Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sairaanhoitajaksi pääsee? Onko vaikea pääsykoe?

Vierailija
19.12.2022 |

Joskus kun hain lähihoitajaksi, niin oli kahden päivän testit. Oli psykologin haastattelu, joka siis oli sellaista että veetuilulla vissiin paineensietokykyä testattiin. Oli opettajien haastattelu, ryhmähaastattelu, psykologisia palikkatestejä, matikkaa, esseitä, englantia, liikuntakoe jne. Pääsin läpi. Mutta tästä onkin jo 20 vuotta aikaa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali- ja terveysalan pääsykoe, aika helppo. Esimerkkikysymyksiä löytyy verkosta.

Vierailija
22/30 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin myös sellaiset testit 90 luvun lopulla kun hain lähihoitajaksi. Ei mitään hyötyä. Puolet ryhmästä keskeytti opinnot ajanoloon kun ei kiinnostanut syystä tai toisesta vaikka oli testien avulla valittu 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään joka ei olisi "päässyt" opiskelemaan. Hoitsuksi menivät kaikki jotka eivät lukion jälkeen päässeet muualle. 

Sori, sinne EI MENNÄ, EIKÄ PÄÄSE, sinne on hakukoe ja soveltuvuustestit, se ratkaisee!

Vierailija
25/30 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin viime vuosina on ollut paljon hakijoita ja vaikeahkoa päästä. Itse en kehtaa edes sanoa kuinka helppoa oli päästä opiskelemaan erästä AMK-tutkintoa noin 10v takaperin. Tai no helppo ja helppo... pääsykokeessa ei voinut oikein itse vaikuttaa lopputulokseen edes lukemalla. Kyseessä sotealan tutkinto, mutta ei sh.

Ylipäätään ihmettelen, miten kukaan haluaa lähteä opiskelemaan hoitoalaa tänä päivänä. Hoitoala soveltuu ihmisille, jotka ovat kovia paiskimaan duunia. Täytyy olla hyvin käytännönläheinen tekijähenkinen tyyppi. Työtä mitataan pitkälti määrällisesti, laadullinen näkökulma ei niinkään merkitse (vaikka toista puhutaan). Itse päädyin aikoinaan vaihtamaan alaa. Olen enemmän luova ja taiteellinen tyyppi, joka tarvitsee työssään enemmän sijaa ajattelulle ja ongelmanratkaisulle. Hoitoalalla täytyy myös olla terve niin henkisesti kuin fyysisesti. Esim. migreenikolle hyv

Vaan ei pääse enää. Vrt hakijamäärä/ sisäänotetut

Vierailija
26/30 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19/19 taisi kuvailla itseään ja omaa elämäänsä...

Sama tuli mieleen. Niin hyvin tunsi " tyypin "

Vierailija
27/30 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tissit ja perse kuuluu nykyään pääsyvaatimuksiin. Tästä johtuu pula sairaanhoitajista.

Vierailija
28/30 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen siellä sairaaloissa, miten keski-ikäiset ja vanhemmat hoitajat osaa asiat ja nuorimmat ei. Eikä johdu pelkästä kokemuksesta. Nuorilla on huono keskittyminen nykyään, uudet asiat ei jää mieleen. 

Vierailija
29/30 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin myös sellaiset testit 90 luvun lopulla kun hain lähihoitajaksi. Ei mitään hyötyä. Puolet ryhmästä keskeytti opinnot ajanoloon kun ei kiinnostanut syystä tai toisesta vaikka oli testien avulla valittu 

Itse en omana aikanani näissä testeissä saanut opiskelupaikkaa. - Lukioon pääsemiseen onneksi riitti operuskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvon kautta määräytyneet pisteet ylittämään (rimaa hipoen) sisäänpääsyrajan.

Lukion jälkeen jatkoin vuotta myöhemmin  opintojani yliopistolta, josta valmistuin. Työelämässä monesti kun kohtaan ja tapaan lähihoitajia, niin aina toisinaan käynyt mielessä, että jos kaikki olisi mennyt toisin niin olisinko minä(kin) nyt yksi heistä. Tai mikä "soveltuvuudessani" oli sellaista en päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi

Yliopistolle hakeminen ja pyrkiminen oli sikäli helpompaa, että pohjia sai lukio-opinnoista (erityisesti laskurutiinista oli etua) ja loppu oli sitten sitä, että hyvin pänttäsi huolella pääsykoekirjat. Mitään erityisiä psykologisia tai soveltuvuutta mittaavia/ kartoittavia testejä ei ollut. - Tietysti joku voi toki osin perustellustikin pitää pääsykoettakin ja pääsykokeisiin valmistautumista eräänlaisina psykologisina testeinä. "Omalle alalleni" ei tuolloin päässyt kukaan suoraan ylioppilastodistuksen arvosanoilla.

Sen sijaan olen siinä käsityksessä, ettei esimerkiksi ns. avoimen väylän kautta ovet veiläkään avaudu. Mutta tietysti avoimen yo:n opinnoista toki muutoin saattaa olla apua. Mutta edelleenkään ei ole, enkä tiedä koskaan olleenkaan erityisiä sovetuvuus ja tai psykologisia testejä, jolla oltaisiin kartoitettu soveltuvuuutta alalle; tai edes alan opintoihin. Sekin mikä on muuttunut -joka ei toki koske vain "omaa alaani" on, että yhä useampi valittu opiskelija on nainen. Itse kuitenkin toivosin, ettei "omasta alastani" tai mistään muustakaan alasta muodostusii sellaista, että sen toimijoista useampi kuin kahdeksan kymmenestä on vain toisen sukupuolen edustajia.Vaikka samanaikaisesti suhtaudun vähän skeptisesti sukupuolikiintiöihin.     

Vierailija
30/30 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomana vaatimuksena sairaksien hoitelijaksi on:

- MT-diagnoosi

- MT-silmälasit

- Nyrhitty kananpersetukka kouvola-värityksellä

- Demareiden jäsenkirja

- Ylipaino

- Röökaaminen/Narkkaaminen/Alkoholi-ongelma

- YH-status

- Pikavipit tapissa/Maksuhäiriö merkintä

- Pätevyys tuikkukuppien tönimisestä/vuosien kokemus

- Tatuointeja (mieluiten helvetin rumia, paljon ja väärissä paikoissa)

- Vitullinen valittaja/kälättäjä

- Jatkuva/kestotilaus esim. Hobby Hall :iin, Temu :un tai vastaavaan

- Paikallisen räkälän & kebulan kanta-asiakkuus