Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
321/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin nuori sairaanhoitaja yrittäisin vaan jotenkin ekoina työvuosina nipistää muutaman tonnin säästöön ja sijoittaisin maailmanlaajuiseen rahastoon, ehkä osan teknologiapainotteisiin rahastoon.

En koskisi näihin rahoihin, antaisin olla. Ja sitten kun 50-vuotiaana mies jättää ja jäisin pienituloiseksi yksinhuoltajaksi voisin ostaa säästöilläni itselleni mukavan asunnon ja ehkä rahoittaa pari kesälomamatkaakin.

Ihanko itse päättelit, että 50 vuotiaalla mummelilla olisi vielä alaikäisiä lapsia?

Taidat olla melkoinen humoristi. Johan tuollainen mummu on ollut maho jo yli kymmenen vuotta.

Vierailija
322/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että jokainen alle 40 vuotias tällä palstalla valittava voisi olla kuollessaan miljonääri jos vaan säästää lähivuosina 10 000 ja koko ajan sijoittaa.

Kannattaa laittaa koko ajan vähän esim. 400-600e  6 tai 12 kertaa / vuodessa joko maailmanlaajuiseen rahastoon tai hajauttaa osakkeisiin siten että suuri osa on amerikkalaisissa teknologiaosakkeissa. Tärkeintä on sijoittaa jatkuvasti vähän, ei koskaan kerralla kaikkea .

Näin ei tule ostaneeksi liian kalliilla eikä osakkeiden ajoittainen romahdus vie kaikkea. Yksittäinen osake voi heilua, mutta keskimäärin osakkeet nousee 2-3 kertaa nopeammin kuin esim. asuntojen arvo parhaimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä säästyy pari tonnia kuussa kun ostettiin halpa asunto muka huonolta alueelta ja maksettiin se nopeasti pois. Vastiketta maksellaan vain. Ei myöskään tehty lapsia. Kavereilla menee yli tonni pelkkiin korkoihin lukaaleistaan ja lapset imee paljon rahaa. Valintoja.

Onko elämän tarkoitus selvitä siitä halvalla? Jos ei edes lapsia tule. 

Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus. Ei siihen lapsia tarvitse kaikkea pilaamaan!

Vierailija
324/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 40v mies ja voin selittää. Heti lukion jälkeen menin rekryfirman kautta duuniin varastolla 2005 8 € tuntipalkalla. Olin parissa muussakin duunissa samana vuonna ja olikohan puolessa vuodessa tienesti jotain 11k €. Sit inttiin 2006. Päivärahoistakin säästyi, niin se oli sit +-0 tai jopa hieman voittoa kun kotiuduin sieltä. Sitten pari vuotta perustöitä ja alkoi sapettaa se, niin menin AMK:iin opiskelemaan. 2012 aloitin oman alan työt, mutten todellakaan korkeapalkkaisia, sillä niihin päästäkseen pitää olla hyväveli-suhteita. Jotain 2000 € pintaan se oli ja myöhemmin vuorolisiä kun aloin tekemään muutakin kuin päivää. Itse tein ruuat silloin ja työpaikalle ostin jonkun 1-2 € eineksen yleensä. Kotona sitten söin terveellisemmin. Aina mennyt jotain 200 € ruokaan per kk. Ehkä kerran viikossa lounasravintola tms. Vasta 2020-luvulla työpaikan vaihtamisen jälkeen pääsin pikku hiljaa mediaani-palkalle. Siitä huolimatta olen onnistunut säästämään rahaa ehkä n. 20k € säästötileille ja samanlaista summaa myös sivutilillä osake-rommausta odottamassa. Sijoituksissa (arvopaperi) samanlaista summaa, kryptoissa ja kullassa vielä enemmän, hopeaakin löytyy. Yksinkertaisesti: Korjaan kaiken itse, käytän palveluita tosi harvoin. Ruokaan n. 200 € kuussa. Asun kerrostalossa. Niin ei ole niin paljon kustannuksia ja pystyy jopa säästämään rahaa. Auto ja mp löytyy. Ulkomaan reissuillakin olen käynyt silloin tällöin. Miten tämä voi olla joillekin niin vaikeaa?

Vierailija
325/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin nuori sairaanhoitaja yrittäisin vaan jotenkin ekoina työvuosina nipistää muutaman tonnin säästöön ja sijoittaisin maailmanlaajuiseen rahastoon, ehkä osan teknologiapainotteisiin rahastoon.

En koskisi näihin rahoihin, antaisin olla. Ja sitten kun 50-vuotiaana mies jättää ja jäisin pienituloiseksi yksinhuoltajaksi voisin ostaa säästöilläni itselleni mukavan asunnon ja ehkä rahoittaa pari kesälomamatkaakin.

Ihanko itse päättelit, että 50 vuotiaalla mummelilla olisi vielä alaikäisiä lapsia?

Taidat olla melkoinen humoristi. Johan tuollainen mummu on ollut maho jo yli kymmenen vuotta.

Ei tainnut sanoa että olisi alaikäisiä lapsia. Itse sain lapseni lähemmäs 40 vuotiaana, samoin kaverini.

Vierailija
326/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen itsekin, miten noin vähän voi olla säästössä. Syitä voi olla nuori ikä (alle 20 vuotta), peliongelmat, päihdeongelmat, velkaantuminen pikavippien takia, mt-ongelmat.

Vierailija
327/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut sanoa että olisi alaikäisiä lapsia. Itse sain lapseni lähemmäs 40 vuotiaana, samoin kaverini.

Ja tiedän mistä puhun. Osakkeitteni arvo on noussut useita kymmeniä tuhansia euroja viimeisen parin vuoden aikana.

Vierailija
328/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuulliset vanhemmat huolehtii siitä, että lapset saa hyvän pesämunan elämää varten. Mun lapset sai kaikki täysi-ikäistyessään useamman kymmpitonnin säästöt kouraan (oltiin sijoitettu lapsilisät) 

Vierailija
329/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon mammat ja papat, asentakaa puhelimeen vaikka Nordnet sovellus tai pyytäkää pankkia auttamaan pankin sovellusten kanssa.

Pyytäkää lapsiltanne apua jos ette itse osaa. Aloittakaa vaikka ostamalla 300-500e:lla yhtä osaketta tai rahastoa. Vaikka Microsoftia jos ei mielikuvistus muuhun riitä.

Siitä se lähtee.

Vierailija
330/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskisynnyttäjä.. päätit sitten ottaa estrogeenihoitoa ja poikia tenavan.

Miten noin vanhana enää jaksaa?

Vierailija
331/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä sai lapsen 45-vuotiaana ja sisko 42-vuotiaana. Molemmilla on vielä ala-ikäiset lapset, vaikka 60v.-päivät lähestyvät molemmilla.

Vierailija
332/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70t .. miten säästössä? No, säästämällä palkasta joka kuukausi viimeisen 15v ajan 🙄 tuohon sen suurempaa matikkaa tarvita.. Enemmänkin oli, mutta ostin asunnon

Vierailija
333/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole kymppitonnin raja mennyt rikki mutta lähellä ollaan. N. 8000€ tällä hetkellä säästössä. Aikaa toki tuohon on mennyt kun on tullut heitettyä 50-100 euron välillä joka kuukausi säästöön. Joskus kun saa lainan maksettua, tulee säästäminen olemaan paljon helpompaa.

Vierailija
334/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä ei ole kymppitonnin raja mennyt rikki mutta lähellä ollaan. N. 8000€ tällä hetkellä säästössä. Aikaa toki tuohon on mennyt kun on tullut heitettyä 50-100 euron välillä joka kuukausi säästöön. Joskus kun saa lainan maksettua, tulee säästäminen olemaan paljon helpompaa.

Toivottavasti laitat rahastoon, etkä makuuta tilillä

Vierailija
335/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alle 40v mies ja voin selittää. Heti lukion jälkeen menin rekryfirman kautta duuniin varastolla 2005 8 € tuntipalkalla. Olin parissa muussakin duunissa samana vuonna ja olikohan puolessa vuodessa tienesti jotain 11k €. Sit inttiin 2006. Päivärahoistakin säästyi, niin se oli sit +-0 tai jopa hieman voittoa kun kotiuduin sieltä. Sitten pari vuotta perustöitä ja alkoi sapettaa se, niin menin AMK:iin opiskelemaan. 2012 aloitin oman alan työt, mutten todellakaan korkeapalkkaisia, sillä niihin päästäkseen pitää olla hyväveli-suhteita. Jotain 2000 € pintaan se oli ja myöhemmin vuorolisiä kun aloin tekemään muutakin kuin päivää. Itse tein ruuat silloin ja työpaikalle ostin jonkun 1-2 € eineksen yleensä. Kotona sitten söin terveellisemmin. Aina mennyt jotain 200 € ruokaan per kk. Ehkä kerran viikossa lounasravintola tms. Vasta 2020-luvulla työpaikan vaihtamisen jälkeen pääsin pikku hiljaa mediaani-palkalle. Siitä huolimatta olen onnistunut sä

Sulla ei ole lapsia ja kaikki eivät pääse etenemään työrintamalla ja nostamaan palkkaa. Sinkulle kaikki on helppoa.

Vierailija
336/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuulliset vanhemmat huolehtii siitä, että lapset saa hyvän pesämunan elämää varten. Mun lapset sai kaikki täysi-ikäistyessään useamman kymmpitonnin säästöt kouraan (oltiin sijoitettu lapsilisät) 

Jos ei pysty itse kaikille lapsilleen tuollaista summaa säästämään, vähintä mitä voi tehdä on aivopestä lapset sijoittamaan omat kesätyörahansa itse. Mitä nuorempana osakesäästämisen aloittaa sen kauemmin lapsi ehtii elää miljonäärinä.

Vierailija
337/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama homma. Ei niitä lapsilisiä kannata käyttää, ne on kuitenkin lapselle tarkoitettuja rahoja.

Vierailija
338/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien kuluessa palkat nousee, mutta en siltikään kuluta juuri mitään. Asumiseenkaan ei paljoa yleensä mene omakotitalossa.

Rahaa jää tuhansia joka kuukausi.

Työllä ja maltillisella elämäntavalla rahaa jää. Jos laiskottelee ja tuhlaa, sitä ei tietenkään jää.

Vierailija
339/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alle 40v mies ja voin selittää. Heti lukion jälkeen menin rekryfirman kautta duuniin varastolla 2005 8 € tuntipalkalla. Olin parissa muussakin duunissa samana vuonna ja olikohan puolessa vuodessa tienesti jotain 11k €. Sit inttiin 2006. Päivärahoistakin säästyi, niin se oli sit +-0 tai jopa hieman voittoa kun kotiuduin sieltä. Sitten pari vuotta perustöitä ja alkoi sapettaa se, niin menin AMK:iin opiskelemaan. 2012 aloitin oman alan työt, mutten todellakaan korkeapalkkaisia, sillä niihin päästäkseen pitää olla hyväveli-suhteita. Jotain 2000 € pintaan se oli ja myöhemmin vuorolisiä kun aloin tekemään muutakin kuin päivää. Itse tein ruuat silloin ja työpaikalle ostin jonkun 1-2 € eineksen yleensä. Kotona sitten söin terveellisemmin. Aina mennyt jotain 200 € ruokaan per kk. Ehkä kerran viikossa lounasravintola tms. Vasta 2020-luvulla työpaikan vaihtamisen jälkeen pääsin pikku hiljaa medi

>Sulla ei ole lapsia ja kaikki eivät pääse etenemään työrintamalla ja nostamaan palkkaa. Sinkulle kaikki on helppoa.

sinkuille kyllä kaikki on kalliimpaa ja kustantavat perheellisten edut. 

Vierailija
340/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käteistä säästötilillä 11.500€ ja sit rahastoissa mistä saan parissa päivässä tilille rahat 110.000€. Ekan kerran elämässä tuntuu että ns tarpeeksi säästöjä. Rahastosta menis jonkun verran veroja myydessä (arvon noususta, ehkä joku 10k€) mutta jäisi silti mukavasti. Oon kolmen teinin yh äiti nykyisin ja oikein hyvätuloinen mutta työ niin stressaava että jos jossain kohtaa en jaksa sitä enää tai tulee kenkää niin ompahan pariksi vuodeksi rahaa elättää perhe ilman että alan realisoida muuta omaisuutta, omakotitaloa ja sijoitusasuntoa joista velkaa.

N43

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi