Yli 10 000 asukkaan taajamissa pientaloasukkaan pitää kerätä biojäte erikseen tai ilmoittaa kompostoinnista. Onpa tehty vaikeaa..
Itse tein niin kuin moni muukin eli ilmoitin kompostoinnista niin mulle ei tuoda mitään biojäteastiaa eikä siksi siitä mene maksuakaan.
Oikeasti heitän biojätteen edelleen samaan jätepönttöön kuin aina ennenkin.
Alkaa menemään viherpiiparointi jo ihan liian pitkälle. >:(
Kommentit (68)
LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:
nää on näitä sannan ja tyttöjen hömpötyksiä, itse heitän rivariin roskapönttöön muiden jättteiden sekaan ruoka-jätteet tai vessanpönttöön vaikka onkin biojäteastia, en jaksa ostaa niitä' biojätepusseja nääs
No sinä "Andy" oletkin ääliö, sen olet kyllä sadalla tuhannella hihhuli-spämmiviestilläsi todistanut perusteellisesti.
Huoh... Yli 10 000 asukkaan taajamiin tulee voimaan biojätteen erilliskeräys myös ok-taloihin kesällä -24. Voi valita joko biojäteastian tai kompostoida ja siitä kompostoinnista tekee sitten kompostointi-ilmoituksen. Ja jos kompostoit, niin teet siitä kompostointi-ilmoituksen. Ja tämä koskee koko maata. Hyvin yksinkertaista. Ilmoitus on vain tilastointia varten, ei mitään sen kummempaa. Ei tästä tarvitse tehdä mitään maata kaatavaa ongelmaa. Nimim. jätealalla työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mä oon kompostoinu omat biojätteet jo pitkään. Enkä ymärrä mikä siinä on muka niin vaikeeta. Kerran päiväsä käyn tyhjentämässä bioastian, niin ei ala edes haisemaan sisällä. Keväällä tyhjennän mullat kompostista marjapensaiden juurille, ja hyvin on marjaa tullu.
Tuo ei todellakaan ole kompostoinnin koko kuva. Ei mikään ruoka muutu keväällä mullaksi, jos kompostiin on talven ajan kiikutettu biojätteet. Eivät ne pakkasessa kompostoidu, ja vaikka kiinteistöllä olisi eristetty lämpökompostori, niin kompostointiprosessi ei silti todellakaan käynnisty siellä kuin ääriharvoin, jos toimintana on vain kipata ruuat pömpeliin.
Eli se mitä kuntalainen nyt saa on keväällä umpijäässä olevan möhkäleen, joka on HYVÄLLÄ TUURILLA 4-5 vuoden päästä maatunut.
Mutta mihin ne biojätteet keväällä työnnetään, kun siellä kompostorissa on se umpijäämöhkäle???En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta minun syyskesällä hankkimani lämpökompostori näyttää yli +40 asteen lämpötilaa kun ulkolämpötila on noin 10 pakkasasteen tienoilla. Ei se välttämättä jäädy kovimmillakaan pakkasilla. Ei sieltä silti mitään multaa tule. Mutta kun tyhjentelen tuota kompostoria niin sekoitan sisällön puutarhajätekompostoriin. Ja sen taas puolestaan levitän keväisin tontin rajoja kiertäville pensasaidoille. Kesän mittaan tuo kate painuu ja 'häviää'.
siihen nähden, että kompostista kehutaan tulevan puutarhaviljelyyn kelpaavaa multaa tuo on käsittämätöntä ihmisen voimavarojen tuhlausta. Mun rajapensaat kasvaa liiankin hyvin ilman mitään tuollaista turhaa työtä. Ja siis joo, biojäte ei kuulu kaatopaikalle, mutta ei sen kviemisestä omalla tontilla johonkin pömpeliinkään mitään hyötyä ole. Mutta vaivaa on.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mä oon kompostoinu omat biojätteet jo pitkään. Enkä ymärrä mikä siinä on muka niin vaikeeta. Kerran päiväsä käyn tyhjentämässä bioastian, niin ei ala edes haisemaan sisällä. Keväällä tyhjennän mullat kompostista marjapensaiden juurille, ja hyvin on marjaa tullu.
Tuo ei todellakaan ole kompostoinnin koko kuva. Ei mikään ruoka muutu keväällä mullaksi, jos kompostiin on talven ajan kiikutettu biojätteet. Eivät ne pakkasessa kompostoidu, ja vaikka kiinteistöllä olisi eristetty lämpökompostori, niin kompostointiprosessi ei silti todellakaan käynnisty siellä kuin ääriharvoin, jos toimintana on vain kipata ruuat pömpeliin.
Eli se mitä kuntalainen nyt saa on keväällä umpijäässä olevan möhkäleen, joka on HYVÄLLÄ TUURILLA 4-5 vuoden päästä maatunut.
Mutta mihin ne biojätteet keväällä työnnetään, kun siellä kompostorissa on se umpijäämöhkäle???Että mitä että? Ei kompostori jäädy oikein käytettynä.
Se jäätyy normaalisti käytettynä tai jos se ei ole eristetty. Kenenkään ei kuulu "elää ja käyttää kompostoria oikein". Saa, jos haluaa. Aivan kuin saa käyttää villapaitaa, jos haluaa.
Siis eikö tää lajittelu oo vielä ollut pakollista?
Meillä oli kompostori, mutta luovuttiin siitä (oli inhottavaa sitä haisevaa mössöä sekoitella ja keväällä sitten haisevaa multaa koittaa johonkin hävittää. Komposti toimii välillä ihan ok, mutta useimmiten ei. Talvella luonnollisesti umpijäässä.
Hommattiin biojätepönttö, joka tyhjennetään kuukauden välein (kesällä 2 viikon). Ja kyllä on leppoissaa. Sinne vaan rojut ja joku muu huolehtii kaikesta muusta.
Sekajätepönttö tyhjenee kanssa kuukauden välein ja hyvin mahtuu, kun sinne menee vain sellainen jäte, mitä ei ole voinut muualle laittaa. Pahvit, muovit, lasi ja metalli menevät läheiseen kierrätyspisteeseen.
Tuosta ei siis hirmuisia summia kuukaudessa koidu. Jos jättäisi biojätepöntön pois, niin epäilen, että sekajäteastiaa pitäisi tiheämmin tyhjentää ja siihenpä tuo hyöty sitten katoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Huoh... Yli 10 000 asukkaan taajamiin tulee voimaan biojätteen erilliskeräys myös ok-taloihin kesällä -24. Voi valita joko biojäteastian tai kompostoida ja siitä kompostoinnista tekee sitten kompostointi-ilmoituksen. Ja jos kompostoit, niin teet siitä kompostointi-ilmoituksen. Ja tämä koskee koko maata. Hyvin yksinkertaista. Ilmoitus on vain tilastointia varten, ei mitään sen kummempaa. Ei tästä tarvitse tehdä mitään maata kaatavaa ongelmaa. Nimim. jätealalla työskentelevä
Asia olisi yksinkertainen, jos jätefirmalta kunta saisi tiedon kompostoivista ihmisistä, koska se tieto on siellä valmiina.
Koko aamu on etsitty netistä lomaketta, jolla meidän kunnan ilmoitus voidaan tehdä.
On taas nii tårta på tårta touhua, että💩
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmiset vieraantuneet luonnosta, jos biojätettä ei pysty kierrättämään. Kaatopaikallekko se pitäisi kärrätä? Lisää vaan koko ajan kaatopaikkoja, ei kiinnosta. Ei ole aikuisen ihmisen asenne.
Vanhanmallisia kaatopaikkoja ei edes enää ole (ellei lasketa Helsingin lumen tyhjentämisiä suoraan mereen), samaan polttoon se bio menee kuin sekajätekin vai meinaatko että tällä hetkellä sekajätteelle on jotkut omat alueet ? Sähköhän siitä tuotetaan ja biojätteen polttamisesta ei ole mitään haittaa. Se ei tuota myrkkyjä, eikä vaikuta polttolaitoksen toimintaan. Kattilassa palaa kaikki muu paitsi lasi ja metalli.
Sakot tulee jos komposti on vääränlainen. Tarkastajat lähtee pian liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta.
Kyllä, täällä tuplaantuu jätehuolto maksut. Nyt seka 7€ kahden viikon välein = 168€ vuodessa, tuohon bio tyhjennykset päälle. Kerta kuukauteen jos se olisi niin tekee noin 120 vuodessa, kyllä sen tyhjentäminen on kalliimpaa. Yhteensä 288 juroa.
Päälle tietysti pienjäte maksut ym. skeidat.
Ehkä ostan kompostin jota "käytän", loppuu kyllä loputkin pahvin ym. kierrätykset kun kerran hävittämisestä maksankin, aina säiliöt täyteen.
Kun et enää sekoita biojätettä energiajätteeseen, tulee jälkimmäis paljon vähemmän, eikä jäteastiasi ei ala haista, niinpä
Voit harventaa tyhjennykset esim 8 viikon välein tehtäväksi ja arvaa mitä? SÄÄSTÄT rahaa!
Itse asiassa tuossa ei säästä euroakaan, jos yhtään laskee omalle tekemiselleen hintaa. Minä harrastan kivoja asioita sinä aikana, kun sinä lajittelet jätteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta.
Kyllä, täällä tuplaantuu jätehuolto maksut. Nyt seka 7€ kahden viikon välein = 168€ vuodessa, tuohon bio tyhjennykset päälle. Kerta kuukauteen jos se olisi niin tekee noin 120 vuodessa, kyllä sen tyhjentäminen on kalliimpaa. Yhteensä 288 juroa.
Ehkä ostan kompostin jota "käytän", loppuu kyllä loputkin pahvin ym. kierrätykset kun kerran hävittämisestä maksankin, aina säiliöt täyteen.
Kun et enää sekoita biojätettä energiajätteeseen, tulee jälkimmäis paljon vähemmän, eikä jäteastiasi ei ala haista, niinpä
Voit harventaa tyhjennykset esim 8 viikon välein tehtäväksi ja arvaa mitä? SÄÄSTÄT rahaa!Itse asiassa tuossa ei säästä euroakaan, jos yhtään laskee omalle tekemiselleen hintaa. Minä harrastan kivoja asioita sinä aikana, kun sinä lajittelet jätteitä.
Itsekkin mieluummin teen vaikka 15min ylitöitä kuukaudessa jolla katan kustannukset kuin häärään usean pöntön kanssa, pesen paketteja, paketoin pahveja, säilyttelen haisevia pakkauksia ja lopuksi ajelen niitä autolla kierrätykseen. Kumpi näistä sitten onkaan ympäristöystävällisempää, kierrätykseen kuluu kummiskin vettä, polttoainetta ym. Ei toi jeesuksesta seuraavaa tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia olisi yksinkertainen, jos jätefirmalta kunta saisi tiedon kompostoivista ihmisistä, koska se tieto on siellä valmiina.
Koko aamu on etsitty netistä lomaketta, jolla meidän kunnan ilmoitus voidaan tehdä.
On taas nii tårta på tårta touhua, että💩
Eipä niitä jätefirmalta voi saada. Kun ei kaikkien ole tähän asti tarvinnut tehdä sitä ilmoitusta. Meidän alueella ilmoitus on tehty, kun on haluttu pidentää tyhjennysväliä. Ja lomake todennäköisesti löytyy oman alueen jätelautakunnan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmiset vieraantuneet luonnosta, jos biojätettä ei pysty kierrättämään. Kaatopaikallekko se pitäisi kärrätä? Lisää vaan koko ajan kaatopaikkoja, ei kiinnosta. Ei ole aikuisen ihmisen asenne.
Vanhanmallisia kaatopaikkoja ei edes enää ole (ellei lasketa Helsingin lumen tyhjentämisiä suoraan mereen), samaan polttoon se bio menee kuin sekajätekin vai meinaatko että tällä hetkellä sekajätteelle on jotkut omat alueet ? Sähköhän siitä tuotetaan ja biojätteen polttamisesta ei ole mitään haittaa. Se ei tuota myrkkyjä, eikä vaikuta polttolaitoksen toimintaan. Kattilassa palaa kaikki muu paitsi lasi ja metalli.
