Kymmenen vuoden kuluttua noin puolet suomalaista on eläkeiässä - missä sinä silloin olet??
Mun vanhemmat on silloin kuollut. Muutan perintörahoilla Espanjaan ja nauran lähtiessä...
Kommentit (56)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä, jos en ole kuollut.
Sama
Sinä kuolet koronahysteriaan.
Töissä ja vielä 10 vuotta töitä edessäpäin. Eläkkeelle päästyäni olen tehnyt töitä 52 vuotta. Saavutus ehkä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Minä nauroin lähtiessäni noin 27 vuotta sitten.
Lähdin ajoissa kun laman syvenemisen merkit näkyi selkeästi. Olin kaukaa viisas.
Nyt pistän kädet kyynärpäitä myöten ristiin että lähdin - en muuten Espanjaan minne viimeisenä menisin - vaan ihan muualle.
Jätin kuitenkin varatien auki ja otin vuoden virkavapaan työstäni Suomessa. Ajattelin että jos nyt niin hullusti käy että en onnistukaan on työpaikka siellä odottamassa. En sitä tarvinnut. Muutama kuukausi ja ilmoitin irtisanoutnmisestani ja jäin tänne. Sai muuten työtä sitten yksi henkilö joka oli sijaiseni, joten sen hyvän työs tein!
Nyt muutama vuosi ja pääsen eläkkeelle. Eläkevakuutusta maksettu nämä vuodet ja työsuhteesta Suomessa tulossa työeläkettä. Säästöön on pistetty ja taustaa varmistettu siltäkin osin. Olen petannut elämäni hyvin, elän yksin, määrään yksin elämästäni, kelpaa odottaa eläkeikää.
ihminen on oman onnensa seppä. Ei pidä odottaa käsi ojossa, toimeen on tartuttava. Jää itkemään ja makaamaan, saat itkeä ja maata. En ole syntynyt kultalusikka suussa, päin vastoin. Mutta kova lapsuus ja varhain itsestään ja elämästään vastaamaan joutuminen ilman ulkopuolista tukea on kasvattanut sisua ja päättäväisyyttä. Voi olla että kovuuttakin mutta eipä tuo pahitteeksi ole ollut.
Nainen maailmalla
About saman ikäinen. Ja yksi parhaimmasta asioista elämässäni on lastenlapseni. Sisulla voi hankkia niin monenmoista. Parhaimmat asiat elämässä kuitenkin saadaan.
Ei mitään hajua. 10 vuoden päästä en ole aikanaan lähelläkään eläkeikää mutta mistä sitä tietää olenke silloin edes elossa.
Veikkaan että yhä matalapalkkaisessa työssä jossa saan asumistukena kuukaudessa enemmän kuin mitä itse maksan veroja.
Vierailija kirjoitti:
Töissä ja vielä 10 vuotta töitä edessäpäin. Eläkkeelle päästyäni olen tehnyt töitä 52 vuotta. Saavutus ehkä sekin.
Mä oon tehnyt 60 vuotta töitä, kun pääsen eläkkeelle. Meillä oli kotona perheyritys, jonka töihin lapsetkin joutuivat osallistumaan. Miinus 1 äitiysloma, jolloin rakensimme oman talon. Opiskeluvuodetkin olen aina tehnyt töitä.
Ansaitsisin kyllä mielestäni jo eläkkeellepääsyn.
Mietin varmaan 39 vuotiaana että mihinkä se 10 vuotta taas katosi.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että yhä matalapalkkaisessa työssä jossa saan asumistukena kuukaudessa enemmän kuin mitä itse maksan veroja.
Minä olen tällä hetkellä pisteessä josta ei kannatta koittaa palkan avulla ylöspäin koska se vain laskee tuen määrää. Eli jään tähän samaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännää että niin moni haaveilee eläkevuosista poissa Suomesta, ja minä joka lähdin 27 vuotta sitten, haaveilen paluusta takaisin. :-)
Avainsana on haaveilu.
Se tuo voimaa ja piristystä arkeen.
Toteuttaminen on ihan oma lukunsa eikä tuo läheskään kaikille sitä toivottua onnea.
Vierailija kirjoitti:
Talvet kaukoidässä ja alpeilla, kesät Suomessa. Päästään molemmat eläkkeelle kolmen vuoden päästä ja asunnot jo hommattu Vietnamista ja Italiasta. Nettoeläkkeet yhteensä vähän alle 10.000 e/kk.
Rahat loppuivat v. 2023 ja alkoi säästökuuri. Ensimmäisten toimenpiteiden joukossa oli eläkekatto. Nettoeläkkeenne on yhteensä vähän alle 4000 euroa/kk. Terveisin valtio v. 2025
Vierailija kirjoitti:
Minä nauroin lähtiessäni noin 27 vuotta sitten.
Lähdin ajoissa kun laman syvenemisen merkit näkyi selkeästi. Olin kaukaa viisas.
Nyt pistän kädet kyynärpäitä myöten ristiin että lähdin - en muuten Espanjaan minne viimeisenä menisin - vaan ihan muualle.
Jätin kuitenkin varatien auki ja otin vuoden virkavapaan työstäni Suomessa. Ajattelin että jos nyt niin hullusti käy että en onnistukaan on työpaikka siellä odottamassa. En sitä tarvinnut. Muutama kuukausi ja ilmoitin irtisanoutnmisestani ja jäin tänne. Sai muuten työtä sitten yksi henkilö joka oli sijaiseni, joten sen hyvän työs tein!
Nyt muutama vuosi ja pääsen eläkkeelle. Eläkevakuutusta maksettu nämä vuodet ja työsuhteesta Suomessa tulossa työeläkettä. Säästöön on pistetty ja taustaa varmistettu siltäkin osin. Olen petannut elämäni hyvin, elän yksin, määrään yksin elämästäni, kelpaa odottaa eläkeikää.
ihminen on oman onnensa seppä. Ei pidä odottaa käsi ojossa, toimeen on tartuttava. Jää itkemään ja makaamaan, saat itkeä ja maata. En ole syntynyt kultalusikka suussa, päin vastoin. Mutta kova lapsuus ja varhain itsestään ja elämästään vastaamaan joutuminen ilman ulkopuolista tukea on kasvattanut sisua ja päättäväisyyttä. Voi olla että kovuuttakin mutta eipä tuo pahitteeksi ole ollut.
Nainen maailmalla
Kerro nyt kuitenkin, mikä maa.
Jos terveyttä piisaa niin kulutamme pääosan varallisuudestamme maailmalla reissaamalla ja asumme ehkä Välimeren rannalla talven. Oma koti Suomessa pidetään, laitetaan ehkä vuokralle tms. Sitten kun tassu ei enää nouse palaamme nauttimaan sosiaaliturvasta ja terveydenhuollosta. Jos uhkakuvana, että silloin omistusasunnonkin joutuu käyttämään omaan mahdolliseen hoivan tarpeeseen, niin pannaan sileäksi tarvittaessa sekin.
Luultavasti hiihtämässä. Käsi on jo nyt 51v niin paskana että pitää olla aika usein saikulla. Ihan turha luulla että tällä enää kovin monta vuotta tehdään oikeita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Talvet kaukoidässä ja alpeilla, kesät Suomessa. Päästään molemmat eläkkeelle kolmen vuoden päästä ja asunnot jo hommattu Vietnamista ja Italiasta. Nettoeläkkeet yhteensä vähän alle 10.000 e/kk.
Kateeksi käy, tavallaan. EI siis varallisuutenne ja sen mahdollistama elämäntapa, vaan että jaksaa olla vielä eläkkeellä noin tarmokas. Useampi asunto kun on eripuolilla maailmaa, niin on siinä aika säätämistä. Aina on jossain jotain rempallaan tai laitettavaa oman kokemuksen mukaan. Ehkä tuolla varallisuustasolla voi ulkoistaa kaiken mahdollisen. Itse en tiedä jaksaisinko silti rampata maailmalla enää noin paljon eläkeiässä.
No vaihtoehtoja on muutama
1. Töissä
2. Työtön työnhakija/opiskelija uuteen ammattiin
3. Työkyvyttömyys-/sairauseläkkeellä
4. Kuollut
Vaihtoehdot epätodennäköisimmästä todennäköisimpään tai mieluisimmasta epämieluisimpaan.
Toivottavasti töissä kuin työttömänä.