Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitteko opetella sanomaan "anteeksi, pääsisinkö ohi"? ?

Vierailija
22.12.2022 |

Ei ole vaikeaa kenellekään sanoa ääneen, että pääsisinkö tästä teidän ohitse.

Sen sijaan, että ruuhkaisessa kaupassa vain tunkee toisten selän ohitse mitään sanomatta. Itselleni kävi siis näin, kassajonossa jossa olin itse. Minua pidempi mies tuli takaa, tönäisi kädellään selkään ja paineli ohi.

Jumalauta että otti päähän.
Kohteliauus ei maksa mitään, ja kaiken lisäksi voi jopa parantaa ilmapiiriä jopa jouluruuhkan keskellä.

Ja ennen kuin kukaan alkaa nillittää, niin seisoin siinä jonossa miten muutkin, en keskempänä tai mitään sellaista.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans väistellyt tänään ihmispommeja. Ihmiset ei katso yhtään ympärilleen, tekevät äkkiliikkeitä 360 astetta kärryn kanssa ja vaativat 9 neliömetriä vapaata tilaa ympärilleen. Tuli niin paha mieli jouluruuhkassa. Miksi pitää hosua siellä? Mä olin ihan hyvällä ja rauhallisella tuulella, kun menin kauppaan, mutta ulos tullessa olin todella uupunut ja vttuuntunut kanssaihmisiin.

Vierailija
42/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta on ihmisiä jotka näkevät mutta eivät väistä. Loukkaantuivat jos pitää siirtyä. Näiltä vielä anteeksi pyytämään? 😳

Mä en väistä jos joku yrittää tunkea sanomatta mitään. Vaikka näkisin että haluaa ohi mennä.

Nätisti kun kärryllä pukkaa niin kyllä väistät :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi muutama viikko sitten kaupassa niin, että kassajonossa juuri kun olin tutkimassa laukustani lompakkoa ja kauppakassia, edellä jo kassahihnan kohdalla ollut koululainen päättikin lähteä takaisin kauppaan ja tyrkkäsi vain väkivalloin voimalla ostoskärryäni minua kohti sanaakaan sanomatta. Onneksi en ollut juuri ostoskärryn takana vaan vähän sivulla, muuten olisi sattunut. Tumman koululaisen kaveri jäi vielä kassahihnan kohdalle ja luulin hänen pitävän kaverilleen paikkaa ja että hänellä olisi ollut ostoksia. Jatkoin laukkuni penkomista ja eikös tämä toinenkin tumma koululainen tehnyt täsmälleen samalla tavalla, tyrkkäsi väkivalloin ostoskärryäni minua kohti ja lähti pois jonosta kauppaan. Katselin siinä hetkisen täysin tyhjää kassahihnaa, kun koululaisilla ei ollutkaan mitään ostoksia siinä odottamassa ja olisi ollut jo heidän vuoronsa, ja ryhdyin kasaamaan omia ostoksiani hihnalle, koska he jättivät paikkansa jonossa. Kuulin kyllä hetken päästä kun ne koululaiset kyselivät joltakin, ehkä minulta, pääsisikö ne takaisin jonoon, mutta olin kuin en olisi kuullut. Miksi minun olisi pitänyt olla ystävällinen ja päästää ne etuilemaan jonossa, kun ne olivat kerran ensin jättäneet paikkansa ja vielä niin epäkohteliaalla tavalla ja vaaraa aiheuttaen väkivaltaisella törmäilyllään? Ei muutkaan etuile jätettyään paikkansa jonossa.

Vierailija
44/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne seurustelijat! Jos  käytävä on jo muutenkin tukossa, niin jos näette jonkun tutun, niin menkää vähän sivummalle juttelemaan.

Vierailija
45/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammin eli joka ikisellä kauppareissulla näkee näitä, joiden mielestä he ovat ainoita ihmisiä koko kaupassa. Työnnetään kärryjä siksakkia, ettei varmasti pääse ohi, seisotaan aina mahdollisimman keskellä kulkuväylää kärryt poikittain ja jäädään vaihtamaan kuulumisia kummin kaiman kanssa siihen kaikkein ahtaimpaan kohtaan keskelle käytävää ja poikittain.

Vierailija
46/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne seurustelijat! Jos  käytävä on jo muutenkin tukossa, niin jos näette jonkun tutun, niin menkää vähän sivummalle juttelemaan.

Ei mennä. Paras paikka juoruta on juuri sisäänkäynnin ovien edessä.

Vierailija
47/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa pitäisi aina olla poistumisreitti myös ostamattomille. Hypermarketeissa yleensä on leveämpiäkin käytäviä kassojen ohi, mutta esim. Lidlissä hyvin kapeat.

Lidlissä ne on varkaita, jotka haluaa ohittaa kassan ostamatta mitään.

Vierailija
48/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon aina kohteliaasti "anteeksi, pääsenkö tästä" ja silti saan välillä happamia katseita. Eli ap älä välitä :D Kuspääihmiset ei tästä maasta eikä varsinkaan jouluruuhkasta lopu!

Vierailija
49/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useammin eli joka ikisellä kauppareissulla näkee näitä, joiden mielestä he ovat ainoita ihmisiä koko kaupassa. Työnnetään kärryjä siksakkia, ettei varmasti pääse ohi, seisotaan aina mahdollisimman keskellä kulkuväylää kärryt poikittain ja jäädään vaihtamaan kuulumisia kummin kaiman kanssa siihen kaikkein ahtaimpaan kohtaan keskelle käytävää ja poikittain.

Unohdit vielä sen mukanakulkevan puolison, jonka avustuksella saa tukittua leveänkin käytävän.

Vierailija
50/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helppoa olla kohtelias. Viime viikolla olin palauttamassa kolmea kassillista tölkkejä ja pulloja marketin automaattiin. Takseni tuli mies paljon vähäisemmän määrän kanssa ja huokaisi syvään, häntä arvattavasti veetutti kun minulla oli iso määrä palautettavaa ja hänellä vähän. Sanoin että mee mun edelle ettei tarvitse odottaa niin kauan. Kiitti kohteliaasti ja toivotti hyvää joulua.

Näin teen myös kassalla jos minulla on isot ostokset ja joku tulee taakseni esim yhden lounassalaatin tmv kanssa. Ei vaadi paljon ja kaikilla parempi mieli.

Ja en ole työtön tai eläkeläinen, ihan kokopäivä töissä käyn.

Nätisti teit. Jos minä tulen pullojen suurpalauttajan taakse pienen määräni kanssa, annan omat pullot ja tölkit jollekin muulle jonottajalle, jos kelpaa. Hämmästyttävän usein ne eivät kelpaa, jolloin jätän ne johonkin seinän viereen.

En jaksa euron-parin takia kovin kauaa odotella.

Vierailija
51/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit vielä sen mukanakulkevan puolison, jonka avustuksella saa tukittua leveänkin käytävän.

Lempikanssa-asiakastyyppini on:

Olen etsimässä kylmäkaapista jotain tiettyä tuotetta. Kylmäkaapin lasiovi on kiinni. Huomaan, että sivulta tulee joku henkilö (yleensä kärryineen).

Otan askeleen taaksepäin, jotta hän pääsisi ohittamaan minut, mutta jatkan tuotteen etsimistä kaapista.

No, tämä rakas kanssa-asiakas, pysähtyy itse eteeni muljaisten minua mutta sanomatta mitään , avaa kylmäkaapin oven, menee puoliksi kylmäkaappiin sisälle, ja etsii hitaasti kaapista jotain tukkien sekä näkötien että pääsyn kylmäkaapille, tai joskus yhtään mihinkään. :D

Vierailija
52/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, kun muutin Porvooseen menetin järkeni kaupassa! Jumaliste niitä kaupassa tien tukkijoita riittää.'

Ensinäkin tullaan kauppaa koko suvun kanssa ja sitten siellä tavataan 10* eri Håkan ja Annette niiden perheen kanssa. Ja vist on praatattavaa keskellä käytävää tukkeena koko kaupalle...ostoskärryt jätetään poikittain kulkureiteille, ihastellaa perunalaaria serkkujenkin kanssa kun yksi valikoi huolella kymmenen perunaa tunnissa vauhdilla, muut joutavat odottamaan. Läntystellään koko käytävän leveydeltä jutellen niitä näitä ja taas pysähdytään hyllyn eteen koko porukka niin, ettei kukaan muu mahdu ottamaan mitään.  Kauppiaskin auttaa järjen menettämisessä, lähes päivittäin vaihtaa tavaroiden paikkaa, eilen oli banaanit tässä mutta ensi kerralla saat hakea niitä pitkin poikin heviosastoa, saati sitten kuiva-aineita...joiden hyllyttämisessä ei oikein ole logiikkaa. Itse ajo kaupan parkkipaikalle onkin sitten ihan oma tarinansa, pääsisäänkäynnille vievässä liittymässä ei osaa kukaan ajaa, se kun on tehty aivan käsittämättömäksi. Suoraan sinne vievältä tieltä ei saisi ajaa lainkaan suoraan jne....

Vierailija
53/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tämän maan käytöskulttuuri jostain kurarapakosta näiden vastausten perusteella. Eikö teillä ole alkeellisintakaan käsitystä miten yhteiselo ja kanssakäyminen sujuisi mukavasti kaikkien kannalta. Ai niin, Suomessahan ei osata sanoa ystävällisellä tavalla anteeksi. Sitä ei sanota ollenkaan, vaan mennä rynnitään ja tönitään muut tieltä kun on se oikeus. Jos joskus sanotaan anteeksi, se sanotaan ivallisesti niin että toinen varmasti ymmärtää olevansa se, joka on tiellä, suorastaan idiootti.

Muualla maailmassa on ihan normaalia, ymmärrättekö, että pyydetään kauniisti ja ystävällisesti anteeksi joka paikassa, missä on paljon ihmisiä, kaupoissa, kaduilla , liikennevälineissä, missä vaan tungoksessa, aina kun ohitetaan liian läheltä tai vahingossa tönäistään, se on täysin luonnollista käytöstä ja kaikki sitä tekevät.

Miksi ihmeessä se on täällä niin vaikeaa?

Vierailija
54/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on tämän maan käytöskulttuuri jostain kurarapakosta näiden vastausten perusteella. Eikö teillä ole alkeellisintakaan käsitystä miten yhteiselo ja kanssakäyminen sujuisi mukavasti kaikkien kannalta. Ai niin, Suomessahan ei osata sanoa ystävällisellä tavalla anteeksi. Sitä ei sanota ollenkaan, vaan mennä rynnitään ja tönitään muut tieltä kun on se oikeus. Jos joskus sanotaan anteeksi, se sanotaan ivallisesti niin että toinen varmasti ymmärtää olevansa se, joka on tiellä, suorastaan idiootti.

Muualla maailmassa on ihan normaalia, ymmärrättekö, että pyydetään kauniisti ja ystävällisesti anteeksi joka paikassa, missä on paljon ihmisiä, kaupoissa, kaduilla , liikennevälineissä, missä vaan tungoksessa, aina kun ohitetaan liian läheltä tai vahingossa tönäistään, se on täysin luonnollista käytöstä ja kaikki sitä tekevät.

Miksi ihmeessä se on täällä niin vaikeaa?

Vai muualla maailmassa on tuollaista. Haha! Esimerkiksi Saksassa sinut haukutaan pystyyn, jos tuhlaat toisten aikaa olemalla niin itsekäs, ettet tee automaattisesti muille tilaa ja koita olla ripeä.

Vierailija
55/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kannattaa aina silmä tarkkana päivillä ympärilleen ettei vain ole kenenkään edessä. Valitettavasti noita tuppisuita on paljon...

Vierailija
56/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää alkaa kampittamaan moukkia, jotka kiilaavat ohi sanomatta mitään.

Miksi pidät oikeutenasi tukkia kulkuväylän?

Vierailija
57/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää ihmiset joilla ei ole mitään tajua väistää, seistään keskellä käytävää vaikka tiedetään että ruuhkaa on paljon joulun aikaan. Tilaa ei jää kuin 20 cm... eihän siinä kärryillä päästä ohi. Pidän yksinkertaisina ihmisiä jotka eivät havannoi ympäristöään yhtään.

Vierailija
58/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa pitäisi aina olla poistumisreitti myös ostamattomille. Hypermarketeissa yleensä on leveämpiäkin käytäviä kassojen ohi, mutta esim. Lidlissä hyvin kapeat.

Lidlissä ne on varkaita, jotka haluaa ohittaa kassan ostamatta mitään.

Jokuhan voi mennä Lidliin ostamaan jotain tiettyä käyttötavaraa, joka on kampanjamyynnissä, mutta usein ne on loppu.

Vierailija
59/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisessa tilanteessa kun seisotaan jossain jonossa (kassajono, vessajono...) niin tietenkin pitääkin olla kohtelias jos tarvitsee jonon läpi päästä kulkemaan.

Sensijaan jos muita täysin huomioimatta ollaan tukittu jalkakäytävä, ostarin käytävä, hedelmäosasto vaikkapa juttelemalla siinä perheen/tuttujen/puhelimen kanssa niin turha odotella mitään kohteliaisuuksia sen enempää. Ja tapauksissa joissa jäätte vaikka tutun kanssa juttelemaan oviaukon, liukuportaiden tai vastaavien eteen on jopa syytä odottaa että kohta joku tulee väkisin siitä läpi niin että kohteliaisuus on kaukana

Hauskaa joulua :)

Vierailija
60/70 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää seisoskella keskellä tukkimassa tie ja kun siinä keskellä olit niin miksi et tarkkaillut ympäristösi että olisit voinut antaa tietä omaalotteisesti?

Ap seisoi kassajonossa, ei missään "keskellä tukkimassa". Pitäisikö siinä alkaa pyöriä rinkiä, että ehtisi huomata ajoissa kaikki ohitunkijat? Ap vielä kirjoitti, ettei ehtinyt reagoimaan mitään (=antamaan tilaa), kun tuo ukko jo tönäisi.

Ihan vinkkinä, et jos on tarve kulkea kassajonojen poikki, niin ne jonot voi kiertää sieltä edelliseltä saman suuntaiselta käytävältä, ei ole mikään pakko mennä juuri sitä kassojen edessä olevaa käytävää.