Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies lähti omilleen ilman rahaa ja nyt kerjää ruokarahaa

Vierailija
20.12.2022 |

Olemme avopari ja asumuserossa olleet noin viikon. Mies pelaa kaikki rahansa ja välit lähimmäisiin kavereihin ja sukulaisiin on poikki. Olemme asumuseron aikana tavanneet useampana päivänä, käyneet syömässä minun piikkiin. Yhtenä päivänä ostin hänelle ruokaa yhdeksi päiväksi. Tänään mies sai taas huomattavan ison palkan, mutta pelasi kaiken muutamassa tunnissa. Nyt kysyy kymppiä paria, että saisi ruokaa.

Olen sanonut, että minun luona kotona hän saa syödä kylliksi, mutta ruokarahaa en ala aikuiselle ihmiselle antamaan. Toisaalta, koen miehen tällä hetkellä hyvin ahdistavaksi, enkä tiedä haluaisinko häntä lähiaikoina luokseni. Luottamuskin täysin mennyt, enkä pidä ajatuksesta että hän jää kotiini kun olen töissä.

Tuntuu pahalta, mutta tavallaan myös oikealta. Minä en ole vastuussa aikuisen ihmisen valinnoista. Jos hän omilleen lähtee, pitäisi myös omista kuluista vastata. Luulisi 35-vuotiaan miehen osaavan huolehtia raha-asioista.

Pitäisikö siis antaa ruokarahaa (ja pelätä, että ruinaa pian päivittäin, minullakaan ei ole ylimääräistä rahaa), vai kääntää vain selkä? Olen aika pehmeä ja kiltti ihminen, tuntuisi pahalta ohjata lähimmäinen johonkin kunnan ruoka-apuun...

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sano kerjääjälle, ettei sulla ole rahaa.

Vierailija
42/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseta rajoja. Lyö numero estoon ja et avaa ovea. Hakeudu terapiaan. Oot ite sairastunu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on myös se, kun kerron hänelle miltä homma minusta tuntuu ja mitä hän aiheuttaa, niin joko hän loukkaantuu tai sitten alkaa hirveä itsesäälissä pyöriminen.

Jos kieltäydyn maksamasta hänen velkoja, niin hän syyllistää etten halua auttaa.

Jos en suostu lainaamaan rahaa, hän alkaa jauhaa kuinka erilaisia olemme ja uhkaa lopettaa kaiken.

Jos sanon, että minusta tuntuu aivan kuin hän olisi kanssani vain rahan takia tai haluaisi vain hyötyä minusta, niin ensin loukkaantuu ja alkaa syyttämään kun en luota häneen. Sitten hetken päästä hirveä itku, kuinka huono ihminen hän on, kuinka hänen pitäisi kuolla ja miten minä ansaitsisin paljon parempaa. Mitä tuollaiseen voi enää vastata. En jaksa kuunnella jatkuvaa itsesääliä. 

Koskaan ei saa aikaiseksi rakentavaa ja järkevää keskustelua tilanteesta. Jos keskustelussa onkin jotain järkeä joskus, hän vetoaa sairauteensa ja sitten asioille ei voikaan enää mitään. 

Vierailija
44/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on myös se, kun kerron hänelle miltä homma minusta tuntuu ja mitä hän aiheuttaa, niin joko hän loukkaantuu tai sitten alkaa hirveä itsesäälissä pyöriminen.

Jos kieltäydyn maksamasta hänen velkoja, niin hän syyllistää etten halua auttaa.

Jos en suostu lainaamaan rahaa, hän alkaa jauhaa kuinka erilaisia olemme ja uhkaa lopettaa kaiken.

Jos sanon, että minusta tuntuu aivan kuin hän olisi kanssani vain rahan takia tai haluaisi vain hyötyä minusta, niin ensin loukkaantuu ja alkaa syyttämään kun en luota häneen. Sitten hetken päästä hirveä itku, kuinka huono ihminen hän on, kuinka hänen pitäisi kuolla ja miten minä ansaitsisin paljon parempaa. Mitä tuollaiseen voi enää vastata. En jaksa kuunnella jatkuvaa itsesääliä. 

Koskaan ei saa aikaiseksi rakentavaa ja järkevää keskustelua tilanteesta. Jos keskustelussa onkin jotain järkeä joskus, hän vetoaa sairauteensa ja sitten asioille ei voikaan enää mitään. 

Sairauteen voi hakea hoitoa. Älä kuuntele nyyhkytarinoita. Olet pelkkä hyödyke niin kauan kuin mies antaa sairauden hallita itseään.

Vierailija
45/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonutkin, lähes aina. Mutta ei usko, koska minulla on varaa ostella koirilleni ruokaa ja käyttää eläinlääkärissä. Hänen mielestä tilit pitäisi vetää aina ihan nollille. Minua suorastaan raivostuttaa, miten hän kuvittelee ja luulee minulla olevan rahaa hänen peleihin ja asioihin. 

Viimeksi tänään hän pyysi että maksaisin yhden hänen 100e velan, jotta hänen ahdistus loppuisi. Sanoin, että minulla ei ole rahaa, tarvitsen itsekin kaiken rahani etenkin näin joulun alla. Ei uskonut, syytti vain kun en halua auttaa ja suuttui.

Vierailija
46/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et avaa ovea etkä viestejä. Lyö punaista. Soita poliisit. Onko selvä?

Vierailija
47/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen on pakko olla vitsi tai joku trolli? Eihän tuommoista oikeasti ole olemassa? Eihän?

Vierailija
48/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonutkin, lähes aina. Mutta ei usko, koska minulla on varaa ostella koirilleni ruokaa ja käyttää eläinlääkärissä. Hänen mielestä tilit pitäisi vetää aina ihan nollille. Minua suorastaan raivostuttaa, miten hän kuvittelee ja luulee minulla olevan rahaa hänen peleihin ja asioihin. 

Viimeksi tänään hän pyysi että maksaisin yhden hänen 100e velan, jotta hänen ahdistus loppuisi. Sanoin, että minulla ei ole rahaa, tarvitsen itsekin kaiken rahani etenkin näin joulun alla. Ei uskonut, syytti vain kun en halua auttaa ja suuttui.

Muista aina ettei peliriippuvaista voi auttaa taloudellisesti. Hänen rahatilanteensa ei parane vaikka antaisit hänelle miljoonan tai maksaisit tonneilla hänen velkojaan.

Antaa mennä henkilökohtaiseen konkkaan vaan. Ei Suomessa nälkään kuole vaikka niin käykin.

Vierailija
49/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen on pakko olla vitsi tai joku trolli? Eihän tuommoista oikeasti ole olemassa? Eihän?

On!

Vierailija
50/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista aina ettei peliriippuvaista voi auttaa taloudellisesti. Hänen rahatilanteensa ei parane vaikka antaisit hänelle miljoonan tai maksaisit tonneilla hänen velkojaan.

Antaa mennä henkilökohtaiseen konkkaan vaan. Ei Suomessa nälkään kuole vaikka niin käykin.

Suomessa koditon juoppo pääsee yömajaan. Majoitustiloja on. Arkena sossuun.

Vierailija
51/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko hän ottaa yhteyttä sukulaisiin tai äitiinsä. Tuet ovat nykyään muutaman sadan euron luokkaa ja loppuu joillakin nopeasti, koska asuminen vie kaiken.

Vierailija
52/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko hän ottaa yhteyttä sukulaisiin tai äitiinsä. Tuet ovat nykyään muutaman sadan euron luokkaa ja loppuu joillakin nopeasti, koska asuminen vie kaiken.

Muuttaa halvemmalle paikkakunnalle.

Vierailija
53/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aikoinaan lainasin exälle eron jälkeen. Hän oli purkanut kihlat jahkailuni vuoksi. Väitti tarvitsevansa ruokaan. Oli vienyt uuden naisensa treffeille :D Ei se ap pidä sinuun mistään muusta syystä yhteyttä kuin siksi että ruokit sitä. Lopeta.

Vierailija
54/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule ikinä hänestä saamaan kunnollista kumppania itsellesi. Tuolla syyllistämisellä ja uhriutumisella hän yrittää vain saada sinut lankeamaan. Et pysty parantamaan toisen ihmisen riippuvuutta eikä se sinun vastuusi olekaan. Katkaise vain kaikki välit ja laita täysblokki päälle.

Vierailija
55/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna sille vaikka purkkihernekeittoa, näkkäriä ja makaroonia niin saat joulumielen sinäkin.

Joo mäkin tulisin woltilla vaikka ruokakassin. Näkkäriä, hernaria, jätti paketti nuudeleita, halpoja kalapuikkoja ja säilykkeitä.

Joulun alla näin ehkä maitoa ja puuroriisiä, eikö nuo laatikotkin ole aika halpoja jos nyt välttämättä haluaa sääliä. Ja mukaan numero diakonille että saa sieltä kerjätä ruokansa.

Miten on viikossa mies mennyt tuohon jamaan, herranjestas.

Älä AP anna sen kiristää itseäsi, kylmästi sanot että se on omillaan nyt etkä ota takas.

Se on ennen joulua kiristämässä sua kun on yksin ja yhyy kun ei ole ruokaakaan, anna sen olla.

Vierailija
56/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä tiukka linja, ei rahaa hänelle, et kutsu kotiisi, ruokakassin voit joskus viedä hänelle, ei muuta.

Ryhdy kärkeväksi itselliseksi naiseksi, koveta itsesi vastustamaan tunteitasi.

Rahansa pelaava ei parane hyysäämällä. Valitettavasti.

Parempi olla tapaamatta häntä.

Vierailija
57/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tuollaiselle. Ei yhtään mitään.

Vierailija
58/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta sen kuunteleminen NYT. Et ole terapeutti hänelle.

Mitä sinä saat, muuta kuin harmia ja tyhjän kukkaron. Sairasta

Vierailija
59/79 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitäisi hankkia itselleen edunvalvoja. Tämä estäisi sen, ettei rahat menisi peliriippuvuuteen.

Vierailija
60/79 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua, etkö tajua olevasi hyväksikäyttäjän uhri? Mitä sinä yrität todistella tuolla "välittämiselläsi"? Ei teillä mitään oikeata suhdetta ole. Alappas välittää itsestäsi ja suojaudu hyväksikäytöltä. Välit poikki kokonaan, muu ei auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan