Lasten vaari jakaa todistusrahaa keskiarvon mukaan. Onko OK?
Keskiarvo x 20 on kaava ala-asteikäisille ja keskiarvo x 30 yläastelaisille. Perustelee tätä työelämään totuttamisella. Aika tylyä hommaa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien pitäisi mielestäni olla arvottamatta lapsia rahan kautta. Se on ok, jos yläkoululainen saa enemmän kuin alakoululainen, koska silloin jokaisella on yhtä suuri mahdollisuus päästä kiinni isompiin rahoihin. Keskiarvon korostaminen luo kuitenkin turhaa eriarvoisuutta lastenlasten välille - heidän pitäisi olla vaarilleen samanarvoisia keskiarvosta riippumatta.
No eipähän tule lapsosille eriarvoisuus yllätyksenä sitten aikuisena.
Meillä vaari lopetti tuollaisen rahanjaon, kun siitä huomautettiin ja sanottiin, että tuo on epäreilua. Nyt vaari antaa rahaa vain veljeni pojille. Jos tähän puuttuu, saa kuulla, että rahoillaan saa tehdä, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaari lopetti tuollaisen rahanjaon, kun siitä huomautettiin ja sanottiin, että tuo on epäreilua. Nyt vaari antaa rahaa vain veljeni pojille. Jos tähän puuttuu, saa kuulla, että rahoillaan saa tehdä, mitä haluaa.
Epäreilua on myös se, että laiskempi lapsi saa saman palkinnon kuin se, joka on ollut ahkera ja lukenut kunnolla kokeisiin.
On siinä mielessä että pojilla koulumenestys etenkin yläasteella voi olla huono.
Ihmiset ovat erilaisia. Vaarilla on omat ajatuksensa siitä, miten on hyvä.
Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, kiiski, toutain.
Vaimo syö laatikoita, syö keitto, syö kalkkuna, lihapulla, juustomakaroni, salaatti. Nakertaa näkkileipä.
Silti olemme hyvässä sovussa. Olkaa tekin.
Vierailija kirjoitti:
Unelmat eivät aina toteudu ja vaarit voivat jakaa rahansa mielensä mukaan.
Te, ette niitä saa perinnössäkään ja se on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin lasten vanhempana, että vaarin tapa arvottaa lapsiani on typerä, ja että hänen rahansa eivät ole tervetulleita meidän perheeseen. Jos lapsi on saanut koululuokan läpi hyväksyttävästi (eli keskiarvo korkeampi kuin 4), on hän silloin tehnyt ihan riittävästi töitä.
Itselläni oli kaikenlaisia vaikeuksia kouluaikaan, mikä vaikutti numeroihini valtavasti, enkä missään tapauksessa sulattaisi lasteni arvottamista koulutodistuksen perusteella. Minulla mentaliteetti oli "kympin tytön", mutta suoritukset yltivät korkeintaan seiskaan (yhdessä aineessa; muissa aineissa arvosana 5 tai 6), koska mikään ei tuntunut pysyvän päässä. Yritin lukea ja vääntää tehtäviä hulluna, mutta kun asiat eivät jääneet päähän, niin eivät jääneet. Tuntui nololta, kun tiesin, etten ole niin tyhmä kuin mitä numerot antoivat ymmärtää. Peruskoulun jälkeen (yhdeksännen luokan jälkeen siis) jäin kotiin makaamaan kahdeksi vuodeksi, joista jälkimmäisen vuoden kävin terapiassa ja ravasin lääkäreillä. Sain diagnoosin ja lääkityksen. Sitten hain töihin elokuvateatteriin, missä olin ensin vuoden rahaa säästöön kartuttamassa. Toisena työvuotena aloitin iltalukion, josta 9,5 keskiarvolla ja eximian ja laudaturin papereilla suoraan yliopistoon erästä teknistä alaa lukemaan. Nyt olen kyseisen alan tohtori. Älkää tuijottako niitä lasten tokareita liian tarkkaan. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita hoidettavana kuin ne numerot.
Eikö tarinasi opetus nimenomaan ollut se, että arvosanat ja niiden eteen tehty työ veivät menestykseen? Mitä tuli niistä vitosen ja kutosen luokkakavereista, jotka eivät koskaan palanneet koulun penkille?
Oikein hyvä kirjoitti:
Ihan ok
Koulutus on tärkeää ja jos toimiin kannustimena niin miksei.Lapsikin tuntee ansainneensa rahan, ei tule tyhjästä.
Vanhanaikaisena ihmisenä haluaa kannustaa ja palkita.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja maksaa lääkäreille enemmän kuin sairaanhoitajille, onko ok? Työnantaja maksaa sairaanhoitajille enemmän kuin lähihoitajille, onko ok?
Koulutus kestää eri ajan noin 2-8-vuotta. Vastuut ovat viime kädessä erilaiset vai hoitavatko sinua jatkossa pelkästään lähihoitajat sairaaloissa ja terveysasemilla?
Tämä hoitoalan jankutus rupeaa menemään jo niin pitkälle, että se kääntyy kaikkia hoitajia itseään vastaan. Joten ole hyvä ja lopeta tai minä ainakin alan kannattaa hoitajien palkkojen pienentämistä. Menet opiskelemaan, jos haluat lisää rahaa.
