Miksi jotkut kieltävät lapsen päiväunet pk:ssa?
Niin surkeaa repiä väsyneitä lapsia ylös kun selvästi unet tarvitsisivat ja nukahtaisivat helposti mutta ei saa nukkua. "Kun muuten menee puolille öin kotona...".
En usko että on muusta kyse kuin että unikoulu on jäänyt väliin ja koska lapsi ei halua nukkua niin "sitä ei väsytä". Annetaan kukkua siihen kun kukkuu.
Kommentit (49)
Tätä keskustelua taas odotinkin. Mä en usko, että teidän kaikkien lapset ovat niin virkeitä ja pirteitä, että eivät tarvitse päiväunia vaan jaksavat jopa pk:n stressaavassa ilmapiirissä nukkumatta! On ihan eri asia onko lapsi päivähoidossa vai kotona. Pk:n touhu on niiiiiin aikataulutettua ja hektistä, että kyllä lapsi kuin lapsi melkein ne päikkärit tarvii. Meillä nukkuu 5-vuotiaatkin eivätkä vanhemmat valita, että valvoisivat illalla myöhään. Kyllähän näitä "meidän 1,5-vuotias ei sitten nuku päiväunia" -tyyppejä riittää. Aina niitä jostain sikiää. On aivan älytöntä pitää hereillä väsynyttä lasta. Toki lapsia voidaan herätellä sitten vaikka vähän aiemmin, mutta kuka oikeasti haluaa hakea päivähoidosta yliväsyneen, kiukuttelevan, päiväunettoman lapsen?
t. ryhmiksen täti
Jotkut tarvitsevat paljoooon unta ja nukkuvat mukisematta kahden tunnin päiväunet vielä eskarissa, kun toiset puolestaan tarvisevat vähän unta ja jos nukutetaan väkisin päivällä, se on pois lapsen yöunista!
Kumpikaan lapsista ei nuku päiväkodissa päiväunia ja ovat hoitopäivän jälkeen ihan hyväntuulisia. Onko sun nyt vaan mahdoton ymmärtää, ettei kaikki lapset tarvitse päiväunia viisivuotiaiksi asti. Jotkut ei enää kaksivuotiainakaan.
En kyllä osaa valitettavasti neuvoa, kun meillä on ihan sama ongelma koko ajan.
Kotiin haettassa kertovat aina ylpeänä, että nukkui hyvät unet, selvästi oli unen tarvetta ja oli väsynyt kyllä. No totta kai lapsi on väsynyt, kun valvoo taas illalla yli kymmeneen, kun uni ei tule, vaikka yrittää maata kiltisti sängyssään. Aamulla sitten herätetään kesken unien - totta kai päivällä nukuttaa. Mutta miksi?
Viikonloppuina ja lomilla lapsi ei nukahda päivisin, ei edes autossa, ja illalla uni tulee ajallaan.
Yritän aina ehdottaa, että jos vain pitäisivät hänet hereillä, niin me laittaisimme kyllä ajallaan nukkumaan kotona. Tätä kun yhdessä jatkaisimme viikon kaksi, saisimme normaalin vuorokausirytmin: unet ajoittumaan yöhön ja valvomisen päivään. Unen yhteismäärä olisi sama kuin päiväunien kanssakin. Tuntuu vain, että päiväkodissa se valvominen ei kuulu asiaan, koska tädeillä on silloin muuta tekemistä. Olen ehdottanut, että jos saisi tehdä vaikka värityskirjaa tai palapeliä sen aikaa kun muut nukkuvat, mutta kuulemma sekin sotkee aikuisten ohjelman tai jonkun tärkeän asian juuri siihen aikaan ja muutkin lapset sitten haluavat pois sängyistä.
Joten kaikki sitten makaavat siellä pimeässä peiton alla heti ruuan jälkeen ja kuuntelevat unimusiikkia. Johan siinä nukahtaisi aikuinenkin.
Unikoulu - höpöhöpö. Jos on virkeä, niin on virkeä, eikä virkeä lapsi makaile.
Täällä minäkin valvon, kun juuri vasta suostui nukahtamaan, ja nyt itse yritän vielä rauhoittua ja olla edes hetken itsekseni ennen omaa nukahtamistani. :-)
Kuten joku jo edellä mainitsikin, on tarhan päivä paljon hektisempi kuin kotihoidossa tai pienessä ryhmässä.
Olen sekä ammattikasvattaja että äiti. Tietysti, on poikkeuksiakin, mutta väitän, että omassa työssäni tapaan paljon lapsia jotka oikeasti ovat yliväsyneitä, vaikka vanhemmat ei sitä välttämättä (!) Tämä näkyy levottomuutena ja lyhyenä keskittymiskykynä. Aika usein on niinkin, että nykyvanhemmat haluavat illasta omaa aikaa. Älkääs vetäkö hernettä nenuunne, ei tämä tietysti kaikki vanhempia koske.
Oman nuorimmaiseni kanssa lähes itkin, kun hänen ei annettu tarhassa nukkua kunnolla. Illat olivat kamalia. Joko lapsi nukahti autoon kotimatkalla tai kiukutteli sitten koko illan. se siitä yhteisestä laatuajasta:(
Mielestäni tärkeä pointti on se, että lapsen hermosto kasvaa ja kehittyy ja vaatii lepoa säännöllisin väliajoin! Vaikkei nukkuisikaan, niin lepokin jo osittain rauhoittaa tässä viriketulvayhteiskunnassa...
Omat lapseni olen aina saanut nukkumaan, kun olen halunnutkin, päiväunet eivät ole häirinneet. Periaate on se, että tietrtyyn aikaan mennään sänkyyn ja kunnioitetaan muita olemalla hiljaa, vaikkei itselle uni heti tulisikaan. Kyllä sinne yleensä hyytyy...Eri asia on, että kaikki pienet lapset eivät vielä osaa nukahtaa itse, vaan tarvitsevat aikuisen vierelleen rauhoitttamaan itsensä uneen!!!!Oma murrosikäisenikin nukkuu edellen vähintään 9 tunnin unet, olettehan kuulleet, että nykynuoriso nukkuu liian vähän!!! Miettikääpä, paljonko ihmiset entisaikan nukkui, kun ei ollut sähkövaloja...En voi mitenkään uskoa, että ihmisen unentarve vähenisi teknistymisen vuoksi...
Kun ihan oikeasti kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Edes samanlaisia kuin "teidän päiväkodissanne" tms.
MEIDÄN päiväkodissamme on kaki lapsiryhmää 2-4v. (21 lasta) ja 4-5v. (21 lasta). Pienten ryhmästä päiväunet nukkuu noin puolet lapsista - yleensä ne alle 3-vuotiaat. Isojen ryhmästä päiväunille nukahtaa säännöllisesti ehkä 5 lasta.
Lapsia kyllä ns. nukutetaan eli molemmilla puolilla lapset makailevat pedeissään pitkän (n. tunti) rauhallisen satu-/musiikkihetken ajan ja jos siinä vaiheessa eivät ole nukahtaneet, saavat pikku hiljaa nousta leikkimään hiljaisia leikkejä.
Jos lapsi kaipaa päiväunia, nukahtaa hän taatusti tunnissa. Jos taas ei kaipa, ei ole mitään järkeä väkisin saada kahden tunnin nukuttamisen jälkeen lasta nukahtamaan esim. klo 14...
Itse olen lopettanut päiväunet alle 2-vuotiaana ja olin kyllä koko lapsuuteni päiväkodissa. Hermostoni on vallan mainiosti kehittynyt, olen mm. huomattavasti keskimääräistä älykkäämpi ja stressinsietokyky oikein loistava :-)
Oma esikoiseni lopetti päiväunet 2,5-vuotiaana ja alkoi nukkua yöunet kellon ympäri klo 20-08 (tätä edelsi taistelujakso, jossa pakotin nukkumaan päiväunet esim 2h ja tällöin yöunet jäivät alle 8 tuntiin...). Kuopus tuntuu olevat hieman myöhemmässä aikataulussa ja vasta nyt 3-vuotiaana päiväunet ovat alkaneet tuottaa ongelmia. Tyttö nukahtaa päiväunille vasta tunnin taistelun jälkeen ja sitten yöunet todella jäävät liian lyhyiksi - eli vuorokausittainen unen määrä ei riitä, jos hän nukkuu päiväunet. Jos ei nuku, ovat yöunet järjestään 12h mittaiset :-)
"Omat lapseni olen aina saanut nukkumaan, kun olen halunnutkin, päiväunet eivät ole häirinneet. Periaate on se, että tiettyyn aikaan mennään sänkyyn ja kunnioitetaan muita olemalla hiljaa, vaikkei itselle uni heti tulisikaan. Kyllä sinne yleensä hyytyy...Eri asia on, että kaikki pienet lapset eivät vielä osaa nukahtaa itse, vaan tarvitsevat aikuisen vierelleen rauhoitttamaan itsensä uneen!!!!"
Ole onnellinen, että sun lasten yöunta ei päiväunet haittaa. Silti ne voi haitata jonkun muun lapsen unia. Meillä on siis kaksi lasta, joista toinen nukahtaa illalla normaalisti vaikka nukkuisikin päiväunet ja toinen ei. Molemmat ovat vauvasta asti nukahtaneet itse sänkyynsä ja heidät laitetaan aina samoihin aikoihin nukkumaan ja samoilla iltarutiineilla. (iltapala, yöpuvut, iltapesut, iltasatu ja omaan sänkyyn). Meillä onglema onneksi ratkesi päiväkodin vaihdolla. lasten nykyisessäkin päiväkodissa kaikkien lasten pitää levätä, mikä on musta ihan ok, mutta ne jotka eivät ole puolessa tunnissa nukahtaneet saavat tulla sängystä pois leikkimään hiljaa toiseen huoneeseen. Vanhassa päiväkodissa kaikkien piti maata vähintään tunti pimeässä huoneessa ja hoitajat vielä paijailivat ja silittelivät lapsia, jotta he nukahtaisivat vaikka olivat hyvin tietoisia siitä että päiväunien seurauksena yöunet menee pilalle. Enkä todellakaan usko että elämä vanhassa päiväkodissa oli vaan niin paljon stressaavampaa ja hektisempää kuin uudessa. Jos lapsi nukkuu yöllä 11 tuntia ja herää aamulla itsestään virkeänä niin ei hän välttämättä vaan ole väsynyt ennen iltaa.
Meillä on ollut kolmella lapselle vaihe jolloin päiväunet alkavat häiritä illalla nukkumaan menoa, mutta huom tämä on vain vaihe joka menee ohi.
Lapsi joka aina on nukahtanut 20-20.30 yht äkkiä alkaa mennä tuonne 22:30 alkaahan se korpea. No seuraavana aamuna on silmät ristissä kun on nukkunut liian vähän taas nukahtaa päiväkodissa ja illalla taas ........
Tämä menee ohi ja jossain vaiheessa se nukkumaan meno tasaantui 21 oli unessa.
Minusta on hyvä nyrkkisääntö jos lapsi nukahtaa päiväunille niin sitten nukahtaa ei ole mitään järkeä pitää ketään väkisin hereillä jotta nukahtaisi kotona 19:30-20:00.
Yhtä vähän järkeä on siinä, että lasta nukutetaan väkisin yli tunti paikallaan makuuttaen. Sillä onhan selvää että siinä ajassa jokainen _oikeasti_ _väsynyt_ lapsi olisi jo itsekseen nukahtanut.
En minäkään sitä ymmärrä, että lapsen "ei anneta" nukahtaa päiväunille. Se on yhtä pahaa kiduttamista kuin tuo edellinen.
Minusta on hyvä nyrkkisääntö jos lapsi nukahtaa päiväunille niin sitten nukahtaa ei ole mitään järkeä pitää ketään väkisin hereillä jotta nukahtaisi kotona 19:30-20:00.
Lapsilla ihan niin kuin aikuisillakin unen tarve on erilainen.
Meillä lapset olleet pienestä pitäen herkkäunisia ja tarvitsevat vähemmän unta.Siksi kielsimme päiväkodissa nukkumisen, koska lapset olisivat oikeasti valvoneet puoleen yöhön. Eikä lasta voi väkisin sitoa sänkyyn et sinähän nukut nyt vaikka väkisin.
joka ei vanhempien mukaan saisi nukkua päiväunia "kun sekoittaa iltarytmin". Mutta milläs pidät ko pojan hereillä kun välillä nukahtaa jo lounaspöytään.
että lasta väkisin nukutetaan ja se ettei lapsi saisi nukahtaa.
Jos lapsi on oikeasti väsynyt niin kyllähän se nukahtaa ilman monen tunnin pimeässä makoilua ja paijailuakin. Jos taas lapsi ei oikeasti päiväunia tarvitse niin lapsi ei nukahda lepohetken aikana ja silloin on musta väärin, että lapsi koitetaan väkisin nukuttaa. (just niillä silittelyillä ja tuntitolkulla pimeessä makuuttamisella.)
Vaikka vastustan tota lasten väkisin nukuttamista päiväkodista niin ei mun mielstä myöskään ole oikein, että väsyneitä lapsia väkisin pidetään hereillä. Siitä ei liene ole ollut kysymys kuidenkaan kohdalla, jotka eivät halua lapsensa nukkuvan päiväkodissa.
MITÄÄN ONGELMAA PÄIVÄUNISTA, YÖNISTA EI SYNNY KUN VANHEMMAT HOITAISIVAT LAPSENSA KOTONA KOULUIKÄÄN ASTI. MIKÄ HITON PAKKO NIITÄ LAPSIA ON TÄNNE MAAILMAAN TEHDÄ KUN SE OMA TYÖ, ELÄMÄ YM. TUNTUU AJAVAN JOKA KOHDASSA SEN OMAN LAPSEN OHI...??PITÄIS AIKUISTEN IHMISTEN YMMÄRTÄÄ, ETTÄ HE OVAT ITSE VAPAAEHTOISESTI LAPSEN ALULLE PISTÄNEET. SEN SAA MITÄ KYLVÄÄ. EI PITÄIS KYLVÄÄ JOS EI JAKSA SITTEN SADOSTA HUOLEHTIA!! VOI SITÄ PERHETTÄ LEIKKIÄ ILMAN LAPSIA. OLIS MONELLE TÄNNEKIN KIRJOITTAVALLA ELÄMÄ NIIN PALJON HELPOMPAA!
jos sinulla on varaa olla kotona ilman tuloja niin älä oleta että muilla on, jookos ;) Hieman tuo huutamisesi rauhoittuisi jos kävisit itsekin siellä kodin ulkopuolella.
Oma lapsi oli kanssa jonkin aikaa varahoidossa, jossa hoitaja oli todella onnellinen kun lapsi nukkui NIIIN hyvät 2,5 tunnin päiväunet. Yöunet jäi sitten joka yö ihan liian lyhyiksi, koska ei vaan nukuttanut. Tästä seuraa tietysti että lapsi on aina vaan väsyneempi päivällä, nukkuu aina vaan enemmän päivällä ja vähemmän yöllä...
Erikoista että on olemassa ihmisiä jotka eivät tuota ongelmaa tajua tai halua tajuta.
