Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajilta tuli viesti ettei verkkareissa juhlaan

Vierailija
18.12.2022 |

Vaan juhlavaatteet. Aikooko ne maksaa vähävaraisten vaatteet? Vai jättääkö joku juhlan väliin kun ei ole hienoja vaatteita.

Kommentit (461)

Vierailija
421/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kuuntelen iäkästä äitiäni. Hän tähdentää, että juhliin on laitettava siistit ja puhtaan vaatteet. Sellaiset oli kotonaankin vaikka lapsia oli liki 20. Joko niitä lainattiin tai mikä lie oli konstit mutta köyhällekin oli kunnia-asia pukeutua siististi ja puhtaasti jos johonkin pääsi. Kai siinä pidettiini kiinni sentään jostain ig´hmisarvosta. Nykyään on laiskuus hyvä verhota köyhyyteen. 

Ai ihmisarvo on kiinni siitä, ettei käytä verkkareita?

Ei vaan että kunnoitetaan juhlaa juhlavalla asulla. Verkkarit eivät ole juhla-asu vaikka olisivat kalliit.

Miten määritellään juhla-asu? Joku sanoo, että farkut käy, toisen mielestä ei.

Usein kutsussa tulee pukukoodi mainittua. Kyseisen joulujuhlan pukukoodi on "ei verkkareita".

Koulu ei kuitenkaan voi vaatia saapumaan pakolliseen tapahtumaan muissa kuin verkkareissa. Case closed.

Millainen ihminen menee juhliin mieluummin verkkareissa kuin juhlavaatteissa??!!

Ei voi eikä pidäkään voida käsittää.

Ei voi käsittää, jos ei edes yritä käsittää. Sun kommentista käy kyllä selväksi, että sun mielestä sellainen ihminen on arvotonta roskaa. Yhden ihmisen tunnen, joka menee tai menisi mieluummin juhliinkin vanhoissa verkkareissa, mutta ei varmaan ole relevanttia kuvailla häntä tässä sen tarkemmin kuin että tuntemisen arvoinen tyyppi.

Miksi? Miksi mennä toisen juhliin verkkareissa? Kertomaan, että en arvosta sinua juhla-asuun pukeutumisen vertaakaan? Vai kertomaan, että minä olen niin ylivoimainen, että minun ei tarvitse välittää maan matosista?

Vierailija
422/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika menee smokissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kuuntelen iäkästä äitiäni. Hän tähdentää, että juhliin on laitettava siistit ja puhtaan vaatteet. Sellaiset oli kotonaankin vaikka lapsia oli liki 20. Joko niitä lainattiin tai mikä lie oli konstit mutta köyhällekin oli kunnia-asia pukeutua siististi ja puhtaasti jos johonkin pääsi. Kai siinä pidettiini kiinni sentään jostain ig´hmisarvosta. Nykyään on laiskuus hyvä verhota köyhyyteen. 

Ei vaan että kunnoitetaan juhlaa juhlavalla asulla. Verkkarit eivät ole juhla-asu vaikka olisivat kalliit.

Usein kutsussa tulee pukukoodi mainittua. Kyseisen joulujuhlan pukukoodi on "ei verkkareita".

Koulu ei kuitenkaan voi vaatia saapumaan pakolliseen tapahtumaan muissa kuin verkkareissa. Case closed.

Millainen ihminen menee juhliin mieluummin verkkareissa kuin juhlavaatteissa??!!

Ei voi käsittää, jos ei edes yritä käsittää. Sun kommentista käy kyllä selväksi, että sun mielestä sellainen ihminen on arvotonta roskaa. Yhden ihmisen tunnen, joka menee tai menisi mieluummin juhliinkin vanhoissa verkkareissa, mutta ei varmaan ole relevanttia kuvailla häntä tässä sen tarkemmin kuin että tuntemisen arvoinen tyyppi.

Miksi? Miksi mennä toisen juhliin verkkareissa? Kertomaan, että en arvosta sinua juhla-asuun pukeutumisen vertaakaan? Vai kertomaan, että minä olen niin ylivoimainen, että minun ei tarvitse välittää maan matosista?

