Perhe sanoi suoraan, ettei minua haluta heidän kanssaan joulunviettoon
Äiti, isä ja siskon perhe lähtivät tänään Helsinkiin viettämään aatonaattoa, yön ovat hotellissa ja huomenna lähtevät Tukholmaan, eli pari yötä laivalla ja joulupäivä Tukholmassa. Lähtivät siis jouluksi matkoille. Minulle ilmoitettiin, että nyt on tällainen joulu ja minä en ole tervetullut mukaan. Olen jo täysi-ikäinen ja asun alivuokralaisena nyt toisella paikkakunnalla. Saan kuulemma viettää ja järjestää oman jouluni. Olen ollut se vahinkolapsi ja on se tehty ennenkin selväksi
Kommentit (83)
Saako sinut adoptoida? Olisit tervetullut meidän joulua viettämään. Sukupuusi on mätä, vartetaan sinut johonkin terveempään ja iloisempaan sukuun.
Entäs se toinen puoli tässä asiassa? Se jota ei tässä kerrota?
Kaikilla asioilla kun on ainakin kaksi puolta, kaikissa ihmissuhteissa ainakin kaksi osapuolta. Ja näin ollen ainakin kaksi näkemystä ja kokemusta.
En koskaan tuomitse ketään enkä mitään tuntematta näitä muitakin puolia.
Mitä olet tehnyt? Vaikea uskoa, että kivaa perheenjäsentä noin kohdeltaisiin.
Ymmärrän täysin. Minulla on kokemusta jo useamman vuoden ajalta siitä, että en kuulu uusperheeseeni. Toisin sanoen minä vietän joulut yksin, kun "perheeni" viettää ne keskenään jonkun heidän kotonaan (kaikki ollaan jo aikuisia).
Kovasti uppoaa tämä valitus, vaikka asiasta emme mitään tiedä. Ap:n niukan raportin vain.
Onko sinulla paha päihdeongelma? Vainoletko niin köyhä että he olisivat joutuneet maksaman matkasi ja muut kulut?
Tsemppiä ap. Mä olin myös vahinkolapsi ja äiti aina sanoi,ettei lapsuudenkotiin saa tulla. Kerran menin jouluksi lahjojen kanssa ja äiti heti passitti seuraavana päivänä linja-autolla takaisin. Oli 90-luku, kaupat kiinni eikä mulla ollut kotona kuin jotain kaurahiutaleita ja flora margariinirasia. Onneksi äitini on nyt kuollut.
Tavallisin syy eristää sukulainen yhteisistä juhlista on tämän häiritsevä käytös, kuten päihteiden käyttö. Tästäkö on kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Tavallisin syy eristää sukulainen yhteisistä juhlista on tämän häiritsevä käytös, kuten päihteiden käyttö. Tästäkö on kysymys?
Minä ainakin olin nuorena hyvin kiltti ja absolutisti. Ei ap vaan nro 9
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet tehnyt? Vaikea uskoa, että kivaa perheenjäsentä noin kohdeltaisiin.
Minullekin tuli mieleen, jos ap:n käyttäytyminen on ongelmallista vaikka siskon lasten seurassa, esim. vetäisi siellä laivalla kännit ja haastaisi riitaa ym. epätoivottua käytöstä. Tai lokkeilee ja maksattaa kaiken vanhemmilla jne. Tällöin ymmärtäisin, että on jätetty matkasta pois. Muussa tapauksessa en voi ymmärtää toisen lapsen suosimista, mitä tuo suoraan sanottuna on.
Voimia sinulle. En ole kokenut vastaavaa julmuutta lapsuudenkodissani, mitä kuvaat, mutta olen aikuisiällä ollut yhteensä kaksi joulua vanhemmallani. Minulla on aikuiset lapset jo, ja jouluni ovat suurta rakkauden juhlaa heidän kanssaan. Mutta lapsuudenkodissani oli henkisesti sairas ilmapiiri. Äitini meni uusiin naimisiin (ei edes kertonut lapsilleen etukäteen eikä kutsunut häihinsä) isäni kuoleman jälkeen. Sen jälkeen, mutta myös ennen sitä, se ilmapiiri lapsuudenkodissani oli henkisesti sairas. Meillä oli se bonus, että me molemmat äitini lapset olimme samaa mieltä asiasta. Me jouduimme suojellaksemme itseämme ja lapsiamme katkaisemaan kaikki välit äitiimme ja hänen uuteen mieheensä. Ja HUOM! Alkoholi ei näytellyt mitään osaa tässä saagassa. Äitini eikä hänen uusi miehensä, he eivät olleet alkoholisteja.
Vaan vaikeudet johtuivat pahantahtoisuudesta, ilkeydestä, henkisestä väkivallasta. Äitini tuleviin hautajaisiin eivät osallistu hänen biologiset lapsensa. Näin se on. Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla paha päihdeongelma? Vainoletko niin köyhä että he olisivat joutuneet maksaman matkasi ja muut kulut?
*vai oletko
Sinä olet aikuinen ihminen, joten voit hyvin mennä ja tulla haluamallasi tavalla. Sehän on vain hyvä asia ja en ottaisi sitä ollenkaan huonona, vaan tekisin joulusta oman näköisen joulun ihan niin kuin muutkin tekevät.
Tuollainen laivajoulu voi olla perheelle todella hyvä. Siellä ei tarvitse siivota, tehdä itse ruokaa ja muuta tällaista, mistä tulee stressiä, vaan voi mennä valmiiseen pöytään, syödä niin paljon kuin mahaan mahtuu, istua, nukkua, tanssia tai ihan mitä vain ja ei tarvitse sietää mitään tunkeilevia isoksi kasvaneita lapsia, jos ei halua.
Meidän perhe alkoi menemään lappiin jouluksi jo silloin, kun lapset olivat pieniä. Olimme olleet ja järjestäneet sukujouluja sitä ennen vuosia ja me molemmat olimme joulun jälkeen mieheni kanssa ihan umpipoikki kaikesta. Lapissa ulkoilimme, hiihdimme, laskimme pulkalla mäkiä, kävelimme, söimme mitä söimme ja otimme tosi rennosti lasten kanssa ja siihen loppui sukujoulut meiltä. Jokainen saa itse päättää miten joulunsa viettää ja kenen seurassa, nyt muut päättivät viettää joulun omin nokkineen ja se on silloin hyvä!
Okei, no nyt sinä järjestät itsellesi juuri oman näköisesi joulun ja nautit! Jos haluat seuraa, niin ilmoittaudut vaikka vapaaehtoiseksi jonnekin köyhien ruokailutapahtumaan tai menet joulumuoriksi.
Puolison perheessä sama homma, tosin tässä kyseessä äiti ja puolison sisar. Ehdotimme, että voitaisiin syödä lounasta tai kahvitella meillä tai missä vain, mutta puolison äiti totesi, että aikoo viettää joulun kaksin puolison sisaruksen kanssa. Syitä on varmasti paljon etenkin puolison äidillä, joka on ripustautunut tähän sisarukseen ja haluaa omia hänet joulun ajaksi itselleen. Puolison äiti on vakavasti masentunut ja hänellä on muitakin vakavia mt-ongelmia, mutta yllätti kyllä miten oli pokkaa todeta, ettei tarvitse jouluna nähdä. Joululahjaa osasi tosin jo aikoja sitten pyytää itselleen. Useinkin puolisoni on se, joka äitiään auttaa ja hoitaa asioita tunnollisesti ja sisar on ollut pienestä pitäen äidin lempilapsi ja silmäterä.
Ollaan joulun ajan sitten minun sukulaisteni luona enemmän, sinne olemme aina lämpimästi tervetulleita ja kaivattua seuraa. Kyllä näitä perhekuvioita on tosiaan sellaisiakin, joissa ulosjätetyssä ei ole syytä/vikaa, vaan ongelma on moniulotteisempi ja jopa sukupolvien yli ulottuva jatkumo. Puolisoni on ollut aina se ruma ankanpoikanen, joka on käypä vain kun tarvitaan häneltä jotain. Menestynyt elämässään paremmin kuin muut ja työstänyt perhetaustastaan kumpuvia itsetunto-ongelmia aktiivisesti aikuisiällään.
Ei muuta kuin tsemppiä ap! Suosittelen etsimään ajan kanssa terveempiä ja asiallisia ihmissuhteita toisiaan kunnioittavien ihmisten kanssa. Yritä tehdä joulustasi mahdollisimman mukava ja hemmottele itseäsi. Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta!
Samalla lailla minut jätettiin yksin koko jouluksi mutta ei se haitannut sillä nyt tiedän mitä on yksin joulua viettää eikä minulle se ollut tuskallista ollenkaan 😇 Niillä muilla ei ole mitään kokemuksia yksinäisistä jouluista eikä ne edes pystyisi yksin joulua viettämään kun ovat läheisriippuvaisia ja pelottaisi yksin oleminen.
Tarpeen tullen nauttisin viettää joulun ihan yksinkin eikä se pelottaisi ollenkaan. Olen viettänyt töissäkin jouluja ja tykkäsin. Nautin omasta seurasta enkä tarvitse ketään viihdyttäjäksi. Käsitöitä, ruuan laittoa + muita kotitöitä tehdessä ja leffoja katsellen aika kuluu todella nopeeta. 😁
Sopeutumiskykyni on testattu monella eri tavalla🤣
Onpa julmaa.
Omituista porukkaa.