Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan ei tule sinua auttamaan jos joudut uhriksi? Siksi kun auttaja on helposti syytettynä. Näin se menee. Valitettavasti.

Vierailija
19.12.2022 |

Valitettavasti

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä tarjota faktatietoa ja lähteitä tilanteista joissa normaalilla tavalla hätätilanteessa auttamaan mennyt on saanut syytteen, vai onko pelkkää mutuilua ja urbaania legendaa?

On pari saanut syytteen, mutta ei tuomiota. Ja yksi tuttu sai leipäveitsen keuhkoihinsa. On ihan normia saada syyte, sillähän vaan saadaan oikeuslaitoksen arvio oliko teko liioiteltua vai ei. Tuomio onkin sitten jo eri asia.

Kyllä sitä jokaisen pahoinpitelijän lakimies saa toisellekin puolelle syytteen. Siitähän niille maksetaan, että hämrätävät selvää asiaa.

Vierailija
22/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessahan se ei mene noin. 

Olen puuttunut väkivaltaan kolme kertaa. Kerran vanhusta lyötiin ratikassa, huusin LOPETA!! Tekijä lopetti ja luikki ulos seuraavalla pysäkillä.

Kurvissa mies löi toisen maahan ja alkoi potkia. Juoksin paikalle ja huusin taas lopettamaan. Lopetti, poistui, marmatti mennessään.

Humalainen mies yritti raahata naista jonnekin, menin fyysisesti väliin ja käskin lopettaa. Jäi sönkkäämään, me muut poistuttiin paikalta.

Jostain kumman syystä en ole vielä ollut kertaakaan oikeudessa enkä maksanut yhtään korvauksia kellekään, vaan uhri on saanut apua ja väkivaltainen pelle on tullut järkiinsä. 

Tiedän että meitä on paljon, jotka autetaan silloin kun tarvii.

N53

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin ajatella, että auttaisin ihan ketä tahansa, mutta tositilanteessa saattaisin mennä ihan kipsiin. En tiedä, olisinko osannut tehdä yhtään mitään siinä junatilanteessa.

Harrastin muutaman vuoden itsepuolustuslajia, ja muistaakseni siellä ihan neuvottiin oman turvallisuuden ollessa kyseessä ensimmäisenä vaihtoehtona pakenemaan. Muiden ihmisten väliin menemistä olen joskus mielikuva harjoitteilla "treenannut." Kipsiin meno on ihan normaalia ja tilanne voi pelottaa todella, mutta mitä useammin väliinmenoa joutuu tekemään kipsaantuminen vähenee. En todellakaan ole mikään asiantuntija ja poliisiksi tai vartijaksi minusta ei olisi. Puhejudolla pitää yrittää pärjätä.

Vierailija
24/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤦 "Mistä tänään uhriutuisin"

Vierailija
25/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se auttaja saa syytteen, hän on käyttänyt kovempia keinoja kuin tilanteen lopettamiseen olisi tarvittu. Hän on esimerkiksi jatkanut väkivallan käyttöä vielä siinä vaiheessa kun uhri on päässyt pois tilanteesta tai hyökkääjä on lähtenyt pakoon. En tiedä yhtään tapausta, joissa auttaja olisi saanut syytteen aiheettomasti.

Ei ole helppoa sanoa milloin hyökkääjän uhka on ohi, jälkikäteen sen sitten tietää ja oikeus ei anna mitään arvoa sille että siinä tilanteessa ei sitä pysty arvioimaan

Vierailija
26/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurenpi vaara on siinä että joutuu itsekkin uhriksi jos puuttuu toisten asioihin.

Vierailija
27/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset vässykät oikein rakastaa levittää sitä väliinpitämätöntä asennetta ympärilleen että varmasti kaikilla muillakin olisi paha olla. Yhyy kun oikeudessa blaablaa. Säälittävyyden huippu

Vierailija
28/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi sekin vaikuttaa hiukan, että se autettava on niitä mahdollisia auttajia haukkunut ja halventanut jo vuosia- kummasti vähenee auttamisen halut. 

Vierailija
29/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen nainen, eikä todellakaan yhtään pelota mennä väliin jos jotakuta ahdistellaan. Päinvastoin. Ikinä ei ole tullut turpaan, ei ole ollut lähelläkään. Olen tosin itäsuomalainen alun perin, ja olen huomannut, että samantaustaisilla ihmisillä on samalla tavalla paljon matalampi kynnys mennä ihmisten kanssa naamakkain kuin länsisuomalaisilla tai varsinkin helsinkiläisillä, jotka ovat yleensä aivan paskkanjäykkiä kun pitäisi tehdä jotain. Kuuluu heillä varmaan kulttuuriin, että ihmisille ei saa puhua, eikä varsinkaan korottaa ääntä tai ottaa käsivarresta kiinni.

Kokeileppa googlettaa woman beaten. Siellä on materiaalia joissa naiselle on käynyt todella huonosti. Kaikki miehet ei jätä lyöättä naista tai tappamatta.

Olen itse nähnyt yhden puukotuksen, joka tapahtui siitä huolimatta, että ympärillä ihmiset aktiivisesti yrittää estää sitä tapahtumasta puhumalla. Jälkeenpäin heitä kadutti, että eivät menneet porukalla kiinni siihen puukon kanssa heiluneeseen tyyppiin, joka katui tekoaan itsekin. Vankilaan joutui. Ja uhri kuoli.

Vierailija
30/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi sekin vaikuttaa hiukan, että se autettava on niitä mahdollisia auttajia haukkunut ja halventanut jo vuosia- kummasti vähenee auttamisen halut. 

MIstä tiedät ketä autettava on haukkunut ja ketä ei?

Vierailija
31/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä tarjota faktatietoa ja lähteitä tilanteista joissa normaalilla tavalla hätätilanteessa auttamaan mennyt on saanut syytteen, vai onko pelkkää mutuilua ja urbaania legendaa?

Joku vuosi sitten oli tapaus, että joku meni auttamaan raskaana olevaa naista, jota pahoinpideltiin, mutta auttaja joutui vaikeuksiin viranomaisten kanssa. Sairas maa.

Vierailija
32/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on täysin aseeton öykkäreiden edessä, ja siksi kukaan ei uskalla puuttua enää mihinkään. Väkivaltaista käytöstä ei katsota lainsäätäjän ja oikeuslaitoksen taholta juuri miksikään ja rikollinen on saman tien vapaana jos ylipäänsä koskaan vankilaan edes joutuu (pääsääntöisesti ei joudu kuin vasta henkirikoksesta). Tämä on synnyttänyt täysin perustellusti "pidetään huoli vain omista asioista"-mentaliteetin.

Vierailija
33/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut vastaavassa tilanteessa. Mies alkoi puhua minulle uhkaavasti junassa. Yritin siinä sitten rauhoitella tilannetta puhumalla. Onneksi muutaman pysäkin jälkeen poliisit tulivat hakemaan pois, joku oli soittanut. Tehkäähän edes se, jos ette muuhun pysty. Toki varmasti lakiakin tässä pitäis vähän rukata.

Vierailija
34/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muijat haluaa tänne väkivaltaisia vierasmaalaisia ja äänestää vihervasemmistoa joka antaa rangaistuksia herrasmiehille jotka haluaa auttaa, sitten ihmetellään kun joudutaan ongelmiin eikä kukaan auta LOL

Vierailija
35/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on täysin aseeton öykkäreiden edessä, ja siksi kukaan ei uskalla puuttua enää mihinkään. Väkivaltaista käytöstä ei katsota lainsäätäjän ja oikeuslaitoksen taholta juuri miksikään ja rikollinen on saman tien vapaana jos ylipäänsä koskaan vankilaan edes joutuu (pääsääntöisesti ei joudu kuin vasta henkirikoksesta). Tämä on synnyttänyt täysin perustellusti "pidetään huoli vain omista asioista"-mentaliteetin.

Vässyköiden keskuudessa.

Vierailija
36/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin ajatella, että auttaisin ihan ketä tahansa, mutta tositilanteessa saattaisin mennä ihan kipsiin. En tiedä, olisinko osannut tehdä yhtään mitään siinä junatilanteessa.

Ei se sen ihmeempi tilanne ole kuin mihin joutuu esim. lasten kasvatuksen parissa vähän väliä. Pakko on mennä väliin, eikä ne aikuiset pukarit yleensä sen kummempia ole kuin lapsetkaan. Niillä on jäänyt vaan kehitys jotenkin kesken.

Vierailija
37/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on raukkamaisten äijien puhetta. Jos tahallaan jatkaa jonkun jo maassa makaavan pahoinpitelyä, vaikka puolustettava on jo pelastunut, voi saada syytteen hätävarjelun liioittelussa.

Todellakin urbaani raukkojen legenda. Ja monesti auttamiseksi riittää, kun sanoo, että lopeta.

Vierailija
38/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän näissä yleensä on se ajatus, että jos ne ei saa heti kättelyssä käydä nyrkit heiluen kimppuun ja piestä niin kauaa kuin itse näkee kohtuulliseksi, niin sitten niiltä on se auttaminen "kielletty".

Vierailija
39/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessahan se ei mene noin. 

Olen puuttunut väkivaltaan kolme kertaa. Kerran vanhusta lyötiin ratikassa, huusin LOPETA!! Tekijä lopetti ja luikki ulos seuraavalla pysäkillä.

Kurvissa mies löi toisen maahan ja alkoi potkia. Juoksin paikalle ja huusin taas lopettamaan. Lopetti, poistui, marmatti mennessään.

Humalainen mies yritti raahata naista jonnekin, menin fyysisesti väliin ja käskin lopettaa. Jäi sönkkäämään, me muut poistuttiin paikalta.

Jostain kumman syystä en ole vielä ollut kertaakaan oikeudessa enkä maksanut yhtään korvauksia kellekään, vaan uhri on saanut apua ja väkivaltainen pelle on tullut järkiinsä. 

Tiedän että meitä on paljon, jotka autetaan silloin kun tarvii.

N53

Jos olisit ollut M53 niin öykkärit ottaisivat sinut lisähaasteena ja leipoisivat naamaan. En näe ainakaan tuossa tilanteessa missä mies löi toisen maahan ja käyttäytyi väkivaltaisesti muuta syytä poistumiselleen kuin että olet nainen, eikä mies viitsinyt sen takia tehdä sinulle mitään. Samoin humalainen mies olisi väliintulevan miehen ottanut kilpailevana kukkona ja alkanut heiluttelemaan nyrkkejään.

Vierailija
40/46 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se auttaja saa syytteen, hän on käyttänyt kovempia keinoja kuin tilanteen lopettamiseen olisi tarvittu. Hän on esimerkiksi jatkanut väkivallan käyttöä vielä siinä vaiheessa kun uhri on päässyt pois tilanteesta tai hyökkääjä on lähtenyt pakoon. En tiedä yhtään tapausta, joissa auttaja olisi saanut syytteen aiheettomasti.

Riittää että hyökkääjä itse juoksee vaikka ohitsesi seinään sinua hipaisten ja oikeuden mielestä työnsit tämän seinään ja olet velvollinen maksamaan kivuista ja säryistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan