Mitä tehdä kun ei viihdy missään työpaikassa?
Olen vaihtanut työpaikkaa viimeisen vuoden aikana viisi kertaa. Tämä alkaa olla jo todella raskasta :( äitiyslomalta en halunnut enää palata vanhaan työpaikkaani, jossa olin ollut 7 vuotta. Halusin jotain uutta. No, ensin homma kaatui huonoon työporukkaan, sitten huonoon esimieheen, seuraavaksi taas huonoon esimieheen, sen jälkeen mahdottomiin työaikoihin (kaikki lauantait töissä ja minulla on perhe) ja nyt viimeisimmässä työpaikassa tökkii se, että en tunne millään kuuluvani joukkoon. Olen myös kuullut selkäni takana puhuttavan minusta negatiivisesti. Olen kaupan alalla ja edennyt vuoden aikana myyjästä myymäläpäälliköksi.
Nyt ahdistaa niin paljon mennä töihin takaisin joulun jälkeen, että voisin vain itkeä. Tuo työpaikka jossa olin 7 vuotta oli siinä mielessä hyvä, että maailman paras työporukka sai minut viihtymään. Mihinkään vastaavaan tai lähellekään sitä en ole enää törmännyt, vaan kaikkialla on ollut huono yhteishenki ja kiusaamista.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten etenit myymäläpäälliköksi vuoden aikana, kun koko ajan vaihdoit paikkaa
Minulla oli ennestään jo esimieskokemusta. Lisäksi olen hyvä kirjoittamaan työhakemuksia.
Ap
Jos koko ajan vaihdat työpaikkaa et koskaan kehity roolissasi. Jäät aina junnaamaan samaan tilaan kuin rikkinäinen levy jos et milloinkaan mene rohkeasti eteenpäin vaikeiltakin tuntuvia asioita kohti.
Kuka kohta enää palkkaa sinut, kun työkokemus on täynnä parin kuukauden mittaisia jaksoja, joissa et ole ehtinyt edes näyttämään osaamistasi kunnolla?
Oletko kokonaan väärällä alalla? Olen itse joskus työskennellyt kaupan alalla ja vaikka suurin osa työkavereista olikin mukavia, tuonne jotenkin ajautuu myös tavallista enemmän ikäviä ihmisiä, joista moni nimenomaan esimiesasemassa.
Ehkä mietit koko ajan liikaa tunteita ja toisten tekemisiä, ajattelimisia, sanomisia ja ilmeitä, sen sijaan, että keskittyisit tekemään työsi mahdollisimman hyvin.
Itsekin olen ollut yli kymmenen vuotta samassa työpaikassa, vaikka en ole kolmeakymmentä vuotta vielä itsekkään vanha.
En oikeastaan edes viihdy työssä, en vihaakkaan, mutta se menettelee ja mukava työporukka on saanut minut viihtymään. Se tekee paljon.
En uskalla vaihtaa, koska pelkään, että saan huonon työporukan tai jotain. Pelkään, ettei ruoho olekaan vihreämpää aidan toisella puolen. Tosin hukkaan elämääni vähän, kun viihdyn liian hyvin tutussa ja turvallisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten etenit myymäläpäälliköksi vuoden aikana, kun koko ajan vaihdoit paikkaa
Minulla oli ennestään jo esimieskokemusta. Lisäksi olen hyvä kirjoittamaan työhakemuksia.
Ap
Jos koko ajan vaihdat työpaikkaa et koskaan kehity roolissasi. Jäät aina junnaamaan samaan tilaan kuin rikkinäinen levy jos et milloinkaan mene rohkeasti eteenpäin vaikeiltakin tuntuvia asioita kohti.
Kuka kohta enää palkkaa sinut, kun työkokemus on täynnä parin kuukauden mittaisia jaksoja, joissa et ole ehtinyt edes näyttämään osaamistasi kunnolla?
Mielestäni ihan fiksua lähteä työpaikasta, jos se ei tunnu oikealta.
Palaa sinne ensimmäiseen vanhaan paikkaan takas.
Ei ole normaalia vaihtaa vuodessa viisi kertaa työpaikkaa, ei edes näinä pätkätöiden aikana.
Kannattaisiko sinun katsoa peiliin?
Työhön ei mennä viihtymään, sinne mennään ansaitsemaan rahaa. Työkavereiden kanssa tehdään töitä. Kaikki heistä eivät ehkä ole maailman mukavimpia ihmisiä, mutta se pitää aikuisen ihmisen kestää. Ei voi heittää leikkiä kesken heti kun joku sanoo jotain ikävää.
Ota yhteyttä työterveyteen ja pyydä päästä juttelemaan työpsykologin kanssa. Saat toisenlaista näkökulmaa ajatuksiisi ja ehkä löydät keinoja viihtyä. Kaikista ennakkoluuloista psykologeja kohtaan, se kannattaa. Itse kävin työkaverin suosituksesta ja vaikka ei se kaikkia ongelmia ratkaissut, löysin uuden tavan katsoa työtäni ja se auttoi siihen että epäviihtymisen tunne helpotti. Jaksaminen, työssäviihtyminen yms parani samalla pikkuhiljaa, joka juttelun ja pohdinnan jälkeen :)
Aika paljon on kiinni omasta asenteesta. Minä olen 66-vuotiaana ehtinyt olemaan aika monessa työpaikassa, vaikka työsuhteeni ovatkin olleet pitkäaikaisia. Kaikki työpaikat ovat olleet mukavia ja jokaisesta työstä olen pitänyt. Ei ole pahaa sanottavaa yhdestäkään työkaveristakaan.
mene vankilaan. Sieltä saat ihania ystäviä sekä ajankulua.
Ihme syyllistämistä täällä. On ihan sallittua vaihtaa työpaikkaa niin usein, että se oma paikka löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ihme syyllistämistä täällä. On ihan sallittua vaihtaa työpaikkaa niin usein, että se oma paikka löytyy.
Tietysti. On myös sekin puoli, että jos ei selvitä pohjimmaisia syitä miksi kokee konfliktit hankalina, ei koskaan tule löytämään pysyvää työpaikkaa. Esimiestyössä toimivalle tämä on ei kovin edustava asia cv :ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. On myös sekin puoli, että jos ei selvitä pohjimmaisia syitä miksi kokee konfliktit hankalina, ei koskaan tule löytämään pysyvää työpaikkaa. Esimiestyössä toimivalle tämä on ei kovin edustava asia cv :ssa.
Hyvissä työyhteisössä ei yleensä synny konflikteja, sillä mitkään asiat eivät kärjisty. Kaikki työyhteisöt eivät ole terveitä eikä niihin tarvitse jäädä kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvissä työyhteisössä ei yleensä synny konflikteja, sillä mitkään asiat eivät kärjisty. Kaikki työyhteisöt eivät ole terveitä eikä niihin tarvitse jäädä kärsimään.
Totta. Ap on kuitenkin kaupan alalla, jossa epämukavuutta joutuu sietämään. Esimieheltä vaaditaan paljon ja siihen rooliin sujahtaminen vaatii harjoittelua ja kokemusta, jota ei saa jos joka hetkessä vaihtaa taas uuteen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ap on kuitenkin kaupan alalla, jossa epämukavuutta joutuu sietämään. Esimieheltä vaaditaan paljon ja siihen rooliin sujahtaminen vaatii harjoittelua ja kokemusta, jota ei saa jos joka hetkessä vaihtaa taas uuteen paikkaan.
Miksi pitäisi sietää epämukavuutta? Oppiminen onnistuu parhaiten rennossa ja hyväksyvässä ilmapiirissä. Ap löytää varmasti itselleen sopivan työpaikan, kuten muutkin jotka arvostavat itseään niin paljon etteivät tyydy mihin tahansa.
Ole työtön kuten minäkin. En viihdy missään työpaikassa joten en mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että sinulla on kova halu edetä työssäsi ylöspäin. Sinulla ei kuitenkaan tunnu olen kykyjä etenemiseen. Esimiesasemassa on siedettävä paljon enemmän kuin rivityöntekijänä, myös arvostelua. Mahdatko olla hieman luovuttajatyyppiä?
Melko tylyä tekstiä. Huh huh ja tämäkin tekstin suoltaa varmaan kokee olevansa oikein työelämän tukiranka.
Elämä on kompromissien löytämistä, kaiken haluamansa voi saada vain harvoin. Toisekseen jos se olisi vain ihanaa ja mahtavaa, eihän siitä tarvitsisi sinulle maksaa, vaan olisi kyse harrastuksesta. Vaikka täällä toki monetkin ovat ihanissa unelmiensa työpaikoissa. Mutta näin yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi sietää epämukavuutta? Oppiminen onnistuu parhaiten rennossa ja hyväksyvässä ilmapiirissä. Ap löytää varmasti itselleen sopivan työpaikan, kuten muutkin jotka arvostavat itseään niin paljon etteivät tyydy mihin tahansa.
Ei tarvitsekaan. Mutta siinä tapauksessa ei voi työskennellä kaupan alalla esimiestyössä.
Kaupan ala on hankala alue, jossa on jatkuva myräkkä käynnissä. Esimiesasemassa oleva joutuu ottamaan sen kaiken vastaan.
Tässä olikin kyse nyt ap:n halusta toimia valitsemallaan alalla esimiesroolissa, koska haluaa edetä.
Esimiestyössä voi myös kehittää tunnetaitoja ja käyttää niitä alaisten kanssa toimimiseen positiivisella tavalla. Näin voi muuttaa työkulttuuria omalla työpaikallaan. Se ei kuitenkaan onnistu, jos heti haluaa luovuttaa ja lähteä pois.
Kerrot, että sinulla on kova halu edetä työssäsi ylöspäin. Sinulla ei kuitenkaan tunnu olen kykyjä etenemiseen. Esimiesasemassa on siedettävä paljon enemmän kuin rivityöntekijänä, myös arvostelua. Mahdatko olla hieman luovuttajatyyppiä?