Onhan tuo silleen kiva systeemi, että siinä saa kaikki jonkun verran.
Mun äiti maksaa lapsille rahaa vain nostetusta keskiarvosta. 10 euroa per noussut kymmenys. Eikä perustele systeemiä mitenkään. Omassa lapsuudessa tää sama systeemi oli käytössä, mutta me saatiin vaan markat per nostettu kymmenys. Systeri ei sitten saanut mitään, kun se veti kympin keskiarvolla.
Raha voi kannustaa lukemaan. Yläasteen kasilla pojatkin järkiintyy. Amiksen suosituille linjoille ei pääse seiskan todistuksella. Isoissa kaupungeissa ei pääse lukioon alle 7,2 ka:lla.
Meidän vaari on DI, joka maksaa vain lukuaineiden numeroista. Lisäksi matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa painotetaan kertoimella 2.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo silleen kiva systeemi, että siinä saa kaikki jonkun verran.
Mun äiti maksaa lapsille rahaa vain nostetusta keskiarvosta. 10 euroa per noussut kymmenys. Eikä perustele systeemiä mitenkään. Omassa lapsuudessa tää sama systeemi oli käytössä, mutta me saatiin vaan markat per nostettu kymmenys. Systeri ei sitten saanut mitään, kun se veti kympin keskiarvolla.
Ei ole kyllä äitisi penaalin terävin kynä.
Samalla periaatteella annoin lapsilleni rahaa myös kotitöistä. Palkitsin työnteosta ja kaikilla (3) oli samat mahdollisuudet tienata omaa rahaa.
Ahkeria aikuisia heistä sitten kasvoikin. Lisäksi on hyvät välit keskenämme.
T. Mummo
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Mekin saatiin lapsena rahaa kokeista niin, että arvosanasta 8 sai 8 euroa, arvosanasta 9 sai 9 euroa, jne. En nähnyt tuossa silloin (enkä näe nytkään) mitään väärää vaan se oli lähinnä kannustava systeemi.
Itsekin sain yläaste-/lukioikäisenä kymmenen markkaa kympistä. Vanhemmat yrittivät myös antaa rahaa yseistä, mutta kieltäydyin koska silloin mielestäni kymppiä huonompaa suoritusta ei olisi pitäisi palkita. Nyt olen jo hiukan eri mieltä ja arvosanan samana pitäminen tai nostaminen on kannustettavaa (vaikka siis arvosana nousisi vain seiskasta kasiin). Lisäksi koulujen välillä on aina eroja arvostelussa vaikka kriteerit virallisesti ovat samoja. Miten tämän sitten muuttaa euromääräisen muotoon onkin sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsi voi vaikuttaa numeroihinsa, ainakin suurimpaan osaan opiskelemalla, vaari siis totuttaa lapset siihen faktaan että vain tekemällä tienaa. Ahkerampi tienaa enemmän kuin se joka ei tee mitään. Minä maksoin lapsilleni esim kokeista rahaa jos numero oli tarpeeksi hyvä, eivät olleet rahanahneita joten minulla säästyi rahaa.
Miksi yhdistät hyvät numerot ahkeruuteen? Oikeasti älykkäät muistavat kertalukemasta, kun taas huonommat voivat lukea päivätolkulla eivätkä silti saa kuin kasin. Miksi laiska, mutta hyvämuistinen, on ahkerampi kuin paljon lukeva, mutta huono oppija?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lahjat muualla kuin akateemisissa aineissa. Eipä sillä 8,5 keskiarvolla päässyt rikastumaan. Nyt aikuisena olen alani huipulla ja tienaan enemmän kuin melkein kympin sisareni. Mutta kyllähän se lapsena kismitti kun aikuiset näkivät vain numerot, eivät muita taitoja.
Tässä sen näkee, lasten tunteita. Kilpailun ja vertailun tuloksia. Eikä tiedä, mitä sen sisaren mielessä liikkui.
Meillä isovanhempi maksaa ja hyvä niin. Maksaisin itse, jos hän ei sitä tekisi. Sain itsekin aikanaan rahaa koearvosanoista ja todistuksista. Raha tosin ei ollut motivaattori minulle eikä lapsellenikaan, mutta onhan se mukava, että opiskelua ja menestystä arvostetaan ja huomioidaan. Toki lapset pitää huomioida yksilöinä eikä vertailla keskenään: jollekin arvosana 8 voi olla todellinen saavutus, kun toiselle se voi olla riman alitus. Osaamista toki tulee arvostaa, ei kaikki voi perustua "hyvään yritykseen". Itse tein aikanaan oman "diilin" maksujen kanssa ja sisarukseni omansa, enkä niistä edes sen enempää tiedä.
Täysi kannatus aloituksen vaarille !
Näemmä työtä vieroksuvat ovat pyrähtäneet paikalle alapeukuttamaan ahkeruutta. Nämä, jotka opettavat lapsensakin laiskoiksi.
Ihan oikein. Mekin saatiin lapsena rahaa kokeista niin, että arvosanasta 8 sai 8 euroa, arvosanasta 9 sai 9 euroa, jne. En nähnyt tuossa silloin (enkä näe nytkään) mitään väärää vaan se oli lähinnä kannustava systeemi.