Millaisia kokemuksia 9kk täysiaikaisesta päivähoidosta?
Taloustilanne pakottaa palaamaan töihin jo heti vanhempainvapaan jälkeen ja itku kurkussa nyt jo mietin miten tämä toteutetaan. Työpaikalle on tunnin ajomatka kotoa, perhepäivähoitajia ei ole alueella. Kaksi lähinnä (22km) olevaa päiväkotia on kuulema aivan täynnä.
Työpäivän pituus matkoineen 10h eli tulee aika pitkiä hoitopäiviä, aamulla pitäisi viedä 5 jälkeen hoitoon ja yleensä siinä 16 viimeistään pääsee hakemaan.
Isovanhemmat asuvat eri paikkakunnalla joten hoitoapua ei sieltä tule ja mies tekee kausihommia joissa työpäivät saattavat venyä jopa 16h/vrk mutta ovat minimissään 10h+matkat.
Olisin halunnut olla lapsen kanssa kotona sinne että hän on 1,5 vuotias, mutta laskut on jollain maksettava ja nyt on ollut tiukkaa jo vanhempainvapaalla vaikka saan palkkaan sidonnaista päivärahaa.
Lyhennetty työpäivä ei alallani toimi ja lyhennetty työviikko taas syö ison siivun nettopalkasta (400e).
Mielellään kuulisin miten muilla mennyt näin pienien kanssa töihin paluu? Itkettää jo valmiiksi miten ikävä noin pientä tuleekaan päivän aikana ja alkaako vierastamaan? 😭
Kommentit (109)
Ap* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä ei käytä omia ansiosidonnaisia vaaditaan? Mihin ap hävisi, kun ei vastaa? Jos isä käyttäisi edes omat ansiosidonnaiset vapaansa, lapsi ei ole 9 kk kun kaikki ansiosidonnaiset on käytetty.[/quote
Isä käytti ensimmäisen pätkän vauvan synnyttyä ja on nyt toisella kun on lomautettuna töistä. Käsittääkseni niitä ei jäänyt enää käytettäväksi.
Tämä ei voi olla totta ellet sinä ole jo palannut töihin. Isä ei voi käyttää kaikkia vapaita yhtä aikaa äidin vapaan kanssa.
Vain kolme viikkoa voi olla isyyslomalla samaan aikaan kuin äiti on äitiys-vtai vanhempainvapaalla. Lisäksi miehelläsi on kuusi viikkoa ansiosidonnaista vapaata, jonka hän voi käyttää vain silloin, kun sinä et ole perhevapaalla.
Jos miehesi on nyt lomautettu, miksi hän ei ole ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla?
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin lapsi meni meillä hoitoon heti, kun vain tarhaan ottivat. Kumpikin on nykyään fiksuja, sosiaalisia ja ihmisten kanssa hyvin toimeentulevia nuoria aikuisia.
Meillä on ammattilaisiksi itseään tituleeraavat hoitajat päiväkodeissa. Ihmettelen näitä ulostuloja, missä päiväkodin arkea kuvataan kaaokseksi ja lapset kärsii märissä vaipoissa jne. Miksi te ette tee asialle mitään? Mitä teille siellä kouluissa on oikein opetettu?
Itse olin pikkuisessa päiväkodissa. Tykkäsin. Siellä oli kavereita ja tekemistä. Omat lapset vein aikoinaan päiväkotiin. Kumpikaan ei ole moittinut. Kummallakin on kavereita edelleen sieltä päiväkodista saakka. Ja mahdollisten lastenlasten kohdalla sanoisin, että aikuiset töihin ja lapset tarhaan hyvissä ajoin.
Ihan hullua, eristää lapset kotiin. Siellä ne sitten on telkkarin kasvatettavana. Ihmisiä kasvatetaan vain aitojen ihmisten keskellä, ei diginä.
Kyse oli vauvan viemisestä päiväkotiin ja vielä ihan järisyttävään aikaan ja pitkäksi päiväksi. Ei vauva tarvitse mitään leikkikavereita tai sen kummempaa tekemistä. Lähinnä syliä ja hoivaa ja sitä ei kerkeä juurikaan päiväkodissa antamaan.
