Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asioita et ikinä tekisi ammatissasi/työssäsi nähtyjen asioiden vuoksi?

Vierailija
28.12.2022 |

Tällaisia kiertää Instagramissa lähinnä terveydenhuollon ihmisten kertomina, mutta näitä on mielenkiintoista kuulla muutenkin!

Olen sosiaalityöntekijä enkä ikinä suostuisi järjestelyyn, jossa puolisoni hoitaa (tai "hoitaa", sehän tässä on riskinä) kaikki perheemme raha-asiat eikä minulla ole mitään tietoa siitä, millä tolalla asiat ovat. Parhaissa tapauksissa näissä on vielä ainoastaan yhteinen tili, ei omia tilejä kuin korkeintaan sillä asioita huonosti hoitavalla osapuolella. Ei ole ihan yksi tai kaksi tapausta, kun jonkun säntillistä elämää elävän henkilön palkat ja etuudet on pelattu tai pyöritetty ties mihin hämäriin säätöihin ja asumiskulut, vakuutukset, sähkölaskut ja jopa lasten harrastukset jääneet maksamatta.

Kommentit (642)

Vierailija
481/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielelläni yövy hotellissa. Joka ikisestä hotellin sängystä on löytynyt eläviä ötököitä. Toki se petaus täytyy purkaa ja tarkastella koko patja ja sänky joka puolelta. Kerran Ranskassa oli koko parivuoteen patja täynnä ruumismatoja. On näitä elukoita löytynyt myös Suomesta, toki selkeästi vähemmin.

Rutinoituneet matkustajat ovat tottuneet joka lajikkeisiin, mutta minä en ole.

JOKA IKISESSÄ testaamassasi hotellissa on ollut ötököitä sängyssä? 😀 Etkä yhtään liioittele? On sulla moukan tuuria! Nyt kiinnostaa millaisissa paikoissa oikein vierailet. Mainitsepa muutama hotelli nimeltä?

Oon ollut jos minkälaisessa hostel ja hotelli ja en oo nähnyt örkkejä sängyssä.

Vierailija
482/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla pidän visusti matkalaukun kiinni ja matkalaukku tuolilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan tietoisesti synnyttäisi minkäänlaisesta kehitysvammasta kärsivää lasta. Sekä itseni (jaksaminen) että sen mahd. lapsen (elämänlaatu) takia.

- "tarpeeksi" k-vammainen ei tajua vammaansa, voi elää hyvinkin tyytyväisenä, mutta...

- lievästi k-vammainen tajuaa oman vammansa, kärsii erilaisuudesta ja rajoitteistaan.

Ex ohjaaja

Jotenkin kamalaa sanoa, mutta sama!

Ei olisi yhtään vaikeaa tehdä sitä päätöstä, jos raskausaikana ilmenisi jotain.

Istukkanäyte ja en ajatellut mitä teen jos jotain häikkää. Hienosti meni loppuun asti.

Vierailija
484/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota suolakurkkuja tai karkkeja irtomyynnistä enkä oikein muutakaan, en osta kaupan laitteella puristettua mehua.

Pesen kädet aina kun kosken rahaan.

Desinfioi

Vierailija
485/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En säilyttäisi verkkopankkitunnuksia tai pin-koodeja kotona (no, käyttöehdotkin tämän kieltävät mutta moni niin tekee). Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun puoliso/lapsi/lapsenlapsi tyhjentää tilit ja tekee velkaa. Terveisiä finanssialalla.

Missä ne sitten pitäisi säilyttää?

Mulla on päässä mutta varmuuden vuoksi kotona salaviesti. Asun yksin.

Vierailija
486/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätyisi vanhainkotiin asukkaaksi. Mieluummin surmaisin itseni.

T. Palvelutalon perushoitaja

Ne on hoivakoteja ja ei kai sinne mennä kun muistisairaana.

