Voisitteko opetella sanomaan "anteeksi, pääsisinkö ohi"? ?
Ei ole vaikeaa kenellekään sanoa ääneen, että pääsisinkö tästä teidän ohitse.
Sen sijaan, että ruuhkaisessa kaupassa vain tunkee toisten selän ohitse mitään sanomatta. Itselleni kävi siis näin, kassajonossa jossa olin itse. Minua pidempi mies tuli takaa, tönäisi kädellään selkään ja paineli ohi.
Jumalauta että otti päähän.
Kohteliauus ei maksa mitään, ja kaiken lisäksi voi jopa parantaa ilmapiiriä jopa jouluruuhkan keskellä.
Ja ennen kuin kukaan alkaa nillittää, niin seisoin siinä jonossa miten muutkin, en keskempänä tai mitään sellaista.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
heh heh, vai vielä pitäisi sinulta alkaa pyytelemään anteeksi, salli mun nauraa. Kyllä se riittää, että ilmoittaa kulkevansa ohi, ei tarvitse pyydellä anteeksi.
Sinulla on ollut poikkeuksellisen huono kotikasvatus tai ehkä ei minkäänlaista kasvatusta.
Tai voisiko ihmiset havannoida ympäristöään sen älypuhelimen tuijottamisen sijaan? Ja sitten väistää tarvittaessa. Ja ylipäätään opetella sen verran käytöstapoja ettei jäädä oviaukkojen yms. olennaisten kulkureittien eteen hengaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh heh, vai vielä pitäisi sinulta alkaa pyytelemään anteeksi, salli mun nauraa. Kyllä se riittää, että ilmoittaa kulkevansa ohi, ei tarvitse pyydellä anteeksi.
urpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olisit olematta tiellä? Itse olen "töninyt" esimerkiksi tilanteessa jossa ihminen on vasemmalla puolella liukuportaissa, eikä siirry oikealle vaikka näkee että siellä on porukkaa tulossa. Hän jää siis tönöttämään paikalleen siinä uskossa ja toivossa, että toiset jää kuitenkin odottelemaan eikä kehtaa vaatia siirtymään tilanyeessa jonka pitäisi olla ihan itsestään selvä.
Ja typeryyttäsi et voi koukata itse oikean kautta koska on lapsellinen kirjoittamaton sääntö päässäsi. Olitko eka kertaa metrossa?
No sitten joudun tönimään häntä ja kaveriaan, jos keskeltä "koukkaa".
Vierailija kirjoitti:
Tai voisiko ihmiset havannoida ympäristöään sen älypuhelimen tuijottamisen sijaan? Ja sitten väistää tarvittaessa. Ja ylipäätään opetella sen verran käytöstapoja ettei jäädä oviaukkojen yms. olennaisten kulkureittien eteen hengaamaan.
Ei ne kanat ja pahkasiat tajua. He olettavat, että ruuhkakaupassa tila on heidän, ja he ehkä väistävät, jos heiltä joku kauniisti pyytää. Ja silloinkin mahdollisimman hitaasti.
Minä kyllä aina sanon että anteeksi, pääsisinkö tästä ohitse. Vieläpä ystävällisesti hymyn kera..
Mutta koskaan en päästä suustani kirosanoja. Olisiko ap sinulla peiliin katsomisen paikka?
Jos puhut tuolla raivoavalla tyylillä vaikkapa kaupan kassalla, niin eihän kukaan uskalla aukaista suutaan. Itse etsisin toisen väylän etten ärsyttäisi sinua yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä aina sanon että anteeksi, pääsisinkö tästä ohitse. Vieläpä ystävällisesti hymyn kera..
Mutta koskaan en päästä suustani kirosanoja. Olisiko ap sinulla peiliin katsomisen paikka?
Jos puhut tuolla raivoavalla tyylillä vaikkapa kaupan kassalla, niin eihän kukaan uskalla aukaista suutaan. Itse etsisin toisen väylän etten ärsyttäisi sinua yhtään enempää.
Hymyilet = vittuilet päin naamaa.
On helppoa olla kohtelias. Viime viikolla olin palauttamassa kolmea kassillista tölkkejä ja pulloja marketin automaattiin. Takseni tuli mies paljon vähäisemmän määrän kanssa ja huokaisi syvään, häntä arvattavasti veetutti kun minulla oli iso määrä palautettavaa ja hänellä vähän. Sanoin että mee mun edelle ettei tarvitse odottaa niin kauan. Kiitti kohteliaasti ja toivotti hyvää joulua.
Näin teen myös kassalla jos minulla on isot ostokset ja joku tulee taakseni esim yhden lounassalaatin tmv kanssa. Ei vaadi paljon ja kaikilla parempi mieli.
Ja en ole työtön tai eläkeläinen, ihan kokopäivä töissä käyn.
Väistä on paljon napakampi ja toimivampi. Monilta puuttuu järki ja avaruudellinen hahmotuskyky täysin, joten turakoivat tuolla sitten ihmisten jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
On helppoa olla kohtelias. Viime viikolla olin palauttamassa kolmea kassillista tölkkejä ja pulloja marketin automaattiin. Takseni tuli mies paljon vähäisemmän määrän kanssa ja huokaisi syvään, häntä arvattavasti veetutti kun minulla oli iso määrä palautettavaa ja hänellä vähän. Sanoin että mee mun edelle ettei tarvitse odottaa niin kauan. Kiitti kohteliaasti ja toivotti hyvää joulua.
Näin teen myös kassalla jos minulla on isot ostokset ja joku tulee taakseni esim yhden lounassalaatin tmv kanssa. Ei vaadi paljon ja kaikilla parempi mieli.
Ja en ole työtön tai eläkeläinen, ihan kokopäivä töissä käyn.
Onhan tuo kohteliasta, mutta laskee kyllä aika paljon haluja tehdä noin, jos useamman kerran sattuu joku etuilija kassalle, joka sitten jää siellä esimerkiksi tavaamaan tupakkalistoja, valittamaan jostain ryttääntyneestä jogurttipurkin reunasta, tai on unohtanut punnita ostoksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Varsinkin vanhempi väki on todella töykeää ja tönivää sorttia.
Vanhempi väki vielä olettaa, että muilla olisi käytöstapoja, eikä tukkisi joka paikkaa niin kuin olisivat paikan omistajia.
Myös vanhemmasta väestä löytyy todella röyhkeästi käyttäytyviä. Mieleen tulee väkisin yksi kauppakassimummo, joka luuli olevansa maailman napa. Kerran bussipysäkillä tönäisi bussiin jonottaneet koululaiset nurin. Hänen mielestään bussin piti pysähtyä sille kohtaa pysäkkiä, jolla hän seisoi. No kuljettaja näki etureunassa pysäkkiä nätissä jonossa seisovat koululaiset ja ajoi etuoven siihen jonon eteen. Samantien tämä täti ryntää ostoskärrynsä kanssa kohti ovea tönäisten 3 koululaista nurin. Onneksi kuljettaja oli tilanteen tasalla ja ehti sulkea etuoven uudelleen, ennen kuin täti ehti sisään. Kuljettaja (iso korsto) nousi ja avasi oven vasta, kun oli itse siinä ovella. No tätihän meinasi taas tunkea sisään, mutta kuljettaja ei tehnyt elettäkään väistääkseen, sanoi vaan, että koululaiset olivat jonossa ensin.🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en ole työtön tai eläkeläinen, ihan kokopäivä töissä käyn.Onhan tuo kohteliasta, mutta laskee kyllä aika paljon haluja tehdä noin, jos useamman kerran sattuu joku etuilija kassalle, joka sitten jää siellä esimerkiksi tavaamaan tupakkalistoja, valittamaan jostain ryttääntyneestä jogurttipurkin reunasta, tai on unohtanut punnita ostoksensa.
Varmasti, minulle ei ole tosin käynyt näin. Eniten harmittaa ne veikkauksien ja muiden rahapelien kanssa viivyttelijät, varsinkin jos kassa on vähän kokematon. Ja vielä enemmän harmittaa ne asiakkaat, jotka jäävät toljottamaan paikoilleen kun kassa piippaa ostoksia, sitten maksavat ja vasta sitten alkavat pakaamaan ostoksiaan. Siinä sitten koko muu jono jää odottelemaan...
Vierailija kirjoitti:
Havainnointi (ihmiset ympärillä), havaintojen käsittely (enpä jää tähän oviaukkoon) ja johtopäätösten muuttaminen toiminnaksi (väistän sivummalle) vaatisi aivotoimintaa. Siihen eivät kaikki pysty . Ihmisten keskimääräinen älykkyys on kuitenkin vain 100.
Käytöstapojen puute tekee ihmisestä ruman. Jos haluaa antaa sellaisen kuvan muille itsestään niin mikä ettei. Säälivä naurahdus epäkohteliaille riittää, eivät he muuta ansaitse..
Vierailija kirjoitti:
Mutta on ihmisiä jotka näkevät mutta eivät väistä. Loukkaantuivat jos pitää siirtyä. Näiltä vielä anteeksi pyytämään? 😳
Mä en väistä jos joku yrittää tunkea sanomatta mitään. Vaikka näkisin että haluaa ohi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Voi huoh tätä Suomen luolamiestouhua. Ja sitten ihmetellään pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Varsinkin vanhempi väki on todella töykeää ja tönivää sorttia.
Vanhempi väki vielä olettaa, että muilla olisi käytöstapoja, eikä tukkisi joka paikkaa niin kuin olisivat paikan omistajia.
Myös vanhemmasta väestä löytyy todella röyhkeästi käyttäytyviä. Mieleen tulee väkisin yksi kauppakassimummo, joka luuli olevansa maailman napa. Kerran bussipysäkillä tönäisi bussiin jonottaneet koululaiset nurin. Hänen mielestään bussin piti pysähtyä sille kohtaa pysäkkiä, jolla hän seisoi. No kuljettaja näki etureunassa pysäkkiä nätissä jonossa seisovat koululaiset ja ajoi etuoven siihen jonon eteen. Samantien tämä täti ryntää ostoskärrynsä kanssa kohti ovea tönäisten 3 koululaista nurin. Onneksi kuljettaja oli tilanteen tasalla ja ehti sulkea etuoven uudelleen, ennen kuin täti ehti sisään. Kuljettaja (iso korsto) nousi ja avasi oven vasta, kun oli itse siinä ovella. No tätihän meinasi taas tunkea sisään, mutta kuljettaja ei tehnyt elettäkään väistääkseen, sanoi vaan, että koululaiset olivat jonossa ensin.🙂
Hienosti toimittu kuljettajalta! T. N59
Miksi pitää seisoskella keskellä tukkimassa tie ja kun siinä keskellä olit niin miksi et tarkkaillut ympäristösi että olisit voinut antaa tietä omaalotteisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on ihmisiä jotka näkevät mutta eivät väistä. Loukkaantuivat jos pitää siirtyä. Näiltä vielä anteeksi pyytämään? 😳
Mä en väistä jos joku yrittää tunkea sanomatta mitään. Vaikka näkisin että haluaa ohi mennä.
Ei haittaa! Tuuppaan syrjään. Ei sun hitaitai väistömuuveja jaksaisi odottaakaan.
Ja typeryyttäsi et voi koukata itse oikean kautta koska on lapsellinen kirjoittamaton sääntö päässäsi. Olitko eka kertaa metrossa?