Ärsyttää jouluna aikuisten lautapelit
Ärsyttää jo valmiiksi, kun joulupäivänä on taas perinteeksi muodostunut aikuisten lautapeli-ilta. Kyseessä siis miehen sisarusten järkkäämä juttu. En voi sietää lautapelejä (joku Alias tai Trivial Pursuit voi mennä joskus harvoin). Nämä pelit on sellaisia, että porukka istuu vaan hiljaa jopa tuntikausia. Vaivaannuttavaa. Olen ehdottanut miehelle, että jäisin kotiin tai tekisin jotain muuta, kun ei vaan kiinnosta, mutta mies loukkaantuu... Eli menen sinne taas istuskelemaan ja hörppimään glögiä ja katsomaan telkkua, kun en halua pelata. Pääasia kuulemma, että olen läsnä.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten strategiapelit on ihan sikavaikeita.
Me pelataan usein Vuoden Peleiksi valittuja perhepelejä, ne on tarpeeksi helppoja tällaisille tolloille kuin me. Ja pelikierros kestää joku 15-30 min max.
Joo, sama juttu 😄
En halua opetella hirveää määrää sääntöjä ja odottaa kun sääntöpumaskaa plarataan vähän väliä, mietitään siirtoja ja vaihtoehtoja. Peliä pitää päästä _pelaamaan_ kunnolla suht vaivattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ajatella tekeväsi kompromissin ja pelata vaikka vain yhden pelin?
Ilmoitat vain ystävällisesti, että pelaat sen yhden pelin kun ne muuten eivät oikein ole sinun juttusi.
Jos joku siitä loukkaantuu niin sitten se on vaan voivoi...
Toikin voi olla aika paljon luvattu, kun kuulostaa, että muu seurue pelaa harrastajapelejä, joissa puolitoista tuntia on aika alaraja pelin kestolle. Me pelattiin kerran varmaan kahdeksan tuntia yhtä peliä, kun oli eka kerta suunnilleen kaikille ja iso pelaajamäärä.
Selität vain nyt sille ukollesi että et tykkää pelaamisesta ja koet sen ahdistavana joten lähdet aiemmin sen sijaan että jäisit sinne mököttämään ja kärsimään. Hänenkin on jo aika oppia, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja erilainen jaksaminen. Koen aika erikoisena, että ylipäätään pitäisi tuollaisista suuttua kun kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta vaan aktiviteeteista. Ei ketään teetä suosivaakaan pakotettaisi juomaan kahvia ja ihmeteltäisi jollei suostu (ainakaan sosiaalisilta taidoiltaan normaalien ihmisten kesken).
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman veetuilua kysyn, että mikä lautapeli kestää tuntikausia? Esim. yli kolme tuntia?
Aika moni aikuisten strategiapeli kestää kauemmin kuin se Afrikan tähti. Jopa tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman veetuilua kysyn, että mikä lautapeli kestää tuntikausia? Esim. yli kolme tuntia?
No jo ihan Monopolyn kestoksi ilmoitetaan 60-240 min eli 1-4 tuntia.
Sehän riippuu sitten monesta asiasta, kauanko menee.
Sanot ettet jaksa pelata ja kaivat vaikka kirjan esille ja luet sitä sillä välin kun muut pelaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ajatella tekeväsi kompromissin ja pelata vaikka vain yhden pelin?
Ilmoitat vain ystävällisesti, että pelaat sen yhden pelin kun ne muuten eivät oikein ole sinun juttusi.
Jos joku siitä loukkaantuu niin sitten se on vaan voivoi...Toikin voi olla aika paljon luvattu, kun kuulostaa, että muu seurue pelaa harrastajapelejä, joissa puolitoista tuntia on aika alaraja pelin kestolle. Me pelattiin kerran varmaan kahdeksan tuntia yhtä peliä, kun oli eka kerta suunnilleen kaikille ja iso pelaajamäärä.
Kyllä ne on juurikin tällaisia. Ei siis mitään Kimblejä, Aliaksia, Afrikan Tähtiä tms. kepeitä pelejä. Ap
Ole itse aktiivisempi; osta Alias/ Skrable tms itsellesi mielenkiintoinen peli ja ota se mukaan. Ehdotat sitten vaihteeksi sen pelaamista.
Vierailija kirjoitti:
Sanot ettet jaksa pelata ja kaivat vaikka kirjan esille ja luet sitä sillä välin kun muut pelaavat.
