Voiko olla norovirus ilman ripulia? Vai mikä tämä voi olla?
Teinillä alkoi yhtäkkisesti oksentelu, jota on kestänyt jo n 12 h. Ei ole ripulia ollenkaan. Sanoi, että olisi vålillä nähnyt oksennuksen joukossa verta. Maha on välillä on off hyvin kipeä. Ei pysty syömään mitään, voi juoda vain hyvin pieniä määriä vettä.
Makaalähinnä sängyssä ja sohvalla. Otsa tuntui välillä lämpöiseltä, mutta mitattiin kuume, eikä sitä ollut.
Av:lla on joskus lääkäreitäkin ja kokemusasiantuntijoita, niin kyselen, että mikä tämä voi olla ja pitääkö mennä lääkäriin, ja jos pitää, niin pitääkö mennä jo tänään vai voiko odottaa joitain päiviä? Kiitos neuvoista!
Kommentit (12)
Voi olla noro tai jokin muu vatsatauti ilman ripulia. Minä olen oksentelevaa tyyppiä ja muu perhe ripuloi ne kerrat kun ollaan oltu koko perhe taudeissa. Yhden kerran rota-virus, koska vauva joutui tiputukseen ja testattiin labrassa. Oksensin viikon.
Mistä huomaa, että onko tullut nestehukka?
Vierailija kirjoitti:
Mistä huomaa, että onko tullut nestehukka?
Kuivat huulet ja suu, ei tule pissaa, jalkoja alkaa krampata. Kannattaa vaan juoda kunnolla. Osan siitä oksentaa pois, sille ei voi mitään.
Mulla on kahdesti ollut noro, kummallakaan kerralla en ole ripuloinut. Se alkaa yhtäkkiä, on tosi raju (viimeksi kropan krampatessa puskin tamponin ulos) ja loppuu yhtäkkiä, mutta se oksuvuorokausi on hirveä. Vartin välein kääntää kaiken ympäri.
Ei ole noroa. Noroon kuuluu korkea kuume, oksentelu ja ripuli. Joku muu vatsatauti varmaan kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahdesti ollut noro, kummallakaan kerralla en ole ripuloinut. Se alkaa yhtäkkiä, on tosi raju (viimeksi kropan krampatessa puskin tamponin ulos) ja loppuu yhtäkkiä, mutta se oksuvuorokausi on hirveä. Vartin välein kääntää kaiken ympäri.
Ei ole noro sinulla ollut, vaan joku muu vatsatauti.
Vierailija kirjoitti:
Myös ruokamyrkytys alkaa noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noro sinulla ollut, vaan joku muu vatsatauti.
Tottakai joo, kun on ollut töissä osastoilla, jotka ovat sulussa noron takia. FYI, potilaat testataan.
Liikkeellä on erilaisia vatsatauteja, kyse voi olla myös ruokamyrkytyksestä.
Missä vaiheessa pitää viedä lapsi lääkäriin, jos on oksentelua, mahakipua, eikä juo tarpeeksi? Välillä otsa tuntuu kuumalta, välillä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ruokamyrkytys alkaa noin.
Tämä oli tarttuvaa ruokamyrkytystä, viimeksi keväällä. Käsihygienia petti kahvihuoneessa, söin keksin avonaisesta asiasta, käsin. Muuten FFP2 ja muovit, koska pari viime vuotta.
Kyllä pitää, jos oksennuksesta on verta.