Mielestäni monet ihmiset ovat tylsiä. Voiko se johtua siitä, että minut on mittauksissa todettu älykkääksi?
Tiedän että tämä kuulostaa tökeröltä ja varmaan sitä onkin.
Koen olevani empaattinen ihminen ja hyvä ihmistuntija. Niin minulle on usein myös sanottu. Minulla on vilkas sosiaalinen elämä ja hyviä ystäviä.
Aika usein kuitenkin tunnen oloni yksinäiseksi jollain syvällä henkisellä tasolla sellaisissa arkisissa kanssakäymisissä. Koen monet keskustelut tylsiksi ja pinnallisiksi, vaikka muut osapuolet saattavat pitää ajatuksiaan hyvin originelleina ja oivaltavina.
ÄO:ni on mitattu olevan 144 Mensan testeissä. Eli en todellakaan ole mikään Einstein. Esim. yliopisto-opiskelijoissa tämä luku ei ole mikään harvinaisuus. Mutta kuitenkin olen sellainen, että hoksaan asiat nopeasti ja olen syvällisesti ja laaja-alaisesti kiinnostunut monista asioista. Teen parhaillaan väitöskirjaa.
Minulla on yksi tosi hyvä ystävä, joka on myös testattu ja hänellä on about samaa luokkaa ÄO. Hänellä tosin on paljon nopeammat hoksottimet kuin minulla. Mutta tosi usein oikein odotan, että pääsen keskustelemaan monista asioista hänen kanssaan. Korvamerkitsen kirjoja ja artikkeleita ja puheenaiheita ja toisillemme huikkailemme, että hei perehdy tähän, haluan keskustella tästä kanssasi. Lähipiirissäni ei ole ketään muuta oman siskoni lisäksi, jonka kanssa kokisin keskustelut näin stimuloiviksi. Ja hän on ihan eri alalla kuin minä, eli ei ole siitäkään kyse.
Sitten taas minua älykkäämmät ihmiset varmaan kuuntelevat minun jorinoitani että hohhoijaa, mitä ihmettä tuo luulee itsestään.
Voiko tällä yksinäisyyden kokemuksella ja jatkuvalla stimulaation tarpeella olla yhteyttä älykkyyteen? Vai olenko vain nirso ja leuhka ihminen?
Kommentit (80)
Niin...miksi ihmisten pitäisi pyrkiä olemaan juuri sinua varten kiinnostavia? Lievää narsisimia ilmassa? Kuulostat aika rasittavalta kaverilta kaikenmaailman artikkeleineen, mitä pitäisi päästä yhdessä pohtimaan. Sehän se vasta tylsää besserwisseröintiä onkin. Oikeat kaverit eivät tarvitse mitään etukäteen tankattua agendaa keskustelulleen vain se tulee luontevasti.
Vierailija kirjoitti:
Juu, et sinä älykäs ole, samanlainen uniikki lumihiutale sinä olet...
Vastaan nyt vähän tylsästi, että älykkyysosamäärällä mitattuna olen älykäs eli siinä ominaisuudessa olen yli keskiarvon. Mutta tekeekö se minusta uniikkia lumihiutaletta? Ei. Olen esimerkiksi tosi kömpelö, koordinaationi on surkea, olen aika ruma, epämusikaalinen ja matikassa enintäänkin keskiverto. ÄO on vain yksi piirre muiden joukossa ja se vaikuttaa mm. siihen, miten ihminen hahmottaa ja kokee ympäristönsä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Niin...miksi ihmisten pitäisi pyrkiä olemaan juuri sinua varten kiinnostavia? Lievää narsisimia ilmassa? Kuulostat aika rasittavalta kaverilta kaikenmaailman artikkeleineen, mitä pitäisi päästä yhdessä pohtimaan. Sehän se vasta tylsää besserwisseröintiä onkin. Oikeat kaverit eivät tarvitse mitään etukäteen tankattua agendaa keskustelulleen vain se tulee luontevasti.
Missä kohtaa väitin, että muiden pitäisi olla minua varten kiinnostavia? Tai että emme tämän yhden ystäväni kanssa käy myös spontaaneja keskusteluja? Joiden lisäksi sitten välillä tulee noita väläyksiä että "vitsit kun tästä pääsisi puhumaan nyr X kanssa".
ap
näkihän sen jo äitiki pienenä kun niin kehui mua komeeks ja älykkääks
ap
144 äo on käsittääkseni melkoisen harvinainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, et sinä älykäs ole, samanlainen uniikki lumihiutale sinä olet...
Vastaan nyt vähän tylsästi, että älykkyysosamäärällä mitattuna olen älykäs eli siinä ominaisuudessa olen yli keskiarvon. Mutta tekeekö se minusta uniikkia lumihiutaletta? Ei. Olen esimerkiksi tosi kömpelö, koordinaationi on surkea, olen aika ruma, epämusikaalinen ja matikassa enintäänkin keskiverto. ÄO on vain yksi piirre muiden joukossa ja se vaikuttaa mm. siihen, miten ihminen hahmottaa ja kokee ympäristönsä.
ap
Kaikilla on vahvuutensa ja heikkoutensa.
Nim. Melkein sukua julkkikselle
Mielestäni ystävystymisen kannalta persoonallisuuden piirteillä on enemmän merkitystä kuin älykkyydellä.
Autismin kirjolta tuo enemmän kuulostaa.
Älykkyys vaatii usein jotakin muutakin rinnalleen, jotta se tulee esille. Omassa tuttavapiirissä tulee heti mieleen kaksi älykästä joiden persoonat ovat kovin vastakohtaisia. Toinen päästelee suustaan ihan mitä sammakoita vaan missä ja kenelle hyvänsä. Lienee sanomattakin selvää, ettei hän useinkaan esiinny edukseen. Toinen virittäytyy keskustelemaan samalle tasolle juttukaverinsa kanssa ja älykkyys voi äkkinäiseltä jäädä piiloon kun juttukaverilla ei olekaan joka välissä tarvetta teilata keskustelukumppaniaan sanallisesti tai esittää erinomaisia argumenttejaan.
Tässä on kaksi mahdollisuutta.
1. Joko luulet omasta empaattisuudestasi liikoja ja feikkiytesi paistaa läpi kaikille jotka viettävät vähänkään enemmän kanssasi aikaa. Työelämässä joudutaan sietämään myös feikkiyttä, erityisesti jos olet esimiesasemassa tai muutoin positiossa jossa ihmiset joutuvat turvautumaan sinuun. Jos he näkevät, että sinuun voidaan vaikuttaa Trumpmaisia kehuja antamalla niin siitä narustahan he vetävät.
2. Olet narsisti ja taitava manipuloimaan ihmisten tunteita. Narsku tunnistaa vain harvoin todellista karvaansa vaan hän pitää sitä empaattisuutena ym. Todellisuudessa ihmiset ovat hänelle työkaluja oman mielihyvån tai muiden tarpeiden täyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa, että kiinnostuksen kohteesi ei ole valtavirtaa. Haluatko mennä sellaisiin yksityiskohtiin kaikessa, että suurin osa ihmisistä tylsistyy sellaiseen tietonörtteilyyn, vaikka toisaalta taas itse tylsistyt liian pintapuoliseen asioiden käsittelyyn? Onko sinulla erittäin hyvä muisti?
Tätäkin välillä mietin, että olisiko kyse enemmän kuitenkin autismista. Mutta toisaalta minulla ei ole ollut sosiaalisessa elämässä koskaan erityisiä vaikeuksia. Pitäisi ehkä joskus käydä testeissä.
ap
ÄO 144 on harvinainen myös opiskelijoiden joukossa. Se on kolmen keskihajonnan verran oikealla keskiarvosta ja suurin piirtein 0,1 % älykkäimpien joukossa. Korkea-asteen tutkinnon suorittaneita opiskelijoita on kuitenkin 42,3 % kaikista suomalaisista.
https://valtioneuvosto.fi/-//1410845/oecd-vertailu-suomalaisten-nuorten…
Itse en erityisemmin mainosta sitä missään, vaikka oma tulos on melkein samaa tasoa. Mensan jäseneksi en hakisi, koska sellaiset kerhot ovat juurikin ylpeilyä ja leuhkimista varten.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisenkin ihmisen kanssa saa aikaan monipuolisen keskustelun.
Voit olla älykäs. Mutta itse tylsä ja huono keskustelija.
Et saa käännettyä tyhmimmän ihmisen kanssa keskusteluja pintaa syvemmälle, etkä löydä uusia aiheita.
Tämä voi hyvin pitää myös paikkansa. En ole yleensä se, joka keksii luontevasti keskustelunavaukset. Seuraan kyllä ja luovin mukana, kun joku muu aloittaa. Olisi kiva olla sellainen supliikki, ihailen sellaista piirrettä.
ap
Voisiko olla niin että suurin osa ihmisistä kokee muut ihmiset melko tylsinä? Arvioisin että ehkä 1/6 porukasta on sellaisia joiden seura kiinnostaa itseäni aidosti. Loppujen kanssa elää niin erilaisissa todellisuuksissa, huumorintajut eivät natsaa, energiatasot eivät natsaa, vuorovaikutustyylit ei natsaa, ei yhteisiä kiinnostuksenkohteita tms.
Kai kysyt ennen keskustelun aloittamista juttukumppanin ÄO:n, kun se tuntuu kiihottavan sinua intensiivisiin keskusteluihin sen sijaan, että uskoisit ihmisen vailla matemaattista lahjakkuutta olevan kykenevä haastamaan sinua älyllisesti? Tuo kuulostaa vähän samalta kuin 10 vuotias lapsi tietää jo ennen ruuan maistamista uuden ruuan olevan pahaa, mutta lapsi sentään oppii ajan mittaan, että ennakkoluulojen sijasta kannattaa olla utelias.
Normaali älykkyys on 100. Minulla on 115 ja olen hieman keskimääräistä älykkäämpi. 140 on huomattavasti keskimääräistä älykkäämpi.
Nojaa. Pidän ainakin itseäni tylsänä, koska en osaa keskustella mielenkiintoisista asioista. On vain helpompi katsoa netflixiä kuin ottaa selvää asioista, eli olen valinnut tylsyyden/laiskuuden.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kaksi mahdollisuutta.
1. Joko luulet omasta empaattisuudestasi liikoja ja feikkiytesi paistaa läpi kaikille jotka viettävät vähänkään enemmän kanssasi aikaa. Työelämässä joudutaan sietämään myös feikkiyttä, erityisesti jos olet esimiesasemassa tai muutoin positiossa jossa ihmiset joutuvat turvautumaan sinuun. Jos he näkevät, että sinuun voidaan vaikuttaa Trumpmaisia kehuja antamalla niin siitä narustahan he vetävät.
2. Olet narsisti ja taitava manipuloimaan ihmisten tunteita. Narsku tunnistaa vain harvoin todellista karvaansa vaan hän pitää sitä empaattisuutena ym. Todellisuudessa ihmiset ovat hänelle työkaluja oman mielihyvån tai muiden tarpeiden täyttämiseen.
Aloitukseni ei oikeastaan edes liittynyt empaattisuuteen tai empatian puutteeseen, ja tämä vastaus liittyy aloitukseeni vielä vähemmän.
ap
Moni pitää itseään tyhmänä ja on ÄO:lla mitattuna oikeasti älykäs. Sen sanon heti alkuun. En minä tai ystävänikään ole ulospäin mitään ihmeellisiä. Muuta kuin että meillä on nopeat hoksottimet. Ja tosiaan 140 ei ole vielä mikään Einstein vaan vähän keskiarvoa korkeampi.
Mutta olen miettinyt myös tuota, että onko kuitenkin enemmän kyse siitä, että arki on täynnä pinnallista small talkia, joka on toisille luontevampaa. Siinä taas on kyse ihan muista piirteistä kuin älykkyydestä. Esim. introversiosta/ekstroversiosta.
ap