Poliisi muistuttaa perheväkivallan uhasta jouluna "Suunnittele, mitä teet oman ja lasten turvallisuuden eteen"
Liikaa viunaa ja pitkät pyhät on huono yhdistelmä
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä järkyttävää, kun tänääkin haastateltiin radiossa turvakotien henkilökuntaa, niin tänäkin jouluna ovat varautuneet ottamaan turvaan ja lisäänneet paikkoja ja yleensä juhlapyhien aikana turvakodit ovat ääriään myöten täynnä, ettei kaikki edes mahdu.
Mikä suomalaista miestä vaivaa? Kun turvan hakijana on naiset ja lapset.
Kun huoltomiehenä joutuu kiertelemään ihmisten asunnoissa niin sen näkee jotenkin päällepäin, että tässä perheessä tulee olemaan jouluisin ja muutoinkin ongelmia. Mies on saamaton mulkku mutta itsepähän ovat naiset miehensä valinneet.
Viime jouluna kaverini naisystävä ilmoittautui turvakotiin kostoksi, koska kaverin jätti hänet ennen joulua. Sai siellä sitten empatiaa pahaan oloonsa kun yhteinen joulu meni piloille.
Olisi hyvä ennakoida millä keinoin pääsee riitatilanteesta pois jos on ennakoitavissa että se saattaa eskaloitua. Suurin ongelma että nurkkaan ajettuna kukaan ei halua luovuttaa eikä oman mielipiteen esittäminen korjaa tilannetta yhtään, päinvastoin kuin luulisi.
Eihän mitään ongelmaa ole, koska perheväkivalta on lailla kiellettyä,
Vierailija kirjoitti:
Aika monella naisella on kokemusta siitä, että ei hän suinkaan ole ruvennut seurustelemaan väkivaltaisen ("jännä" on ilmeisesti palstalla käytetty termi) miehen kanssa. Tai mennyt naimisiin väkivaltaisen miehen kanssa. Väkivalta on tullut suhteeseen pikku hiljaa, kun suhde on ollut jo muutoin vakiintunut. Se on voinut tulla suhteeseen vaikka pikkulapsivaiheessa, tästä on monella kokemusta.
Harva mies esittelee itsensä niin, että "terve, olen Juuso-Kalevi, olen väkivaltainen". Itse asiassa se on päinvastoin. Narsistisen ja kontrolloivan persoonallisuuden omaavat miehet osaavat olla suhteen alussa hyvinkin hurmaavia. Se mustasukkainen ja sairaalloinen kontrollointi ja väkivalta tulevat esiin vasta myöhemmin. Silloin ei väkivaltaan todellakaan tarvita syyksi kuin vaikka harhainen epäilys: miksi tulit tuntia myöhemmin töistä? Sinulla on siis suhde työkaverin kanssa, niinkö?
Voi olla, ehkä tuollaisiakin tapauksia on. Mutta aika moni nainen nimenomaan hakee ja valitsee väkivaltaisen miehen, esimerkiksi suoraan vankilasta.
Naiset usein ehdottaa meille miehille, että seurustelkaa toisten miesten kanssa jos ei naista löydy. Siinähän sitä on neuvo naisillekkin. Toisen naisen kanssa vältätte ainakin ne parisuhteessa väkivaltaiset miehet? Tai sitten opettelette elämään yksin, koska parisuhde ei ole mikään ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella naisella on kokemusta siitä, että ei hän suinkaan ole ruvennut seurustelemaan väkivaltaisen ("jännä" on ilmeisesti palstalla käytetty termi) miehen kanssa. Tai mennyt naimisiin väkivaltaisen miehen kanssa. Väkivalta on tullut suhteeseen pikku hiljaa, kun suhde on ollut jo muutoin vakiintunut. Se on voinut tulla suhteeseen vaikka pikkulapsivaiheessa, tästä on monella kokemusta.
Harva mies esittelee itsensä niin, että "terve, olen Juuso-Kalevi, olen väkivaltainen". Itse asiassa se on päinvastoin. Narsistisen ja kontrolloivan persoonallisuuden omaavat miehet osaavat olla suhteen alussa hyvinkin hurmaavia. Se mustasukkainen ja sairaalloinen kontrollointi ja väkivalta tulevat esiin vasta myöhemmin. Silloin ei väkivaltaan todellakaan tarvita syyksi kuin vaikka harhainen epäilys: miksi tulit tuntia myöhemmin töistä? Sinulla on siis suhde työkaverin kanssa, niinkö?
Voi olla, ehkä tuollaisiakin tapauksia on. Mutta aika moni nainen nimenomaan hakee ja valitsee väkivaltaisen miehen, esimerkiksi suoraan vankilasta.
Valitsee suoraan vankilasta? Mitä ihmettä tarkoitat? Jos on tutustunut mieheen tämän vankeuden aikana ja tämä on tuomittu väkivaltarikoksesta ja silti ryhtyy suhteeseen? Voi kai niinkin olla, mutta ei taida olla se tavallisin malli. Luulen, että tuossa olisi samoja piirteitä kuin suhteessa alkoholistin kanssa: minun rakkauteni pelastaa ja parantaa. Ei hän minua hakkaa, olen erityinen. Sitä mieskin vakuuttaa varmasti.
Käykää turvakotien sivuilla. Siellä on pikapoistumisnappi, joka hävittää sivuhistorian. Koska pelkkä näillä sivuilla käynti voi laukaista väkivallan, jos tekijä sen huomaa. Kylmäävää ja kuvaavaa. Tätä se " riidan haastaminen " voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Voisko poliisi tehdä jotain eikä vain toivoa uhreilta asioita?
Mitähän ne vois tehdä? Jotain pistokäyntejä ihmisten koteihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsee suoraan vankilasta? Mitä ihmettä tarkoitat? Jos on tutustunut mieheen tämän vankeuden aikana ja tämä on tuomittu väkivaltarikoksesta ja silti ryhtyy suhteeseen? Voi kai niinkin olla, mutta ei taida olla se tavallisin malli. Luulen, että tuossa olisi samoja piirteitä kuin suhteessa alkoholistin kanssa: minun rakkauteni pelastaa ja parantaa. Ei hän minua hakkaa, olen erityinen. Sitä mieskin vakuuttaa varmasti.
Näitä on ja väkivaltaisiin miehiin rakastujia, mutta niitä liioitellan jatkuvasti näillä palstoilla. Sitten kielletään täysin tapaukset joissa nainen on erehtynyt ja väkivalta on tullut vasta suhteen edetessä tai perheen perustamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko poliisi tehdä jotain eikä vain toivoa uhreilta asioita?
Mitähän ne vois tehdä? Jotain pistokäyntejä ihmisten koteihin?
Ei oikeastaan mitään. Ihmisillä on ihmeellinen kyky sietää huonoa kohtelua ja hyväksyä ikävä tilanne. Sitten ajatellaan helposti että kunhan ei lapset kärsi, niin itsellä ei ole väliä. Sitten kun nekin kärsii, niin tärkeintä ettei kaverit ja muut ulkopuoliset tiedä. Häpeä ja voimattomuus vaikuttaa kokoajan taustalla. Miten siitä pääsee? En ainakaan itse tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan paljon tarvita. Työkaverini ei uskaltanut auton kyydissä, kun mies ajoi, katsoa kuin suoraan eteenpäin, koska jos hän vilkuili yhtään sivuille, niin mies heti kysyi, että ketä hän sieltä katselee.
Ikäänkuin joka nurkalla olisi ollut joku mies, jonka työkaverini tunsi.
Mutta eihän sairaalloisella mustasukkaisuudella olekaan mitään tekemistä järjen kanssa.
Brutaali ukko voi ehkä hakata kerran, jos sellaiseen on sortunut, mutta toinen kerta on jo ihan omaa syytä. Toki perisyynä väkivaltaan on huono kotikasvatus. Kannattaa tutkia tarkkaan puolison perhe, ennen kuin alkaa vakavasti seurustella. Käyttäytymismallit periytyvät.