Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Euribor 12kk: 3,238% -Joko alkaa velkaelviksillä puntti tutista? :D

Vierailija
26.12.2022 |

Ja suunta on ylös vain, vielä pitkään : )

Ai ai kun sai pitkään kuulla miten "velkaa kannattaa ottaa niin paljon kuin vain pystyy, ilmaista rahaa"

Mitä ajatuksia tästä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin lainani pois pikavauhtia halvan koron aikana. Hullunahan mua pidettiin. Varmaan pidetään vieläkin mutta onhan se nyt kiva olla velaton. Joka kuukausi jää säästöön ja sijoituksiin yli 2000 euroa ja onhan tällä talollakin jokin arvo. Ei hullummin kahden lapsen yksinhuoltajalle, vaikka itse sanonkin.

Niiin pidetäänkin. menetit todella hyvät kasvun vuodet sijoittamisessa maksamalla nopeammin pois lainaa. Sijoittamalla olisit päässyt VIELÄ aikaisemmin nettovelattomaksi ja velattomaksikin halutessasis.

Haha :D

T:  sijoitukset vuodessa -30/-50%  ja osingot muutamia kymppejä.

Minulla taas tämäkin vuosi voitolla ja osinkojakin tullut 5 numeroinen summa nettona .

Vierailija
22/40 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole velkaa. kaikki hyvin.

Väärin. Oma osuutesi valtion velasta on maksettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,325% tänään. Siihen marginaalit päälle. Suomen talouden romahdus tulee olemaan pahempi kuin 90-luvun lamassa eikä Nokiat pelasta tällä kertaa.

Vierailija
24/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monella on siis joku muu kuin tasaerälaina, joka meillä on ollut aina. Korko nousee ja laina-aika pitenee, kk kulut pysyy ihan samana kuin aiemmin. Hirveää vahingoniloa ....bensan hintakin on laskenut, pörssisähkö halvempaa kuin vuosi sitten.

Vierailija
25/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo vielä paljoa ole noussut. Noin kolme sataa kk tekee meidän lainalla. Ei hätää... Omasta kannattaa maksaa.

Vierailija
26/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä helpotuksen tunne. Sukulaiset ovat aiemmin painostaneet minua, sinkkua, ostamaan oman asunnon. Asun tällä hetkellä erittäin edullisesti, mutta en omista tätä asuntoa itse. Tuskin painostavat enää, kun yksin on muutenkin vaikeaa saada lainaa saatika nyt, kun korot ja hinnat nousee.

Vierailija
27/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on 3kk euribor

Vierailija
28/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se nyt olla vaikka 13%. Maksettava korko määräytyy tarkastus hetken korosta.

Vierailija
29/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei hätää, lainaa on vain muutaman kuukauden erät jäljellä. Omien lasten lainat huolestuttavat, kumpikaan ei elä yli varojensa mutta kyllähän sitä silti miettii miten pärjäävät. Olen ohjeistanut, että pidentävät laina-aikaa, ovat nuoria ja voivat maksaa sitä vaikka 40 vuotta. Lisäksi olen sanonut, että autamme jos tarvitsee ettei lähde koti alta. Luulen, että niin kauan ei hätää kunhan on työpaikka.

Voimia kaikille, ei tämä ole kellekään helppoa.

Vierailija
30/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluna pidettiin, kun maksettiin nollakoron aikana lainaa pois. Suurin kertalyhennys taisi olla 30 000 e. Nyt jo ehkä hymy herkemmässä. Osalla meni rahat kulutukseen tai vuokriin, miettikääs sitä.

Vierailija
31/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin lainani pois pikavauhtia halvan koron aikana. Hullunahan mua pidettiin. Varmaan pidetään vieläkin mutta onhan se nyt kiva olla velaton. Joka kuukausi jää säästöön ja sijoituksiin yli 2000 euroa ja onhan tällä talollakin jokin arvo. Ei hullummin kahden lapsen yksinhuoltajalle, vaikka itse sanonkin.

Du är inte ensam om den saken. Mycket byttes och förnyades under de goda tiderna samtidigt som lånen betalades. Nu finns lite lån kvar, kontanter, investeringar samt hus, bilar, båt och annat som inte behöver uppdateras på flera år. T.o.m. elkontraktet är av gammal modell och håller till nästa vinter.

Man hoppas att vi inte skulle få en depression, men den kommer obönhörligen. Då är det bra att vara förberedd och att ha en liten kassa för kommande investeringar.

Meennyhurrivittuun, maassa maan tavalla.

Meennyjunttikuuseen, vaikka tuskin maata omistat.

Vierailija
32/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei hätää, lainaa on vain muutaman kuukauden erät jäljellä. Omien lasten lainat huolestuttavat, kumpikaan ei elä yli varojensa mutta kyllähän sitä silti miettii miten pärjäävät. Olen ohjeistanut, että pidentävät laina-aikaa, ovat nuoria ja voivat maksaa sitä vaikka 40 vuotta. Lisäksi olen sanonut, että autamme jos tarvitsee ettei lähde koti alta. Luulen, että niin kauan ei hätää kunhan on työpaikka.

Eipä se kaikille vaikeaakaan ole. Ei velkaa ole kenenkään ollut pakko ottaa, varsinkaan liikaa.

Vierailija
33/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se kaikille vaikeaakaan ole. Ei velkaa ole kenenkään ollut pakko ottaa, varsinkaan liikaa.

Ei, mutta ei se tämä maa niin pyöri. Joku omistaa asunnon, on se sitten se joka asunnossa asuu tai muu kuten vuokralainen. Osa ottaa lainaa, osa ostaa säästöillä. Osalle maksaa isä ja äiti ja osa ei hanki koskaan omaa.

Itse en kehtaisi ilkkua tai elvistellä sillä, että olen maksanut lainani pois. Toki on aina niitä jotka ovat ylivelkaantuneet mutta sanoisin, että suurin osa suomalaisista on ottanut kohtuudella velkaa omaan kotiin. Kun kaikki muukin nousee, tuo korkojen nousu vielä lisää huolta perheisiin.

Vierailija
34/40 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korontarkistus on vasta elokuussa. Siihen asti korko 1,4. Ehtii tuo laskeakin siinä missä nousta.

Minun taktiikkani on ollut lyhentää lainaa nopeasti. Mitä pienempi pääoma sitä pienempi korko.

Vierailija
35/40 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa vuoden 2,6% ja toisessa 0,6% 5kk. Tosin summat niin pieniä ettei haittaa

Vierailija
36/40 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asuntojen hinnat vielä putoaa kaiken tämän muun lisäksi

Vierailija
37/40 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkosuojaus löytyy, ei haittaa.

Vierailija
38/40 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itketä, kun on 2% kiinteä korko koko laina-ajalle. Lyhennykset 500e/kk, ja kotitalouden nettotulot n. 5000e/kk.

Vierailija
39/40 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kuussa velkaa enää 29000€ja risat. Voiton puolella on nyt.

Vierailija
40/40 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3,325% tänään. Siihen marginaalit päälle. Suomen talouden romahdus tulee olemaan pahempi kuin 90-luvun lamassa eikä Nokiat pelasta tällä kertaa.

90-luvun lamassa korot oli kyllä merkittävästi korkeammat.