Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!

Vierailija
19.12.2022 |

Vanhempanne tietysti ottavat vastaan mutta olisivat suuresti iloisia ja onnellisia, jos osallistutte laittamisiin ja järjestelyihin.

Kommentit (440)

Vierailija
121/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se näin 60+ mummona ja pappana jo mukava päästä valmiiseen pöytään edes yhtenä jouluna.

4 lasta perheineen tulevat taas jouluna meille jo klo 12. Ihanaahan se toki on ja tuovat tänävuonna jo osan ruuistakin mukana (aiemmin lähinnä viiniä ja suklaata) mutta on tässä siivoamista ja laittamista enemmän kuin jaksaisi. Varsinkin nyt kun toivumme koronasta parhaillaan . Osa vielä jää yöksi joten joulupäivän aamiainen ja lounaskin pitää hoitaa.

Onneksi ei anoppi ole enää mukana, lapset hälisevät liikaa eikä hän jaksa koko iltaa. Aiemmin hekin olivat aina meillä.

Kamalaa. Miksi aikuiset lapset eivät voi vuorostaan järjestää joulua. 

Koska äiti/vanhemmat ei saa suutaan auki ja pyydä sitä. Hymyssä suin sanotaan että tottakai te tulettu ja sitten purnataan joka suuntaan selän takana.

Eniten tässä ketjussa häiritsee tuo selän takana puhuminen mitä näyttäisi moni vanhempi henkilö harrastavan.

Itse vietän joulun aina rakkaimpieni kanssa ja olen luullut sen olevan tavallista.

Tämä ketju on osoittanut että olen väärässä ja moni kutsuu kotiinsa ne joiden kassa ei pysy puhumaan ja halveksuu ääneen toisille.

Vierailija
122/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö! Tottakai ovat tervetulleita, enkä odota heidän osallistuvan millään muotoa. Lapsiperhearki on raskasta ja minä saan enää passata heitä jokunen joulu siellä täällä (joskus ovat valinneet viettää joulunsa jotenkin muuten, mikä on tietysti myös ihan ok). Tänä vuonna kaikki lapset puoisoineen ja lapsineen ovat tulossa ja minulle riittää varsin hyvin, jos omat astiansa saavat kannettua tiskikoneeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti loukkaantuisi jos ehdottaisin et meen auttaaan. Hyväkuntoinen ja hyvätuloinen eläkeläinen ja tykkää tuusata meille lapsille. Joka vuosi ehdotan että saa tulla meille mutta ei kuulema tule kuuloonkaan. Ostaa valmiina ne mitä ei itse viitsi tehdä.

Vierailija
124/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää kutsuko aikuisia lapsianne valmiiseen pöytään jouluksi jos se ei ole ok

Tulevat ihan kutsumatta... :(

Vierailija
125/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi se pöytä oli valmiina? Ehkä kukaan ei tuppaudu väkisin, jos sinulla ei ole mitään tarjottavaa.

Vierailija
126/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti, ettei kinkun paistaminen ole rasittavaa. No, kuka tilaa, noutaa, maksaa ja valmistaa sen kinkun ym.t jouluruoat, parhaassa tapauksessa monta jouluateriaa kahveineen ja muiden tarjottavineen ja lisäksi majoittaa useampihenkisiä perheitä asunnoissaan, järjestää lapsille "ohjelmaa".

Kunpa tietäisitte, kuinka paljon nämä asiat vaativat yli 70 vuotiailta, kun alkaa olla erilaisia kremppoja esim. tukielimissä. Mutta eihän mummot ja papat valita...muuta kuin ikätovereilleen.

Aivan. Joulun tarkotus tuon ikäisille on olla rasittunut ja valittaa siitä sivullisille.

Sehän on oikein kilpailu kenellä on raskainta! Kuka saa tänä jouluna sen kirkkaimman marttyyrikruunun? Vahingossakaan ei niille lapsille sanota puolta sanaa siitä että olisi raskasta, sitten jäisi ihan ulkopuolelle kun kaverit valittaa elämän vaikeutta.

Vierailija
127/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmestyvät jouluna ovelle mitään ennakkoon sopimatta, vai mikä on syy ettei asiasta saa heille kommunikoitua?

Oikeasti tämä koko ongelma on täysin käsittämätön, kun on itse kasvanut siihen että asioista puhutaan ja sovitaan. Mikä siinä on niin vaikeaa? Kannattaisi muistaa että ihan itse olette ne lapsenne kiittämättömiksi kasvattaneet.

Vierailija
128/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki aikuiset lapset ja vanhemmat osaavat keskustella nämä asiat keskenään ja sopia kaikille sopivalla tavalla.

Vierailija
129/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini ei ole koskaan ollut pois minun keittiöstäni ja tässä asiassa marttyyrityyppiä, päinvastoin pitää itseään vaatimattomana kokkina, joten olemme saaneet teini ikäisestä asti osallistua. Joulu on meidän perheessä ollut aina sellainen, joka tehdään yhdessä. Aikuisina kun menimme kotiin jouluksi niin aaton aatoksi tehtiin keittiöaikataulu, että jokainen ehti kokata ja paistaa oman vastuualueensa ruoat.

Vierailija
130/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti, ettei kinkun paistaminen ole rasittavaa. No, kuka tilaa, noutaa, maksaa ja valmistaa sen kinkun ym.t jouluruoat, parhaassa tapauksessa monta jouluateriaa kahveineen ja muiden tarjottavineen ja lisäksi majoittaa useampihenkisiä perheitä asunnoissaan, järjestää lapsille "ohjelmaa".

Kunpa tietäisitte, kuinka paljon nämä asiat vaativat yli 70 vuotiailta, kun alkaa olla erilaisia kremppoja esim. tukielimissä. Mutta eihän mummot ja papat valita...muuta kuin ikätovereilleen.

Aivan. Joulun tarkotus tuon ikäisille on olla rasittunut ja valittaa siitä sivullisille.

Sehän on oikein kilpailu kenellä on raskainta! Kuka saa tänä jouluna sen kirkkaimman marttyyrikruunun? Vahingossakaan ei niille lapsille sanota puolta sanaa siitä että olisi raskasta, sitten jäisi ihan ulkopuolelle kun kaverit valittaa elämän vaikeutta.

Hyvähän se on pilkata jos nelihenkinen perhe hyasintilla selviää joulusta, ruuat on maksanut joku muu ja hoitanut valmistamisen, varannut vuodevaatteet, ostanut lahjat. ( Huonot tietysti, anoppi on pihi).

Mikäli osaan vauvaa lukea monelle nuorellekin naiselle vastavuoroisesti on liian rasittavaa jos appivanhemmat on kaksi yötä vuodessa yötä.

Vierailija
131/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiskä vielä eli niin pistin tilille rahaa, josta hän sitten taikoi ne ihanat jouluruuat eikä itselle tullut lokkeilun fiilistä kun aikuisilla on kuitenkin aikuisten pohjaton vatsa :) Tämä toimi meillä

Vierailija
132/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, istuskelin autossa odottamassa äitiäni 82v, kylän kaupasta katselen vaappuvaa kauppakansaa ja ajattelin kuinka paljon kipuja tuossa vaappuvassa väessä on ja kuinka hammasta purren joulua laitetaan ja pinnistellään, ettei jäätäisi yksin jouluna katkerina ja yksinäisinä mummoina ja pappoina viettämään ja lapset saisivat tulla siihen valmiiseen pöytään, että tuntisi itsensä vielä tärkeäksi ja pystyväksi.

Vierailija
133/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menen. Ei tarvitse kuulemma tuoda tai tehdä mitään. Vanhempani tykkäävät järjestää joulua ja heillä on siihen aikaakin. Itse yritän selvitä vuorotyöstä ja lastenhoidosta eikä ole aikaa tehdä mitään jouluvalmisteluja.

Oletko varma että oikeasti tykkäävät? Vai eivät vain kehtaa sanoa sinulle, että tekisit sinäkin jotakin? Kuulostat nimittäin jotenkin sellaiselta vuorotyö-lastenhoito-voivotteluinesi, että minulle kaikki heti valmiina, koska minä, minä, minulla on raskasta.

Vierailija
134/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teemme paljon yhdessä, ihanaa puuhailla keittiössä, jutella ja valmistaa illallinen.

Vierailija
135/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille saa lähipiiri tulla.  Saa tuoda myös ruokaa mukanaan. Kaikki pannaan pöytään. Pukkia leikitään ja lauletaan.  Lahjat yleensä vain lapsille. Teinit ja murkut saavat rahaa.  Saa tuoda yhden jouluvieraan.  Ollaan yleensä yöt täällä   meillä, meillä on nyt  tyhjiä  makkareita. Jokainen saa levätä ja torkkua niin paljon kun haluaa . Saunaan ei ole pakko mennä ja kotiin saa mennä yöksi jos haluaa. Mutta juuri  Jouluyössä on sitä taikaa.

Vierailija
136/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme jo vuosia jakaneet mitä kukin tekee. Isä ja äiti huolehtivat kinkusta ja laatikot. Paistavat leivinuunissa ja heille mieluisinta valmistaa. Muutoin me lapset hankimme ja valmistamme mitä tarvitsee. Eilen kävimme läpi mitä vielä tarvitaan ja samalla muistutimme vanhempiamme että laittavat ajoissa kauppalistaa jos toivovat jotain erityistä. Niin vanhempani hakevat metsästä myös joulukuusen vuosittain.

Vierailija
137/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehei, kun kutsun joulua viettämään, niin en kutsu piikomaan. Aikuiset lapset ovat tervetulleita, kunhan muistuttavat puolisoitaan, että nämäkään eivät meidän joulunviettotapoihimme puutu. Kun puoliso, lasteni isä, lämmittää joulusaunan tavallaan ja haluamaansa aikaan, niin vävyjen ei sovi selittää, että he tekisivät sen paremmin. Tai kun isä paistaa kinkun, ei ole sopivaa pitää keittiössä saarnaa eläinten oikeuksien puolesta. Ja jos minä paistan vain tähtipipareita enkä sydämiä lainkaan, niin kyse on perinteestä, ei halveksittavasta muutosvastarinnasta.

Meillä on meidän joulu, omalla tavalla laiteltu ja valmistettu. En kaipaa joulusiivousapua tai nyyttäritarjoiluja. Jos tämä ei kelpaa, ei ole pakko tulla jouluksi lapsuudenkotiin. Meillä joulu on silti meidänlainen vaikka kahdestaankin (eikä sekään ole mikään huono vaihtoehto).

Ai että oikein muistutat puolisoita että he ovat pelkkiä pelinappuloita sinun joulunäytelmässäsi? Hyi fan!

Saako hengittää omaan tahtiin vai tuleeko ohjeet?

Toivon ja veikkaan että nuoret parit siirtyvät viettämään omaa joulua rauhassa ja vapaasti.

Vierailija
138/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi ollenkaan, ellei äiti loukkaantuisi siitä, etten tule. Mitään ei saa viedä eikä auttaa, vaikka olen yrittänyt ehdottaa. Sitten äiti hössöttää ja touhuaa ja lopulta heitäytyy marttyyriksi, kun hänen pitää kaikki tehdä. Kaikilla kiristyy pinna. Meinasin tänä jouluna pistää vierailun niin minimiin, kun kehtaan. 

Vierailija
139/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat ovat suurimmaksi osaksi valmistaneet kaikki tarjottavat. Kysytty mitä tuodaan, mut vastaus on ,että mitään ei tarvitse.

Sisarusten kanssa kyllä katetaan aina pöytä, siivotaan jäljet ja tiskit.

Vierailija
140/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on pilkata jos nelihenkinen perhe hyasintilla selviää joulusta, ruuat on maksanut joku muu ja hoitanut valmistamisen, varannut vuodevaatteet, ostanut lahjat. ( Huonot tietysti, anoppi on pihi).

Mikäli osaan vauvaa lukea monelle nuorellekin naiselle vastavuoroisesti on liian rasittavaa jos appivanhemmat on kaksi yötä vuodessa yötä.

Ajatella miten tylsää sinulla olisi kahvipöydässä kun et pääsisi valittamaan miten itse kutsuit valmiisiin lainoihin ja pöytään. Kaikki kaveritkin katsoisi kieroon jos joulusi ei olisi raskas ja miniä inhottava.