Mies ei ole laittanut tikkua ristiin tämänkään joulun suhteen, menee kuppi nurin ihan just.
Lasten takia yritän nyt pysyä kasassa. Aamulla riisipuuroa keittäessä se iski oikein tajuntaan, kun kuuntelin kuinka ukko kuorsaa sängyssä, että meillä ja meidän lapsilla ei varmaan olisi minkäänlaista joulua, jos en minä raataisi itseäni hengiltä aina joka vuosi. Mies elää vielä 40-vuotiaanakin vuosi toisensa jälkeen omaa lapsenomaista satujouluaan, osallistumatta sen järjestämiseen millään lailla. Paketit paketoituvat kuin itsestään, ruoat hyppäävät pöytään ja kuusi kävelee metsästä koristeltuna olohuoneeseen. Koti siivoaa itse itsensä, koristeet ilmestyvät varastosta ja joulupukki ihan vain itsekseen osaa tulla meillekin illalla. Miksi sitten mahdollistan tämän? Koska haluan että lapsilla olisi ihana joulu. Koska itsekin rakastan joulua. Mutta olisi kiva, että kun perheessä on kaksi aikuista, sitä joulua myös järjestettäisiin yhdessä ja että se toinenkin ottaisi jotain vastuuta. Vähintään huomaisi edes, että toinen tekee helvetinmoisen duunin sen kaiken eteen. Nyt alkoi ahdistaa ja todella.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Oletko sanonut, että voisi jonkun homman hoitaa. Vaikka se kuusi.
Aloittajan jutun luettuani, luulen että se olisi aivan liian vaativa tehtävä sille miehelle. T. Mies.
Voi taas se alkaa, minäkin aamulla riisipuuroa keittäessä mietin, oliko miehen pakko mennä töihin vai olisko voinut jäädä kotiin kuorsaamaan ? Mistä nyt valitan ? Lähti niin aikaisin että aamukahvi oli kylmää, eikä voinut edes uutta kahvia keittää
En halua raataa koko joulukuuta keittiössä, kun ei meillä ruokaa pahemmin arvosteta. Mies toi kinkun ja yhdessä hoidettiin sen paisto, lapsi toivoi riisipuuroa ja yhdessä tehtiin piirakoita lopusta. Sovittiin, että käydään syömässä jossain tänään tai haetaan noutoruokaa ja lahjat katsotaan sen jälkeen. Mies on ollut yhtälailla niitä ostamassa, minä paketoin. Lapsikin oli jotain paketteja hankkinut ja itse paketoinnut. Mennään sieltä mistä aita on matalin, koska joulu on vain yksi päivä ja ihan muuta, kuin ne ruuat tai edes lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on rauhoittumisen, ei raatamisen aikaa.
Joillekin tuntuu olevan suoritus. Miksei itsekin nuku pitkään edes jouluna, lapsille olisi voinut keittää puurot jo eilen tai ostaa lämmitettävää ja istuttaa ne telkkarin ääreen, itse voi jatkaa unia.
Erosin tuollaisesta miehestä viime jouluna. Se ei auttanut mitään eikä tehnyt mitään joulun hyväksi eikä oikein muutenkaan arjessa auttanut. Viime vuoden joulupäivänä ilmoitin että otan eron. Meni vati nurin vaan joten pakkasin tavarat ja lähdin.
Juu, mullakin on tuollainen vaimo. Vetää itse riman taivaisiin, keksii itse itselleen jouluvaatimuksia joita kukaan perheestä ei edes keksi pyytää. (kukaan ei huomaa niiden puuttumista) On ainoa, joka osaa tehdä eli "joutuu" tekemään kaiken itse. Sitten kiukutellaan marttyyrinä. En tiedä mistä nämä kumpuaa.... lapsuuskokemukset, toiset naiset? Miksi koko koti pitää puunata juuri jouluna? Miksei laatikoita tai sillejä ei voi ostaa valmiina? Miksi kenenkään muun paketoimat lahjat ei kelpaa?
Minulle joulun paras hetki on loppiainen, kun se riehuminen on viimein loppu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on tehnyt kaikki jouluvalmistelut, ruokia myöten. Minä en ostanut edes yhtään lahjaa.
Niin meilläkin, lähes kaiken. Nyt maataan hetki tässä vierekkäin ja kuunnellaan lasten leikkejä. Hyvin tämä menee kun itse tekee :)
Vierailija kirjoitti:
Paras joulu on sellainen, mikä ei näy eikä kuulu missään. Rauhassa vaan kotona voi lepäillä ja tehdä muutaman päivän ajan ihan mitä lystää - tai jättää tekemättä ja olla vaan. Mihinkään ei mennä, eikä kukaan tule kutsumatta kylään.
Olen samaa mieltä, mutta pidän aika tyhminä ihmisiä, jotka näitä "neuvoja" antavat lapsiperheille.
T:itse lapseton
Hei! Minä heitin ukon pihalle, ennen kuin se pilasi lasten ja minun joulun. On ollut pihalla jo 17 vuotta, eikä ole uutta tarvinnut ottaa.
Joulun laitto nuorilleni lepää pääasiassa minun harteillani, mutta vaikka eivät asu enää vakituisesti kotona, osallistuvat enemmän ja sotkevat vähemmän kuin isänsä aikoinaan.
Nuoret tulivat jouluksi kotiin ja palaavat opiskelupaikkakunnilleen vasta loppiaisen jälkeen.
Ihanaa on tehdä heille joulua ja laittaa kotia, kun iloa ei ole mikään luuseri pilaamassa!
N45
Olin aikanaan henkkoht avustajana eräässä perheessä, jossa mun tehtviin kuului mm. katon puunaaminen.
Sairas perhe oli, muutenkin kuin avustettajan osalta.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikanaan henkkoht avustajana eräässä perheessä, jossa mun tehtviin kuului mm. katon puunaaminen.
Sairas perhe oli, muutenkin kuin avustettajan osalta.
Tämä katon pyyhkiminen siis joulun alla... uskomattomia pellejä. Pari elämäänsä katkeroitunutta keski-ikäistä ja lapsen tasolle jäänyt ja jätetty liikuntavammainen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mullakin on tuollainen vaimo. Vetää itse riman taivaisiin, keksii itse itselleen jouluvaatimuksia joita kukaan perheestä ei edes keksi pyytää. (kukaan ei huomaa niiden puuttumista) On ainoa, joka osaa tehdä eli "joutuu" tekemään kaiken itse. Sitten kiukutellaan marttyyrinä. En tiedä mistä nämä kumpuaa.... lapsuuskokemukset, toiset naiset? Miksi koko koti pitää puunata juuri jouluna? Miksei laatikoita tai sillejä ei voi ostaa valmiina? Miksi kenenkään muun paketoimat lahjat ei kelpaa?
Minulle joulun paras hetki on loppiainen, kun se riehuminen on viimein loppu.
Mä olin tuollainen nuorempana. Se juonsi just sieltä lapsuudenkodista, missä joulunalusaika oli kamalaa stressaamista ja kiukuttelua. Äiti halusi joka vuosi tehdä samat asiat, älyttömän määrän ruokaa, suursiivota yms. Kun koitti sanoa että ei tarvitse niin vastauksena oli epämääräisen syyllistävää enhän minä mutta kun ne pitää isäsi/isovanhempiesi/lasten mielestä olla-vastauksia. Kukaan ei näitä asioita tosiasiassa odottanut. Sitten kun muutin omaan kotiin ja myöhemmin mieheni kanssa yhteen, oli alkuvuosina itsessäni havaittavissa tuota hulluutta että kaikki piti olla tietyllä tavalla. Käyttäydyin kuin äitini koska se oli se malli mitä pikkulapsesta saakka oli nähnyt. Luojan kiitos tajusin että eihän tämän näin täydy olla ja nykyään joulunaika on ihan erilainen meillä.