Näin olen aina tehnytkin. Nyt pohdin, etten tee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ole itse aktiivisempi; osta Alias/ Skrable tms itsellesi mielenkiintoinen peli ja ota se mukaan. Ehdotat sitten vaihteeksi sen pelaamista.
No, ei kyseiset ihmiset sellaisia halua pelata. Heille on nimenomaan intohimo tuollaiset haastavat strategiapelit, joita saavat porukalla pohtia tuntikausia. Ja se tapahtuu vain kerran vuodessa joulupäivänä. Ap
Vallankäyttöä miehen puolelta. Sitä vastaan voi taistella samalla aseella: lähde, mutta ole niin loukkaantunut koko retken ajan, että kaikki huomaavat.
Kyllä. Debiilien laji. Käsittämätöntä jälkeenjännyttä touhua aikuisten lautapelit.
Ei ikinä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää kotio mököttämään
Kyllä mieluusti jäisinkin katsomaan leffoja ym. Mutta siellä on ensiksi jouluruoka (jonks tekoon mekin osallistumme) ja sauna, joka on ihan jees ja sitten alkaa se pelailu. Ap
Etkö itse osaa kotiisi mennä pelin alkaessa?
Tai jäädä vain kotiin siksi aikaa. Mies selkeästi haluaa kököttää pelilaudan äärellä sisarustensa kanssa kerran vuodessa, joten hänelle se suotakoon. Ne jouluruoatkin voi hankkia itse omaan kotiin: ei ole pakko lähteä muualle niitä syömään, varsinkin jos kyläpaikan tunnelma ei muuten kiinnosta.
Tuhoutuisko universumi tai muuta kauheaa, jos vain sanois että ei mua huvita, en tykkää pelata joten luenpa mukaan ottamaani kirjaa (esimerkki) tai muuta ajanvietettä sen aikaa?
No muut sitten pelaa ja sinä katsot telkusta joulutarjontaa ja hörpit glögiä.
taksilla kotiin ja mies tulee perässä aikanaan
Kaksi vaihtoehtoa - lähdet kotiin kun pelit alkaa kuten suunnittelit, tai otat mukaan omaa ajanvietettä. Ruokailu ja sauna kuulostaa kuitenkin mukavalta, ja jos ei tarvitse ajaa niin voi itsekin ottaa pari lasia viiniä rauhassa.
Mitä tekisit yksin kotona tuona iltana? Voiko sitä tehdä kyläpaikassa? Oma läppäri mukaan ja katsot joululeffan? Tai tee jotain, mitä ei yleensä ehdi, järjestä vaikka vuoden aikana otetut kuvat koneella ja tee niistä kirja. Samalla naposteltavaa ja omiin kuulokkeisiin musiikkia.
Aikuisten lautapelit on kyllä kamalia.
Jos tämä oikeasti tapahtuu vain kerran vuodessa, ja miehellesi on tärkeää, että olet paikalla, niin ehkä voisit ihan vain rakkauden osoituksena pelata sen yhden illan.
Sekin oli mielestäni hyvä vaihtoehto, mitä ehdotit, että olet paikalla pelien alkuun asti, ja poistut sitten, jos se on miehesikin mielestä ok.
Vierailija kirjoitti:
Selität vain nyt sille ukollesi että et tykkää pelaamisesta ja koet sen ahdistavana joten lähdet aiemmin sen sijaan että jäisit sinne mököttämään ja kärsimään. Hänenkin on jo aika oppia, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja erilainen jaksaminen. Koen aika erikoisena, että ylipäätään pitäisi tuollaisista suuttua kun kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta vaan aktiviteeteista. Ei ketään teetä suosivaakaan pakotettaisi juomaan kahvia ja ihmeteltäisi jollei suostu (ainakaan sosiaalisilta taidoiltaan normaalien ihmisten kesken).
Kyllä olen selittänyt ja kyllä hän tietää. Ei hän ole ikinä pakottanut minua pelaamaan, vaan hänelle on ollut tärkeintä, että tulen mukaan, kun ensiksi on se ruokailu ja saunominen. En tiedä onko suuttuminen oikea sana, mutta kyllä sellainen pettyminen/loukkaantuminen huokuu hänestä, kun olen sanonut, ettei ole minun juttuni tuo peli-ilta. Ruokailu ja saunominen on ok ja pidän kovasti hänen sisaruksistaan. Pelaaminen on vaan nou nou. Ap