Niin. Voihan seteleitäkin polttaa eikä siitä ole mitään haittaa.
Biojäte mädätetään jätelaitoksilla, jotta siitä saadaan talteen ravinteet sekä käsittelyssä syntyvä biokaasu. Mitä vähemmän poltettavan sekajätteen joukossa on biojätettä, sitä enemmän poltettavasta jätteestä saadaan energiaa. Joillain paikkakunnilla biojätteestä valmistetaan myös bioetanolia tai -dieseliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biojäte mädätetään jätelaitoksilla, jotta siitä saadaan talteen ravinteet sekä käsittelyssä syntyvä biokaasu. Mitä vähemmän poltettavan sekajätteen joukossa on biojätettä, sitä enemmän poltettavasta jätteestä saadaan energiaa. Joillain paikkakunnilla biojätteestä valmistetaan myös bioetanolia tai -dieseliä.
Ja sitten ostan bioenergiaa hyvällä hinnalla höystettynä veroilla takaisin itselle... ei näin, esimerkiksi pullonpalautus on toimivaa ja tuottoisaa kaikille. Palataan asiaan kun minulle maksetaan yritysten käyttämistä raaka-aineista korvaus, eikä niin että minä maksan siitä ilosta että yritys saa tarvitsemansa tuotteensa.
Kerran kun hommaa lämpökompostorin, niin se kestää loppuelämäsi ja tuottaa pihallesi multaa.
Jos tämä on ylivoimaista, niin sitten otat vaikka kimppabiojäteastian naapureiden kansaa.
Mikähän tässä oli se vaikea osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ostan bioenergiaa hyvällä hinnalla höystettynä veroilla takaisin itselle... ei näin, esimerkiksi pullonpalautus on toimivaa ja tuottoisaa kaikille. Palataan asiaan kun minulle maksetaan yritysten käyttämistä raaka-aineista korvaus, eikä niin että minä maksan siitä ilosta että yritys saa tarvitsemansa tuotteensa.
Minä minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta.
Voit harventaa tyhjennykset esim 8 viikon välein tehtäväksi ja arvaa mitä? SÄÄSTÄT rahaa!Itse asiassa tuossa ei säästä euroakaan, jos yhtään laskee omalle tekemiselleen hintaa. Minä harrastan kivoja asioita sinä aikana, kun sinä lajittelet jätteitä.
Itsekkin mieluummin teen vaikka 15min ylitöitä kuukaudessa jolla katan kustannukset kuin häärään usean pöntön kanssa, pesen paketteja, paketoin pahveja, säilyttelen haisevia pakkauksia ja lopuksi ajelen niitä autolla kierrätykseen. Kumpi näistä sitten onkaan ympäristöystävällisempää, kierrätykseen kuluu kummiskin vettä, polttoainetta ym. Ei toi jeesuksesta seuraavaa tee.
Sulla on vain asenneongelma. Oikeastihan asia ei ole ollenkaan tuollaista kuin maalailit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nimenomaan vaikuttaa prosessiin. Märkä biomoska ei pala kunnolla ja se laskee palamislämpötilaa kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta.
Sulla on vain asenneongelma. Oikeastihan asia ei ole ollenkaan tuollaista kuin maalailit.
Tietäjä paikalla :D Ongelma on kyllä ihan jollain muulla ja yrittää saada minut sen maksajaksi.
Voin kyllä paljastaa että olen kierrättännyt aikasemmin muoveja, pahveja ym. ilman mitään pakkoja joten tiedossa on mitä se tarkoittaa. Tässä kun on 20 vuotta seuraillut kaikenlaisia uusia maksuja ja veroja niin alkaa tuo oman rahan ja ajan käyttäminen vähenemään, antaa valtion hoitaa kun se sen parhaiten kerran osaa.
Meillä jäätyy vaikka tekis mitä. Nytkin tönkköjäässä ja aivan täysi. Kevääseen asti kaikki biot menee taas sekajätteeseen.
Biojäte on erittäin tärkeä osa kaasuntuotannossa, kaatopaikalla se tuottaa metaania, joka hyötykäytetään. Kompostit ovat ilmastouhka.