Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voitko luvata, ettet juo tänä jouluna

Vierailija
22.12.2022 |

Tulee tylsempi joulu sinulle, mutta lapset ovat onnellisia. Kirjoita tähän alas, että lupaat edes yrittää.

Kommentit (141)

121/141 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan ruoan kanssa. Viini pilaa ihan jokaisen ruoan maun. Alkoholi ei vain sovi syömisen kanssa yhteen. Maitoa ruuan kanssa ja juomingit erikseen jos maittaa. Enkä kyllä sotke saunomistakaan kaljan kanssa.

Vierailija
122/141 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin juoda jos haluan, mutta en halua. En muutenkaan juo, ei tee mieli edes.

Kaikki saa juoda jos haluavat. Se on oma valintansa. Minulle sopii juomattomuus parhaiten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin varsin kova bilettämään, mutta Jouluuni ei ole koskaan alkoholi kuulunut. Ja nyt varsinkaan, kun tulla tupsahti korona.

Vierailija
124/141 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole jouluna juomatta, lapsille haluan tarjota kivan joulun jossa vanhemmat ovat selvinpäin, eivät raittiina.

Glögi ilman terästystä, ruualla yksikössä valkkaria ja pääruualla yksi lasi punkkua. Mies juo ehkä illalla konjakin. Minä jätän senkin väliin.

Seuraavan kerran pariskunnan kesken skumppapullo uutena vuonna eli lapset eivät saa raitista uuttavuottakaan koska juon neljänneksen skumppapullosta.

Suunnilleen samanlaiset suunnitelmat. Jouluaattona kilistellään kuohuviinilasilliset, kun vieraat tulevat. Lapset saa kilistellä marjamehulla. Se on heistä hauskaa.

Ruoan kanssa lasillinen tai kaksi punaviiniä. Illalla lasten mentyä nukkumaan mies varmaan juo vielä oluen. Minäkin saatan ottaa glögiä jos jaksan. Jos väsyttää liikaa niin en enää ota.

Joulupäivän aterialla jälleen punaviiniä lasillinen tai kaksi ja illalla ehkä glögiä, jos jaksaa. Mies varmaan ottaa oluen.

Seuraavan kerran sitten kuohuviiniä ystäväpariskunnan kanssa uuden vuoden aattona.

Siinä meidän pämppäämiset.

Vierailija
125/141 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista minä vuonna olisin viimeksi juonut niin paljon, että olisin päihtynyt. Taitaa olla joskus ennen lapsia, opiskeluaikoina??? En kaipaa päihtymisen tunnetta yhtään. Yhden lasin viiniä voin joskus juoda ruoan kanssa. En piilottele sitä lapsilta. Meillä opetetaan tällätavoin alkoholin sivistynyttä käyttöä.

Sukulaisen perheessä meuhkataan alkoholittomuudesta juhlapyhinä. Tehdään kauhea numero koko touhusta. Sitten kuitenkin juodaan toisinaan salassa lapsilta ja vietetään krapulapäiviä. Epätervettä mielestäni ja mitähän sillä lapsille opetetaan....

Meillä taas ei krapulapäiviä ole koskaan.

Sukulaisperhe kuulostaa siltä, että heillä on alkoholiongelma. Kovasti yritetään skarpata ja olla edes joulu raittiina.

Vierailija
126/141 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu meidänkään jouluun alkoholi kännäykseen asti. Vähä punaviiniä ruuan kanssa ja illalla lasi tai kaksi jotakin..

Vierailija
127/141 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä oppinut teroittamaan muuten kun juomalla.

Vierailija
128/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin luvata että en käytä jouluna mitään päihteitä.

Vierailija
129/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta onnellisuudesta pitää huolehtia ennen kuin voi tehdä muita onnelliseksi. Siksi juon.

Vierailija
130/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni oli alkoholisti mutta ei jouluna kännissä ollut. Vieraat suojeli meitä siltä kun eihän se nyt sukulaisille voinut näyttää mikä on.

Vierailija
131/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa työt sen verran, että lupaan juoda oikein kunnolla. Tientenkin vasta kun lapset nukkuu.

Miten se viina vitutuksen auttaa? Tai mitä muuttaa se, että lapset nukkuvat? Ovat he hereillä tai eivät, olet heistä vastuussa ja vastuullisen vanhemman tehtäviin ei kuulu olla kännissä. Entä jos syttyy tulipalo? Konttaat ja toikkaroit etkä pysty pelastamaan lapsiasi.

Vierailija
132/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäämisen ja täyden alkoholittomuuden välillä on myös järkevä kohtuukäyttö. Sellaista lapsen olisikin hyvä nähdä. Ja oppia, että alkoholi ei ole mikään kielletty peikko eikä myöskään maailman siistein juttu. Vaan ihan neutraali aikuisten ruokajuoma silloin tällöin. Kaikkien ei siis tarvitse pitää alkoholitonta joulua. Vain niiden pitäisi, joille alkoholi on ongelma eikä voi olla juomatta itseään humalaan, vaikka lapset ovat paikalla.

Vierailija
133/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jouluna olen käyttänyt 0-2 annosta alkoholia (jos tekee mieli niin siideri joulupäivänä paljussa ja/tai viiniä tapaninpäivän juustojen kanssa), mutta tänä vuonna nollalinja solidaarisuudesta vastaraitistunutta alkoholiriippuvuudesta kärsivää läheistä kohtaan, jonka kanssa vietämme koulupäivää ja tapania.

Vierailija
134/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista minä vuonna olisin viimeksi juonut niin paljon, että olisin päihtynyt. Taitaa olla joskus ennen lapsia, opiskeluaikoina??? En kaipaa päihtymisen tunnetta yhtään. Yhden lasin viiniä voin joskus juoda ruoan kanssa. En piilottele sitä lapsilta. Meillä opetetaan tällätavoin alkoholin sivistynyttä käyttöä.

Sukulaisen perheessä meuhkataan alkoholittomuudesta juhlapyhinä. Tehdään kauhea numero koko touhusta. Sitten kuitenkin juodaan toisinaan salassa lapsilta ja vietetään krapulapäiviä. Epätervettä mielestäni ja mitähän sillä lapsille opetetaan....

Meillä taas ei krapulapäiviä ole koskaan.

Kuulostaa kaverini perheeltä tuo sukulaisperheesi. Kaveri meuhkasi minulle yhteisellä lomareissulla, että en saa ottaa ruoan kanssa olutta, kun lapset oli mukana. Ja halveksui toisessa yhteydessä, kun kerroin joskus mitä juomia olimme ostaneet jouluksi. Sama kaveri oli ainakin silloin 1-2krt kuussa ryyppäämässä milloin kenenkin kanssa ja makasi aina silloin sunnuntait krapulassa.

Vierailija
135/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hupsista!

Juuri kun olin päättänyt että tänä Jouluna vihdoin ja viimein vedät p-seet olalle. Pitäähän se kerran elämässään kokea kun ikää alkaa karttua. Pääsee pian käymään niin ettei ehdi!

Ajattelin pistää kämpän päreksi, oksentaa naapurin postiluukusta, reihua ja räyhätä ja viettää aattoiltaa putkassa, Ja nyt sitten pitäisi luvata jotain tuollaista kun olin niin orientoitunut pistämään ranttaliksi :(

Nainen 67

Vierailija
136/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon lapseni kanssa muutamat. Lapsi on 25- vuotias.

Vierailija
137/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juopot täällä puolustelemassa että kyllä nyt joulupöydässä lasi viiniä pitää olla 🤣 voi jestas. Ette te mitään ranskalaisia ole vaikka kuinka haluaisitte olla, eikä viinin lipittäminen ole mitenkään hienoa tai arvostettavaa.

Ei tosiaan olekaan. Viinin lipittäjät luulevat olevansa fiksuja vaikka juoppoja ovat.

Vaikka ilmeisesti en ollenkaan jaakaan 'vastailijan' kaikkia näkemyksiä, niin tuo alkomahooliin suhtautuminen vaikuttaa kovasti samanlaiselta kuin minullakin.

Vierailija
138/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin vettä ja mehua juon. Muuten tulee nestehukka.

Vierailija
139/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joulupöytään viini kuuluu. Eli en lupaa.

No ei kuulu. Tästä viiniasiasta näkee miten monella suomalaisella on alkoholiongelma

Vierailija
140/141 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelti kiinni tai pyhäkoulupuku päällä. Siinä ne kaksi vaihtoehtoa ap kaltaiselle id****lle.