Käyttävätkö teidän 70+ - vanhempanne kuinka nettiä?
Minua huolestuttaa etteivät ole koskaan hyväksyneet nettiä ja nyt ovat aivan ulalla kaikesta. Pankkikonttorit suljettu melkein kaikki, eivät saa selville tärkeitä asioita kuin puhelimella. Asuntokin liian iso ja muuttaa pitäisi, mutteivat saa mitään aikaiseksi.
Auttaako jos hommaan tabletin ja opetan käyttämään? Heillä ei siis ole edes pankkitunnuksia, joilla useimmat asiat olisiniin helppo hoitaa. Taitavat olla liian epäluuloisia?
Kommentit (61)
En ymmärrä,, keitän nyt teetä. Itselleni
t. Sirkka Mäkinen
Äiti 95v ei käytä, mutta isä 93v käyttää. Maksaa laskut, hoitaa asioita verkkopalveluissa, tilaa Cittarista ruokaa kotiinkuljetuksella, on Facebookissa jne.
79-vuotiaat vanhempani eivät muuta teekään kuin roikkuvat netissä. Hoitavat kaikki pankki-, ruokatilaus-, uutistenluku- ym. asiansa netissä. Hirveää valokuvien säätöä kansioista toisiin ja puhelimesta läppärille (äiti). Isällä taitaa olla menossa jatkuva shorttaaminen. No onneksi tekevät muutakin mutta näin talviaikaan se on tätä.
Kauhusta kankeina käyttävät ja yksinkertaisimpienkin asioiden tekeminen on hankalaa. Evästekyselyn hyväksymisen selostaminen etänä johtaa melkein tietokoneesta luopumiseen. Jo ihan yksinkertainen tuplaklikkaus voi olla haaste.
Mun isä käytti nettiä 87-vuotiaaksi asti ihan sujuvasti, maksoi mm. laskut, oli fb:ssä, käytti sähköpostia, katsoi Areenasta ohjelmia. Sitten alkoi unohtaa, miten tietokonetta käytetään, kun tuli muistisairaus. Ensimmäinen merkki, mistä huomattiin muistisairaus, oli juuri tuo tietokoneen käytön unohtaminen. Minä hoidin siitä eteenpäin isän asiat. Isä jäi eläkkeelle jo 80-luvun lopulla eikä ollut siis töissä nettiä käyttänyt, mutta tietokonetta kyllä muuten käytti, joten netin opetteleminen ei ollut hänelle ollenkaan vaikeaa. Isä kuoli vuosi sitten 90-vuotiaana.
Vanhemmat ovat jo kuolleet, mutta he kävivät eläkeläisten tietokonekurssit 20 vuotta sitten ja tuolloin kyllä käyttivät.
Jos puhutaan normaaliälyisistä ihmisistä (ei siis dementiaa tai vastaavaa) niin kuka tahansa oppii käyttämään nettiä/älylaitteita jos vaan HALUAA.
Jotkut eivät vaan jostain syystä halua opetella. Jos sukulaisten kanssa ei halua opetella, on paljon yleishyödyllisiä tahoja/kursseja ym. missä opetetaan myös.
Joillain voi olla epävarmuutta siitä "miten se nyt menikään.." mutta tuon voi ratkaista niin, että ottaa kuvakaappauset ja tulostaa "ohjekirjan" paperille.
Siis tyyliin kuva tabletista ja nuoli "paina nordea ikonia", sitten kuva ja "näppäile tunnuskulusi", sitten "salasana seuraavaksi" kuva, kuva pankkisivulta "paina uusi maksu" jne. jne.
On tukena alussa, mutta muutaman kerran jälkeen ei enää ohjeita tarvinne kun muutaman kerran käyttänyt. Muutenkin sovelluksia on suhteellisen helppo ladata--> helppo painaa vain ikonia ja lukea vaikka sanomalheti digiversioina jne.
+Jos ikä heikentänyt näköä --> pystyy jopa helpommin toimimaan kun saa tekstit isommaksi jne. mitä esim. paperilehdessä.
Isäni käytti tietokonetta eläkeläisenä. Opetteli Linuxin ja asenteli ja päivitti sitä itse (ja puhelintuen avulla, kun tuli tiukka paikka). Hoiti nettipankin, haki tietoa, lähetti sähköpostia. Oli toisille senioreille esimerkkinä, kävi jossain tilaisuudessa esitelmöimässä.
Mutta. 7-kymppisenä iski dementia ja opitut kyvyt häipyivät vähitellen. Isäni kuoli ollessaan 77 v.
Mitä yritän sanoa tällä - sitä, että opitut tiedot eivät välttämättä säily sinne loppuun asti.
Kyllä käyttävät. Verkkopankit, nettikaupat, erilaiset keskustelufoorumit jne. ovat käytössä. Some-maailmaa eivät ole lähteneet. Äiti teki työkseen tietokoneella hommia (kuvan- ja teksinkäsittelyä yms.) joten netti ja tietokoneet ovat olleet tuttuja jo työelämässä.
Olen ATK-kouluttaja 67v.
Jokohan kaikki taidot kohta katoavat. Nykyään olen koneella 16/24 tai siis ainakin se on aina auki ;-)
Äiti 86-v ei ehtinyt työelämässä kauheasti käyttämään, vaikka oli opettaja. Eläkeiässä kävi jonkun kansalaisopiston lyhytkurssin ja sen jälkeen on avustettu hankkimaan Mac ja iphone ja neuvottu, miten niiden kanssa pääsee alkuun. Nyt käyttää sujuvasti, hoitaa kaikki asiat, lukee lehdet (sanomalehteä ei enää jaeta) ja seuraa ohjelmia. On hankkinut useita suoratoistopalveluita, kun telkkarista tulee niin huonoa ohjelmaa. Facebookia ei hyväksy eikä muuta "somea".
No mun äiti 70v toimii digikurssin vetäjänä että kyllä se aika hyvä on :D
Kyllähän ne sujuu tälläisiltä + 70v, osaan hyvin ja 20v käyttänyt eri W-järjestelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 72v isä on edelleen työelämässä, käyttää nettiä ihan sujuvasti. Hänen 80v veljensä käytti nettiä töissä vielä 12 vuotta sitten, joten voisiko joku nuori nyt kertoa, että miten ihmeessä se työelämässä hankittu taito katoaa eläkkeellä? Harva nyt 70-80v ikäisistä selvisi työelämästä ilman tietokoneita ja nettiyhteyttä.
Olen yli 50, mutta tuota, mihin se metsuri, kirvesmies, siivooja tekninen avustaja, keittiötyöntekijä yms. oikein käytti tietokonetta?
Varsinkin kun osa putosi jo 90-luvun lamassa hanttihommiin ja pätkätöihin, jos töitä ollenkaan.
Enpä minäkään olisi töissäni käyttänyt, jollen olisi osoittanut erityistä osaamista ja päässyt välillä tekemään varsinaisista tehtävistäni poikkeavia tehtäviä.
Tosi moni noista käyttää kyllä tietokonetta esim. sähköposteihin töissä. Tuntikirjauksia, loma-anomuksia ym. tehdään koneella, vaikka itse työ olisikin ihan muuta. Jokunen vuosi sitten näin tutkimustuloksen, että vain 7% palkansaajista ei lainkaan käytä mitään älylaitetta töissä. Tuskin tuo luku on ihan viime vuosina hirveästi muuttunut, vaan varmaan ollut lähellä tuota jo vaikka 10v sitten. Nykyisistä seitsenkymppisistä iso osa on ollut työelämässä silloin. Eli nämä totaalinetittömät ovat sitten kenties olleet työttömiä, sairaseläkeläisiä tai kotirouvia?
Meidän nuorekas 83 v. mummo on tosi näppärä netin käyttäjä. Hoitaa kaikki asiansa itse. Lisäksi hän huvittelee chattailemalla nimimerkillään nuorten miesten kanssa.😊
Äitini 80v osaa selata uutisia ym. puhelimensa kautta. Whats app käytössä hänellä myös.
Maksaa laskut läppärin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 72v isä on edelleen työelämässä, käyttää nettiä ihan sujuvasti. Hänen 80v veljensä käytti nettiä töissä vielä 12 vuotta sitten, joten voisiko joku nuori nyt kertoa, että miten ihmeessä se työelämässä hankittu taito katoaa eläkkeellä? Harva nyt 70-80v ikäisistä selvisi työelämästä ilman tietokoneita ja nettiyhteyttä.
Olen yli 50, mutta tuota, mihin se metsuri, kirvesmies, siivooja tekninen avustaja, keittiötyöntekijä yms. oikein käytti tietokonetta?
Varsinkin kun osa putosi jo 90-luvun lamassa hanttihommiin ja pätkätöihin, jos töitä ollenkaan.
Enpä minäkään olisi töissäni käyttänyt, jollen olisi osoittanut erityistä osaamista ja päässyt välillä tekemään varsinaisista tehtävistäni poikkeavia tehtäviä.Tosi moni noista käyttää kyllä tietokonetta esim. sähköposteihin töissä. Tuntikirjauksia, loma-anomuksia ym. tehdään koneella, vaikka itse työ olisikin ihan muuta. Jokunen vuosi sitten näin tutkimustuloksen, että vain 7% palkansaajista ei lainkaan käytä mitään älylaitetta töissä. Tuskin tuo luku on ihan viime vuosina hirveästi muuttunut, vaan varmaan ollut lähellä tuota jo vaikka 10v sitten. Nykyisistä seitsenkymppisistä iso osa on ollut työelämässä silloin. Eli nämä totaalinetittömät ovat sitten kenties olleet työttömiä, sairaseläkeläisiä tai kotirouvia?
Niin, työttömiä on ollut paljon jo vuosikymmeniä. Ja osalla niissä avustavissa töissä/ pätkätöissä olevilla ei ole pääsyä tietokoneille.
Ja osa oppii juuri sen tietyn ohjelman avaamisen, kuten itsekin opin 90-luvulla että käynnistä kone, paina 9, paina 5, paina 3, jotta sain sen ainoa joskus tarvittavan kalenterin auki.
Äiti, 70 ja isä 82 eivät ikinä ole nettiä/tietokonetta käyttäneet.
Näppäinpuhelimet, joskin isä laittoi kännykän vasta, kun lankaliittymät lakkautettiin alueella.
Pientä karjatilaa pyörittivät isän eläköitymiseen saakka, äiti teki sitten reilun 10 vuotta maatalousalan kausitöitä.
Käyttävät paljonkin. Kummatkin tekee töitä eläkkeellä ja tarvitsevat näihin töihinsä tietokonetta. Isä 74v, äiti 72v.