Aivan satavarmaa, että jos joudun maksamaan 1000e kk sähköstä koska edullinen sopimus loppuu 31.12. ja uusi on kallis, en äänestä näitä söhlääjiä!
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalanka/ratakisko malli niille jotka eivät ymmärrä:
Asuntokunta, jolla on 31.12.2022 saakka voimassa oleva halpa kiinteähintainen sähkösopimus, ja joka on säästänyt sähköä ajalla marras-joulukuu, ei saa mitään tukea tammi-huhtikuun sähkölaskuihin. Tämä siitä syystä, että tuen määrä lasketaan marras-joulukuun laskujen perusteella. Mainittakoon, että ilman mainittavia säästötoimiakaan tilanne olisi sama, sillä tarkastelujakson hinta per kWh on niin alhainen.
Ko. asuntokunta siirtyy todennäköisesti pörssisähköön 1.1.2023, koska muuta ei ole tarjolla.
Em. skenaarioihin ei vaikuta lasten määrä, poliittinen suuntaus eikä muukaan ulkoinen tekijä.
Kuka ääliö ihan oikeasti on jättänyt asian roikkumaan tammikuulle?
T. 12snt kahdeksi vuodeksi kiinni lyönyt
Siinä se jaksat samoja sanoja käyttää joka ketjussa, vaikka omien sanojesi mukaan "löit hinnan kiinni ja unohdit asuan". Säälittävää, eikö sulla olisi vaikka jouluvalmisteluja tehtävänä?
Ei, olen joulun töissä.
No mene sinne töihin sitten, kello on jo melkein yhdeksän.
T. Lomalla oleva opettaja
Kantaverkkoyhtiö Ruotsissa ennustaa että sähkön hinta Suomessa laskee nopeasti entiseen halpaan sähköön tuotannon lisääntyessä nopeammin kuin kulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
SÄHKÖLASKUT VALTION MAKSETTAVAKSI JA VEROJA EI SAA KOROTTAA JA VELKAA EI SAA OTTAA JA TÄMÄ HETI TAI EN ÄÄNESTÄ NÄITÄ SÖHLÖJÄ!
ENTÄ ASUNTOLAINOJEN KOROT???!!! KUKA VASTAA NIISTÄ???!!! KUKA MAKSAA MUN KUUTAUTISSITEET???!!!
Vierailija kirjoitti:
Kantaverkkoyhtiö Ruotsissa ennustaa että sähkön hinta Suomessa laskee nopeasti entiseen halpaan sähköön tuotannon lisääntyessä nopeammin kuin kulutuksen.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsista-rohkaiseva-ennuste-sahkon…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntokunta, jolla on 31.12.2022 saakka voimassa oleva halpa kiinteähintainen sähkösopimus, ja joka on säästänyt sähköä ajalla marras-joulukuu, ei saa mitään tukea tammi-huhtikuun sähkölaskuihin. Tämä siitä syystä, että tuen määrä lasketaan marras-joulukuun laskujen perusteella. Mainittakoon, että ilman mainittavia säästötoimiakaan tilanne olisi sama, sillä tarkastelujakson hinta per kWh on niin alhainen.
Ko. asuntokunta siirtyy todennäköisesti pörssisähköön 1.1.2023, koska muuta ei ole tarjolla.
Em. skenaarioihin ei vaikuta lasten määrä, poliittinen suuntaus eikä muukaan ulkoinen tekijä.
Siinä se jaksat samoja sanoja käyttää joka ketjussa, vaikka omien sanojesi mukaan "löit hinnan kiinni ja unohdit asuan". Säälittävää, eikö sulla olisi vaikka jouluvalmisteluja tehtävänä?
Ei, olen joulun töissä.
Yövuoro alkaa vasta klo:21:00
Vierailija kirjoitti:
Ne kevään tulevat sähkötuet julkaistaan keväällä lämmityskauden jälkeen. Jos ne kerrottaisiin nyt, ihmiset kuluttaisivat holtittomasti. Niin oli marras-joulukuunkin osalta.
Lopettakaa trollaus ja öyhötys.
Tuollaista mallia pohdittiin aluski, mutta päädyttiin kuitenkin siihen että tuki maksetaan neljältä kuukaudelta marras- ja joulukuun sähkölaskun perusteella. Hallitus ei pitänyt järkevänä sopia tuesta joka maksettaisiin vaalien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kevään tulevat sähkötuet julkaistaan keväällä lämmityskauden jälkeen. Jos ne kerrottaisiin nyt, ihmiset kuluttaisivat holtittomasti. Niin oli marras-joulukuunkin osalta.
Ei, vaan sähkötuki maksetaan neljältä kuukaudelta jo hallituksessa sovitulla tavalla marras - ja joulukuun sähkölaskun mukaan. Tammi- ja helmikuulta ei mitään uusia tukia tule, eikä koko kevätkaudelta.
Millä tavalla ne lasketaan tammi- helmikuussa, vai tarkoittaako se sitä max 700€ rajaa 100€ omavastuulla?
Saatte mahdolliset tuet sen perusteella, paljonko kulutitte marras-joulukuussa.
Prosentuaalisesti vai jotakin ulkolämpötila suhdelukua käyttäen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan sähkötuki maksetaan neljältä kuukaudelta jo hallituksessa sovitulla tavalla marras - ja joulukuun sähkölaskun mukaan. Tammi- ja helmikuulta ei mitään uusia tukia tule, eikä koko kevätkaudelta.
Millä tavalla ne lasketaan tammi- helmikuussa, vai tarkoittaako se sitä max 700€ rajaa 100€ omavastuulla?
Mistä sait päähäsi, että hu9mioitaisiin ulkolämpötila? Kerro mistä sen keksit?
Näinä vaikeina aikoina kaikkien tulee kantaa kortensa kekoon, oli se sitten 50e tai 500e
Olisiko ollut vaikeaa tehdä samoin kuin Ruotsissa ja Norjassa - säätää kattohinta mitä enempää ei saa kuluttajia rahastaa?
Halutaanko vain korjailla Fortumin kassaa Uniper-ryccimisen jäljiltä?
Onpas tämä ketju täynnä vahingoniloa?
Olemme samassa tilanteessa kuin tuo alun 100 neliöisen kodin omistaja. Toki olemme koko syksyn varautuneet vuodenvaihteen jälkeisiin sähkölaskuihin säästämällä puskuria, mutta kyllähän tilanne harmittaa vietävästi. Jos sopimus olisi ollut katkolla 31.10.2022, tulevan tuen määrä olisi ihan eri. Nyt sitä ei tule yhtään. Samalla naapurin laskun kuittaa suurelta osin valtio, koska ovat maksaneet kallista sähköä tarkastelujakson ajalla. Mielipaha lienee ihan ymmärrettävää tässä tilanteessa, vaikka laskuistaan ihan itsenäisesti selviäisikin. Paljon muuta ei tosin sitten ostetakaan.
Ja niille jotka ihmettelevät, miksi ihmiset ovat ottaneet kalliita pörssisähkösopimuksia: ei ole ollut mitään muuta tarjolla, ja ilman sähköä ei oikein voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, olen joulun töissä.
Oletko tampio ikinä kuullut ilta- tai yövuoroista?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut vaikeaa tehdä samoin kuin Ruotsissa ja Norjassa - säätää kattohinta mitä enempää ei saa kuluttajia rahastaa?
Halutaanko vain korjailla Fortumin kassaa Uniper-ryccimisen jäljiltä?
Omavaraisena vähän eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Samassa tilanteessa täällä, voiko tämä olla totta? 100 neliötä suorasähköllä lämmitettävänä, määräaikainen 4,3 senttiä/kWh loppuu 31.12.2022, ja tilalle vaihtuu pörssisähkö. Sähköä säästetty koko syksy talkoohengessä, joka vielä omalta osalta pienentää tuota summaa, josta meille kohdistuva tuki lasketaan. Aletaanko siis nyt huudattamaan lämmitystä, saunaa ja uunia yötäpäivää vuoden loppuun saakka, että saataisiin edes jotain?
Minä olen pörssisähkösopimuksellakin säästänyt yli 100 neliön omakotitalossa niin, että lasku oli marraskuulta "vain" 120 euroa. Ja on sitten ollut kylmäkin. Ne, jotka kulutti surutta, saavat nyt kaiken ilmaiseksi. Hieno homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait päähäsi, että hu9mioitaisiin ulkolämpötila? Kerro mistä sen keksit?
Jos syksyä käytetään verrokkina käytetään astepäivälukua talven hinnoitteluun
Itse menen lääkäriin ja sanon, että olen masentunut. Ei ole järkeä asua kerrostalossa vuokralla ja tehdä määräaikaisia töitä.
Ne, joilla on isot talot, mökit ja rahaa matkustaa, maksetaan sähkölaskut.
Vierailija kirjoitti:
Itse menen lääkäriin ja sanon, että olen masentunut. Ei ole järkeä asua kerrostalossa vuokralla ja tehdä määräaikaisia töitä.
Ne, joilla on isot talot, mökit ja rahaa matkustaa, maksetaan sähkölaskut.
Eläkeläisiä on 1 600 000, tervetuloa joukkoon mukaan, määrämme on kohta 2 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa tilanteessa täällä, voiko tämä olla totta? 100 neliötä suorasähköllä lämmitettävänä, määräaikainen 4,3 senttiä/kWh loppuu 31.12.2022, ja tilalle vaihtuu pörssisähkö. Sähköä säästetty koko syksy talkoohengessä, joka vielä omalta osalta pienentää tuota summaa, josta meille kohdistuva tuki lasketaan. Aletaanko siis nyt huudattamaan lämmitystä, saunaa ja uunia yötäpäivää vuoden loppuun saakka, että saataisiin edes jotain?
Minä olen pörssisähkösopimuksellakin säästänyt yli 100 neliön omakotitalossa niin, että lasku oli marraskuulta "vain" 120 euroa. Ja on sitten ollut kylmäkin. Ne, jotka kulutti surutta, saavat nyt kaiken ilmaiseksi. Hieno homma.
Joo moni on tehnyt arvokkaita investointeja koteihinsa koko syksyn sähkön säästämiseksi ja käytön ajoittamiseksi. Moni on lämmittänyt puilla syksyn sähkön säästämiseksi.
Onneksi itse olen säästänyt polttopuut kovemmille pakkasille.
Pitäisikö jo vaihtaa aihetta, jos alkaa tympimään aina samat vastauksetkin? :D