Olisitteko valmiita tekemään ison kalliin leikkauksen koiranpennulle?
Käytännössä siis etujalat katkaistaan ja liitetään uudelleen kohdilleen, paha kasvuhäiriö. Pentu 6kk vanha. Hirvittää pitkä toipuminen ja kivut. Mitä tässä tilanteessa tekisitte?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
En tekisi koiralle minkäänlaista leikkausta, koska minulla ei ole minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta, joten en osaisi tehdä minkäänlaista leikkausta koiralle tai millekään muulle elävälle olennolle.
En minäkään. Kissani hännän amputaatiossa olin mukana kun eläinlääkäri pyysi avustamaan, itse leikattavaan alueeseen tai instrumentteihin en koskenut.
Olen käyttänyt kissaani ison tukun rahaa, ja olen valmis käyttämään. Se on rescue-kissa, erittäin kurjassa kunnossa minulle tullut, ja lupasin että en koskaan sitä hylkää vaan teen kaikkeni että se saisi vielä mahdollisuuden elää hyvää elämää.
Nyt se on ollut minulle neljä vuotta, voi hyvin ja on erittäin rakas minulle. Myös kiintynyt minuun hyvin paljon. Me olemme kahden hengen perhe enkä perheenjäsentäni jätä pulaan.
Luultavasti en, nii karulle kuin se kuulostaakin. Sen verran isosta toimenpiteestä kyse että epäilen koiran toipumista, ja vielä kun pennusta kyse niin se vaikuttaa kyllä koko loppuelämään jos joutuu pitkään olemaan kivuissaan ensin kasvuhäiriön ja sitten leikkauksesta toipumisen takia...
Vierailija kirjoitti:
Olin tuossa tilanteessa 2015. Päätin puhelimessa toisella työpaikkakunnalla, että laitetaan piikki. Pentu maksoi 1200 euroa ja kyllä otti pattiin mutta en lähettänyt leikkaukseen, jolloin olisi mennyt saavi kaupalla lisää rahaa eikä mitään takuuta lopputuloksesta.
Tämäpä juuri, kun lopputuloksesta ei ole mitään takeita. Se on valtava riski niin eläimen hyvinvoinnin kannalta kuin taloudellisesti. Toisaalta onneksi ap:n tilanteessa rahanmeno ei ole nyt esteenä.
Itse laitoin koirani jalkojen leikkauksiin (yhteensä 4 leikkausta) lähes kymppitonnin rahaa ja koirasta ei tullut eläjää. Oli opettavainen kokemus, enää en vastaavaan lähtisi.
AP mikäli päädyt leikkaukseen, niin panosta toipilasaikaan täysillä! Oikeanlainen fysioterapia, vesimattoharjoittelut ja kotona tehtävät harjoitteet ovat avainasemassa toipumisessa. Aikaa tuo voi viedä jopa vuoden että koirasta tulee oireeton ja voi vaatia rinnalle kipulääkkeen pitkäänkin.
Joskus kun asia oli itsellänikin ajankohtainen, luin jostain ulkomaisesta tutkimuksesta, että noin 70% kyynärleikatuista koirista pystyy elää normaalia kivutonta elämää kunhan siitä toipuvat. Toki nivelrikko voi kehittyä normaalia aikaisemmin.
Tsemppiä päätökseen!!
Vierailija kirjoitti:
No mitä tekisit puolisollesi? Lapsellesi?
Se on oikea ratkaisu
Ei todellakaan ole sama asia. Variksen poikanen elää ainutta elämäänsä, kuten koiranpentukin. En siitä huolimatta sijoittaisi niiden hoitoon 4000 €.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä, eikä kyse ole rahasta. Leikkaus on iso ja siitä toipuminen pitkä ja kivulias prosessi. Koira ei ymmärrä, että nyt kun kärsii, myöhemmin on sitten mukavaa. Olen sitä mieltä, että eläimellä kärsimys myöhemmän hyödyn vuoksi on perusteltua vain, jos kärsimys on kohtuullista ja hyvin lyhytaikaista. Tuossa vaivassa näin ei ole. Eläinlääketiede on ottanut aivan väärän suunnan, ei eläinten syöpiä, vaikeita rakenteellisia häiriöitä yms pidä hoitaa, vaan eläin lopettaa. Ihmisen itsekkyys mahdollistaa tämä kummallisen suuntauksen. Eläimelle mieluummin lyhyt hyvä elämä. Se (ja nimenomaan SE, EI hän!) ei ymmärrä elämänsä pituutta tai sure etukäteen sovittua lopetuspiikkiä.
Raajojen murtumat eläimillä on verrattavissa ihmisten raajojen murtumiin. Ne jalat murretaan jotta toipuvat ja koira saa koiran arvoisen elämän. Ei ne eläinlääkärit sitä tee kiduttaakseen, vaan parantaakseen.
Minut saa tosin lopettaa jos vielä kerran kaadun talvisäässä ja murran nilkan.
Vierailija kirjoitti:
No mitä tekisit puolisollesi? Lapsellesi?
Se on oikea ratkaisu
Järki käteen näissä eläinten inhimillistämisharhoissa, eläin ei ole ihminen.
Onko koira tutkittu muutoin? Onhan se kovin nuori, mutta jos esimerkiksi polvissa tai lonkissa olisi sanomista jo nyt, on riski että kehittyy huonosti, niin mieti siltäkin kannalta. Nyt jos yhden kohdan korjaa, niin kestääkö toinen etujalka tai rasittuuko takapää liikaa, onko heikkouksia jotka alkaisivat oireilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi koiralle minkäänlaista leikkausta, koska minulla ei ole minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta, joten en osaisi tehdä minkäänlaista leikkausta koiralle tai millekään muulle elävälle olennolle.
En minäkään. Kissani hännän amputaatiossa olin mukana kun eläinlääkäri pyysi avustamaan, itse leikattavaan alueeseen tai instrumentteihin en koskenut.
Olen käyttänyt kissaani ison tukun rahaa, ja olen valmis käyttämään. Se on rescue-kissa, erittäin kurjassa kunnossa minulle tullut, ja lupasin että en koskaan sitä hylkää vaan teen kaikkeni että se saisi vielä mahdollisuuden elää hyvää elämää.
Nyt se on ollut minulle neljä vuotta, voi hyvin ja on erittäin rakas minulle. Myös kiintynyt minuun hyvin paljon. Me olemme kahden hengen perhe enkä perheenjäsentäni jätä pulaan.
Oikein. Meillä noita rescueita on 8, eikä jää rahasta kiinni vaan kaikki hoidetaan mikä eläimen kannalta on järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Onko koira tutkittu muutoin? Onhan se kovin nuori, mutta jos esimerkiksi polvissa tai lonkissa olisi sanomista jo nyt, on riski että kehittyy huonosti, niin mieti siltäkin kannalta. Nyt jos yhden kohdan korjaa, niin kestääkö toinen etujalka tai rasittuuko takapää liikaa, onko heikkouksia jotka alkaisivat oireilla?
Tässä tapauksessa pitää leikata molemmat etujalat. Ei ole tutkittu vielä muuten kuin nuo etujalat mitkä oireilee. ap
Omistaja on jo päättänyt. Miksi vastaatte?
Kun on eläimen vastuulleen ottanut, on se hoidettava parhaalla mahdollisella tavalla. Jos ei ole rahaa, niin kipinkapin pankkiin velkaa hakemaan. Eläimiä ostaessa on otettava huomioon sairaskulut.
Vierailija kirjoitti:
Omistaja on jo päättänyt. Miksi vastaatte?
En ole todellakaan tehnyt vielä mitään päätöstä. ap
Vierailija kirjoitti:
Kun on eläimen vastuulleen ottanut, on se hoidettava parhaalla mahdollisella tavalla. Jos ei ole rahaa, niin kipinkapin pankkiin velkaa hakemaan. Eläimiä ostaessa on otettava huomioon sairaskulut.
Olen jo useamman kerran sanonut että rahasta meillä ei ole kiinni, sen puoleen voidaan hoitaa. Ihan muut asiat nyt pohdinnassa; toipuminen, kivut jne. ap
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ne on toisen valmiita pistämään kärsimään. Itse en pystyisi edes olemaan tuollaista tekevän ihmisen ystävä.
Pahinta on sun kaltaiset eläintentappajat. Syyllistät vielä. Et ole eläinlääkäri. Itse kokenut saman syyllistämisen. Otin eläinlääkäriin yhteyttä ja hän vastauksellaan tukki sanojan turvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo useamman kerran sanonut että rahasta meillä ei ole kiinni, sen puoleen voidaan hoitaa. Ihan muut asiat nyt pohdinnassa; toipuminen, kivut jne. ap
Ap! Tämä asia kuuluu eläinlääkärille eikä tämän palstan tietämättömille. Rahaa on siis muttei viisautta.
Itse kysyisin asiaa ainakin kahdelta kokeneelta eläinlääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa pitää leikata molemmat etujalat. Ei ole tutkittu vielä muuten kuin nuo etujalat mitkä oireilee. ap
Voi ei, kuulostaapa pahalta. Sinuna kuvauttaisin koiran ja pyytäisin lausunnot vielä takapäästä ennen leikkauspäätöstä. Kerta tuollainen vaiva on etujaloissa, on todennäköisempää, että myös takapää (polvet) saattaa jossain vaiheessa alkaa oireilla. Koira ei välttämättä näytä takapään kipuja, jos etujalat vaivaa tällä hetkellä. Siksi luustokuvat kertoisi tämänhetkisen tilanteen. Jos kuvissa huomaa muutoksia, nestettä polvissa (ristisiteet pettämässä) tai lonkat näyttää kehittyvän huonosti ja niiden ennuste on huono, en lähtisi leikkaamaan.
Oliko tarkoitus leikata molemmat etujalat yht aikaa vai erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap! Tämä asia kuuluu eläinlääkärille eikä tämän palstan tietämättömille. Rahaa on siis muttei viisautta.
Itse kysyisin asiaa ainakin kahdelta kokeneelta eläinlääkäriltä.
Kyllä, ensi viikolla olen viisaampi kun ortopedi palaa töihin. ap
Ottaisin ihan ensin yhteyttä kasvattajaan että koiralla on paha kasvuhäiriö ja kyselisin miten pentueen muut pennut, onko tullut tietoon onko niilläkin.
Lukeeko ostosopparissa mitään että mitä jos tulee joku paha vaiva koiran ollessa pentu?
Omalla koirallani on sopparissa että kasvattaja korvaa osan kuluista jos tulee jotain (rotua en nyt mainitse, mutta melko sairas rotu).
Ehkä kysymys onkin siitä haluaako pentu selvitä.