Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
voi sitten vanhainkodissa kehuskella paljonko tilillä rahaa
Tuonhan saa säästöön alle vuodessa kun laittaa säästöön 1000 eur kuukaudessa.
Ottanut opintolainaa 2v sitten joku 5t ja sijoittanut amerikkaan?
Riippuu varmaan kulutustottumuksista, parisuhdestatuksesta ja palkkatasosta. Yksin on vaikea säästää, etenkin jos lapsia. Työtön ja sairas puolisokin voi vaikuttaa. Minä ja puoliso olemme kumpikin terveitä ja töissä. Halpa vuokra-asunto. Ei lapsia. Maltillinen kulutus. Jää kuukausittain aika paljon ylimääräistä. Niin halutessamme saisimme yhdessä säästämällä 10t potin kasaan 4-5 kuukaudessa.
lääkäri tienaa sen verran jo muutamassa päivässä. helppo siitä on laittaa jokunen miljoona säästöön veroparatiisiin
Vierailija kirjoitti:
voi sitten vanhainkodissa kehuskella paljonko tilillä rahaa
Ei vaan voit asua kotonasi kuolemaasi saakka ja ostaa kodinhoitopalvelut. Vain köyhät menee makaamaan kunnaliseen palvelutaloon.
Mulla on keskimäärin 20 000 jemmassa pahan päivän varalle. Tällä hetkellä 15 000, koska se paha päivä on tullut (taas). Säästän vähitellen silloin, kun tuloistani jää, ja käytän säästöjä kun tuloja on vähemmän. Taustaksi: olen koko ikäni tehnyt keikka-, pätkä- ja osa-aikatöitä, enkä ole koskaan saanut tukia (poislukien Kelan erityiskorvattavat lääkkeet ja opintoraha).
35 000 säästössä, osa rahastoissa ja osa puskurina.
Tienaan noin saman verran vuodessa, eli ei mitkään huipputulot.
Se, miten säästöön jää on luonteeni syy. En kuluta oikein mihinkään, vain tarpeeseen. Matkustellut olen paljon ympäri maailmaa, joten kyse ei ole piheydestä. En vain tarvitse turhaa romua nurkkiini.
Suunnittelen viikon ruat etukäteen, kilpailutan kaikki.
Pienyrittäjänä mun käteen jäävien tulojen mediaani on 2000 euroa. Mun säästäminen on lähtenyt ikään kuin varkain siitä, että mulla on opiskeluajoista saakka ollut toinen tili, johon kaikki tulot menevät. Tämä siis siksi, että kun puolen vuoden opintolaina tuli tilille, oli helpompi säännöstellä, kun kaikki varat eivät pyörineet käyttötilillä. Olen aina määritellyt itselleni summan, jonka voin maksimissaan käyttää kuussa ja loput jää koskematta. Säästämättä siis tietoisesti tilin summa on noilla 2000 euron tuloilla tällä hetkellä hieman vajaa 12000 euroa. Se summa on oikeastaan tullut huomaamattani, koska en koskaan ole joutunut siirtämään rahaa sivuum konkreettisesti.
Heikosti menee jos siinä on kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mulla säästössä vuoden nettopalkka, 36 ke. Ei ole erikseen pitänyt budjetoida säästämistä tai menoja. Kaiken olen säästänyt valmistumisen jälkeen eli vuodesta 2016, vaikka vanhempainvapaalla/hoitovapaalla nyt kaksi vuotta. Ekat pari vuotta nettosin vain 18-24 ke. Lisäksi olen maksanut lainoja samassa ajassa 35 ke. Eli ilman lainoja ja niiden korkoja ois säästössä hyvinkin 70 ke muutamassa vuodessa. Ekat vuodet työelämässä asuin vielä opiskeluajan törkyhalvassa vuokra-asunnossa, joten säästöön jäi pienemmästäkin palkasta joka kuukausi se tonni. Kun pitää elintason kuin köyhällä opiskelijalla nii kyllä vaan jää säästöön.
Oho, oma viestini sivulta 2, kirjoitettu 12/2022.
Päivitystä. Olin tuon jälkeen vielä 9 kk hoitovapaalla ja säästöt hupeni aika paljon. Tehtiin asuntolainaan ylimääräisiä lyhennyksiä reippaammin ennen kuin meillä nousi korko. Kun palasin töihin vuoden 2023 aikana, säästöjä oli enää 25 k. Tänään mulla on säästöjä 45 ke ja asuntolainaa olen lyhentänyt tässä välissä 20 ke. Töihin paluusta eli vuodessa ja 8 kuukaudessa 40 ke kasvanut nettovarallisuuteni. Ihan hyvin kun mediaanipalkkaisia ollaan puolison kanssa molemmat ja kaksi lasta. Siis naisten mediaanipalkkaa taidan saada osa-aikaisena..
Kimmo Sasilla 60 vuotta vanha astianpesukone.
En osta mitään uutta jos vanha toimii.
En ole uusimpien laitteiden ja mallien perässä. Miksi olisin, jos vanha toimii.
Ostan vaatteet kierrätyksestä, en tilaa lehtiä. Itse asiassa minulla on 39 vuotta vanha mikroaaltouuni, joka toimii hyvin. Ehkä silloin tehtiin paremmin kestäviä kuin nykyisin. Minulla on myös teräksinen kahvipannu, joka on 46 vuotta vanha.
Ja niin edelleen.
Kun pääsin työelämään, elin alkuun kuin opiskelija. Pienestä palkastakin jäi mukavasti säästöön. Sijoitin rahat, ja ne ovat tuottaneet hyvin.
Kun tulot nousivat, nostin elintasoa - mutta pidin aina sen, että jotain jää säästöön.
Nyt säästössä on n. 300 000 euroa.
m46
Olen säästänyt joka kk 100-200 e rahastotileille niin kauan kun olen palkkaa saanut. Kyllä siitä kertyy ja korkoa on tullut vuosien mittaan mukavasti. Olen pienituloinen. Pienestäkin palkasta voi tuon verran säästää.
Suomessa työssäkäyvillä on suuret palkat: liiankin suuret, etten sanoisi.
Palkan tulee riittää elämiseen, mutta ei rikastumiseen, säästämiseen eikä ns. "luokkanousuun".
Perssauki-Enska
Vierailija kirjoitti:
Kun pääsin työelämään, elin alkuun kuin opiskelija. Pienestä palkastakin jäi mukavasti säästöön. Sijoitin rahat, ja ne ovat tuottaneet hyvin.
Kun tulot nousivat, nostin elintasoa - mutta pidin aina sen, että jotain jää säästöön.
Nyt säästössä on n. 300 000 euroa.
m46
Tässä muutama vinkki:
- älä törsää autoon. Kallis auto on huonoin hankinta. Et voita rahaa takaisin säästämällä polttoainekuluissa tai remonteissa
- mieti tarvitsetko muitakaan kulkupelejä tai teknisiä laitteita
- päivitä puhelin, läppäri ja muut vain kun on pakko. Suosi käytettyjä
- hanki käytettynä kestäviä huonekaluja. Älä uusi sisustusta trendien takia
- osta laadukkaita ja kestäviä vaatteita ja vain sen verran kuin tarvitset. Älä osta kymmentä talvitakkia joista sitten 1-2 on käytössä 99% ajasta
- osta terveellisiä raaka-aineita ja opettele laittamaan ruokaa itse. Vältä hävikkiä
- älä osta kalliita harrastusvälineitä joita et välttämättä tarvitse. Jos innostut jostain harrastuksesta, aloita vaikka lainakamppeilla. Älä osta vimpan päälle-varusteita heti
- älä osta kalleinta asuntoa jonka saat maksimilainalla. Siitä menee paljon korkoa
- jos sinulla on asia johon haluat käyttää rahaa, kuten matkustelu tms, älä koskaan käytä kaikkea mikä on jäänyt vuoden aikana yli
- älä shoppaile mielihyvän takia, äläkä törsää sellaiseen mikä ei tuota paljon iloa
- pidä häät maistraarissa ja säästä rahat. Se on vain yksi päivä
- jos olet luontaisesti tuhlari, automatisoi säästäminen. Pikku hiljaa kertyy yllättävänkin paljon
- vasta kun olet laittanut rahaa poikimaan, on aika kuluttaa
- sijoita nuorena osakkeisiin. Lisää matalariskisiä korkosijoituksia salkkuun kun vanhenet
- älä maksa pankin rahastonhoitajalle, puhumattakaan "pankkiirin" palkkioista. Jos sinulla on rahaa alle 10 000 000 euroa, sinulle ei tarjota oikeita pankkiiripalveluita. Sijoita indeksirahastoon, tai osta suoraan osakkeita
m46
Kahden aikuisen työssäkäyvän talous. Ei siis lapsia aiheuttamassa menoja ja asuntokin sen myötä maltillisen kokoinen. Autoakaan ei ole tarvittu ja pienemmässä kaupungissa asunnot ovat edullisia. Joka kuukausi tilanne on se että rahaa jää säästöön ja nykyisin kun ei enää asuntolainaa niin summa suurempi kuin aiemmin.
Mulla on 50.000 säästöjä ja 150.000 osakkeissa. Asunto ja auto maksettu.
Juju on päästä tilanteeseen, missä menot ovat mahdollisimman pienet. Tähän pääsee, kun tyytyy vähempään. Tyytyminen vaatii uskoa omaan tulevaisuuteen, jotta viitsii säästää kivan kulutuksen sijaan. Seuraavaksi kiinnostus sijoittamiseen ja halu tehdä itselle rahaa. Tärkeintä on tehdä, eikä jäädä ihmettelemään ja valittamaan.
Semmoinen vinkki kans, että keittiötä ja kylppäriä ei tarvi rempata joka 5.-10. vuosi trendien takia. Todella usein asuntoilmoituksissa näkee 10 vuotta vanhoja taloja, joihin on tehty 2 vuotta aiemmin keittiö- ja kylppäriremppa. Ei mitään järkeä jotain pintoja rempata kalliilla, jos niissä ei ole aidosti mitään korjattavaa.
Ihan ensimmäiseksi huolehtisin tulot kuntoon. Miksi tulot on vain 600€/kk?