Ja siis itse olen hoitanut monia 9kk:n ikäisiä. Ovat kiintyneet minuun ja olen niitä kerinnyt sylissä pitämään ja hoivaamaan. Ja kelpolapsia niistä on tullut vaikka vauvana ovat hoitoon tulleetkin.
Mutta en ole ketään ottanut aamulla klo5 hoitoon. Klo7 on aikaisin tullut ja haettu jo klo15.
T:pph
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin lapsi meni meillä hoitoon heti, kun vain tarhaan ottivat. Kumpikin on nykyään fiksuja, sosiaalisia ja ihmisten kanssa hyvin toimeentulevia nuoria aikuisia.
Meillä on ammattilaisiksi itseään tituleeraavat hoitajat päiväkodeissa. Ihmettelen näitä ulostuloja, missä päiväkodin arkea kuvataan kaaokseksi ja lapset kärsii märissä vaipoissa jne. Miksi te ette tee asialle mitään? Mitä teille siellä kouluissa on oikein opetettu?
Itse olin pikkuisessa päiväkodissa. Tykkäsin. Siellä oli kavereita ja tekemistä. Omat lapset vein aikoinaan päiväkotiin. Kumpikaan ei ole moittinut. Kummallakin on kavereita edelleen sieltä päiväkodista saakka. Ja mahdollisten lastenlasten kohdalla sanoisin, että aikuiset töihin ja lapset tarhaan hyvissä ajoin.
Ihan hullua, eristää lapset kotiin. Siellä ne sitten on telkkarin kasvatettavana. Ihmisiä kasvatetaan vain aitojen ihmisten keskellä, ei diginä.
Etkö olet yhtään seurannut asiaa? Et voi mitenkään verrata nykkytilanteeseen sitä, mitä elämä oli kaksikymmentä tai neljäkymmentä vuotta sitten. Ei nykyään enää ole mitään seimiä. Eikä pieniä ryhmiä. Tai omia tätejä hoitamassa lapsia. Ammattitaitoiset hoitajat ja opettajat pakenevat alalta, koska resursseja hoitaa lapsia ei kerta kaikkiaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkotiin eikä pph:lle voi viedä lasta klo 5 aamulla. Valoja päälle.
Valoja päälle itsellesi. Teet varmaan klo 8-16 toimistotyötä? Nyt 11v lapseni aloitti hoidon 2 vuotiaana ja aamulla meni klo 5.15 perhepäivähoitajalle, jatkoi siellä uniaan ja meni muiden lasten kanssa aamupalalle klo 8. Tätä jatkui kouluikään asti? Miten te kuvittelette että vuorotyöläiset käy töissä??
Nykyään pph:lla (kunnallisilla) on tasoitusvapaat käytössä. Jos yksi tulee aamulla klo 5, voi joku muu lapsi olla hoidossa taas klo17 asti. Tästä kertyy paljon vapaita ja käytännössä se pph on sitten vapailla joka neljäs viikko joten se lapsi joutuisi sitten päiväkotiin varahoitoon. Ja en tiedä päiväkotia mikä aukeaisi klo5, paitsi sitten vuororyhmät.
Niin ennen oli ennen. Nykyään pph:lla on myös työajat.
Ap, mihin ne miehen 9 viikon isyysvapaat unohtui? Niistä vain 3 viikkoa voi käyttää samaan aikaan kuin äiti on vapaalla. Mihin ne loput 6 viikkoa unohtui?
Ei ole mahdollista, että isä olisi käyttänyt kaikki vapaansa ennen kuin ap:n omat perhevapaat on pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ja vielä kerran ei. Työskentelen päiväkodissa ja voin sanoa että tuo on aivan liikaa. Ryhmät ovat pääsääntöisesti suuria ja levottomia.
Perhepäivähoitaja(hyvä sellainen) on ainut mahdollinen mitä voisin suositella, jos on ihan pakko.
Samaa viestiä täältä toinen päiväkodin täti. Ei ei ei! Persoonan kehitysvaihe tärkeä, päiväkodin henkilökunta vaihtuu vähän väliä, liikaa pienelle ihmisen alulle. Jos voisi valita 2-3 vuotiaana vasta kokopäiväiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö löydä työpaikkaa lähempää? Osa-aikainen työ voisi olla hyvä ratkaisu, niin että lapsi on korkeintaan 3 päivää viikossa hoidossa. Jos teillä molemmilla on yli tunnin työmatka, voisiko miettiä muuttoa lähemmäs? 10 tuntiset päivät on tosi pitkiä vähän isommallekin lapselle, puhumattakaan vauvasta.
Duunit pitäis vaihtaa ja kämpät myydä jne.
Aika isoja elämänmuutoksia ehdotat ihan vaan siksi että lapsi joutuu menemään päiväkotiin muutamaa kuukautta aiemmin.
Sulla ei itselläsi taida olla lapsia, duunia tai mitään omaisuutta kun muutokset käy noin käden käänteessä?
Auttaahan se lyhyempi työmatka koko päiväkotiajan kun lapsen päivät ovat hieman lyhyempiä. Oikeastaan tällaiset isot elämänmuutokset tulisi huolehtia kuntoon ennen sitä suurinta elämänmuutosta, eli lapsen syntymää.
Tosin kuulostaa kyllä tekosyyltä pistää 9kk hoitoon, yllättäen isä ei halua pitää isyysvapaitaan ja työssä on pakko olla järjettömiä aikoja joihin jo työaikalainsäädäntö tulee vastaan mutta palkassa se ei tietenkään näy. No ehkä tohon 16h työpäivään on laskettu salilla käyminen ja oma lepohetki että jaksaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö olet yhtään seurannut asiaa? Et voi mitenkään verrata nykkytilanteeseen sitä, mitä elämä oli kaksikymmentä tai neljäkymmentä vuotta sitten. Ei nykyään enää ole mitään seimiä. Eikä pieniä ryhmiä. Tai omia tätejä hoitamassa lapsia. Ammattitaitoiset hoitajat ja opettajat pakenevat alalta, koska resursseja hoitaa lapsia ei kerta kaikkiaan ole.
Juuri näin, plus että hoitohenkilökunta vaihtuu tuon tuosta. Tänä kesänä oli outo tilanne kun tuli viesti ettei ole hoitajia tarpeeksi, voitteko järjestää itse hoidon. Ei ole ennen käynyt yhdenkään lapsen kohdalla! Onneksi mummo oli just aloittanut lomansa ja pelasti tilanteen ja matkusti luoksemme lyhyellä varoitusajalla. Asumme siis Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä et osannut kotona tehdä lastesi kanssa muuta kuin istuttaa telkkarin eteen, ei tarkoita etteivätkö muut osaisi. Sikäli ihan hyvä että sait ne aikaisin päiväkotiin, oli varmasti teidän kohdalla parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
No sitten toimeentulotukihakemusta ja halvempaa asumismuotoa jos ei palkka riitä?
Niin - toimeentulotuen saamisen ainoa ehto todellakin on, ettei palkka riitä. Kaikki, jotka älyävät hakea sitä, saavat sen. Miksei ihmiset tajua tätä?
Ei kenenkään perhepäivähoitajan tarvitse ottaa noin aikaisin hoitoa tarvitsevaa lasta hoitoon. Siis vaikka pph:lla olisikin vapaa paikka yhdelle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Ap* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut ap? Itse asun Itä-Uudellamaalla ja voisin ottaa pienokaisesi hoitoon. Omat lapset lensivät juuri pesästä, olen alalla mutta teen tällä hetkellä keikkaa, kun ei ole taloudellisesti pakko olla töissä. Syli on tyhjä ja lapsesi saisi hyvää hoitoa 😊
Ihana tarjous. Etelä-pohjanmaalla ja asuinkunnassamme ei jostain syystä ole lainkaan perhepäivähoitajia, olen asiaa tiedustellut kunnalta..
Harmi! Sinuna selvittelisin asuuko alueellanne esim virkeää eläkeläistä, joka voisi sitoutua vaikkapa puoleksi vuodeksi hoitamaan lastanne ja sitten päiväkotiin. Jos itse maksaisitte sen parisataa, mitä menisi päiväkotiinkin ja siihen kotihoidontukea päälle, voisi summa olla sellainen, millä eläkeläinen ottaisi hoitoonsa.
Entäs kun se virkeä eläkeläinen sairastuu tai tulee tapaturma eikä voikaan hoitaa lasta? On hänellä joku varahenkilö, joka sitten hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut ap? Itse asun Itä-Uudellamaalla ja voisin ottaa pienokaisesi hoitoon. Omat lapset lensivät juuri pesästä, olen alalla mutta teen tällä hetkellä keikkaa, kun ei ole taloudellisesti pakko olla töissä. Syli on tyhjä ja lapsesi saisi hyvää hoitoa 😊
Ihana tarjous. Etelä-pohjanmaalla ja asuinkunnassamme ei jostain syystä ole lainkaan perhepäivähoitajia, olen asiaa tiedustellut kunnalta..
Harmi! Sinuna selvittelisin asuuko alueellanne esim virkeää eläkeläistä, joka voisi sitoutua vaikkapa puoleksi vuodeksi hoitamaan lastanne ja sitten päiväkotiin. Jos itse maksaisitte sen parisataa, mitä menisi päiväkotiinkin ja siihen kotihoidontukea päälle, voisi summa olla sellainen, millä eläkeläinen ottaisi hoitoonsa.
Entäs kun se virkeä eläkeläinen sairastuu tai tulee tapaturma eikä voikaan hoitaa lasta? On hänellä joku varahenkilö, joka sitten hoitaa?
Sellaisina päivinä jompi kumpi vanhempi jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu mistään perusflunssasta, josta selvitään päivissä vaan vakavammasta sairaudesta, joka kestää viikkoja/kuukausia. Esim. tapaturma, jossa murtuu luu, on toipumisaika pitkä. Tai entä jos kuolee?
Päiväkodissa on monta ihmistä ja varasysteemit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu mistään perusflunssasta, josta selvitään päivissä vaan vakavammasta sairaudesta, joka kestää viikkoja/kuukausia. Esim. tapaturma, jossa murtuu luu, on toipumisaika pitkä. Tai entä jos kuolee?
Päiväkodissa on monta ihmistä ja varasysteemit.
No sitten laitetaan penska päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö löydä työpaikkaa lähempää? Osa-aikainen työ voisi olla hyvä ratkaisu, niin että lapsi on korkeintaan 3 päivää viikossa hoidossa. Jos teillä molemmilla on yli tunnin työmatka, voisiko miettiä muuttoa lähemmäs? 10 tuntiset päivät on tosi pitkiä vähän isommallekin lapselle, puhumattakaan vauvasta.
Duunit pitäis vaihtaa ja kämpät myydä jne.
Aika isoja elämänmuutoksia ehdotat ihan vaan siksi että lapsi joutuu menemään päiväkotiin muutamaa kuukautta aiemmin.
Sulla ei itselläsi taida olla lapsia, duunia tai mitään omaisuutta kun muutokset käy noin käden käänteessä?
Auttaahan se lyhyempi työmatka koko päiväkotiajan kun lapsen päivät ovat hieman lyhyempiä. Oikeastaan tällaiset isot elämänmuutokset tulisi huolehtia kuntoon ennen sitä suurinta elämänmuutosta, eli lapsen syntymää.
Tosin kuulostaa kyllä tekosyyltä pistää 9kk hoitoon, yllättäen isä ei halua pitää isyysvapaitaan ja työssä on pakko olla järjettömiä aikoja joihin jo työaikalainsäädäntö tulee vastaan mutta palkassa se ei tietenkään näy. No ehkä tohon 16h työpäivään on laskettu salilla käyminen ja oma lepohetki että jaksaa taas.
Tekosyy viedä lapsi hoitoon vaikka Ap nimenomaa sanoi ettei haluaisi viedä, mutta talous ei kestä jäädä kotiin eli rivien välistä voi lukea että ap::lla ja miehellä omat rahat käytössä ja mies ei maksa ap:n kotona oloa ja ap:n palkka vuorotyössä ei riitä kattamaan koko talouden menoja jotta mies voisi jäädä kotiin.
Helposti voit olla vielä 3 kk kotona. Sitten lapsi vuoden vanha. Ei kai sekään paljon ole, mutta joka kuukausi parempi.
Mihin laskuihin menee kahden ihmisen tulot, vaikka mies tekee järjettömän pitkää päivää? Vaikka olisi miehellä vain kympin tuntipalkka, niin kertyyhän sitä 16 tunnin päivillä. Eikä kellään aikuisella miehellä ole vain kympin tuntipalkka. Vauva ei kuluta paljon rahaa.
Mihin hoitoon viet lapsen klo 5?
Minun lapsuudessa äitiysloma oli jotain 3 kk. Ei se hyvä asia ollut. Kyllä varmaan useista silti tuli ihan normaaleja. Aina ei ole vaihtoehtoja, mutta usein on.
Tuolla aiemmin joku kuvaili pienten ryhmän arkipäivää jossa joku taukoili ja ruokaili yksinään muualla.
Kerronpa meidän ryhmästä:
Aamuvuorolainen tulee 6-7 töihin, lapsia on ennen kahdeksaa paikalla maks 5, jos vaippoja pitää vaihtaa otetaan muut lapset mukaan wc tiloihin ja ovi kiinni. Välivuorolainen tulee n. 8 jolloin jaetaan yhdessä aamupalaa ja autetaan syömään sitä tarvitsevia lapsia, samalla ottaen vastaan vielä hoitoon tulevia. Iltavuorolainen tulee 8:20-9:20 välillä töihin. Jos jo 8:20 hän ottaa aamupalan päätteeksi yhden pienryhmän ulkoilemaan, jos 9:20 niin ensimmäinen pienryhmä ulkoilee vasta silloin. Aamuvuoro ja välivuoro hoitavat sisälle jääneet lapset, leikkien, askarrellen, lukien ja tietenkin sylitellen - päivästä riippuen. Vessatellaan ja lähdetään ulos n. 9:40 ja ensimmäiset tulee sisälle (pl. iltavuoron 9:20 päivät jolloin ollaan jonkin aikaa yhdessä ulkona). Lounasta syödään klo 11, ensin lapsille ruoat ja sitten itselle ja samalla avustetaan syömisessä, kaadellaan maitoja, annetaan lisää ruokaa jne. Ruoan jälkeen vessatus osalle (osa hoidettu ennen ruokailua), yhdessä nukuttelemaan lapset jonka jälkeen yksi jää lepohuoneeseen ja kaksi pitävät tauon, toinen vapauttaa lepohuoneesta n. klo 13 tauolle ja toinen tekee kirjallisia töitä/muita valmisteluja. Lapsia alkaa heräillä n. 13:30 alkaen (toki päivät eivät ole toistensa kaksosia), jonka jälkeen vaipan vaihtoja ja hiljaisia leikkejä välipalaan asti. Jos aamuvuoro on tullut jo klo 6 hän lähtee n. 13:40, lapset ehtivät välipalan jälkeen leikkiä 30-45min sisällä kunnes lähdetään ulos ennen välivuorolaisen lähtöä n. 15:40.
Toki luksusta on jos/kun varahenkilö on meillä ekstrakäsinä tai on näppärä opiskelija, lapsia on vapaapäivillä tai muuten poissa enemmän niin toki se antaa enemmän aikaa niille paikalla oleville lapsille.
Hyviä kokemuksia. Lapsi meni 10kk päiväkotiin ja viihtyi siellä oikein hyvin. Ihan terve ja avoin teini on nykyään.
Älä stressaa. Laita päivähoitoon, jos siltä tuntuu tai on pakko. Mä laitoin lapset samaan aikaan ja toinen oli 3v ja toinen toi 10kk. Mitään eroa ei lasten kehityksessä tai muussakaan ole. Tyytyväisiä lapsia.
Enemmän merkitsee kotiolot kuitenkin. Ja tietty jos päivähoitopaikka on ihan p a s k a, niin onhan silläkin merkitystä.
Auta sitten ap:ta löytämään pph, joka ottaa lapsen klo 5.15. Hän sanoo, että pph:ta ei kunnassa ole lainkaan.