Vierailija
487/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa lasta sijoitukseen. Olen nähnyt käytännössä, miten huonoa aikuisten käyttäytyminen ja johtaminen on pahimmillaan. Ammattilaiset kieroja, puhe ja käytös aivan sairasta niin lapsista kuin heidän vanhemmistaan. Eräässä yksikössä lapset ja nuoret oireili pahasti ja menivät enemmän sekaisin siellä neljän seinän sisällä. Joka päivä jotain hatkoja ja itsensä vahingoittamisia, lasten eristämistä ja heidän henk.koht tavaroiden heittämistä roskiin. Työntekijät vaihtui huonoista seuraaviin. Syy miksi lähdin sosiaalialalta ja vaikka olisi miten vaikeaa lapsen kanssa niin ei säilöön noihin paikkoihin. Paikka oli myöhemmin lehdissä ongelmien vuoksi, joita vähäteltiin ja unohdettiin.

Vierailija
488/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tartuttaisi lapsilleni kariesbakteeria ja huolehtisin itse lasteni hampaiden harjauksesta 10-vuotiaaksi asti.

Sillä tavoin hampaiden reikiintyminen olisi helposti estettävissä. Kariesbakteeri tarttuu syljen välityksellä. (Esimerkiksi, jos aikuinen syöttää lasta samalla haarukalla, jolla syö itse.)

Suuhygienisti

Jos kerran vahingossa nuolaisee lapsen lusikan puhtaaksi ja epähuomiossa tyrkkää sen lapsen suuhun, niin eikö peli ole sitten menetetty jo?

Ai nuolaisee puhtaaksi? Wtf

T. Eri

Vierailija
489/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lätkäise käytettyjä astioitani kahvilan tiskillä asioivan ihmisen herkkujen viereen, en keskeytä myyjän ja asiakkaan tilannetta kertomalla kuinka minä nyt jätän nämä astiat vaan tähän ja pakota ostajaa katsomaan ruuanjämiäni ja hammastikkujani ja myyjää keskeyttämään asiakaspalvelun juuri sillä hetkellä kun minä ne astiani siihen lämäisen.

Vierailija
490/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En salaisi lapselta merkityksellisiä asioita. Kertoisin lapsentasoisesti, kun on riittävän kypsä kuulemaan. Jokatapauksessa kertoisin ennen aikuisikää. Suvun epämiellyttävistä asioista on parempi tietää. Inhottavinta on, jos asiat tulevat tietoon kiertoreittiä.

Vierailija
491/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAITTAKAA SE OMA AMMATTINNE TÄNNE MYÖS, että missä työssä olette tämän asian oivaltaneet!? Se on koko ketjun idea.

Vierailija
492/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En salaisi lapselta merkityksellisiä asioita. Kertoisin lapsentasoisesti, kun on riittävän kypsä kuulemaan. Jokatapauksessa kertoisin ennen aikuisikää. Suvun epämiellyttävistä asioista on parempi tietää. Inhottavinta on, jos asiat tulevat tietoon kiertoreittiä.

Missä työssä tämän tajusit? Psykologi, lastenlääkäri, terapeutti, perhetyöntekijä, nuoriso-ohjaaja...?

Vierailija
493/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi ihmiseen, joka ei juo viinaa.

Vierailija
494/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi vauvaa tai pientä taaperoa päiväkotiin.

Jos lapsi ei vielä osaa kävellä ollenkaan / kunnolla, eikä juuri puhu muutamaa sanaa enempää, niin hän ei varhaiskasvatuksesta askarteluineen ja ryhmäleikkeineen saa yhtään mitään irti, päiväkotia ei ole tarkoitettu sen ikäiselle. Isojen ryhmäkokojen ja jatkuvan henkilökuntavajeen takia nämä vauvat ja lähes vauvat ovat melkein heitteillä päivän ajan (anteeksi hirveä ilmaus), koska aikuisilla ei vain ole mahdollista esimerkiksi pitää sylissä, nostaa ja kanniskella tai vaihtaa vaippoja tai ylipäätään hoitaa kuten noin pientä kuuluisi hoitaa. Kuvitelkaa ympärillenne 12 alle 3-vuotiasta ja kaksi hoitajaa, joista toinen ilmoittaakin olevansa sairas ja lähtevänsä kotiin.

Ne pienimmät ovat oikeasti päiväkodeissa lattialla pyörimässä, isompien taaperoiden läpsittävänä ja tönittävänä, likaisissa vaipoissa liian pitkään ja ulkona istuvat rattaissa tai pulkassa koko ajan.      

