Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
641/681 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi näitä aloituksia. Olisi ollut asiallisempi ihmettelyn aihe, jos summassa olisi ollut nolla perässä. Itsekään en uskonut siihen, että joskus voisi tosiaan olla tuo AP:n summa ja nolla perässä tilillä, mutta se on reilusti ylitettynäkin jo. Tulot aina pyörineet suomalaisen mediaanin alapuolella...

Vierailija
642/681 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni summa on kymppitonni vain. Mua ainakin ahdistaisi tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/681 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kymppitonni ole mahdoton mitenkään, jos on säästeliäs tai vaihtoehtoisesti yli mediaanin tulot. Auttaa myös jos ei ole autoa, lapsia tai muita vastaavia rahareikiä. Jää helposti tonni kuussa sukanvarteen.

Vierailija
644/681 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppitonni käyttötilillä toistuvasti ja se on vain käyttötili.

Vierailija
645/681 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ensimmäisen kymppitonnin säästäminen JA pitäminen onkin se vaikein osuus.

Pitää tehdä päätös säästämisestä ja noudattaa sitä. Se vaatii sitä, että sanoo jollekin kivalle ei. Käyttöähän rahalle löytyy aina.

Sitten kun säästössä on kymppitonni, sillä alkaa saamaan jo jotain kivaa (auto, keittiöremontti, ehkä jopa häät).

Kun jatkaa säästämistä, niin seuraava kymppitonni on paljon helpompi saada kasaan.

m46

Vierailija
646/681 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti nousisi kylmä hiki otsalle, jos tilillä olisi säästössä vain kymppitonni. 

Vierailija
647/681 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siirsin 25 000 euroa määräaikaistilille ja säästötilille jäi vielä vajaa 18 000 euroa. Mediaanituloisena saan helposti vuodessa säästöön tuon 10 000 euroa, kun ei ole lapsia, autoa tai asuntolainaa maksettavana.

Vierailija
648/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin, että kaikki jenkkirahastoni ovat YTD miinuksella, siis S&P ja teknologia. Kurjempi juttu. Yhteensä noissa kiinni 17 tonnia. World indeksienkin YTD lähellä nollaa, noissa kiinni 8 tonnia. Aina mä oon myöhässä rallista.

Oma jenkkirahasto on lähes kymmenkertaistunut. Olen omistanut sitä jo kauan. Sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa.

Vierailija
649/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 10 000 säästöjä? Kauheaa.

Itsellä on pankissa ja osakesijoituksissa reilusti yli 100 000€

Vierailija
650/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti...

Itselläni on säästössä n. 1 000 000€

Vierailija
651/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä jää kun ei röökaa eikä ryyppää, tosin nykyään vähemmän kun kaikki kallistunut. Mulla yli 130 tonnia säästöjä, yksinasuva, matalapalkka-alalla karvan yli 2 tonnia/kk

Vierailija
652/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska laitan säästöön joka kuukausi satasen tai muutaman. Samasta syystä mulla on varallisuutta parisataa tuhatta.

N60

Vierailija
653/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti onnistuu. Meidän nettotulot on 6500€, asumiskulut 600€, ei lainoja tai lapsia. Rahaa jää ruuan ym jälkeenkin kiitettävästi.

Vierailija
654/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms."

Yleensä kun lähdetään näitä "menoja" oikeasti purkamaan, niin sieltä kyllä löytyy aika paljon käsittämättömiä valintoja. Esimerkiksi maksetaan 40 euroa kännykkäliittymästä, jossa on huippunopea netti ja rajattomat puhelut ja tekstiviestit. Samaan aikaan maksetaan kotona huippunopeasta netistä älytöntä hintaa (en nyt löytänyt että kuinka paljon joku valokuitunetti maksaa / kk). Ja sitä nettiä käytetään vauvapalstailuun. Kukaan ei ole viimeiseen 10 vuoteen lähettänyt yhtäkään tekstiviestiä ja puhelutkin hoidetaan jollain whatsapilla.

Jatkuvasti unohdetaan kilpailuttaa puhelinliittymät (itse maksan nettisurffailuun toimivasta kännykkäliittymästä 14e/kk). Sama koskee vakuutuksia, sähköä jne.

Ruuasta sen verran että jos mammuttikaupassa on tarjous vaikka "2 valmisdippipurkkia yhteensä 5 eurolla" niin halpuutuskaupassa se yksi valmisdippipurkki voi maksaa 1,85e

Sana tarjous ei tarkoita sitä, että se olisi koko kylän halvin purkki tällä hetkellä. Se tarkoittaa, että se on sen kaupan tämänhetkinen tarjous.

Vierailija
655/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. Säästän sen mitä en sijoita. Yleensä n. 1000€ kuukaudessa. Välillä säästöjä pitää kyllä sijoittaa tai ostaa jotain tarpeellista tai kivaa. Mutta n. 10000 € kannattaa pitää tilillä varalla aina.

Vierailija
656/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymppitonnihan on muutaman kuukauden tulot.

Onhan ne menotkin... Esim mä eilen maksoin lainan ja muutaman laskun. Maksamattakin jäi satojen eurojen edestä laskuja. Tilille jäi 95€ ja säästössä on 100€ seuraava tili tulee viikon päästä perjantaina. Kahden viikon välein se reilu 900€. Iskäx3

Vierailija
657/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskimäärin suomalaisen talletuksiin ja sijoituksiin on karttunut 30 500 euroa. Kolmasosalla summa on alle tuhat euroa."

"Suomalainen säästää ja sijoittaa kuukaudessa keskimäärin 170 euroa." 

https://www.verkkouutiset.fi/a/nain-paljon-suomalaisilla-on-rahaa-saast…

Vierailija
658/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kymppitonni ole mahdoton mitenkään, jos on säästeliäs tai vaihtoehtoisesti yli mediaanin tulot. Auttaa myös jos ei ole autoa, lapsia tai muita vastaavia rahareikiä. Jää helposti tonni kuussa sukanvarteen.

Mulla on säästöjä 100€ ja oon tehnyt töitä 20 vuotta yhtäjaksoisesti. Tosin on kolme lasta ja talolainaakin vielä 200 000€

Vierailija
659/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti onnistuu. Meidän nettotulot on 6500€, asumiskulut 600€, ei lainoja tai lapsia. Rahaa jää ruuan ym jälkeenkin kiitettävästi.

Mistä saa noin valtavat tulot?

Vierailija
660/681 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä jää miehen kanssa molemmilla reilusti yli tonni kuussa säästöön. Vuodessa jo yhteensä yli 25 000e. Mies osti juuri käteisellä pari vuotta vanhan auton,  joten siihen meni vähän säästöjään. Mutta sijoituksissa ja osuukkuudessa on ihan kivasti myös. Meillä on toki vain yksi lapsi, lemmikkejä kyllä enemmänkin. Talo ja mökki löytyvät. Kerran vuoteen käydään ulkomailla ja kerran kotimaan/lähimaissa matkustelua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan