Sähkötuet olikin taas rahalahja rikkaille
Ei mitenkään riitä aika ministeriössä asettaa tulorajoja. Eikä sähkönhinnalle kattoja, vaikka sitä lähdettiin tekemään.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009282336.html?utm_medium=promobox…
Kommentit (162)
Joo, järkyttävä lisävelka valtiolle ja rahat rikkaille, SDP-rikkaiden asialla!
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuille pitäisi olla tulorajat? Eihän äänioikeudellakaan ole alatulorajaa (vaikka pitisi kyllä olla).
Ja ei kai oikeasti köyhillä ole muutenkaan varaa kuluttaa paljon jo ennestään kallista sähköä?
Yleensä ajatellaan, että varakas ei tarvitse erityisiä tukia, koska hänellä on rahaa, millä maksaa. Tuen idea on vähän siinä, että yritetään auttaa niitä, jotka eivät pysty maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuille pitäisi olla tulorajat? Eihän äänioikeudellakaan ole alatulorajaa (vaikka pitisi kyllä olla).
Ja ei kai oikeasti köyhillä ole muutenkaan varaa kuluttaa paljon jo ennestään kallista sähköä?
Köyhillehän nämä on aina maksettu Kelasta. Nyt vaan ahneina olisivat estämässä muiden saamat huojennukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ajatellaan, että varakas ei tarvitse erityisiä tukia, koska hänellä on rahaa, millä maksaa. Tuen idea on vähän siinä, että yritetään auttaa niitä, jotka eivät pysty maksamaan.
Varakas on maksanut rahoistaan jo verot. Ei voi olla niin, että vain asiansa huonosti hoitaneita tuetaan ääriään myöten.
Yksikään, joka kuluttaa sähköä niin paljon, ettei pysty maksamaan laskua, ei ole absoluuttisesti köyhä. Ei se ole mikään kansalaisoikeus toisten rahoilla asua esimerkiksi energiatehottomassa omakotitalossa.
Piiloverot pois, etuudet ja tuet kaikille samoiksi. Valtion veroprosentista voi sitten nähdä suoraan, ketkä yhtieskuntaa kannattelee ja ketkä eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkötuessa vähän on se idea, että pitää olla poikkeuksellinen sähkölasku, että sitä ei pysty maksamaan. Se, että köyhän yksiön sähkö on euron kallimpaa ja sen Kela maksaa muutenkin ei oikein riitä.
No demarit on rikkaiden edunvalvoja. Kenelle se tuli yllätyksenä?
Nämä "rikkaat", siis tavalliset palkansaajat, pyörittävät tätä tivolia. Heille kuuluukin hyvitys. Köyhät ovat vain haisemassa, tälläkin palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eletään siis hyvässä uskossa, vaikka rikkaat on juuri niitä pahimpia itselleen riistäjiä. Hakevat ilmaiset ruuat leipäjonoista, nostavat asumistukea miljoonaomaisuuksineen ja nyt vielä sähkötuet päälle.
Samallatavalla kun Koossa ne K tuet meni rikkaille julkkiksille, eikä niille kenen pienyritykset esim tuhottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkötuessa vähän on se idea, että pitää olla poikkeuksellinen sähkölasku, että sitä ei pysty maksamaan. Se, että köyhän yksiön sähkö on euron kallimpaa ja sen Kela maksaa muutenkin ei oikein riitä.
On idea mutta toteutuuko? Tuleeko se nyt ihan kaikille kenellä menee yli 100e/kk sähkön hinnasta riippumatta
Naapurin yrittäjä valittelikin kun sähkölasku oli marraskuulta 800€. Kuulemma kokoajan lämpimänä oleva ulkouima-allas ja jokailtainen sähkösaunan lämmitys näkyy laskussa. Onneksi saa nyt sitten tukea että henno jatkossakin saunoa päivittäin ja lämmittää koko talven uimavettä pihallaan sähköllä.
Toinen naapuri on eläkkeellä oleva mummo. On säästänyt sähköä niin paljon kuin millään mahdollista. Vanha raihnainen mummo raahaa puita sisään ja polttaa niitä. Sisällä lämpötila tosi alhaalla ettei menisi sähköä jne.
No hänellä ei mennytkään sähköön kuin 200€. Eli kannatti ostaa kalliita polttopuita ja säästää kaikessa että eläke riittäisi. Tukea ei tule.
Reiluako?
Vierailija kirjoitti:
Naapurin yrittäjä valittelikin kun sähkölasku oli marraskuulta 800€. Kuulemma kokoajan lämpimänä oleva ulkouima-allas ja jokailtainen sähkösaunan lämmitys näkyy laskussa. Onneksi saa nyt sitten tukea että henno jatkossakin saunoa päivittäin ja lämmittää koko talven uimavettä pihallaan sähköllä.
Toinen naapuri on eläkkeellä oleva mummo. On säästänyt sähköä niin paljon kuin millään mahdollista. Vanha raihnainen mummo raahaa puita sisään ja polttaa niitä. Sisällä lämpötila tosi alhaalla ettei menisi sähköä jne.
No hänellä ei mennytkään sähköön kuin 200€. Eli kannatti ostaa kalliita polttopuita ja säästää kaikessa että eläke riittäisi. Tukea ei tule.Reiluako?
Kyllä. Mummo pärjäilee, ja itsepähän on elämänsä tuohon tolaan ajanut. Ei hän mitään sääliä tarvitse. Myyköön talonsa, jos ei pärjää. Sinä naapurina voit auttaa, jos teettää tunnontuskaa. Miksi meidän muiden pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Nämä "rikkaat", siis tavalliset palkansaajat, pyörittävät tätä tivolia. Heille kuuluukin hyvitys. Köyhät ovat vain haisemassa, tälläkin palstalla.
Sun mielestä ei siis ole olemassa köyhiä palkansaajia? Kyllä mun mielestä esimerkiksi Helsingissä, missä asuminen maksaa minimissään helposti 1000 eur/kk niin jos nettopalkka on 2000 eur/kk niin on aika hemmetin köyhä. Jo 3000 eur/kk nettona palkka tekee tiukkaa.
Kieltämättä jurppii, kun joutuu veroissaan maksamaan huonosti (sähkösopimus)asiansa hoitaneiden laskuja.
Vierailija kirjoitti:
No demarit on rikkaiden edunvalvoja. Kenelle se tuli yllätyksenä?
Kyllä Marin omia etujaan ajaa, pitää tuet kuulua myös 208 000€ vuodessa ansaitsevallekin joka vetää vielä verottomia kulukorvauksia pari-kolmetonttua kuussa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä jurppii, kun joutuu veroissaan maksamaan huonosti (sähkösopimus)asiansa hoitaneiden laskuja.
Mun mielestä olis ihan fine, jos autettaisiin oikeasti apua tarvitsevia, mutta tulo- ja varallisuuskatto pitäisi ehdottomasti olla noissa tuissa. Ei itseä ainakaan huvita maksaa rikkaiden ihmisten sähkölaskuja omista veroistani. Ja itse en saa mitään tukea, kun kerrostalossa sähkölasku on niin pieni. Silti vastike (energian hinnan takia) ja sähkölasku ovat nousseet huimasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olis ihan fine, jos autettaisiin oikeasti apua tarvitsevia, mutta tulo- ja varallisuuskatto pitäisi ehdottomasti olla noissa tuissa. Ei itseä ainakaan huvita maksaa rikkaiden ihmisten sähkölaskuja omista veroistani. Ja itse en saa mitään tukea, kun kerrostalossa sähkölasku on niin pieni. Silti vastike (energian hinnan takia) ja sähkölasku ovat nousseet huimasti.
Esimerkiksi Espoossa ja Kirkkonummella asuvilla tuttavillani on valtavia miljoonataloja, joiden sähkölaskut ovat varmasti huimat. Kyseisillä henkilöillä kuitenkin perintöä parhaimmillaan miljoonia ja/tai tuloja 100 000 - 200 000 eur/kk per henkilö. Uskomatonta, että hekin saavat sitten sähkölaskuihinsa sosiaalitukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne minulle sopii, että varakas omakotiasuja saa jotain takaisin maksamistaan veroista. Olisihan se voitu tehdä niinkin, että olisi alennettu veroja sieltä missä niitä maksetaankin eli hyväosaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne minulle sopii, että varakas omakotiasuja saa jotain takaisin maksamistaan veroista. Olisihan se voitu tehdä niinkin, että olisi alennettu veroja sieltä missä niitä maksetaankin eli hyväosaisilta.
No mulle ei ole. Itse olen melko hyvätuloinen (6000 eur/kk) ja asun kerrostalossa Etelä-Helsingissä kantakaupungissa, joten sähköön ei mene niin valtavasti. Miksi helvetissä minun pitää kustantaa jonkun Naantalissa omakotitalossa asuvan elämää? Ei todellakaan nappaa. Muuttakoon sieltä perämetsän omakotitalostaan ihmisten ilmoille tai maksakoon itse elämisensä.