Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omillaan toimeentulevat ihmiset

Vierailija
18.12.2022 |

Onko muita omillaan toimeentulevia palstalla? Tarkoitan ihmisiä, jotka eivät hae asumistukea, kotitalousvähennystä, lapsilisiä tai yritystukia. Joilla ei ole myöskään verovähennyksiä automaattista työtulovähennystä lukuunottamatta?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omillaan? Et käytä yhteiskunnan tai yritysten tuottamia palveluja? Sähkö, vesi, lämpö, ruoka ja terveydenhoito on kaikki itse tuottamaasi?

Eipä tuo kovin suuria ponnisteluja vaatinut, että ymmärsi aloituksen koskevan rahallisia asioita.

Siltikin ap käsitys omillaan toimeentulevasta on kummalinen. Miksi ei saisi laittaa verotukseen kaikkia niitä vähennyksiä jotka saa laittaa? Miten tämä tekee jostain ei omillaan toimeentulevan?

Itse olen nykyään yh, otan vastaan lapsilisän yksinhuoltajakorotuksella. Ja kyllä, ex mies maksaa elatusapua (tapaa lapsiaan noin joka toinen kuukausi, oli hänen valintansa).

Ja todellakin laitan kaikki vähennykset verotukseen. Vähennysten jälkeenkin maksan veroja vuodessa noin 14000 euron edesta (toisin sanoen minulla on ihan ok tulot). Joten kyllä koen myös antavani ihan tarpeeksi myös valtiolle.

Näistä valinnoista huolimatta koen kyllä tulevani omillani toimeen. Elätän lapseni, meillä on ihan mukava elintaso ja joka kuukausi jää hiukan säästöönkin. Jotka sitten käytetään esimerkiksi matkoihin ja ulkona syömiseen (eli ostetaan palveluita)

Ei ollut tarkoitus moittia sinua, mutta muistathan sinäkin olla moittimatta niitä työttömiä, jotka hakevat kaiken yhteiskunnan tuen. Samalla kukkarolla olette.

T:ap

Vierailija
22/25 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko mieluummin kysyä, onko täällä paljon yhteiskunnan nettomaksajia? Vaikka lapsiperheet saavat lapsilisiä, päivähoitoja ja kouluja, lapsiperheet ovat keskimäärin yhteiskunnan nettomaksajia (maksavat enemmän veroja kuin saavat tukina, palveluina yms. takaisin).

Ilman tukia palkallaan elävä taas voi käyttää esim. sairaanhoitopalveluja moninkertaisesti verotuloihinsa nähden.

Sinä voit tietysti kysyä sitä, mutta taisi osua kipeästi tuo alkuperäinen kysymys?

Ei osunut kipeästi, yhteiskuntatieteilijänä ihmettelin vain ap:n suppeaa näkemystä "omillaan toimeentulemisesta" ja halusin muuttaa sitä lähemmäksi todellista omillaan toimeentulemista.

Kysymys on lähinnä moraalisuutta luotaava, eikä yhteiskunnan toimivuutta. Taitaa olla niin, että vahvin oikeudentunto on keskiluokassa ja ääripäissä ahneus valloillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omillaan? Et käytä yhteiskunnan tai yritysten tuottamia palveluja? Sähkö, vesi, lämpö, ruoka ja terveydenhoito on kaikki itse tuottamaasi?

Eipä tuo kovin suuria ponnisteluja vaatinut, että ymmärsi aloituksen koskevan rahallisia asioita.

Siltikin ap käsitys omillaan toimeentulevasta on kummalinen. Miksi ei saisi laittaa verotukseen kaikkia niitä vähennyksiä jotka saa laittaa? Miten tämä tekee jostain ei omillaan toimeentulevan?

Itse olen nykyään yh, otan vastaan lapsilisän yksinhuoltajakorotuksella. Ja kyllä, ex mies maksaa elatusapua (tapaa lapsiaan noin joka toinen kuukausi, oli hänen valintansa).

Ja todellakin laitan kaikki vähennykset verotukseen. Vähennysten jälkeenkin maksan veroja vuodessa noin 14000 euron edesta (toisin sanoen minulla on ihan ok tulot). Joten kyllä koen myös antavani ihan tarpeeksi myös valtiolle.

Näistä valinnoista huolimatta koen kyllä tulevani omillani toimeen. Elätän lapseni, meillä on ihan mukava elintaso ja joka kuukausi jää hiukan säästöönkin. Jotka sitten käytetään esimerkiksi matkoihin ja ulkona syömiseen (eli ostetaan palveluita)

Ei ollut tarkoitus moittia sinua, mutta muistathan sinäkin olla moittimatta niitä työttömiä, jotka hakevat kaiken yhteiskunnan tuen. Samalla kukkarolla olette.

T:ap

Olet kuule pahasti väärässä. Sinulla on ilmeisesti oletus että lähtökohtaisesti rahat ovat valtion. VÄHENNYKSET verotuksesta EI OLE "valtion kukkarolla" olemista, kun sitä rahaa EI OLE vielä valtiolle annettu.

Vierailija
24/25 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo reilusti yli 50:nen. En ole koulutusta lukuunottamatta koskaan käyttänyt mitään tukia. Koulutukseenkin jouduin ottamaan paljon opintolainaa.

Veroja sen sijaan olen maksanut joka vuosi valtavia summia.

Suomalainen yhetiskunta on reilu - not!

Vierailija
25/25 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kyllä juu yksin kaiken. Olen eronnut 2lapsen isä. Oma vuokra,vesi, sähkö,elatus,velkajärjestely,vakuutukset, puhelin. Ei montaa euroa ylimääräisiä jää kuukaudessa.