Jos synnytys meinaa käynnistyä ennen aikojaan, miten sitä estellään?
Siis sairaalahoidossa?
Ja mitkä viikot on rajana, ettei enää estellä vauvan syntymää?
Kommentit (8)
annetaan vauvalle kortisonia ( että keuhkot kypsyisivät)
Raja menee jossain rv34 tietämillä kuinka kauan estellään, yleensä siirretään yliopistolliseen sairaalaan jossa keskoshoitomahdollisuus mikäli viikot alle 35-36, mutta riippuu sairaalasta.
Jos vauva syntyy rv 34-36 niin yleensä ei enää pahempia ongelmia, mutta syömisen opettelu voi olla takkuista, keltaisuutta esiintyy usien ja samoin lämmön- ja verensokerin säätely ja vauva voi tarvita nenä-mahaletkuruokintaa.
Tilanne on se, että vamoni joutui sairaalaan eilen koska supistukset alkoivat. Sai estolääkitystä ja nyt tilanne vakaa. Noista viikoista en ymmärää kuinka ne menee muttan sen tiedän että keskiviikkona on 35 viikkoa täynnä. En halunnut vaimoani rasittaa ylimääräisillä kysymyksillä koska haluan näyttää hänelle olevani vahva vaikka tosiasiassa olen ihan kusi sukassa täällä. Menemme kohta lasten kanssa häntä katsomaan ja haluaisin jotain perustietoa kuitenkin. Annetaanko sitä lääkettä suoraan suoneen siis onko vaimollani letkuja tai muita joista kannattaa varottaa lapsia etukäteen? En eilen päässyt itse mukaan kun meillä on pieniä lapsia eikä ketään hoitajaa niille.
MIten sitten synnytys? etkö pääse sinnekkään kun ei ole hoitajaa? Meillä sama juttu silloin! ei mummit eikä ketään halunu tulla hoitaan. Sitten viime hetkellä saatiin hoitaja,mun kaveri jamiesehtikin mukaan:)...
En usko, ettävaimollasi on mitään letkuja... korkeintaan tippa!!! todennäköisestine yrittää pitää vauvaa kohdussa viikolle 37...
Eilen vaan oli huonoa tuuria kun kaikilla oli jokin este. Yksi pariskunta oli kylpyläreissulla, toinen pari oli tuttavillaan eivätkä ajokunnossa.
Sukulaisia ei lähellä ole. Nää edellä mainitut pariskunnat ovat niitä, jotka ovat lupautuneet tulla meille kun synnytys alkaa mutta eivät tietenkään olleet valmiudessa koska laskettuun aikaan on vielä yli kuukausi. Huonolla tuurilla siis molemmat olivat estyneitä.
Tippatelineen kanssa tuli seurusteltua useampi päivä. Muita letkuja ei ollut. Meillä esikoinen syntyi viikolla 35+2 ja oli jo ihan hyvänkokoinen tuolloin. Ensimmäisen vuorokauden köllötteli lämpöpatjalla villavaatteet päällä, muutoin ei tarvinnut mitään erityishoitoa. Kotiinkin päästiin 6 päivää synnytyksen jälkeen.
Mulla estolääkitys lopetettiin, kun viikkoja oli 34 täynnä.
Tsemppiä teille!
että äiti saatta maata sängyssä " pää alaspäin" . Eli asento on nimeltään joku Tredelenburgin asento, jossa lantio on ylempänä. Lapsista saattaa näyttää vähän kummalliselta.
parista päivästä muutamiin viikkoihin saattaa vauva joutua olemaan sairaalassa.
Taitaa olla viikko 20 tai 22 jolloin lapsen katsotaan selviytyvän, jos syntyisi. Alle sen ei varsinaisia pelastusyrityksiä kovin tehdä , jos syntyisi. Mutta lääkkeillä, mm. supistuksenestoilla ja vuodelevolla yritetään saada lapsi pysymään sisällä tietysti jo alkuraskaudesta lähtien.