Millaisia kokemuksia 9kk täysiaikaisesta päivähoidosta?
Taloustilanne pakottaa palaamaan töihin jo heti vanhempainvapaan jälkeen ja itku kurkussa nyt jo mietin miten tämä toteutetaan. Työpaikalle on tunnin ajomatka kotoa, perhepäivähoitajia ei ole alueella. Kaksi lähinnä (22km) olevaa päiväkotia on kuulema aivan täynnä.
Työpäivän pituus matkoineen 10h eli tulee aika pitkiä hoitopäiviä, aamulla pitäisi viedä 5 jälkeen hoitoon ja yleensä siinä 16 viimeistään pääsee hakemaan.
Isovanhemmat asuvat eri paikkakunnalla joten hoitoapua ei sieltä tule ja mies tekee kausihommia joissa työpäivät saattavat venyä jopa 16h/vrk mutta ovat minimissään 10h+matkat.
Olisin halunnut olla lapsen kanssa kotona sinne että hän on 1,5 vuotias, mutta laskut on jollain maksettava ja nyt on ollut tiukkaa jo vanhempainvapaalla vaikka saan palkkaan sidonnaista päivärahaa.
Lyhennetty työpäivä ei alallani toimi ja lyhennetty työviikko taas syö ison siivun nettopalkasta (400e).
Mielellään kuulisin miten muilla mennyt näin pienien kanssa töihin paluu? Itkettää jo valmiiksi miten ikävä noin pientä tuleekaan päivän aikana ja alkaako vierastamaan? 😭
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos varhaiskasvatus on kriisissä ja hoitajat pakenevat alalta, kun sinne täpötäysiin päiväkoteihin heitetään vielä joukon jatkoksi näitä 9 kk:n ikäisiä.
Jokainen tuon ikäinen vie yhden aikuisen, miten ne ryhmän 11 muuta lasta?
Niin en halua edes kuvitella tätä ja vielä pienten ryhmässä. Mulla on alle vuoden ikäinen vauva hoidossa. Ihan superhelppo, iloinen, tyytyväinen ja reipas. Sekä lisäksi 3kpl 3-5v.
Kyllä mulla menee sen vauvan kanssa ihan valtavasti aikaa, syöttämiseen, pukemiseen, nukuttamiseen. Ei vielä edes liiku, eikä istu kunnolla ja syö kaiken mitä löytää. Onneksi muut ovat jo noin isoja ja omatoimisia joten vessahommat, syömiset ja pukemiset hoitavat itse.
En kyllä ymmärrä miten päiväkodissa tästä selvitään tai no selviäähän sitä mistä vaan ja toivoo, että ne lapset ovat suurinpiirtein hengissä kun päivä päättyy. Tsemppiä kaikilla sinne vaan.
Niin ja ap, älä vaan vie noin pientä päiväkotiin.
T:pph
Olethan ap ottanut huomioon laskuissa myös veroprosentin muutoksen, jos teet lyhennettyä viikkoa. Sillä varmaan voisi kuitenkin aloittaa. Jos vapaapäivän saisi keskiviikoksi, katkaisisi mukavasti viikkoa.
No sitten toimeentulotukihakemusta ja halvempaa asumismuotoa jos ei palkka riitä?
Vierailija kirjoitti:
Liian pieni. Liian pieni ylipäänsä päiväkotiin. Jos vaan löytyy joku perhepäivähoitaja joka pitää kymmenentuntisia päiviä? 9kk ikäistä vauvaa ei voi viedä aamuviideltä päiväkotiin! Miettikää kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi, vaikka sitten se lyhennetty työviikko.
Työpäivä alkaa klo 6 aamulla ja tunnin työmatka joten ei hirveästi ole vaihtoehtoja?
Miehen työajat epäsäännölliset joten niiden varaan ei voi laskea.
Vierailija kirjoitti:
Älä vie. Ihan sairas ajatuskin hylätä sylivauva vieraiden ihmisten sekaan hädissään itkemään märissä vaipoissa. Ei sitä kukaan siellä ehdi hoitaa eikä huomioida.
Nämä asiat mietitään etukäteen ja säästetään sitä varten että aikaisintaan 1,5v voi mennä hoitoon kun osaa kävellä ja puhua. Oma vanhempi hoitaa kotona siihen saakka.
Olisiko abortti pitänyt tehdä vain sen takia että rahaa ei ollut säästössä pidemmälle vanhempainvapaalle??? En kai nyt olisi viemässä lasta hoitoon jos ei olisi aivan pakko palata töihin, lainaa on liikaa eikä realisoitavaa omaisuutta.
Lastenhoitajana sanon suoraan että ihan sairas ajatus.
Muutatte halpaan vuokrakämppään ja jäät kotiin tai lyhennätte toinen tai kumpikin työpäivää, jos ei muita. vaihtoehtoja ole. Noi ekat elinvuodet on ratkaisevia lapsen elämässä ja niillä valinnoilla on myös kauaskantoisia seurauksia. Nykypäivän päiväkodit ei ole sellaisia, että niissä pystyttäisiin etenkään tuon ikäisen tarpeisiin vastaamaan ja vieläpä 10h päivässä. Ei.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vanhempaa ja kumpikaan ei pysty joustamaan työajoista? Tuntuu erikoiselta.
Kyllä lapsi sopeutuu, jos on luonteeltaan rohkea ja utelias. Mutta hän voi unohtaa vanhempansa, jos on 10 h päivässä hoidossa. Kotonaolemisaika menee vain nukkumiseen.
Teen asiakaspalvelutyötä 2 vuorossa, siinä ei paljon ole joustovaraa. Mies tekee taas kausitöitä ja työ on urakkatyyppistä. Sitä ei vaan voi jättää kesken 6h töiden aloituksesta vaan päivän homma on aina saatava loppuun, ulkoiset tekijät vaikuttavat siihen. Ala on erikoisala eikä työntekijät ovat tehtäväkohtaisissa hommissa. Sairastapauksissa joku toinen joutuu tehdä kahden miehen hommat.
Mä olen töissä ryhmässä, jossa kaksi 10 kk ikäistä. Niissä pienissä on koko ajan kiinni kaksi aikuista, joten yhden pitäisi hoitaa loppuryhmä. Eikä paikalla ole koko ajan kolmea aikuista. Muut siis jäävät koko ajan ilman kaikkea. Ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Maissa joissa vauvoja viedäään hoitoon on hieman erilaisia hoitopaikkoja myös. Sama oli aikanaan Suomessakin kun äitiysloma oli lyhyempi, "seimi"(?) vai mitkä lie olivatkaan ne "päiväkodit" joissa pienimmät olivat.
Miltäköhän vuosikymmeneltä tuo kommentti oli? Perhepäivähoidoksi on ainakin 50 vuotta kutsuttu pienten lasten hoitopaikkoja. Nykyisin perhepäivähoitopaikkoja ei enää juuri ole ja päiväkodissa hoidetaan myös vauvat.
Seimessä olen ollut itsekin ja syntynyt 1974 :)
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut ap? Itse asun Itä-Uudellamaalla ja voisin ottaa pienokaisesi hoitoon. Omat lapset lensivät juuri pesästä, olen alalla mutta teen tällä hetkellä keikkaa, kun ei ole taloudellisesti pakko olla töissä. Syli on tyhjä ja lapsesi saisi hyvää hoitoa 😊
Ihana tarjous. Etelä-pohjanmaalla ja asuinkunnassamme ei jostain syystä ole lainkaan perhepäivähoitajia, olen asiaa tiedustellut kunnalta..
Ap* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vanhempaa ja kumpikaan ei pysty joustamaan työajoista? Tuntuu erikoiselta.
Kyllä lapsi sopeutuu, jos on luonteeltaan rohkea ja utelias. Mutta hän voi unohtaa vanhempansa, jos on 10 h päivässä hoidossa. Kotonaolemisaika menee vain nukkumiseen.
Teen asiakaspalvelutyötä 2 vuorossa, siinä ei paljon ole joustovaraa. Mies tekee taas kausitöitä ja työ on urakkatyyppistä. Sitä ei vaan voi jättää kesken 6h töiden aloituksesta vaan päivän homma on aina saatava loppuun, ulkoiset tekijät vaikuttavat siihen. Ala on erikoisala eikä työntekijät ovat tehtäväkohtaisissa hommissa. Sairastapauksissa joku toinen joutuu tehdä kahden miehen hommat.
Osittainen hoitovapaa on lakisääteistä. Eli teille molemmille se kyllä pitää myöntää, vain hyvin painavilla syillä sen voi evätä eikä nuo ole sellaisia syitä ainakaan sinun kohdalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä ei käytä omia ansiosidonnaisia vaaditaan? Mihin ap hävisi, kun ei vastaa? Jos isä käyttäisi edes omat ansiosidonnaiset vapaansa, lapsi ei ole 9 kk kun kaikki ansiosidonnaiset on käytetty.[/quote
Isä käytti ensimmäisen pätkän vauvan synnyttyä ja on nyt toisella kun on lomautettuna töistä. Käsittääkseni niitä ei jäänyt enää käytettäväksi.
Ap* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä ei käytä omia ansiosidonnaisia vaaditaan? Mihin ap hävisi, kun ei vastaa? Jos isä käyttäisi edes omat ansiosidonnaiset vapaansa, lapsi ei ole 9 kk kun kaikki ansiosidonnaiset on käytetty.[/quote
Isä käytti ensimmäisen pätkän vauvan synnyttyä ja on nyt toisella kun on lomautettuna töistä. Käsittääkseni niitä ei jäänyt enää käytettäväksi.
Siis oletko nyt jo töissä?
Kumpikin lapsi meni meillä hoitoon heti, kun vain tarhaan ottivat. Kumpikin on nykyään fiksuja, sosiaalisia ja ihmisten kanssa hyvin toimeentulevia nuoria aikuisia.
Meillä on ammattilaisiksi itseään tituleeraavat hoitajat päiväkodeissa. Ihmettelen näitä ulostuloja, missä päiväkodin arkea kuvataan kaaokseksi ja lapset kärsii märissä vaipoissa jne. Miksi te ette tee asialle mitään? Mitä teille siellä kouluissa on oikein opetettu?
Itse olin pikkuisessa päiväkodissa. Tykkäsin. Siellä oli kavereita ja tekemistä. Omat lapset vein aikoinaan päiväkotiin. Kumpikaan ei ole moittinut. Kummallakin on kavereita edelleen sieltä päiväkodista saakka. Ja mahdollisten lastenlasten kohdalla sanoisin, että aikuiset töihin ja lapset tarhaan hyvissä ajoin.
Ihan hullua, eristää lapset kotiin. Siellä ne sitten on telkkarin kasvatettavana. Ihmisiä kasvatetaan vain aitojen ihmisten keskellä, ei diginä.
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkotiin eikä pph:lle voi viedä lasta klo 5 aamulla. Valoja päälle.
Valoja päälle itsellesi. Teet varmaan klo 8-16 toimistotyötä? Nyt 11v lapseni aloitti hoidon 2 vuotiaana ja aamulla meni klo 5.15 perhepäivähoitajalle, jatkoi siellä uniaan ja meni muiden lasten kanssa aamupalalle klo 8. Tätä jatkui kouluikään asti? Miten te kuvittelette että vuorotyöläiset käy töissä??
Ap* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut ap? Itse asun Itä-Uudellamaalla ja voisin ottaa pienokaisesi hoitoon. Omat lapset lensivät juuri pesästä, olen alalla mutta teen tällä hetkellä keikkaa, kun ei ole taloudellisesti pakko olla töissä. Syli on tyhjä ja lapsesi saisi hyvää hoitoa 😊
Ihana tarjous. Etelä-pohjanmaalla ja asuinkunnassamme ei jostain syystä ole lainkaan perhepäivähoitajia, olen asiaa tiedustellut kunnalta..
Harmi! Sinuna selvittelisin asuuko alueellanne esim virkeää eläkeläistä, joka voisi sitoutua vaikkapa puoleksi vuodeksi hoitamaan lastanne ja sitten päiväkotiin. Jos itse maksaisitte sen parisataa, mitä menisi päiväkotiinkin ja siihen kotihoidontukea päälle, voisi summa olla sellainen, millä eläkeläinen ottaisi hoitoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin lapsi meni meillä hoitoon heti, kun vain tarhaan ottivat. Kumpikin on nykyään fiksuja, sosiaalisia ja ihmisten kanssa hyvin toimeentulevia nuoria aikuisia.
Meillä on ammattilaisiksi itseään tituleeraavat hoitajat päiväkodeissa. Ihmettelen näitä ulostuloja, missä päiväkodin arkea kuvataan kaaokseksi ja lapset kärsii märissä vaipoissa jne. Miksi te ette tee asialle mitään? Mitä teille siellä kouluissa on oikein opetettu?
Itse olin pikkuisessa päiväkodissa. Tykkäsin. Siellä oli kavereita ja tekemistä. Omat lapset vein aikoinaan päiväkotiin. Kumpikaan ei ole moittinut. Kummallakin on kavereita edelleen sieltä päiväkodista saakka. Ja mahdollisten lastenlasten kohdalla sanoisin, että aikuiset töihin ja lapset tarhaan hyvissä ajoin.
Ihan hullua, eristää lapset kotiin. Siellä ne sitten on telkkarin kasvatettavana. Ihmisiä kasvatetaan vain aitojen ihmisten keskellä, ei diginä.
Kuules fossiili. Ajat on nyt erit kuin sinun lapsuudessa tai edes sun lasten lapsuudessa.
Ei kirurgikaan tee koulutuksellaan mitään, jos sen pitäisi leikata 5 potilasta samaan aikaan. Se on se ONGELMA. Olen hyvä työssäni itsekin, mutta millään en pysty hoitamaan seitsemää alle 3-vuotiasta hyvin samaan aikaan. Tai 14 kpl 3-5-vuotiaita. Tota se ARKI on.
Miten mies voi olla nyt perhevapaalla, jos sinäkin olet? Niitä vapaita voi käyttää samaan aikaan äidin kanssa vain 3 viikkoa.
Lisäksi isällä on ihan omaa vapaata 6 viikkoa, joka on pakko käyttää eri aikaan kuin äiti. Kun isä on käyttänyt ne, lapsi on noin 10 tai 11 kk ikäinen.
Ei missään tapauksessa hoitoon. Päivät on niin pitkiä, että vauvasi vierastaa sinua, kun hänet haet. Ethän edes näe häntä hereillä. Sitä paitsi jutut varhaiskasvatuksen kriisistä ovat totta. Henkilökuntapula, vaihtuvat hoitajat,... näin kyllä sijaisena ollessani välillä todella ikäviä tilanteita. Keksi mitä hyvänsä muuta, mut ei hoitoon alle vuosikasta.