Tiedän, että monet ajattelevat, ettei ole vaihtoehtoja, mutta ihan varmasti on. Itse säästin jo ennen raskautta tätä varten ja äitiysloman loputtua tein kaikenlaisia keikkatöitä iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä, jotta pystyin olemaan pääosin lapsen kanssa kotona. 2 v ja 7 kk hän menikin sitten päiväkotiin ja se oli hyvä ratkaisu, lapsi viihtyi ja kaipasikin jo ikäistään seuraa, nautti askarteluista, retkistä ja laululeikeistä.   

Vierailija
495/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskoisi pelkästään yhteen mediaan, vaan lukisin ristiin oikean ja vasemman laidan sanomalehtiä, totuus on jossakin siellä välissä tai piilossa. Kävisin joskus tarkistamassa alkuperäislähteen kuten ministeriön raportin, jos asia oikein kiinnostaa. Epäilisin kaikkea lukemaani terveen skeptisesti, mutta en lähtisi salaliittoteorioihin enkä "itse perustettujen" medioiden lukijoiksi, joilla ei ole sivuillaan leimaa "Vastuullista journalismia". Opettelisin medialukutaitoa.

t. toimittaja

Vierailija
496/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaa lasta sijoitukseen. Olen nähnyt käytännössä, miten huonoa aikuisten käyttäytyminen ja johtaminen on pahimmillaan. Ammattilaiset kieroja, puhe ja käytös aivan sairasta niin lapsista kuin heidän vanhemmistaan. Eräässä yksikössä lapset ja nuoret oireili pahasti ja menivät enemmän sekaisin siellä neljän seinän sisällä. Joka päivä jotain hatkoja ja itsensä vahingoittamisia, lasten eristämistä ja heidän henk.koht tavaroiden heittämistä roskiin. Työntekijät vaihtui huonoista seuraaviin. Syy miksi lähdin sosiaalialalta ja vaikka olisi miten vaikeaa lapsen kanssa niin ei säilöön noihin paikkoihin. Paikka oli myöhemmin lehdissä ongelmien vuoksi, joita vähäteltiin ja unohdettiin.

Olen myös työskennellyt ohjaajana lastenkodeissa, nykyään eri hommissa mutta sosiaalialalla edelleen. Olen tasan samaa mieltä ja kokemukset laitoksissa työskentelevien aikuisten ammattitaidosta on hyvin samanlainen. Ajatus siitä, että esimerkiksi murkkuaan oireileva nuori jotenkin paranisi laitoksessa on täysin väärä. Konnakoulun esiaste se on suurimmalle osalle, portti rankempaan päihteidenkäyttöön ja lisäksi lapsi / nuori itse rupeaa ajattelemaan itseään "laitosnuorena" ja luovuttaa niistä vähistäkin unelmistaan ja pyrkimyksistään, joita hänellä ehkä opiskelujen ja töiden suhteen on ollut. 

Vierailija
497/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tyhmä pitää olla, jos antaa tuollaisen tapahtua, eikä hälytyskellot ole soineet.

Ei välttämättä.. Riittää että esim puolisolla alunperin iso omaisuus niin ongelma on jo pitkällä, ennen paljastumistaan. Lisäksi tähän usein liittyy esim kirjeiden ja postin piilottelua yms, jolloin ongelma lävähtää kasvoille vasta haastemiehen seisoessa ovella.

Vierailija
498/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joisi hotellihuoneen lasista.

Vierailija
499/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisi älypuhelinta. Terveisin aivotutkija.

Vierailija
500/642 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi lapsia nykymaailmaan.

Vaikka hoitaisit omat lapsesi itse ja rakkaudella, ei kukaan voi enää korjata sitä vahinkoa, mikä aiheutuu tällä hetkellä ja tulevaisuudessa maamme koko kasvavalle pienten lasten ikäluokalle. Varhaiskasvatuksen jälkiä vuoden 2006 uudistuksista ja yhä pahentuen 2015 tehostuksesta lähtien tullaan itkemään vielä karvaasti. Lapsuus on jokaisen ihmisen kehityksen perusta. Nämä perustukset ovat nyt mädät ja kasvattavat ihmiset kieroon.

T. Varhaiskasvatusuudistuksen kokenut ja alalta pakoon muualle ryöminyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi