Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä elintaso tippunut?

Vierailija
18.12.2022 |

Meillä mies on töissä, minä 2 lapsen kanssa hoitovapaalla ja kolmas on koululainen. Ihmettelen tätä hirveää haloota köyhyydestä ja ettei ole siihen ja tähän varaa. Onko teillä lainat niin suuret ja korkoihin menee nyt enemmän? Vai siihen kuuluisaan sähköön? Vai oletteko käyttäneet aina kaiken mitä on tullut?

Ei meillä näy oikeastaan mitenkään tämä tilanne. Joululahjat ostetaan normaalisti, kaupassa ostetaan normaalit jutut, lapset harrastaa ihan entiseen malliin ja mitään lyhennysvapaita ei lainaan tarvita. Lomamatkakin on suunnitteilla.

Minä saan rahaa lapsilisät ja kotihoidontuen, mies nettona n. 3000. Ei mitään ongelmia pärjäillä. Laina on kyllä iso erä vielä menoista, mutta kokonaisuutena varsin maltillinen. Kaksi autoakin on ja tosiaan joka vuosi matkustetaan.

Mihin teidän talous kaatuu?

Kommentit (40)

21/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kiinteä halpa sähkön hinta vielä vuoden. Autoa ei ole ollutkaan. Yhden lainan korko nousi yli 3 prossaan mutta sain maksettua pois melkein kokonaan. Isomman lainan korko ei ole noussut eikä sekään niin iso ole. Vuokra asunnot tuottaa normaalisti, indeksitarkastukset tehty vuokriin Työssä en käy. Kaikki rullaa ja pyörii niinkuin ennenkin.

Vierailija
22/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tippunut. Lainani olen jo maksanut. Sähköön voisi mennä tolkuttomasti (pörssisähkö pakon edessä) mutta sähköä osaan säästää siinä missä rahaakin. Rahaa jää säästöön pari tonnia joka kuukausi. Olen kahden teinin yksinhuoltaja.

Ihanan ylimielinen kommentti! Niinhän se on, että sadat tuhannet suomalaiset ovat lirissä sähkölaskujen kanssa, koska ovat vain keskivertoa huonompia sähkön käyttäjiä.

Jaa, tämä olikin ketju, jossa sai jakaa vain kokemuksia köyhyydestä ja kurjuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tippunut. Lainani olen jo maksanut. Sähköön voisi mennä tolkuttomasti (pörssisähkö pakon edessä) mutta sähköä osaan säästää siinä missä rahaakin. Rahaa jää säästöön pari tonnia joka kuukausi. Olen kahden teinin yksinhuoltaja.

Ihanan ylimielinen kommentti! Niinhän se on, että sadat tuhannet suomalaiset ovat lirissä sähkölaskujen kanssa, koska ovat vain keskivertoa huonompia sähkön käyttäjiä.

Jaa. Sinä koit sen ylimielisenä. Minulle se oli vain toteamus. Eikö täällä saa enää vastata aloituksiin omilla kokemuksillaan?

Ei saa, ellei ne kokemukset ole pelkkää surkeutta ja ankeutta. Tää on kateellisten luvattu maa.

Itse en koe olevani sellaisessa asemassa, että pystyisin sanomaan mitä täällä saa kirjoittaa. Mutta onhan se tietty helppo huudella kaukolämpötalosta / takallisesta asunnosta kuinka kohonneet laskut ovat vain sähkönkäyttäjästä kiinni. Ja ei, tämä ei ole kateutta. Itselläni vuoden aikana tulot nousseet kymmeniä tuhansia, mutta järkeä ja empatiaa tulojen nousu ei vienyt.

Vierailija
24/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään sanonut, että meillä on lääkärin tulot ja lähihoitajan menot. Elintaso ei siis ole tippunut. Kolmas asuntolaina loppui syyskuussa, joten rahaa on käytössä enemmän kuin ikinä. Eikä se silti poista harmitusta kohonneista hinnoista.

Vierailija
25/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on tippunut todella paljon.kaikki raha menee ruokaan ,sähköön ja polttoaineeseen.asumme maalla 2 lasta 2 kissaa ja kaksi koiraa.kauppaan 15km.

Oletko sinäkin niitä, jotka ovat vuosikausia naureskelleet "neukkukuutioissa" asuville?

Vierailija
26/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä pahasti näy,mutta kyllä ruokalasku on jo noussut.Sähkösopimus on määräaikainen joten hinta hyvä vielä...Ja lainaa sen verran vähän ettei korko kaada taloutta.Yh joten vain yhdet tulot.Mutta juuri alkoi yt:t eli tiedä sitten...

Vierailija
27/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kahden lapsen yh:lla jää pari tonnia säästöön joka kuukausi, niin sitten on isot tulot. Monellakaan ei ole noin isoja tuloja edes silloin kun on kaksi töissä käyvää vanhempaa ja on vielä asuntolaina tai vuokra maksettavana. Helppohan sun on sanoa, että ei ole elintaso laskenut. Eikä laskekaan koska sulla on noin paljon löysää rahaa ja säästöjä on varmasti paljon. 

Vierailija
28/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun vuoden takainen 1500€ on nyt 500€, niin miten muutenkaan tässä olisi voinut käydä.

Tuon ruoan hinnan kanssa nyt vielä pärjää, mutta saa nähdä, miten sähkön kanssa tulee käymään? Mulla kesäkuun 23 loppuun asti voimassa vanha halpahintainen sopimus. Saa nähdä, paljonks siitä sähköstä sen jälkeen joutuu maksamaan? Jos ei käy Hyvinkää, vaan huonosti, niin se tulee olee sitten sitä, että päivät töissä ja illat persettä myymässä tuolla jossain rikkaiden sikojen asuinalueilla.

Vierailija
29/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Olen jo pitkään sanonut, että meillä on lääkärin tulot ja lähihoitajan menot. Elintaso ei siis ole tippunut. Kolmas asuntolaina loppui syyskuussa, joten rahaa on käytössä enemmän kuin ikinä. Eikä se silti poista harmitusta kohonneista hinnoista.

On sitä rikas tai köyhä, niin tarkka saa rahoistaan olla.

Vierailija
30/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun vuoden takainen 1500€ on nyt 500€, niin miten muutenkaan tässä olisi voinut käydä.

Tuon ruoan hinnan kanssa nyt vielä pärjää, mutta saa nähdä, miten sähkön kanssa tulee käymään? Mulla kesäkuun 23 loppuun asti voimassa vanha halpahintainen sopimus. Saa nähdä, paljonks siitä sähköstä sen jälkeen joutuu maksamaan? Jos ei käy Hyvinkää, vaan huonosti, niin se tulee olee sitten sitä, että päivät töissä ja illat persettä myymässä tuolla jossain rikkaiden sikojen asuinalueilla.

Harvalla ihmisellä sähköön menee enemmän rahaa kuin ruokaan.

Vierailija
31/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kahden lapsen yh:lla jää pari tonnia säästöön joka kuukausi, niin sitten on isot tulot. Monellakaan ei ole noin isoja tuloja edes silloin kun on kaksi töissä käyvää vanhempaa ja on vielä asuntolaina tai vuokra maksettavana. Helppohan sun on sanoa, että ei ole elintaso laskenut. Eikä laskekaan koska sulla on noin paljon löysää rahaa ja säästöjä on varmasti paljon. 

On isot tulot mutta on myös pienet menot. Elintaso ei ole laskenut, mutta ei ole myöskään koskaan ollut erityisen korkea. Ehkä mun tuloilla joku toinen olisi tehnyt toisenlaisia valintoja ja nyt joutuisi tinkimään jostain. Minä olen aina tehnyt vaatimattomia ratkaisuja tuloihini nähden.

Vierailija
32/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään ei tarvitse kaupassa katsoa juurikaan hintoja. Ostan mitä tekee mieli. Mutta esimerkiksi lihaa ostamme todella harvoin ihan vaan kun emme sitä kaipaa. Hedelmissä hiukan katson, ettei ihan överisummia makseta ja suositaan kausihedelmiä. Muuten voi rauhaksiin ostella juustoja, paistopisteen tuotteita, salaattitarpeita jne. tai noutoruokaa tilailla.

Asuntolaina on varsin pieni tuloihin nähden. Asumme monen mielestä varmaan ahtaasti ja lapsilla ei esim. ole omia huoneita. Puskuria on n. 50 000.

Vierailija
33/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla ihmisellä sähköön menee enemmän rahaa kuin ruokaan.

No jos sähkölaskut huutelee kohta satasissa tai vielä suuremmissa summissa, niin varmasti on sähkölaskut suurempia kuin ruokamenot.

Vierailija
34/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arttu Wiskarin sanoin;

kolmeksi viikoksi palkkani riittää.

Ei tahdo vaan rahat riittää samalla tavalla kuin ennen.

Vierailija
35/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole käytännössä vaikuttanut elintasoon millään tavalla.

Ruokakaupassa käydessä sitä katselee miten hinnat tuntuu korkeammilta. Vaan eihän sitä voi syömättä olla joten sitten sitä vaan maksaa sen pari euroa enemmän ruokakassista.

Sama juttu auton tankkaamisen kanssa. Kesällä oli aika muikeita bensanhintoja. Vaan eipä tuo mun ajamisiin vaikuta. En ole turhaan ajellut tähänkään mennessä joten sen kuljen mitä haluan. Pari kymppiä enemmän tankkaamisesta ei mun taloutta hetkauta.

Talon lämmitys maksaa hieman enemmän, mutta eipä sekään ole mikään ongelma. Olisihan sen kiva jos maksaisi vähemmän, mutta tällä nyt mennään. Muutama satanen vuodessa enemmän tai vähemmän ei ihan hirveästi kuitenkaan mitään mun elämässä muuta.

Vierailija
36/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samat kuin APlla, ei mitään ongelmia ja eihän mikään ole edes oikeasti muuttunut. Nää uhriutujat vaikuttavat vahvasti hybridivaikuttamiselta sitä on nyt paljon.

Vierailija
37/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Sinä koit sen ylimielisenä. Minulle se oli vain toteamus. Eikö täällä saa enää vastata aloituksiin omilla kokemuksillaan?

Ei saa, ellei ne kokemukset ole pelkkää surkeutta ja ankeutta. Tää on kateellisten luvattu maa.

Itse en koe olevani sellaisessa asemassa, että pystyisin sanomaan mitä täällä saa kirjoittaa. Mutta onhan se tietty helppo huudella kaukolämpötalosta / takallisesta asunnosta kuinka kohonneet laskut ovat vain sähkönkäyttäjästä kiinni. Ja ei, tämä ei ole kateutta. Itselläni vuoden aikana tulot nousseet kymmeniä tuhansia, mutta järkeä ja empatiaa tulojen nousu ei vienyt.

No omia valintoja kulutustottumukset ovat. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
38/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä samat kuin APlla, ei mitään ongelmia ja eihän mikään ole edes oikeasti muuttunut. Nää uhriutujat vaikuttavat vahvasti hybridivaikuttamiselta sitä on nyt paljon.

Joo, täällä kun pyörähtää niin luulisi että enemmänkin sähkökatkoja olisi ollut kun niin mahdoton ulina käynnissä.

Vierailija
39/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korontarkastus on vasta keväällä. Toisen lainan vois maksaa pois on niin våhån jäljellä ja toista lyhentää vuokralainen, koti on velaton. Autot on velattomat. Sähkösoppari on halpa vielä 9 kk. Teini ei kasva, joten vaatekulutkin maltilliset. Palkkaa tuli toukokuusta alkaen +400€ ja miehellä yleiskorotus jonkin kympin.

Ruokabudjetin olen pyrkinyt pitämään ennallaan, eli ostetaan omenaa eikä kiiiviä tms valinnoilla. Ensi vuoden budjettiin varasin satasen lisää per kk kallistuviin laskuihin.

Eipä meidän elämässä vielä pahemmin kriisit näy, lähinnä tankatessa huomasi ja nyt bensan hintakin on taas 1,8€ luokkaa.

Vierailija
40/40 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Vaurastuminen jatkuu kuten ennenkin. muutamalla tonnilla rikkaampia ollaan aina kuun jälkeen kuin ennen kuun alkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi