Aivan satavarmaa, että jos joudun maksamaan 1000e kk sähköstä koska edullinen sopimus loppuu 31.12. ja uusi on kallis, en äänestä näitä söhlääjiä!
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme asuneet vanhempieni mökillä 20.11.-23.12., koska minulla oli etätyöjakso. Siellä on puulämmitys, ja ajattelimme fiksuna olla siellä, että sähköä säästyy.
Sen sijaan sähkölämmitteinen omakotitalomme laitettiin peruslämmölle ja lämminvesivaraaja pois päältä.
Joulun jälkeen alkavat taas lähityöt ja joudumme palaamaan sähkölämmitteiseen omakotitaloomme. Tämä uusi tuki lasketaan siis meille puoliksi sellaisen ajanjakson perusteella, jolloin talo on ollut tyhjillään.
Ja kaiken huipuksi ratkaisun mökille menosta teimme juurikin "yhteisen hyvän takia", että sitä sähköä säästyisi. Voi ***tu, sanon minä. Normaalisti meillä kuluu sähköä n. 100 kwh / vrk, nyt talon ollessa tyhjillään kulutus on ollut n. 10 kwh/ vrk.
Näin, nyt ei mennyt kannaltanne hyvin.
Voi miten huono tuuri. Tämä on kyllä väärin, että monia nyt sähkön säästämisestä rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme asuneet vanhempieni mökillä 20.11.-23.12., koska minulla oli etätyöjakso. Siellä on puulämmitys, ja ajattelimme fiksuna olla siellä, että sähköä säästyy.
Sen sijaan sähkölämmitteinen omakotitalomme laitettiin peruslämmölle ja lämminvesivaraaja pois päältä.
Joulun jälkeen alkavat taas lähityöt ja joudumme palaamaan sähkölämmitteiseen omakotitaloomme. Tämä uusi tuki lasketaan siis meille puoliksi sellaisen ajanjakson perusteella, jolloin talo on ollut tyhjillään.
Ja kaiken huipuksi ratkaisun mökille menosta teimme juurikin "yhteisen hyvän takia", että sitä sähköä säästyisi. Voi ***tu, sanon minä. Normaalisti meillä kuluu sähköä n. 100 kwh / vrk, nyt talon ollessa tyhjillään kulutus on ollut n. 10 kwh/ vrk.
Voi miten huono tuuri. Tämä on kyllä väärin, että monia nyt sähkön säästämisestä rangaistaan.
Ja noiden tilanne myös harmittaa, jotka joutuvat kalliin sopimuksen piiriin tammikuussa. Se hintakatto olisi ollut paras ratkaisu minun mielestäni. En ymmärrä miksi kaikille ei voida saada sähköä 20c/kWh. Se on jo tosi kallis hinta. Kannustaa kyllä säästämään ja kenellä sähkölämmitteinen talo niin väkisin sähköä kuluu. Teki mitä teki. Omakotitalossa lasku menee tonnin pintaan, vaikka mitä tekisi näillä hinnoilla. Ei voi laskea huonelämpöä alle 15 ja suihkussa on pakko välillä käydä. Eli siis tuosta jo maksat tonnin.
Olen lukenut aiheesta juttuja eikä missään lue selvästi meneekö eurojen vai kulutuksen mukaan. Hintakatto on 700 kuukaudessa, se on sanottu.
Jos on tähän asti maksanut reilua neljää senttiä ja tiennyt joutuvansa pörssisähköön tai ainakin kalliimpaan sopimukseen tammikuussa, luulisi että on voinut ja osannut varautua.
Jos tuki on 50% kuukauden kulutuksesta ja sitä saa neljän kuukauden ajan, niin käytännössä tukea saa 2 kertaa sen mitä on sähköstä maksanut. Eli ei mitään järkeä säästää sähköä joulun aikana, jos tuo omavastuu on ylittymässä. Ja luonnollisesti kaikki aiempi säästö on ollut vain negatiivista.
Me tienataan tällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuki on 50% kuukauden kulutuksesta ja sitä saa neljän kuukauden ajan, niin käytännössä tukea saa 2 kertaa sen mitä on sähköstä maksanut. Eli ei mitään järkeä säästää sähköä joulun aikana, jos tuo omavastuu on ylittymässä. Ja luonnollisesti kaikki aiempi säästö on ollut vain negatiivista.
Me tienataan tällä.
Laitatko laskelman että tyhmempikin ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen vika muka tämä maailman tilanne?🤣
Kyllä se on hallituksen vika. Ovat määrätietoisesti, vihersiirtymän vuoksi, ajaneet huoltovarmuuden alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan tällä.
Sähkölasku marras-joulukuussa 500€. Omavastuun jälkeen korvataan 0,5*400=200€. Korvaus neljältä kuulta yhteensä 800€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan tällä.
Sähkölasku marras-joulukuussa 500€. Omavastuun jälkeen korvataan 0,5*400=200€. Korvaus neljältä kuulta yhteensä 800€.
Ja paljonko pitää itse maksaa sähköstä tuohon korvaukseen?
MItäs vaihtoehtoa sitten äänestät? Kokoomus ei ollenkaan ole sähköverkkojen tai -yhtiöiden kansallistamisen puolella, mikä on miltei ainoa vaihtoehto puuttua hinnoitteluun. Eivät myöskään kannata windfall -veroa jolla sähköyhtiöiden tekemät ennätysvoitot verotettaisiin ja saataisiin kansalaisten verotusta kevennettyä tai maksettua tukia.
Eipä tässä lyhyellä aikavälillä hallituspuoluella hirveästi vaihtoehtoja ole, varsinkin kun eivät ole valmiita radikaalimpiin toimiin, joista niistäkin taas itkettäisiin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan tällä.
Lasku 500€- verovähennys.
Huoltovarmuus ei liity juuri mitenkään sähkön hintaan, sieltä saatu sähkö on kalleinta mahdollista ja ainakaan vielä ei ole ollut pulaa sähköstä. Ongelma on enemmän sähköpörssissä joka toimii kovinkin käänteisesti ja pyrkii maksimoimaan voitot sähköyhtiöille eikä johda halvimpaan mahdolliseen sähköön kuluttajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan tällä.
Per kk plus siirto ja verot. Eli 300 X 4 plus siirto ja verot. Lasketaan siihen 10 senttiä per kWh, aika keskimääräinen. Jos energia maksaa joulukuussa 500 euroa, kulutus on ollut maltillinen 1300 kWh (pörssin keskihinnalla 38,5 senttiä laskettuna). Eli 130 euroa lisää siirrosta ja veroista per kk. Plus siirron perusmaksut. Laitetaan niistä 20 euroa per kk.
Eli 1200 + 600. 1800 maksat itse (yksinkertaistamisen vuoksi kulutus on sama joka kuukausi) ja saat 800 tukea.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut aiheesta juttuja eikä missään lue selvästi meneekö eurojen vai kulutuksen mukaan. Hintakatto on 700 kuukaudessa, se on sanottu.
On epäselvää miten tuo menee. Mutta kyllä asiaa koskevista kirjoituksista saa sen kuvan, että marras-ja joulukuun laskuista lasketaan euromääräinen korvaussumma, joka sitten maksetaan nelinkertaisena keväällä eli ei siinä ehkä oteta tammi-ja helmikuussa sähköstä maksettua hintaan huomioon. Toivotaan, että olen väärässä. Tässä käy muuten niin, että osa jää kokonaan tuen ulkopuolelle, vaikka alkuvuodesta tulossa valtavia laskuja.
Raynet kirjoitti:
MItäs vaihtoehtoa sitten äänestät? Kokoomus ei ollenkaan ole sähköverkkojen tai -yhtiöiden kansallistamisen puolella, mikä on miltei ainoa vaihtoehto puuttua hinnoitteluun. Eivät myöskään kannata windfall -veroa jolla sähköyhtiöiden tekemät ennätysvoitot verotettaisiin ja saataisiin kansalaisten verotusta kevennettyä tai maksettua tukia.
Eipä tässä lyhyellä aikavälillä hallituspuoluella hirveästi vaihtoehtoja ole, varsinkin kun eivät ole valmiita radikaalimpiin toimiin, joista niistäkin taas itkettäisiin kovasti.
Kokoomus ajaa ansiosidonnaisen huononnusta, jolloin ihmiset eroavat liitoista ja vakituisilta voidaan poistaa vuorolisät.
Ap: Vaikka sulle maksettaisiin sähkön käytöstä, niin älä hemmetissä silti äänestä näitä nykyisiä hallituspuolueita. Katastrofien varjolla katastrofeista toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan tällä.
Tammi-ja helmikuun laskut tulevat olemaan selvästi isompia kuin marras-ja joulukuussa, koska on kylmempää eli aika pieni tuo tuki on prosentteina, jos sähköllä joutuu lämmittämään. Epäilen, että tammi-ja helmikuun laskut on 800 euroa. Silloin tuki on neljäsosa laskusta eli maksettavaa jää edelleen 600. Se on paljon, jos lasku oli aiemmin alle satasen. Meillä ainakin kaikki ylimääräinen kulutus on nyt loppunut. Tämä ei vain voi olla oikein, että osa maksaa sähköstä 5c/kWh ja osa yli 30c/kWh. Tuo ero tarkoittaa vuodessa omakotitalossa asuvalle sellaista 10 0000:n euron säästöä tai kulua. Se on ihan hirveän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan tällä.
Per kk plus siirto ja verot. Eli 300 X 4 plus siirto ja verot. Lasketaan siihen 10 senttiä per kWh, aika keskimääräinen. Jos energia maksaa joulukuussa 500 euroa, kulutus on ollut maltillinen 1300 kWh (pörssin keskihinnalla 38,5 senttiä laskettuna). Eli 130 euroa lisää siirrosta ja veroista per kk. Plus siirron perusmaksut. Laitetaan niistä 20 euroa per kk.
Eli 1200 + 600. 1800 maksat itse (yksinkertaistamisen vuoksi kulutus on sama joka kuukausi) ja saat 800 tukea.
Sillä mitä maksat ensi vuonna ei ole mitään vaikutusta tähän tukeen, joten miksi vertaat ensi vuoden maksuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan tällä.
Sillä mitä maksat ensi vuonna ei ole mitään vaikutusta tähän tukeen, joten miksi vertaat ensi vuoden maksuihin?
Täh? Jouduthan sinä ensi vuonnakin siitä sähköstä maksamaan? Vai lopetatko sähkön käytön kokonaan tammi- ja helmikuuksi?