Äitini yhä edelleen, melkein 80v yksinasuvana leskenä, kiukuttelee edelleen joulun alla samalla lailla. Pitäisi siivota, tehdä ruokaa joka ei tule kumminkaan kaikki syödyksi yms. Sitten on äkäinen kun ei itse jaksa/pysty tekemään kaikkea ja odottaa että lapset tekevät hänen puolestaan. Sääli että hän ei ole pystynyt karistamaan itsestään tuota suhtautumistapaa.
Miehet ei osaa lukea ajatuksia, eikä välttämättä hahmota ollenkaan työn määrää. Keskustelkaa nyt sitten joulun jälkeen asiat valmiiksi ensi joulua ajatellen. Teet selväksi, että jos joulu perinteet säilytetään nykyisellään, on selkeä työnjako tehtävä, jotta kaikki ei jää sinulle. Vai onko mies ehkä sitä mieltä, että joulu on turha juhla, ja päivä siinä missä muutkin, eikä siksi ole valmis tekemään asian eteen mitään? Siinä tapauksessa käytte keskustelun lasten näkökulmasta. Vaikka joulu ei miehelle olisikaan tärkeä, niin kyllä kai hän nyt silti haluaa että lapset saavat kokea jouluiloa?
Ihan itse olet ukkosi valinnut ja vielä lapsetkin tehnyt.
On vissiin ukko niin pitkä, että sokeuduit himoissasi täysin kaikelle muulle. Pakko oli saada "pitkä mies" miettimättä, mitä muuta pakettiin kuuluu.. kuten luonne, arvot, käytöstavat ja sellaiset.
Hyvin meni! Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Kestäkööt se hyvin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko mieheltä kysytty miten hän haluaa tämän viikonloppunsa/lomansa viettää? Haluaako hän edes juhlia joulua? Säästäkää nyt vuosi rahaa ja menkää ensi jouluna all inclusive lomalle ja voitte nauttia koko perhe ilman uhriutumisia ja riitoja. Mekin on tehty niin monena vuonna ja on ihan parasta.
Mies ei ilmeisesti ole kykeneväinen edes kommunikoimaan ellei häneltä spesifisti kysytä asioista. Enpä ihmettele etteivät vätysmiehet kykene osallistumaan jouluun kun puhuminenkin on liian hankalaa. Hohhoijaa taas.
Mä olen ajatellut sen verran itsekkäästi, että koska kokkaamista ja siivoamista riittää ympäri vuoden, saa jouluna rauhoittua. Niinpä meidän joulut on ulkoistettu, ensin valmisruokiin ja sittemmin kylpylään. Työssäkäyvä kaipaa lepoa, ei raatamista. Hyvää joulua kullekin tavallaan.
Meillä äiti oli töissä joka jouluaatto, isä laittoi kinkun illalla uuniin, laittoi kuusen jonka oli itse meidän lasten kanssa käynyt ostamassa, keitti aattoaamuna riisipuuron, sen jälkeen pisti joululiinan, kattoi pöydän samalla kun valmisti ruokaa, kuunteli jouluradiota samalla. Ja tiedättekö mitä ei koskaan valittanut, oli enemmän jouluihminen kuin äiti ja sai sellaisen joulun kuin halusi. Joten ihmettelen kun nainen tekee, siitä tehdään älytön numero.
Pyydä miestä joulupöydän jälkeen tiskaamaan.
Laatikot tein valmissoseista palkaseen viime keskiviiklona ja lasimestarin sillin torstaina. Kinkku paistui eilen ihan itsekseen uunissa. Kuusi on muovikuusi, jonka teini koristeli. Piparit ja tortut valmiina kaupasta. Eilen iltapäivällä teinin kanssa arkisiivous. Lahjoja on tullut jo aiemmin ostettua ja eilen vielä muutama ruokaostosten yhteydessä.