Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Vierailija kirjoitti:
Mulle kertyy se vuodessa, vaikka en yritä säästää. Nettopalkka 2300 euroa eli mikään rikas en ole.
Sama täällä, nettotuloni ovat 2300-2400 e/kk ja viime vuosina säästöön olen saanut 9000-11 000 euroa per vuosi. Säästäminen ei vaadi erityisiä ponnisteluja, kun on Helsingin hinnoissa halpa vuokra, ei velkaa, ei autoa eikä lapsia. On varaa pitää lemmikkejä, syödä ulkona ja reissata ulkomailla.
Silleen että kuluttaa vähemmän kuin tienaa. Ei ole pakko olla sataa suoratoistopalvelua eikä tarvii woltata ruokaa joka pvä.
Nettotulot noin 1990€. Puoliso töissä myös. Ei autoa. Elämisen kulut puoliksi.
Säästössä nyt 6100€
Kuka tahansa n. keskituloinen säästää kymppitonnin alle vuodessa.
No ei se vielä, että joillain aikuisilla on, mutta pöyristypä siitä, kun joillain eka-tokaluokkalaisilla lapsilla jo on ton verran säästötilillään!
Lapseni kertoi muiden koulussa kertoneen.
Mitä tarkoittaa säästössä? Itsellä ei isoja summia tilillä n 5.000, koska rahat ovat kiinni kiinteässä omaisuudessa, jonka arvo n. 700.000.
Lopetin tupakoinnin enkä käyttänyt sitä rahaa mihinkään muuhun vielä.
Vierailija kirjoitti:
No ei se vielä, että joillain aikuisilla on, mutta pöyristypä siitä, kun joillain eka-tokaluokkalaisilla lapsilla jo on ton verran säästötilillään!
Lapseni kertoi muiden koulussa kertoneen.
No ei tuossakaan mitään varsinaisesti ihmeellistä ole. Joillain kuolee sukulaisia nuorempina kuin toisilla. Silloin se rahakin periytyy eri aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää 1700 euroa. Joka kuukausi säästöön menee 600 euroa. Säästössä jo 70 000 euroa. En ole saanut perintöjä. Oma asunto, josta maksan lainaa. Ikää 32v. Ja asun yksin.
Sen lisäksi osan rahoista olen sijoittanut.
Kyllähän jokainen pystyy säästämään. Suurimmalle osalle on vain tärkeämpää elää päivä päivältä ja harmitella joskus tulevaisuudessa kun ei ole rahaa.
Huomannut sen että moni elää kädestä suuhun ja kun kertovat tarkemmin taloudestaan niin kertoo ikävä kyllä kyseisen henkilön älykkyydestä jotain kun rahaa tuhlataan turhuuksiin ja sitten ihmetellään kun tulot ei riitä. Turhaan sitä valittaa rahan riittämättömyydestä jos ei ymmärrä perusasioita.
Joillakin pitäisi olla joku huoltaja aikuisenakin, ainakin talousasioissa...
Jokainen pystyy säästämään?
No mä en ainakaan voi koska tulot on niin pienet.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään kyllä mitään saa varsinaisesti säästettyä, on niin pieni palkka ja asun yksin joten myös maksan kaiken yksin. Jos jotain saan säästettyä, se meneekin sitten aina johonkin, esimerkiksi viimeksi hammaslääkäriin ja sitä aiemmin meni kaikki säästöt silmälaseihin. Isäni kun kuoli niin häneltä jäi pari tonnia, no se meni pelkästään jo hautajaisiin jne. Äitinikin kuoli juuri ja häneltäkään ei jäänyt yhtään rahaa, mutta kylläkin sähkölämmitteinen todella hieno mutta täysin remppakuntoinen talo.
Haaahhahahhahhahhaa, on tämä elämä kyllä yks pelkkä vitsi. En kyllä yhtään ihmettele että porukka vetää ittensä kiikkuun. Raadat koko elämäsi ja mitään ei jää käteen kuin tuulen huuhtoma perse. Kai se jotenkin meni läpi ennen vanhaan uskonnon voimalla, mutta kun sekään ei enää ole voimissaan niin jännältä näyttää seurata tätä nuorisoa, minkä voimin ne jaksaa olla uutteria lampaita.
No se ero on se, että käyn hammaslääkärillä joko julkisella tai työnantajan maksamana. Ja en hanki uusia silmälaseja vaan tihrustelen. Jo tällä säästää 10 vuodessa aika paljon.
Tuosta noin vain normipalkoista säästellään huimia summia. Onpa teillä pienet asumismenot ja muutkin menot. Joillekin elämä ei tuo ikinä mitään ikäviä yllätyksiä suurten menojen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin muuhun kuin pahan päivän varaan pitää säästää? En ihan ymmärrä hekumointia pienistä menoista ja suurista säästöistä siinä vaiheessa kun 3-4kk nettotuloja vastaava määrä on turvattu. Miksi pitää elää kitupiikkinä ja joka menoa miettien?
Tämä on erittäin hyvä kysymys! Minäkin säästin ennen koko ajan kyseenalaistamatta sitä. Vanhempani ovat erittäin säästäväisiä, joten lieni kodin perintöä. Nyt minulla on säästössä n. puolen vuoden nettotuloja vastaava rahamäärä, enkä näe tarvetta enää säästämällä säästää. Käytän paikallisia palveluita, ostan kotimaista ja lahjoitan rahaa hyväntekeväisyyteen. Äärimmäinen pihiys ja loputon säästäminen kertovat mielestäni egoistisesta elämänasenteesta.
Mulla noin 100k€ tilillä. Joka kuukausi säästyy melkein 2000€.
Noin 4 vuotta sitten ostin kerrostalo osakkeen ja siinä ajassa olen säästänyt enemmän kuin mitä tää maksoi silloin.
Hassua, kun vauvapalstalle kokoontuu aina Suomen talouskerma. Joka toisen kirjoittajan bruttotulot ovat vähintään sen 10 000€/kk. Suomihan onkin ihan perhanan rikas kansakunta, aiempi käsitykseni on ollut aivan väärä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Hassua, kun vauvapalstalle kokoontuu aina Suomen talouskerma. Joka toisen kirjoittajan bruttotulot ovat vähintään sen 10 000€/kk. Suomihan onkin ihan perhanan rikas kansakunta, aiempi käsitykseni on ollut aivan väärä. 😂
Suomalaisilla on tileillään jouten olevaa rahaa, mitä ei ole sijoitettu mitenkään yli 20 000e per kansalainen. Ei siis mitenkään ihmeellistä, että sitä rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on tileillään jouten olevaa rahaa, mitä ei ole sijoitettu mitenkään yli 20 000e per kansalainen. Ei siis mitenkään ihmeellistä, että sitä rahaa on.
Jaa no mun tilillä on ainoastaan 976e.
Vierailija kirjoitti:
- Hakeutumalla semmoiselle uralle, jossa on hyvä palkka
- Kehittämällä koko ajan osaamista, jotta palkka nousee vielä enemmän
- Olemalla säästeliäs
- Sijoittamalla
Unohdit parhaimman: Saamalla vanhemmiltaan rahaa, esim. lapsilisät ja muutenkin avustusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jokainen pystyy säästämään. Suurimmalle osalle on vain tärkeämpää elää päivä päivältä ja harmitella joskus tulevaisuudessa kun ei ole rahaa.
Sinä suutut kuitenkin, jos joku säästää tt-tuestaan.
Mä olen lähtenyt kotoa aika lailla tyhjin käsin, edes mitään tavaraa en ottanut mukaan koska muutin pian lukion jälkeen ulkomaille opiskelemaan ja jäin sille tielleni. Silti mulle on kertynyt reilusti yli kymppitonnin säästot ja omaisuutta karttunut muutenkin.
Aloitin tosi pienestä, säästämällä edes kympin kuussa jos ei enempään ollut varaa ja sitä mukaan kun tulot ovat kasvaneet olen kasvattanut kuukausittaisia summia, nykyään menee 850 kuussa säästoihin ja sijoituksiin ja kaikista ylimääräisistä tuloista (bonukset esim) kolmasosa. On hurjan tärkeää opetella säästämistä silloinkin kun ylimääräistä ei juurikaan ole, niin siitä tulee tapa.
Omien lasten viikkorahoista ja synttärilahjarahoista menee automaattisesti neljasosa heidän omille säästotileilleen. Joskus se ärsyttää heitä mutta ovat pikkuhiljaa ymmärtäneet kuinka kivaa on kun on vähän rahaa jemmassa.
Aloitin työt tänä syksynä ja laitan noin 2500 € palkasta säästöön 1000 €/kk. Jo vuodessa tulee reilu kymppitonni säästöön.