Jep, tyypillistä minä-minä kulttuuria. Koska MINUN mielestäni nämä juhlat eivät ole juhlavat, niin MINÄ en AINAKAAN pukeudu hienosti koska MINÄ en halua!

Vierailija
424/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on useampia lapsia ja aina pukeudutaan juhlaan asianmukaisesti juhlavaatteisiin. Ostan kirpparilta valmiiksi seuraavaakin kokoa, Kontista olen löytänyt monet siistit juhlakengät.

Jonkun yksilapsisen olen kuullut sanovan, että meillä monilapsisilla (neljä lasta) on helppoa, kun joka lapselle ei tarvitse hommata kokoajan uusia vaatteita

Vierailija
425/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin mieluummin verkkareissa kuin juhlavaatteissa, mutta pistäisin silmään. Oikeastaan mieluummin jään kotiin kuin laitan juhlavaatteita päälle, mutta joulujuhla on koulupäivä eikä lapsilla ole samanlaista valinnanvapautta.

ohis

Vierailija
426/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen joulujuhlissa ne 2 juhlapukuun pukeutunutta pistivät kyllä silmään. Kaikilla muilla oli ihan tavalliset vaatteet, myös opettajilla. Yhdellä opettajalla oli myös ne verkkarit jalassa.

Vierailija
427/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä kiva vähävaraisena ostaa jotain juhlavaatteita, joita ei käytetä kun sen kerran. Ihan normaaleissa vaatteissa meillä on koulun juhliin menty. Katottu, että on siistit ja ehjät. Ei meillä ainakaan mitään muita juhlia joka vuosi ole, minkä takia mitään juhlavaatteita osteltaisi.

Kyllä minusta oli mukava ostaa juhlavaatteet yksinhuoltajanakin. Ei se helppoa ollut, mutta kun näki lapsen tai nuoren ilon, sai palkkion vaivoistaan. Muistan yhden kauluspaidan. Se oli kympin poistoissa, hieman hintava. Soitin paidasta ja kerroin valmistajan, värin ja koon. Hetken päästä tuli vastaus, ethän ole päästänyt paidasta irti. Paitaa käytettiin yläasteen viimeiseltä lukioon saakka kaikissa mahdollisissa juhlissa, alussa se oli hieman reilu. Jos paita olisi ollut peruspaita olisin voinut ostaa sen itsekin, mutta se oli syvän liila, hieman kiiltävää puuvillasatiinia. Joka kerta, kun paitaa käytettiin, näin käyttäjän tyytyväisyyden, joka uskoakseni johtui osittain valmistajasta.

Vaikka suuria juhlia ei ole, vaatteita voi käyttää juhlistamaan esim. äitien/isänpäivä lounasta.

Vierailija
428/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen joulujuhlissa ne 2 juhlapukuun pukeutunutta pistivät kyllä silmään. Kaikilla muilla oli ihan tavalliset vaatteet, myös opettajilla. Yhdellä opettajalla oli myös ne verkkarit jalassa.

Vantaallako vai Porvoossa?

Vierailija
429/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaallako vai Porvoossa?

Ei kummassakaan.

Vierailija
430/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi vaatia, niinkuin ei voi vaatia lapsilta juuri mitään muutakaan, kun kaltaisesi vanhemmat tekevät kaikkensa, ettei heidän lapsensa vain päätyisi parempaan asemaan kuin he itse. On aivan kamalaa katsoa, miten jotkut vanhemmat voivat olla niin kateellisia lapsensa mahdollisuuksille, että yrittävät kaikin keinoin sabotoida heidän tulevaisuutensa.

Ei tietenkään voi vaatia, mutta minä vaadin että koulu järjestää ne vaatteet jos sellaiset pitää olla.

Vierailija
431/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista meininkiä ap:n perheessä, jos verkkarit ovat ainoat vaatteet. Teillä ei varmaan mihinkään juhliin pueta muuta kuin verkkarit. Jos sellainen vahinko sattuu käymään - mitä toki vahvasti epäilen - että jälkeläiset pääsevät ylioppilaiksi, ap:n lapset juhlivat verkkareissa, koska kukaan ei vaatteita kustanna.

Meillä erityislapsella on vain verkkareita. Saumat ei saa hiertää. väljät, löysät housut pitää olla. Aistiherkkyyksien vuoksi. Totaalisen meltdownin vetää jos vaatteet puristaa tai tuntuu. 

Minun ei tullut mieleenkään aloituksesta, että sorsitaan vähävaraisia, vaan (omassa kuplassani) ajattelin että voi ei mikä vaatimus erityislapsiperheille. 

(Jotkin valmistajat kyllä tekee vähän siistimpiäkin housuja, näyttää edes farkuilta mutta on collegekangasta.) 

Vierailija
432/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meidän poika menee smokissa.

Niinkö? Ihanko solmii rusetin kaulaan itse? Vai kuka sen osaa solmia?

Vierailija
433/461 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoista meininkiä ap:n perheessä, jos verkkarit ovat ainoat vaatteet. Teillä ei varmaan mihinkään juhliin pueta muuta kuin verkkarit. Jos sellainen vahinko sattuu käymään - mitä toki vahvasti epäilen - että jälkeläiset pääsevät ylioppilaiksi, ap:n lapset juhlivat verkkareissa, koska kukaan ei vaatteita kustanna.

Meillä erityislapsella on vain verkkareita. Saumat ei saa hiertää. väljät, löysät housut pitää olla. Aistiherkkyyksien vuoksi. Totaalisen meltdownin vetää jos vaatteet puristaa tai tuntuu. 

Minun ei tullut mieleenkään aloituksesta, että sorsitaan vähävaraisia, vaan (omassa kuplassani) ajattelin että voi ei mikä vaatimus erityislapsiperheille. 

(Jotkin valmistajat kyllä tekee vähän siistimpiäkin housuja, näyttää edes farkuilta mutta on collegekangasta.) 

Tämä on kuitenkin mielestäni ihan eri asia! Teidän lapsella on selkeä syy käyttää verkkareita, eikä tulisi mieleenkään kritisoida asiaa! Ongelmaksi tämä mielestäni muuttuu niiden vanhempien kohdalla, jotka eivät suostu lapsilleen ostamaan/lainaamaan/pyytämään muita vaatteita, koska kokeen joulujuhlan tai muun juhlallisen tilaisuuden turhaksi. Kritiikki osuu eniten niihin vanhempiin, jotka omasta periaatteesta ei suostu opettamaan lapselle käytöstapoja.

Ymmärrän kyllä hyvin, miten tämä kaikki verkkareiden kritiikki saattaa tuntua ikävän osuvalta. Ja kyllähän se tosiasia on että ei kukaan voi ulkoapäin nähdä, onko verkkareissa oleva lapsi erityislapsi vai ei. Se on kuitenkin lapsesi parhaaksi, joten totta kai se silloin on kaikkien mielestä hyvä asia! Mutta kommenttien perusteella monella aikuisella on yleinen asenneongelma siihen, että joku kehtaa vaatia heidän lastaan pukeutumaan siististi. Tämä on mielestäni hyvin omituista. Se ei ole lapsen parhaan miettimistä, ettei anna lapselleen mahdollisuutta pukeutua siistimmin koska itse kokee jonkun juhlan turhana.

Vierailija
434/461 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä itse olen työväenluokkainen juntti, niin vaadin, että lapsestanikin pitää saada tulla työväenluokkainen juntti. Verkkareissa juhliin!

Vierailija
435/461 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuitenkin mielestäni ihan eri asia! Teidän lapsella on selkeä syy käyttää verkkareita, eikä tulisi mieleenkään kritisoida asiaa! Ongelmaksi tämä mielestäni muuttuu niiden vanhempien kohdalla, jotka eivät suostu lapsilleen ostamaan/lainaamaan/pyytämään muita vaatteita, koska kokeen joulujuhlan tai muun juhlallisen tilaisuuden turhaksi. Kritiikki osuu eniten niihin vanhempiin, jotka omasta periaatteesta ei suostu opettamaan lapselle käytöstapoja.

Ymmärrän kyllä hyvin, miten tämä kaikki verkkareiden kritiikki saattaa tuntua ikävän osuvalta. Ja kyllähän se tosiasia on että ei kukaan voi ulkoapäin nähdä, onko verkkareissa oleva lapsi erityislapsi vai ei. Se on kuitenkin lapsesi parhaaksi, joten totta kai se silloin on kaikkien mielestä hyvä asia! Mutta kommenttien perusteella monella aikuisella on yleinen asenneongelma siihen, että joku kehtaa vaatia heidän lastaan pukeutumaan siististi. Tämä on mielestäni hyvin omituista. Se ei ole lapsen parhaan miettimistä, ettei anna lapselleen mahdollisuutta pukeutua siistimmin koska itse kokee jonkun juhlan turhana.

Samaa mieltä. Jos on oikeasti hyvä syy, tai oikeasti niin huono tilanne, ettei kirpparilta tai lainaan saa vaikka yrittäisi parhaansa ja haluaisi oikeasti lapselleen ne juhlavaatteet, mutta ei vain onnistu, se on ihan eri tilanne.

Mutta täällä on tosi paljon niitä, jonka mielestä ei _tarvitse_ koska kyseessä on _vain_ koulun turhat joulujuhlat ja eihän niitä lasketa ja kuinka opet kehtaavatkin käskyttää miten lapsi pukeutuu. Se, että jankataan sivukaupalla siitä, että miksi pitää pukeutua siististi, kuka käskee, ja uhotaan, että minä en kuuntele elitistejä vaan menen kaikkialle verkkareissa. Se on ihan eri asia kun yrittää parhaansa mukaan tarjota lapselle juhlavaatteita, mutta sitten jostain syystä (esin raha tai erityislapsi tms) ei onnistu.

Vierailija
436/461 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verkkarit ei kelpaa, niin sitten mennään tuuliasussa. Juhlavaatteet ovat turhaa ilmaston tuohamista.

Vierailija
437/461 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos verkkarit ei kelpaa, niin sitten mennään tuuliasussa. Juhlavaatteet ovat turhaa ilmaston tuohamista.

Sinun olemassaolo on turhaa ilmaston tuhlaamista. 

Vierailija
438/461 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä itse olen työväenluokkainen juntti, niin vaadin, että lapsestanikin pitää saada tulla työväenluokkainen juntti. Verkkareissa juhliin!

Minäkin olin nuorempana eräänlainen työväenluokan juntti ja yh Helsingin slummialueella kaupungin vuokrataloalueelta. Mutta lähdin sivistämään itseäni, opiskelin. En korkeakoulututkintoa mutta kumminkin. Kiinnostuin kaikesta kun opin lisää. Sain sivistystä, mitä en kotoa saanut duunarivanhemmiltani(ihania olivat). Meillä oli tärkeää että ollaan siistejä, vaikka rahaa oli vähän. Porvarit pröystäili kalliilla vaatteilla mutta meille oli tärkeää laatu ei hinta.

Samaa olen halunnut opettaa lapsilleni. Myös sydämen sivistystä. Lapset ovat oppineet hyviä tapoja ja pukeutumiskoodit. Minulle oli myös tärkeää että opiskelevat ja pääsevät ns. pidemmälle elämässään kuin minä. Tai vanhempani. Suomen ilmainen koulutus mahdollisti tämän ja lapseni opiskelevat yliopistoissa.

Kannattaa itse tehdä asioille jotain jos haluaa elämässään muutosta. Se voi olla niinkin yksinkertaista kuin siistin pukeutumisen ja hyvin käytöstapojen opettaminen lapsille pienestä pitäen.

TigerMama

Vierailija
439/461 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä nykypäivän elämä joillain hankalaa. Ihan on liikaa vaadittu että juhliin laitetaan juhlavaatteet. Ja tietenkään nyt ei millään ole varaa vaatteisiin ei edes kirpparilta eikä löydy sopivaa eikä koskaan tarvi juhlavaatteita ja ihan tyhmää muutenkin.

Vierailija
440/461 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit asialliset (joskin vanhahtavat) vaatteet saa kirpputorilta n. 10 €:lla, mutta ehkä mieluummin sidukkaa ja kaljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä