Miksi opiskelijat käyttävät opettajasta sukunimeä?
Esittelen itseni uudelle ryhmälle aina vain etunimellä ja käytän Wilma-viestien allekirjoituksessa vain etunimeäni, mutta silti opiskelijat keskenään puhuvat minusta sukunimelläni. Osaatteko selittää mikä juttu tässä on? Toimitteko itse kouluaikana samalla tavalla?
Kommentit (27)
Olen ope. Sukunimeni on myös yleinen etunimi. Siksi kutsuvat sukunimellä.
Minun kouluaikana ei todellakaan puhuteltu opettajaa etunimellä. Oli opettaja tai sitten sukunimellä sanottiin. Aloitin peruskoulun v. - 86.
Vierailija kirjoitti:
Etkö itse tehnyt kouluaikana samoin?
En muistaakseni. Käytettiin lyhennettä tai sanottiin esim. "bilsan maikka".
Opiskelijat käyttävät monesti myös toisistaan sukunimeä. Opettajan sukunimeä käyttämällä on helppo tietää, että puhutaan opettajasta eikä esim. saman etunimen omistavasta kaverista/tutusta.
Ope ei ole kaveri. Kavereista puhutaan etunimellä.
Älä murehdi, oikeasti sua kutsutaan dorkaksi tms. väännökseksi sukunimestä.
Opettajat eivät ole opiskelijoiden kavereita, vaan auktoriteetti asemassa oleva henkilö, ihan samalla tavalla kuin firman toimitusjohtaja.
Ei edes teinit kutsu opettajaansa etunimellä, jotain heillekin on jäänyt pääkoppaansa, joko kutsuvat opettaja tai sitten sukunimellä tai koko nimellä.
Nykyään on jotenkin yllättäviä nämä opettajien ulostulot? Ei millään uskoisi todeksi, vaan provoksi. Jos nyt olet opettaja?
Ei kait edes ekaluokkalaiset kutsu opettajaansa etunimellä. Joku roti nyt sentään pitää olla. Ja kunnioitus. En ainakaan vanhempana tykkäisi.
Ainakin meillä ammattiopistossa (olen siellä opettajana) kutsutaan aina pelkästään etunimellä, kuten olen ymmärtänyt että muuallakin tehdään. Poikkeuksena meidän osasto jossa on kaksi samannimistä (minä ja toinen opettaja). Sitä toista kutsutaan sukunimellä johtuen luultavasti siitä, että olen ollut osastolla muutaman vuoden pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on jotenkin yllättäviä nämä opettajien ulostulot? Ei millään uskoisi todeksi, vaan provoksi. Jos nyt olet opettaja?
Ei kait edes ekaluokkalaiset kutsu opettajaansa etunimellä. Joku roti nyt sentään pitää olla. Ja kunnioitus. En ainakaan vanhempana tykkäisi.
No meillä kyllä kutsuttiin ala-asteen luokanopettajaa etunimellä yli kaksikymmentä vuotta sitten. Vieläkin muistan vain sen etunimen enkä sukunimeä ollenkaan. Nytkin kun opiskelen niin suurin osa opettajista on etu- eikä sukunimellä.
Olisiko tässä yksi syy, miksi opettajan työ on niin raskasta ja on järjestyshäiriöitä, kun opettajat haluavat olla opiskelijoiden kavereita ja ihan itse antavat siihen esimerkin ja mallin. Ja sitten valitetaan.
Pojat kutsuvat toisiaan sukunimillä viimeistään yläasteella. Siitä helposti tarttuu myös muihin.
Kuka nyt sukunimellä kutsuu. Se on joko ope tai sen opettajan etunimi.
Opiskelin 80-luvun lopussa ja silloin opettajia teititeltiin, eikä edes pieneen mieleen olisi tullut puhutella etunimellä.
Näin kuulema koulussa tekevät myös ukrainalaiset lapset. Teittittelevät opettajaa ja avaavat aina oven opettajalle. Se kuuluu heidän kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat eivät ole opiskelijoiden kavereita, vaan auktoriteetti asemassa oleva henkilö, ihan samalla tavalla kuin firman toimitusjohtaja.
Ei edes teinit kutsu opettajaansa etunimellä, jotain heillekin on jäänyt pääkoppaansa, joko kutsuvat opettaja tai sitten sukunimellä tai koko nimellä.
Tule pois sieltä 60-luvulta. Eivät nykyopettajat ole missään auktoriteettiasemassa. Auktoriteetin käyttöä ei ole suositeltu enää aikoihin.
Meil o kolme Mikaa, niin helpompi sanoo vaan tyyliin Virtanen, Korhonen ja Nieminen.
Vierailija kirjoitti:
Meil o kolme Mikaa, niin helpompi sanoo vaan tyyliin Virtanen, Korhonen ja Nieminen.
Virtanen, Korhonen ja Miksu. Näin ainakin meillä jos oli monta samannimistä. Yhdellä lempinimi, muilla sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä kyllä kutsuttiin ala-asteen luokanopettajaa etunimellä yli kaksikymmentä vuotta sitten. Vieläkin muistan vain sen etunimen enkä sukunimeä ollenkaan. Nytkin kun opiskelen niin suurin osa opettajista on etu- eikä sukunimellä.
Meillä kutsuttiin opettajaksi. Jos joku kysyi, kuka teidän opettaja on, vastattiin opettajan etu- ja sukunimellä.
Vierailija kirjoitti:
Ope ei ole kaveri. Kavereista puhutaan etunimellä.
Nykyään ovat vähän kuin kavereita.
Etkö itse tehnyt kouluaikana samoin?