinnista niin mulle ei tuoda mitään biojäteastiaa eikä siksi siitä mene maksuakaan.

Oikeasti heitän biojätteen edelleen samaan jätepönttöön kuin aina ennenkin.

Alkaa menemään viherpiiparointi jo ihan liian pitkälle. >:(

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on propaganda ja mielipiteenmuokkaus mennyt perille. Jopa 48% pitää toivottavana että maahamme tulee kymmeniätuhansia maamuja (vuosittain). Kaikkihan me tiedämme millaisia nuo tulijat ovat, ei heidän joukossa ole kovapalkkaisia asiantuntijoita, eritysiosaajia eikä edes kouluttautuneita.

Ignore, väärä keskustelusäie.

22/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Mä oon kompostoinu omat biojätteet jo pitkään. Enkä ymärrä mikä siinä on muka niin vaikeeta. Kerran päiväsä käyn tyhjentämässä bioastian, niin ei ala edes haisemaan sisällä. Keväällä tyhjennän mullat kompostista marjapensaiden juurille, ja hyvin on marjaa tullu.

Tuo ei todellakaan ole kompostoinnin koko kuva. Ei mikään ruoka muutu keväällä mullaksi, jos kompostiin on talven ajan kiikutettu biojätteet. Eivät ne pakkasessa kompostoidu, ja vaikka kiinteistöllä olisi eristetty lämpökompostori, niin kompostointiprosessi ei silti todellakaan käynnisty siellä kuin ääriharvoin, jos toimintana on vain kipata ruuat pömpeliin.

Eli se mitä kuntalainen nyt saa on keväällä umpijäässä olevan möhkäleen, joka on HYVÄLLÄ TUURILLA 4-5 vuoden päästä maatunut.

Mutta mihin ne biojätteet keväällä työnnetään, kun siellä kompostorissa on se umpijäämöhkäle???

Okei, kuika pajon sulla oikein tulee biojätettä jos sun komposti on keväällä täynnä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jaksaa hämmästyttää miten jotkut oikein kehuskelevat sillä, etteivät lajittele jätteitään. Loppukaneetiksi tulee yleensä vielä jokin kulunut, naapurin Reiskalta kuultu heitto valvontayhteiskunnasta ja/tai EU:stä.

Naapurin Raijalle (he/him) tehtiin kompostitarkastus, onko tämä valvontaa ?

Ei siinä, mutta kait tuotakin rahallista resurssia voisi tehokkaammin käyttää kun seurailee mitä maailmalla tapahtuu. Jos muut maat ei kiinnosta esim. Amazoni liian kaukana jonne dumpataan kaikki jätteet ihan suoraan niin vaikka sitten EU:n sisällä tehdä jotain ongelmajätteiden, elektroniikan, akkujen, renkaiden ym. "kierrätykselle". Jopa laivojen purkaminen on ulkoistettu ihan muualle ettei tartte määräysten sun muiden kanssa ongelmoida. Ihanan vihreää ja edistyksellistä, luonto kiittää.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Alang

Minä en laske sitä kierrättämiseksi tai vihreäksi että ne lastataan konttiin ja roudataan muualle "hävitettäväksi". 

Vierailija
24/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastusta.

Miten niin, meillä tulee halvemmaksi kompostoida biojöte, koska jäteauto käy vain kerran kuukaudessa.

Lämpökompostori ollut jo yli 10 v. Toki se maksoi, mutta ei meillä siitä muita kustanjuksia tule.

Näin ainakin useimmissa okt:ssa.

Vierailija
25/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastusta.

Miten niin, meillä tulee halvemmaksi kompostoida biojöte, koska jäteauto käy vain kerran kuukaudessa.

Lämpökompostori ollut jo yli 10 v. Toki se maksoi, mutta ei meillä siitä muita kustanjuksia tule.

Näin ainakin useimmissa okt:ssa.

Sama juttu, tosin meillä lämpökompostori ollut jo parikymmentä vuotta. Jäteauto käy kerran kuukaudessa, harvempaan ei saa (pk-seutu).

Vierailija
26/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on kompostoitu 20 vuotta. Omakotitalossa on jatkuva tarve mullalle ja turha sitä on säkeissä kaupasta kantaa kun sen saa kompostistakin.

Vierailija
27/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, itse en koe kompostointia ylivoimaisen haastavaksi mutta meitä on moneen junaan.

Vierailija
28/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komposti piti olla jo varmaankin 15v sitten että sai jatkettua sekajätteen tyhjennys välin yli kahteen viikkoon.

Vierailija
29/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Mä oon kompostoinu omat biojätteet jo pitkään. Enkä ymärrä mikä siinä on muka niin vaikeeta. Kerran päiväsä käyn tyhjentämässä bioastian, niin ei ala edes haisemaan sisällä. Keväällä tyhjennän mullat kompostista marjapensaiden juurille, ja hyvin on marjaa tullu.

Tuo ei todellakaan ole kompostoinnin koko kuva. Ei mikään ruoka muutu keväällä mullaksi, jos kompostiin on talven ajan kiikutettu biojätteet. Eivät ne pakkasessa kompostoidu, ja vaikka kiinteistöllä olisi eristetty lämpökompostori, niin kompostointiprosessi ei silti todellakaan käynnisty siellä kuin ääriharvoin, jos toimintana on vain kipata ruuat pömpeliin.

Eli se mitä kuntalainen nyt saa on keväällä umpijäässä olevan möhkäleen, joka on HYVÄLLÄ TUURILLA 4-5 vuoden päästä maatunut.

Mutta mihin ne biojätteet keväällä työnnetään, kun siellä kompostorissa on se umpijäämöhkäle???

En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta minun syyskesällä hankkimani lämpökompostori näyttää yli +40 asteen lämpötilaa kun ulkolämpötila on noin 10 pakkasasteen tienoilla. Ei se välttämättä jäädy kovimmillakaan pakkasilla. Ei sieltä silti mitään multaa tule. Mutta kun tyhjentelen tuota kompostoria niin sekoitan sisällön puutarhajätekompostoriin. Ja sen taas puolestaan levitän keväisin tontin rajoja kiertäville pensasaidoille. Kesän mittaan tuo kate painuu ja 'häviää'.

Vierailija
30/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä olen tähänkin asti laittanut kaiken eloperäisen kompostiin, niin typerää lähteä ilmoittamaan, että kompostoin - luultavasti kaikki kompostoivat mökillä ruokajätteensä?

Onko sun mökki taajama-alueella? Jos ei, sinua ei koske tuo ilmoitusvelvollisuus.

Meillä on mökki haja-asutusalueella. Tehtiin kyllä kompostointi-ilmoitus. No, ei kai se haittaa.

Paikallislehdestä luin että mökkiläisten pitää tehdä. Onkohan tähän erilaisia ohjeita, en tiedä.

Kompostoinnista on tehtävä ilmoitus, mutta vain tietyillä alueilla on pakko valita joko kompostori tai biojäteastia.

Vierailija
31/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me on kompostoitu 20 vuotta. Omakotitalossa on jatkuva tarve mullalle ja turha sitä on säkeissä kaupasta kantaa kun sen saa kompostistakin.

Minun kompostoristani ei tule multaa. Humusta ehkä, jos olisi riittävä määrä kompostoreja jotta voisi pitää 4 - 5 vuoden kiertoa. Nyt tulee selaista karkeata jätettä jonka levitän pensasaidan juurelle.

Vierailija
32/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän v****a mun tähteet kuuluu yhtään kenellekään?! Menee jo valvontayhteiskunnan puolelle tämä kyttäily ja kaikki vaan ajattelee, että oi, tämän on pakko olla hyvä juttu kun suuri ja mahtava EU antaa meille tämän kaiken...

Biojäte on vuosikymmeniä eroteltu. Mikä siinä on sulle niin vaikeaa?

Vierailija
33/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laskettiin, että se biojäteastia on kuitenkin sen verran halpa, että tulee edullisemmaksi kuin rottia keräävä kompostori. Kyllä, alueella on runsaasti rottia ihan siksi, että porukka ei huolehti kompostoreistaan. Silti sen astian voi jättää tyhjäksi ja lajitella kaiken sekajätteeseen.

Vierailija
34/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää on näitä sannan ja tyttöjen hömpötyksiä, itse heitän rivariin roskapönttöön muiden jättteiden sekaan ruoka-jätteet tai vessanpönttöön vaikka onkin biojäteastia, en jaksa ostaa niitä' biojätepusseja nääs

Vierailija
35/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok-asukkaille "uudistukset" ovat aina vaikeita. Niin tämäkin.

Meillä neukkukuutiossa on jätteet lajiteltu jo vuosikymmenet.

Nyt on teidän vuoronne ottaa lusikka kauniiseen käteen.

Vierailija
36/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Että mitä että? Ei kompostori jäädy oikein käytettynä.

Vierailija
37/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo asuu neukkukuutiossa ja on jo 15 vuotta liottanut biojätteet viemäriin. Helppoa eikä maksa mitään.

Vierailija
38/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihmiset vieraantuneet luonnosta, jos biojätettä ei pysty kierrättämään. Kaatopaikallekko se pitäisi kärrätä? Lisää vaan koko ajan kaatopaikkoja, ei kiinnosta. Ei ole aikuisen ihmisen asenne.

Vierailija
39/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo asuu neukkukuutiossa ja on jo 15 vuotta liottanut biojätteet viemäriin. Helppoa eikä maksa mitään.

Menee suoraan rotille.

Vierailija
40/68 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastusta.

Kyllä, täällä tuplaantuu jätehuolto maksut. Nyt seka 7€ kahden viikon välein = 168€ vuodessa, tuohon bio tyhjennykset päälle. Kerta kuukauteen jos se olisi niin tekee noin 120 vuodessa, kyllä sen tyhjentäminen on kalliimpaa. Yhteensä 288 juroa.

Päälle tietysti pienjäte maksut ym. skeidat.

Ehkä ostan kompostin jota "käytän", loppuu kyllä loputkin pahvin ym. kierrätykset kun kerran hävittämisestä maksankin, aina säiliöt täyteen.

Kun et enää sekoita biojätettä energiajätteeseen, tulee jälkimmäis paljon vähemmän, eikä jäteastiasi ei ala haista, niinpä

Voit harventaa tyhjennykset esim 8 viikon välein tehtäväksi ja arvaa mitä? SÄÄSTÄT rahaa!