Käyttävätkö teidän 70+ - vanhempanne kuinka nettiä?
Minua huolestuttaa etteivät ole koskaan hyväksyneet nettiä ja nyt ovat aivan ulalla kaikesta. Pankkikonttorit suljettu melkein kaikki, eivät saa selville tärkeitä asioita kuin puhelimella. Asuntokin liian iso ja muuttaa pitäisi, mutteivat saa mitään aikaiseksi.
Auttaako jos hommaan tabletin ja opetan käyttämään? Heillä ei siis ole edes pankkitunnuksia, joilla useimmat asiat olisiniin helppo hoitaa. Taitavat olla liian epäluuloisia?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 72v isä on edelleen työelämässä, käyttää nettiä ihan sujuvasti. Hänen 80v veljensä käytti nettiä töissä vielä 12 vuotta sitten, joten voisiko joku nuori nyt kertoa, että miten ihmeessä se työelämässä hankittu taito katoaa eläkkeellä? Harva nyt 70-80v ikäisistä selvisi työelämästä ilman tietokoneita ja nettiyhteyttä.
Olen yli 50, mutta tuota, mihin se metsuri, kirvesmies, siivooja tekninen avustaja, keittiötyöntekijä yms. oikein käytti tietokonetta?
Varsinkin kun osa putosi jo 90-luvun lamassa hanttihommiin ja pätkätöihin, jos töitä ollenkaan.
Enpä minäkään olisi töissäni käyttänyt, jollen olisi osoittanut erityistä osaamista ja päässyt välillä tekemään varsinaisista tehtävistäni poikkeavia tehtäviä.
Isä on 72v kirvesmies ja käyttää nettiä tavaroiden hankintaan, hintojen vertailuun, laskutukseen, laskujen maksuun jne. Asuu maalla ja on täysi juntti monen mielestä, mutta sujuvasti maksaa alvit verkossa.
Tsih! Olen 68 ja lapsi (23) käyttää sujuvasti mutta etänä ratkaisen sille isot ongelmat ;-)
Hoitavat pankkiasioita. Pelailevat pasianssia. Lukevat lehtiä. Hakevat tietoa. Äiti katsoo leivontaohjeita. Oikeastaan tekevät ihan samoja asioita mitä minäkin.
Hankin firmamme ensimmäisen tietokoneen (eclipse) 70-luvulla, osastonjohtajana eläköityen muutama vuosi sitten.
Jokohan pitäisi rementoitua ja lopettaa näpyttely?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 72v isä on edelleen työelämässä, käyttää nettiä ihan sujuvasti. Hänen 80v veljensä käytti nettiä töissä vielä 12 vuotta sitten, joten voisiko joku nuori nyt kertoa, että miten ihmeessä se työelämässä hankittu taito katoaa eläkkeellä? Harva nyt 70-80v ikäisistä selvisi työelämästä ilman tietokoneita ja nettiyhteyttä.
Olen yli 50, mutta tuota, mihin se metsuri, kirvesmies, siivooja tekninen avustaja, keittiötyöntekijä yms. oikein käytti tietokonetta?
Varsinkin kun osa putosi jo 90-luvun lamassa hanttihommiin ja pätkätöihin, jos töitä ollenkaan.
Enpä minäkään olisi töissäni käyttänyt, jollen olisi osoittanut erityistä osaamista ja päässyt välillä tekemään varsinaisista tehtävistäni poikkeavia tehtäviä.Isä on 72v kirvesmies ja käyttää nettiä tavaroiden hankintaan, hintojen vertailuun, laskutukseen, laskujen maksuun jne. Asuu maalla ja on täysi juntti monen mielestä, mutta sujuvasti maksaa alvit verkossa.
Toki joku. Mutta ei se toiselle töissä oleva välttämättä hanki tavaroita, hoida alveja jne.
Eikä varsinkaan välttämättä vuosikymmeniä sitten, kun osalta on jo työt loppuneet
Käyttävät sujuvasti, pankkiasiat, ajanvaraukset, ostokset terveyspalvelut yms. Katsovat suoratoistopalveluita, lähettävät sähköpostia. lukevat päivänlehdet ja muutenkin etsivät netistä aktiivisesti tietoa.
Todennäköisesti eivät enää opi. Jos tuohon saakka on ollut tekniikkavastainen, niin on vaikea lähteä enää opettelemaan.
Äitini on jo kuollut, hän varmaan käyttäisi ihan sujuvasti. Nauhoitteli jo 80-luvulla kuusneloselle pelejä ja hoiti kaikki asiat koneella kuolemaansa saakka. Isäni joutui opettelemaan asioiden hoitamisen äidin kuoleman jälkeen. Hoitaa pankkiasiat yms tabletilla, on jo yli 80v. Anoppi puolestaan ei koskaan ole mitään laitteita käyttänyt, eikä muistisairaana mitään enää opikaan. Appi ei myöskään tietokonetta käytä, hänen vaimonsa hallitsee kyllä koneen käytön eli sitä kautta hoituu heidän asiansa.
Kyllä. Toinen tekee graafista suunnitteluakin ja toinen tekee autocadilla talojen piirustuksia. Tekevät siis molemmat vielä töitä, yrittäjiä kun ovat.
Sujuvasti käyttävät. Kummatkin ovat 70v ja äiti käytti työelämässä paljon tietotekniikkaa.
Äiti on sujuvampi käyttäjä ja itseasiassa opasti minua nettisijoittamisen ihmeelliseen maailmaan. Häneltä hoituu somet, suoratoistot, pankki- ja veropalvelut ja nettiostaminen. Pikkaisen hyväuskoinen kuitenkin on, joten on sovittu että heti jos jotain epätavallista tapahtuu niin kysyvät meiltä lapsilta. Ja niin pientä asiaa ei ole, etteikö voisi kysyä.
Isä käyttää vähemmän mutta hanskaa kyllä perushakemiset ja sähköpostit. Hän myös pelaa shakkia netissä.
70 vuotiaat vanhempani tekevät kaiken netissä
Joululahjakin oli hesarin tilaus digitaalisena, eivät ole vuosiin käyneet hakemassa lehteä postilaatikosta, se luetaan netissä.
Käyttävät nettiä ja somea sujuvammin kuin minä.
Isäni käytti sujuvasti nettiä yli 90 vuotiaana. Hoiti kaikki pankki- ja sijoitusasiat, kirjoitti muistelmia, käsitteli kuvia, pelasikin, oli facebookissa ja twitterissä, hoiti asiansa sähköposteilla ja teki tilastoja ja arkistoja. Itse olen yli 70 ja käyttänyt nettiä alusta alkaen siinä missä lapsenikin. Minulla ei ole yhtään ikäistäni ystävää, jolla netti ei olisi joka päiväisessä käytössä kuten nuoremmillakin. Mitä te oikein meidän ikäpolvestamme kuvittelette? Voisin kertoa mitä kaikkea muutakin me tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin nuoret näyttää unohtavan, että juuri se ikäluokka keksi ja kehitti netin. Ehkä tuo ikäluokka myös ymmärtää miksei sen ei kannata antaa liikaa vallata elämäänsä.
Tämä,vaikka kuten jo joku jo huomattukin menee hieman ohi otsikon.
Kun aloitin selain oli Netscape, hakukone Altavista tai Yahoo, sähköposti telebox ja käyttöjärjestelmä DOS.
Tiedoksi kaikille nykyisille diginatiiveille, sen PC saaminen eloon ja hengissä pitäminen oli lähes avaruusfysiikka verrattuna nykyhärpäkkeisiin, joille riittää virtanappulan painaminen. Nykyään väitän kuka tahansa lähes normi motoriikan ja ymmärryksen omaava pärjää ja kun on varovainen mihin linkkiin sormensa tökkää ( tätä ei ollut ennen , oli vain viruksia ) .
mummo 70v -
Komppaan mummoa.
Ensimmäinen pääte ilmestyi työpöydän kulmalle 1984.
Ensimmäinen mikro 1986.
Netti tuli omaan koneeseen noin 2000, ja siitä saakka on tullut roikuttua siellä.
Joskus ihan töitäkin tekemällä.
Mummon mainitsemat järjestelmät ja selaimet olivat käytössä ja tietysti alussa Lotus 1-2-3 taulokkolaskenta.
Silloin piti osata toimia myös käyttöjärjestelmätasolla.
Nyt hoidellaan Rouvan kanssa kaikki mahdolliset asiat netin kautta.
Nimimerkillä "Vanhukset 75 ja 76 vuotta"...
Kuulostaa oudolta, kun 70v ovat olleet koko ikänsä tietotekniikan kanssa tekemisissä, myös työelämässä.
Internet tuli 80-luvulla ja 70v ovat olleet silloin 30v. Ja tuskin 70v ovat jonotteet pankkitiskillä laskujen kanssa, kun pankkiautomaateilla maksettiin laskut, jos ei ollut nettiä ja yleinen maksuväline on ollut pankkikortti ja shekit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä minäkään olisi töissäni käyttänyt, jollen olisi osoittanut erityistä osaamista ja päässyt välillä tekemään varsinaisista tehtävistäni poikkeavia tehtäviä.Isä on 72v kirvesmies ja käyttää nettiä tavaroiden hankintaan, hintojen vertailuun, laskutukseen, laskujen maksuun jne. Asuu maalla ja on täysi juntti monen mielestä, mutta sujuvasti maksaa alvit verkossa.
Toki joku. Mutta ei se toiselle töissä oleva välttämättä hanki tavaroita, hoida alveja jne.
Eikä varsinkaan välttämättä vuosikymmeniä sitten, kun osalta on jo työt loppuneet
Miksi sinun on niin kovin hankala uskoa sitä, että ap kyseli vanhempiemme netinkäytöstä, siihen vastasin ja nyt sinä intät, että ei ne osaa. Jos sinun vanhempasi ei siivoojana ja metsurina koskaan nettiä tarvinneet, niin joku toinen metsuri käytti sujuvasti leimikko-ohjelmia tai siivooja kuittasi työt tehdyksi puhelimella.
Nuorista iso osa ei osaa käyttää nettiä oikeastaan lainkaan eli youtube, insta jne. löytyvät, mutta jos pitää tehdä asumistukianomus, ei enää ymmärretäkään, miten tulee toimia.
Isä on aivan kädetön nykytekniikan kanssa, mutta äiti osaa hyvin. Tosin äiti teki pitkän uran konttoritöissä ja onkin käyttänyt tietokonetta niin kauan kun niitä on ylipäätään ollut, ja sitä ennen sähkökirjoituskonetta, ja sitä ennen tavallista kirjoituskonetta.
Oon itse 42v enkä tarvitse työssäni nettiä tai tietokonetta. Miten ihmeessä voin osata käyttää nettiä tai tietokonetta?! Ylioppilaskirjoituksetkin kun tehtiin vielä kynällä paperille silloin kun itse ylioppilaaksi kirjoitin...
Tietotekniset taidot ei liity mitenkään siihen, käyttääkö työssään tietotekniikkaa. Kyse on ihan vaan kiinnostuksesta tai sen puutteesta. 90v mummoni osaa käyttää konetta ja nettiä, älypuhelinkin hänellä oli jo kauan ennen kuin itse sellaisen hankin.
Eikös juuri 70-80v ole luoneet netit ja tietotekniikan?
Itse olen viisikymppinen ja kun aloitin työelämän ja teknologian käytön, niin tieto tuli juuri heidän sukupolvelta.
Tietotekniikkaan ei ole enää 20v tullut suuria mullistuksia, kaikki vanhaa ja ap. tabletitkin tulivat markkinoille 90-alussa eli yli 30v sitten.
Äitini on 92v ja päivittäin käyttää nettiä ja älylaitteita, ihan sujuvasti. Maksaa myös laskunsa.
Millä ihmeen konstilla ap. vanhemmat ovat maksaneet laskut? Eihän kukaan niitä ole hoitanut 70-80-luvun jälkeen pankkitiskillä?
Tämä,vaikka kuten jo joku jo huomattukin menee hieman ohi otsikon.
Kun aloitin selain oli Netscape, hakukone Altavista tai Yahoo, sähköposti telebox ja käyttöjärjestelmä DOS.
Tiedoksi kaikille nykyisille diginatiiveille, sen PC saaminen eloon ja hengissä pitäminen oli lähes avaruusfysiikka verrattuna nykyhärpäkkeisiin, joille riittää virtanappulan painaminen. Nykyään väitän kuka tahansa lähes normi motoriikan ja ymmärryksen omaava pärjää ja kun on varovainen mihin linkkiin sormensa tökkää ( tätä ei ollut ennen , oli vain viruksia ) .
mummo 70v -