Miksi jotkut kieltävät lapsen päiväunet pk:ssa?
Niin surkeaa repiä väsyneitä lapsia ylös kun selvästi unet tarvitsisivat ja nukahtaisivat helposti mutta ei saa nukkua. "Kun muuten menee puolille öin kotona...".
En usko että on muusta kyse kuin että unikoulu on jäänyt väliin ja koska lapsi ei halua nukkua niin "sitä ei väsytä". Annetaan kukkua siihen kun kukkuu.
Kommentit (49)
aamulla, kun oli nukkunut päiväunet. Päiväunettomanan päivänä nukkui hyvin "kellon ympäri" ja heräili tsekseen virkeänä. Ja ihan kivasti ehdittiin viettää aikaakin yhdessä, kun oli osa-aikaisena.
Lisäksi päiväunipäivänä unet jäivät yhteenlaskettuna vähäisemmäksi kuin niinä päivinä, kun päiväunia ei ollut.
Ymmärrän kyllä, että hoitajista saattaisi olisi kiva, että kaikki lapset nukkuisivat usean tunnin päiväunet.
Meillä on onneksi tämänkin suhteen ihana ja ymmärtäväinen päiväkoti.
Ja kun ei ole nukkunut, niin unikoulu on pidetty :) :) :). Kaikenlaista...
siinä toivossa että 3v. nukahtaisi.
Meillä 3v. hoidossa 3pvä/vko, 9-16, ryhmiksessä. Eli lyhyt hoitoviikko, lyhyet hoitopäivät. Lopetti kotona päiväunien nukkumisen kesän alussa, menee sitten illalla 19.30-20 nukkumaan ja herää aamulla klo 8.
Ryhmiksessä tällä hetkellä paljon pieniä (1-2v) lapsia, jotka varmasti väsyttävät hoitajiakin eri tavalla ja jotka kaikki nukkuvat päikkärit. Pienten määrästä johtuen ovat myös aikaistaneet lounasta klo 11 ja päikkäreille menevät jo ennen puolta päivää.
Hoito alkoi taas pari viikkoa sitten, varsinkin yksi hoitajista kauhistelee, kun ei nukahda päivunille. Mun mielestä ei mikään ihme, ettei 12h yöunien jälkeen vielä puolilta päivin nukuta... Lukevat ensin sadun/kuuntelevat unimusiikkia. Ja sitten ovat kuulemma jopa tunnin yrittäneet nukuttaa meidän kuopusta... Useampana päivänä ei vain ole nukahtanut. Niinä päivinä kun nukahtaa, nukkuu sitten n. tunnin. Ja jos on nukkunut hoidossa päiväunet, on illalla mahdoton saada nukkumaan ennen klo 23. Nukkuu kotona esikoisen kanssa samassa huoneessa, eli pitää härveltämisellään myös esikoista hereillä. Kun oma vekkari soi klo 6.oo, on jaksaminen koetuksella (teemme molemmat täyttä työviikkoa, työaikoja on vain sumplittu että lapsilla hoitopäiviä vähemmän).
Mun mielestä on epäreilua lasta kohtaa, että kaksi kertaa päivässä joudutaan pakottamaan pitkään ja hartaasti nukkumaan - päivunille ja sitten jos ne on nukkunut niin illalla vaikeimman kautta yöunille. Ja tällä pakottamisella tarkoitan nimenomaan sitä, että lasta nukutetaan väkisin kun häntä ei ihan oikeasti väsytä yhtään.
Esikoinen isojen puolella pk:ssa, jossa käytäntönä se, että 20-30 min kaikki lepäilevät (sadun/musiikin ajan), sitten saa hipsiä leikkihuoneeseen jos ei nukuta. Mun mielestä tämä paljon järkevämpi käytäntö kuin esim. tunnin pakkomakuuttaminen, joka turhauttaa taatusti nin lasta kuin henkilökuntaakin.
Ja sitten kuopuksen hoiitajista yksi totesi, että kun heillä ei ole kahvitaukoa jos lapset ei nuku... no ei varmaan olekaan, pahoittelen (itselläni sellainen työ että jos kiire, jää lounaskin väliin..), mutta onko sitten fiksumpaa viettää se tunti toista epätoivoisesti nukuttaessa kun hörppiä kahvia ja ottaa lapsonen vaikka palapelejä tms. rauhallista tekemään??
Neuvoja tähän tilanteeseen?
jos keikkuu ylhäällä aina kahteentoista
mutta pakko sanoa meidän tilanne. Eli, meillä ihan toisin päin. Minä nimenomaan haluaisin, että poika (3v9kk) nukkuisi ne unet siellä päiväkodissa!!
Kun kotona nukkuu aina helposti noin reilun tunnin päiväunet ja noin 10h yöunet, eikä siis kummissakaan mitään ongelmaa ole ollut ja nopsaan nukahtaa päiväunille.
Nyt meni sitten päiväkotiin taas (oli reilun vuoden välissä kotihoidossa kun sisko syntyi) ja eipä vaan nukahdakaan siellä aina :(. Mutta väsy on ja aina nukahtaa autoon kun haen kotiin jos ei ole nukkunut. Jotenkin ei vaan malta siellä tai jotain... Lepää kyllä useimmiten hyvin mutta uni ei tule aina. Joskus sitten vaan hyörii ja pyörii eikä edes lepää kunnolla.
No, illalla toki uni tulee nopeammin mutta mä kyllä toivoisin että saisivat sen nukkumaan siellä päiväkodissa. On sit varmaan niin tottunut omaan rauhalliseen huoneeseen ja sänkyyn ettei pk:ssa malta rauhoittua. Mikään villi tapaus poika ei ole, mutta ehkä muu melu häiritsee tai jotain...
Toivon, että tilanne muuttuu että aina sielläkin nukkuisi, mutta katotaan. Nythän on mennyt vasta parisen viikkoa. En tosiaan aatellut että vois tilanne olla näinkin päin!
Meillä lapset (5 v ja 3,5 v) on menneet pienestä pitäen itsekseen nukkumaan säännöllisten iltarutiinien jälkeen.
Esikoinen on vauvasta saakka ollut vähäuninen (joskus jopa vain 8 h koko vrk:n yhteenlaskettu unimäärä jo vauvana). N. 3-vuotiaana päiväunille nukahtaminen alkoi olla työn ja tuskan takana, nykyään hän ei kotona ollessaan nuku päiväunia lainkaan, vaan vietämme kuopuksen päiväunien ajan hiljaisen hetken, jolloin esikoinen leikkii hiljaisia leikkejä itsekseen.
Päiväkodissa poika yritetään nukuttaa joka päivä, joskus hän ei nukahda, joskus nukuttaminen on työn ja tuskan takana, toisinaan hän nukahtaa melko hyvin, ja kerran nukahtaessaan nukkuu hyvin.
Kotipäivinä poika -siis ilman päiväunia - nukahtaa yöunille milloin tahansa joskus ysin tai kymmenen välillä (sänkyyn viemme kasilta tai viimeistään 20.30). Päiväkotipäivinä poika nukahtaa 22.30 tai esim. viime pe vasta 22.45, mikä on aika kurjaa, kun aamulla pitää herätellä klo 7, ja poikaa pitää ihan vetää ylös sängystä, kun yöuni on jäänyt lyhyeksi. Mainitsin asiasta PK:ssa, ja sieltä sanottiin, että ip menee ilman päiväunia pojalla aika levottomaksi...
Tekisi joka tapauksessa kotonakin mieli joskus saada poika unille, kun hän väsyessään (kai se sitten sitä on) riehuu aika paljon. Mutta mihinkään sängyn vieressä istumisiin ja pään silittelyihin en tässä vaiheessa rupea pistämään aikaa. Välillä olen yrittänyt ottaa pojan viereeni, kun aika usein itse nukun vapaapäivinä päiväunet, mutta poika pyörii siinä jonkin aikaa ja lähtee sitten omiin leikkeihinsä.
Kysymys kuuluu: Miten pojan saa tajuamaan oman parhaansa ja nukkumaan silloin, kun hän on väsynyt, ilman että häntä pitää hyssytellä sängyn vieressä istumalla tuntitolkulla? Minkälainen unikoulu tässä pitäisi järjestää?
P.S. Kuopus taas on osannut vauvasta saakka arvostaa unta ja nukahtaa vielä ilman minkäänlaisia ongelmia päiväunille tuosta vain, nukkuu pari - kolme tuntia ja silti simahtaa yöunille melkolailla tasan klo 20. Aamulla heräilee itsekseen noin seiskalta. Eli näin voi lapset/ihmiset olla erilaisia.
Jotka ei voi uskoa, että jos päiväunet eivät häiritse heidän lastensa nukahtamista illalla niin ne eivät voi haitata kenenkään muunkaan lapsia. Vanhemmat vaan on laiskoja. Meidän esikoinen jätti päiväunet pois alle kaksivuotiaana. Päivähoitoon meni 3,5-vuotiaana. Siellä väkisin nukuttivat lapsia minkä seurauksena lapsi ei illalla nukahtanut ennen klo 23. Mun piti olla töissä klo 6.30, enkä jaksanut itse valvoa noin myöhään. (ja huom. mies vei lapset hoitoon noin klo 7.30 eli lapsia ei kiskottu ylös ennen kuutta aamulla). Tappelin tästä päiväkodissa hoitajien kanssa useita kertoja ja he kehtasivat väittää mulle että tutkimusten mukaan päiväunet ei häiritse lasten yöunia. Ihan sama mitä joku tutkija sanoo. Meillä se häiritsi. Ja vertailun vuoksi mulla on myös toinen lapsi, jonka iltanukahtamista ei päiväunet haittaa, joten tiedän että lapset on erilaisia. Nuorempi lapsi on kohta neljä, eikä yleensä nuku päiväkodissa mutta saa kyllä nukkua jos nukahtaa. Onneksi me muutettiin ja lapset vaihtoi päiväkotia. Uudessa päiväkodissa ei sitten pakkonukutettu lapsia ja esikoisenkin unirytmi palautui normaaliksi, kun ei väkisin päiväkodissa koitettu saada nukahtamaan.
Sillä seurauksella että nukahtaa yöpuulle vasta klo 23. Koska nukkuu samassa huoneessa isoveljen kanssa niin häiritsee sitten häntäkin! Ylös meidän kuitenkin on noustava 7.30 viimeistään. Isoveli saa siten liian vähän unta jos pikkuveli on häärännyt iltayhteentoista!!
Että kenen etuja tällainen sitten ajaisi? JOs ei nuku päivähoidossa menee nukkumaan klo 20 ja isoveli pääsee rauhassa nukahtamaan klo 21 + että saamme yhden tunnin yhteistä aikaa isoveljenkin kanssa.
ja kolmivuotias hilluu puoleen kahteentoista. Ja ei, ei ole ainut eikä edes ensimmäinen lapsi, mutta ainut joka käyttäytyy näin.