Muuteoin käy juuri näin:
Yöunet jäi sitten joka yö ihan liian lyhyiksi, koska ei vaan nukuttanut. Tästä seuraa tietysti että lapsi on aina vaan väsyneempi päivällä, nukkuu aina vaan enemmän päivällä ja vähemmän yöllä...
että se on ihan ok jos lapset kukkuu hereillä vielä puoliltaöin. Eihän ne nuku, jos ei väsytä! Eihän aikuinenkaan voi nukahtaa illalla aikaisin jos on vetäissyt kahden tunnin päikkärit. Siinä mitkään unikoulut auta, korkeintaan saatte huutamalla ne lapset pysymään hereillä sängyissään tuntikausia.
Tällä palstalla läpätetään niin usein siitä parisuhteen hoitamisesta ja miten se on niin tärkeää... Oikeasti parisuhdekin kärsii siitä, että lapset hilluu hereillä 24 asti, eikä itsekään saa nukkua koskaan tarpeeksi. Juu, sinne töihin nyt vaan valitettavasti on herättävä aamulla.
Taitaa hänen äiti ja isi vielä kustantaa osan elämiskuluista.
että ihmettelee miksi lapsi on väsynyt päivällä ja vanhemmat vaan valittaa päiväunista.
On kai muksu väsynyt kun päiunet ovat syöneet leijonan osan yöunista. Muksu nukahtaa puolen yön aikaan mutta aamulla on herättävä kuudelta jotta vanhemmat ehtii töihin. Totta hel.....sä väsyttää. Ja kun yöunet ovat jääneet vajaaksi, luomet lupsuu päivällä.
Jos päiväunet taas olisivat lyhyet ja lasta väsyttäisi nukkumaanmenoaikaan viim. klo 21:00, ei ne luomet niin lupsuisikaan. Kun on nukuttu tarpeeksi yöllä, joka on se luonnollisin aika nukkua.
Mikä kohta tässä on niin kammottavan hankala hamottaa???
Ongelma on kuitenkin sama. Meillä vanhin nukkui päivittäin päiväunet neljävuotiaaksi asti, sen jälkeen on nukkunut satunnaisesti, pari kertaa viikossa. Keskimmäinen lopetti säännölliset päiväunet reilu kaksivuotiaana. Molemmat menevät joka päivä lepäämään, ja jos nukahtavat, saavat nukkua. Yleensä se sitten näkyy illalla, jos päiväunet ovat venähtäneet liian pitkiksi tai on nukahdettu liian myöhään. Vanhin nukahtaa kyllä viimeistään klo 21.30, mutta nuorempi voi valvoa klo 23 asti, vaikka nukkumaan olisi menty klo 20. Meillä tämä nyt ei ole suuri ongelma, koska olemme kotona, mutta ymmärrän kyllä vanhempia, jotka yrittävät käydä väsyneiden lasten kanssa töissä ja hoidossa. Mutta lapset pvat erilaisia ja vanhempia pitäisi kuunnella tässäkin asiassa. Siinä ei taas ole mitään järkeä, jos lapsi meinaa nukahtaa jo ruokappöytään ja häntä ei saisi laittaa päiväunille..
Jos lapsi nukkui päiväunet päiväkodissa, ei uni tullut illalla. Mistään unikoulun puutteesta tms ei ollut kyse, lapsi kyllä meni oikealla aikaa sänkyyn ja makoili siellä useamman tunnin kun ilman päiväunia nukahti melko pian. Illalla aina tiesi, että onko nukkunut päiväunet vai ei. Ja kun lapsi meni normaalia myöhemmin nukkumaan niin aamuherääminen oli vaikeaa, samoin oli aamupäivät tarhassa kärttyinen. Kun nukkui normaalirytmin mukaan, her´äsi aamulla pirteänä eikä kärttyillyt tarhassa. Hetken meni ennen kuin tarhan tädit tajusivat asiat, myönsivät kyllä sitten että oikeassa olin.
Lapsi oli silloin 3+