Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!
Vanhempanne tietysti ottavat vastaan mutta olisivat suuresti iloisia ja onnellisia, jos osallistutte laittamisiin ja järjestelyihin.
Kommentit (440)
En mene. Kamalaa, että aikuiset ihmiset menevät vanhemmilleen vaivoiksi.
Päinvastoin. Kiva tarjota ruokaa edes joskus muillekkin kun aina ollaan kahdestaa muuten.
Menen. Olen yrittänyt toisinaan auttaa äitiä keittiössä mutta vastaukseksi tulee "älä sinä täällä keittiössä häärää ei vieraiden kuullu hääräillä" yms vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se näin 60+ mummona ja pappana jo mukava päästä valmiiseen pöytään edes yhtenä jouluna.
4 lasta perheineen tulevat taas jouluna meille jo klo 12. Ihanaahan se toki on ja tuovat tänävuonna jo osan ruuistakin mukana (aiemmin lähinnä viiniä ja suklaata) mutta on tässä siivoamista ja laittamista enemmän kuin jaksaisi. Varsinkin nyt kun toivumme koronasta parhaillaan . Osa vielä jää yöksi joten joulupäivän aamiainen ja lounaskin pitää hoitaa.
Onneksi ei anoppi ole enää mukana, lapset hälisevät liikaa eikä hän jaksa koko iltaa. Aiemmin hekin olivat aina meillä.
Kamalaa. Miksi aikuiset lapset eivät voi vuorostaan järjestää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana nautin kun ei ole pakko suku kokoontumis jouluja. En halua vieraita enkä halua reissata toisten nurkkiin. Aivan ihanaa olla omassa rauhassa eikä ole mitään katkeruuksia.😊
Toisilla on pakko olla sukulaisia jouluissaan tai joulua ei tule ollenkaan 😁 Kukin tyylillään menköön.
Ei ole ollut pakko kun en tunne sukulaisia. Mulla on vain vanhemmat ja sisarukset. Käyn vanhempien luona. Kävelen sinne.
Ollaan vasta 50 vuotiaita enkä koe ongelmana että LAPSETON 25 vuotias tytär tulee kotiin jouluksi.
Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Jos meille tulee vieraita, keittiössä häärää pojat, yksi toisen pojan kavereista, tytär, minä ja ex. Miniät eivät osallistu. Apukippareina voivat toimia lisäksi lastenlapset. Ruokiakin saa tuoda, mutta varaamme kyllä tarpeeksi. Ei meitä haittaa, vaikka pöydässä olisi kolmea sienisalaattia tai kakkuja olisi erilaisia, rikkautta se tuo makumaailmaan. Kattaminen on aina kuulunut lasten tehtäväksi, siinähän he oppivat oikean kattaustavan.
Tuosta miniät eivät osallistu, ei kannata loukkaantua. Kumpikaan ei ole innokas ruuanlaittaja kotonakaan, niin miksi kylässä pitäisi olla. Toinen saattaa tuoda leivonnaisia, mutta toinen joutuisi tilaamaan nekin.
Hyvissä ajoin jo sovittu, että me viedään vanhempieni luo paistovalmiit lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot + rossollit. Lisäksi teen itse sinapin sekä englantilaisen hedelmäkakun. Veli vaimoineen puolestaan huolehtii kinkun ja kalkkunarullan. Myös miehen äiti viettää kanssamme joulua ja hän hommaa glögit, viinit ja limsat.
Isälleni on kunnia-asia huolehtia runsas kalatarjoilu ja hän myös leipoo aivan ihanaa joululimppua.
Vierailija kirjoitti:
Meille saa tulla valmiiseen pöytään lapset ja lapsenlapset ja heidän puolisonsa. Osataan avata suu sitten kun homma ei enää toimi. Mutta niin kauan kuin toimii niin nautin siitä, että saan järjestää suuren sukujoulun jossa on valmis pöytä vieraille.
Joo sitä niin ajattelee että toki se on helppoa sitten avata suu ja ilmoittaa että me 8 (+miniän/vävyn sukulaiset) tulemmekin sitten jouluna teille! Kierrätetään järjestelyvastuuta!
Kunnes ajattelen sitä miten pitkät työpäivät, raskaat työmatkat, arki 2-3 lapsen kanssa jne on oikeasti väsyttävää ja heidänkin pitäisi saada nauttia levosta ja joulurauhasta. Sitten ei enää kehtaakaan ehdottaa sellaista.
Tästä syystä toivoisin että kutsu tulisi lasten perheiltä
Vierailija kirjoitti:
En minä odota, että osallistuvat mihinkään. Minulle on ilo tarjota heille muutama lomapäivä.
t. kahden aikuisen äiti
Sama täällä. Vielä jaksaa, tulee se aika, ettei enää jaksa ja kerron sen kyllä.
4 aikuisen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se näin 60+ mummona ja pappana jo mukava päästä valmiiseen pöytään edes yhtenä jouluna.
4 lasta perheineen tulevat taas jouluna meille jo klo 12. Ihanaahan se toki on ja tuovat tänävuonna jo osan ruuistakin mukana (aiemmin lähinnä viiniä ja suklaata) mutta on tässä siivoamista ja laittamista enemmän kuin jaksaisi. Varsinkin nyt kun toivumme koronasta parhaillaan . Osa vielä jää yöksi joten joulupäivän aamiainen ja lounaskin pitää hoitaa.
Onneksi ei anoppi ole enää mukana, lapset hälisevät liikaa eikä hän jaksa koko iltaa. Aiemmin hekin olivat aina meillä.
Kamalaa. Miksi aikuiset lapset eivät voi vuorostaan järjestää joulua.
No meillä on isoin talo ja heistä on ihanaa kokoontua tänne (monta kertaa vuodessa).
Toivoisin että aloite tulisi heiltä, kuitenkin vain joka 4. vuosi osuu omalle kohdalle
Tietenkin menen, kun on pyydetty, vien lapsenikin ja myös sisarukseni perheineen tulee kutsuttuina. Keittiöönsä äiti ei ole ikinä muita laskenut.
Joku kirjoitti, ettei kinkun paistaminen ole rasittavaa. No, kuka tilaa, noutaa, maksaa ja valmistaa sen kinkun ym.t jouluruoat, parhaassa tapauksessa monta jouluateriaa kahveineen ja muiden tarjottavineen ja lisäksi majoittaa useampihenkisiä perheitä asunnoissaan, järjestää lapsille "ohjelmaa".
Kunpa tietäisitte, kuinka paljon nämä asiat vaativat yli 70 vuotiailta, kun alkaa olla erilaisia kremppoja esim. tukielimissä. Mutta eihän mummot ja papat valita...muuta kuin ikätovereilleen.
Jaa. Me mennään miehen vanhemmille ja he missään nimessä EIVÄT HALUA että osallistumme valmisteluihin. Olen koettanut tarjota apuani kyllä, mutta eivät he halua. Joku vuosi ilmoitin suoraan että teen porkkanalaatikon, mutta menin sitten tekemään sen väärin XD Joten kyllä vaan, me mennään heille ihan loisimaan. Se on heidän toiveensa. Ja me taas luovutaan omista visioistamme joulun suhteen ja vietetään se heidän tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
En mene. Kamalaa, että aikuiset ihmiset menevät vanhemmilleen vaivoiksi.
Parempi ja terveempi malli onkin se, missä kaikki vaan kököttävät omissa kodeissaan ja eivät ikinä tapaa ketään.
Tämä varmaan riippuu vähän tilanteesta. Jos vanhemmat olisi 80v ja itse 50v, niin eiköhän ennemminkin joulua juhlita 50v:n kotona.
Itselläni tilanne, että olen kahden pienen lapsen sinkkuäiti ja mulla on vaativa työ, ja vanhempani ovat juuri jääneet eläkkeelle, eli 60+, hyvissä voimissa ja vapaa-aikaa riittää. Todellakin sovittiin, että menen lasten kanssa valmiiseen pöytään. Tuodaan jotain ns. valmisherkkuja mukana (tyyliin konjakkisinappi, karpalohyytelö, viiniä, glögiä jne.), mutta mun vanhemmat laittaa ruuat.
Älkää kutsuko aikuisia lapsianne valmiiseen pöytään jouluksi jos se ei ole ok
Minä en osaa delegoida, vaan teen mieluiten itse perinteiset ruoat ja lapset puolisoineen saavat istua valmiiseen pöytään. Apua kyllä tarjotaan ja välillä pyydän pilkkomaan jotain tai tekemään salaatin jne. Mutta jouluaterian jälkeen sitten minä istun pöydässä nauttimassa viinilasillisesta ja muut hoitavat pöydän tyhjentämisen ja keittiön siivoamisen.
Pitäisi mennä kinkku ostamaan, katsomaan löytyykö toivottua lahjaa. Olen yrittänyt pullo kerrallaan tuoda vichyä, colaa, mehuja kun en paljon jaksa kantaa/ vetää. Vielä pitäisi joulukuusi jaksaa hakea ja kantaa sisään. Siivota vähän. Leipoa.
Kiva kun tulee 2 lasta, sinkku ja eronnut, viisissäkymmenissä.
Mutta " vain aito kuusi tekee joulun", kinkun pitää olla itsepaistettu, laatikot tylsiä, varaa nyt jo joulupäiväksi muuta.
Onks sulla nytkään eläviä kynttilöitä, ledit on typeriä.
He eivät voi muuttua lapsiksi enää vaikka halua näköjään olisi enkä minä nuoreksi.
Mutta meidän äitien (ja anoppien) tulee olla tyytyväisiä kun joku tulee ilahduttamaan.
Lapsettomana nautin kun ei ole pakko suku kokoontumis jouluja. En halua vieraita enkä halua reissata toisten nurkkiin. Aivan ihanaa olla omassa rauhassa eikä ole mitään katkeruuksia.😊
Toisilla on pakko olla sukulaisia jouluissaan tai joulua ei tule ollenkaan 😁 Kukin tyylillään menköön.