Onko tosiaan niin että samat geenit aiheuttavat autismia ja huippuälykkyyttä?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan ns. nero näyttää normaalilta päällepäin. Huippuälykkyys on poikkeavuus siinä missä muutkin ja nämä ihmiset vaikuttavat tavallisten tallaajien silmissä omituisilta.
Teen töitä alalla jossa on todennäköisesti paljon autismin kirjon henkilöitä. Heissä on paljon vaihtelua, mutta tyypillistä on että ajatukset ja mielenkiinnonkohteet on niin kaukana tavallisesta että kommunikaatio on vaikeaa. Toisaalta ovat "yli-intensiivisiä" vaikka keskustelussa, etenevät niin nopeasti ja poukkoilevasti että heistä saa jopa sekavan vaikutelman.
Eräs alamme ehdoton huippu mm. ei pysty juuri arjessa kuin hyvin kaavamaiseen elämään ja vaimonsa hoitaa kaikki elämän käytännön järjestelyt. Ei voi esim. matkustaa yksin työmatkalle kun eksyisi lentokentällä tms.
Tuollaiset henkilöt ovat huippulahjakkaita, eivät huippuälykkäitä. Ainakaan itse en käyttäisi sanaa 'älykäs' ihmisestä, joka on arjen selviytymisessä taaperon tasolla.
Määrittelet älykkyyttä kovin kapea-alaisesti. Onneksi tutkijat eivät toimi siten.
Ihmisen ÄO saattaa olla vaikka kuinka korkea, mutta siltikään hän ei välttämättä seliydy tavallisesta arjen pyörityksestä. Ennenvanhaan esim. juuri oman alansa uraauurtavat professorit tunnettiin sellaisina henkilöinä ja vastaavanlaisia henkilöitä on työelämässä tänäkin päivänä tosiaan jopa vaativissa asemissa.
Tämän tulisi kertoa sinullekin, että heillä on ominaisuuksia, joita meiltä muilta puuttuu, mutta jotka ovat tärkeitä yhteiskuntamme ja sen toiminnan, mutta ennenkaikkea kehittymisen kannalta.
Osalla autisteja on tavallista enemmän yhteyksiä aivoissa. Heillä tyypillisesti aivot myös toimivat hyvin nopeasti. He ovat niitä huippuälykkäitä autisteja.
Sitten on myös niitä, joilla yhteyksiä aivoissa on tavallista vähemmän. Heillä on usein oppimisvaikeuksia.
Useimmat taitavat kuitenkin olla älykkyyden suhteen ihan keskivertotasoa.
Autismia ei aiheuta yksi ainoa geeni, vaan tiettyjen perintötekijöiden yhdistelmät, joita kaikkia ei tunneta.
Lisäksi tarvitaan ilmeisesti jokin laukaiseva tekijä.
Tieto autismin genetiikasta lisääntyy koko ajan.
Samat perintötekijät ovat taustalla niin älykkään, kuin syvästi kehitysvammaisen autistin taustalla, mutta kysymyksen väite, että autismigeenit aiheuttaisivat myös huippuälykkyyttä, on varmaan kyseenalainen.
Meidän perheessämme on useammalla autismin kirjon ongelmaa, löytyy mm. kv autisti ja lievä asperger.
Toinen juttu on se, että monet historian suuret nerot on arveltu autisteiksi/aspergereiksi.
Jo ammoin kuolleita ja tyystin toisenlaisessa kulttuurissa kasvaneita on kuitenkin vaikea jälkeenpäin diagnosoisa.
Olen pienehköstä suvusta, muutama kymmen. ÄO:t hyvinkin korkeita, silläkin, joka suvussa 'hidas' yli 120. Elossa olevissa ei autismin piirteitä ole, eikä isässänikään muuta kuin muisti, hän saattoi vuodenkin päästä kertoa vaikka shakkipelin siirrot, siirto siirrolta, korttipelistä kortti kortilta.
Naapurissa oli iso perhe, kaikki lapset autistisia, mutta myös taiteellisesti lahjakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD-diagnoosiin ei vaadita tiettyä älykkyysosamäärää vaan henkilö voi olla mitä vaan kehitysvammaisen ja huippuälykkään väliltä.
Tuskin ADHD-ihmisen IQ kovin korkea ole, koska älykkyystesteissä pitää pystyä keskittymään kunnolla, mitä määritelmällisesti ADHD-tapaus ei pysty tekemään.
Kyllä se voi olla todella korkea. Joillain ADHD-ihmisillä on superkeskittymistä silloin kun asia on heistä kiinnostava. Enkä puhu nyt autistisista henkilöistä. Saatetaan uppoutua tunneiksi johonkin ja samalla ollaan tosi hajamielisiä ja levottomia muutoin. ( Liikunta helpottaa tietysti keskittymisvaikeuteen mutta onhan nykyään myös lääkkeet käytössä. )
Hep! Täällä yksi. Lihakseni ovat jatkuvasti kamalassa jumissa, koska tärisytän käsiäni tai jalkojani tehdessä jotain, joka vaatii aloillaan istumista. Tätäkin kirjoittaessa toinen jalka väpättää. 😄 Olen onnistunut tekemään pari tunnin pituista äo-testiä melkein loppuun ja tulokset ovat olleet välillä 146-157. Olen luonnostani matematiikka-ihminen, mutta harrastukseni ovat luovia. Jos alan vaikka säveltämään kappaletta, minulla saattaa hurahtaa huomaamatta 6 tuntia. Kiinnostavien juttujen parissa keskittyminen menee sellaiseen tilaan, etten huomaa ajan kulumista.
Kuulostaa tutulta.
Älykkyyttä ilmaistaan myös suhdelukuna keskiarvoon väestöstä. Kahden adhd lapsen vanhempana koko perhe (psykologin suosituksesta) testattiin. Vanhemmista yksi on 0,0x(x/100), toinen 0,00x(x/1000) ja molemmat lapset 0,00x.
Toinen lapsista alkoi harrastaa soittamista 4 vuotiaana ja 8 vuotiaana hän oli taitava soittaja, nykyään soittaa neljässä bändissä (yksi ei riitä?). Toisella on uskomaton muisti. Hän oppi kaiken opetetun ensimmäisellä kerralla ja muistaa edelleen kaiken oppimansa. Nyt työskentelee yliopistossa.
Tampereen Yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan verkkojulkaisussa 30..8. 2022: käsitellään ADHD:ä työelämässä. Alla ote artikkelista, jonka kirjoittaja Laura LAhti on terveyssosiologian väitöskirjatutkija ja kertoo ensin itsestään:
"
Minut tunnetaan määrätietoisena, tehokkaana ja aikaansaavana. Innostun herkästi uudesta ja innostan myös toisia. Pystyn hyvään suoritukseen tilanteessa kuin tilanteessa, pelkäämättä haasteita tai riskejä. Kouluarvosanat peruskoulusta yliopistoon asti ovat olleet aina kiitettäviä tai erinomaisia ilman sen kummempaa työtaakkaa. Suoritin terveystieteiden maisterin tutkinnon viiden vuoden sijaan kolmessa vuodessa kahden alle kouluikäisen lapsen äitinä työn ohella. Jollekin tämä voi kuulostaa mahdottomalta, mutta en nähnyt tilanteessa mitään ihmeellistä.
Heti valmistuttuani pandemia-ajan alkupuolella kiinnitin huomiota epämääräiseen huonoon oloon. Etätyössä ajatukset harhailivat entistä enemmän, toimeen tarttuminen oli melkein mahdotonta ja erilaiset ärsykkeet, kuten kodinkoneiden äänet ärsyttivät ja häiritsivät todella paljon vangiten huomioni. Ihmettelin myös, että en muistanut mitään. En esimerkiksi tunnistanut omaa tekstiäni, jonka olin edellisenä päivänä kirjoittanut. Nämä olivat minulle uusia haasteita ja ahdistuin niistä.
Jo pidemmän aikaa minulla oli ollut monta rautaa tulessa. Tunnistin tuntemuksiani uupumisen oirekuvaksi, mutta en silti itse yhtään kokenut olevani uupunut tai kuormittunut. Mielestäni minun ei tarvinnut vähentää mistään tai jäädä sairaslomalle, koska jaksoin tehdä töitä mielelläni. Tuntui enemmänkin siltä, että kunpa saisi omia ajatuksia hiljemmalle tai kokonaan pois edes joskus.
Hain apua tilanteeseen ja hyvin pian hoitohenkilöstö tiedusteli, että onko minulle tehty koskaan ADHD-tutkimuksia. Vastasin, että ei tietenkään, en minä ole ollut mikään verhoissa kiipeilevä ylivilkas lapsi. Pian minulle selvisi, että ADHD voi ilmetä hyvin monella muullakin tavalla, eikä tutkimustulokseni jättäneet tulkinnanvaraa. Sain diagnoosin nopeasti. Uskomatonta, että olin elänyt 32-vuotiaaksi tietämättä, että minulla on ADHD."
"Itselläni etätyöskentelyaika on saanut ADHD-haasteet kukoistamaan ja olen varma, etten ole ainoa, jolle näin on käynyt. Lisäksi aikuisten ADHD on tutkimusten mukaan alidiagnosoitu, joten on todennäköistä, että työyhteisöistä löytyy ADHD-henkilöitä erilaisine oireineen todettua enemmän."
Koko artikkeli:
https://www.tuni.fi/alustalehti/2022/08/30/laiska-tyhma-ja-saamaton-vai…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan ns. nero näyttää normaalilta päällepäin. Huippuälykkyys on poikkeavuus siinä missä muutkin ja nämä ihmiset vaikuttavat tavallisten tallaajien silmissä omituisilta.
Teen töitä alalla jossa on todennäköisesti paljon autismin kirjon henkilöitä. Heissä on paljon vaihtelua, mutta tyypillistä on että ajatukset ja mielenkiinnonkohteet on niin kaukana tavallisesta että kommunikaatio on vaikeaa. Toisaalta ovat "yli-intensiivisiä" vaikka keskustelussa, etenevät niin nopeasti ja poukkoilevasti että heistä saa jopa sekavan vaikutelman.
Eräs alamme ehdoton huippu mm. ei pysty juuri arjessa kuin hyvin kaavamaiseen elämään ja vaimonsa hoitaa kaikki elämän käytännön järjestelyt. Ei voi esim. matkustaa yksin työmatkalle kun eksyisi lentokentällä tms.
Tuollaiset henkilöt ovat huippulahjakkaita, eivät huippuälykkäitä. Ainakaan itse en käyttäisi sanaa 'älykäs' ihmisestä, joka on arjen selviytymisessä taaperon tasolla.
Ei ketään kiinnosta sinun määritelmä älykkyydestä kun sen voi mitata ihan testeillä.
ADHD:sta 60 % sanotaan olevan perintötekijöistä johtuvaa, loput ympäristötekijöistä.
Autoritäärinen kasvatus on varmin keino saada ADHD puhkeamaan, kun perintötekijöitä on.
Populaarikulttuuristakin tuttu hajamielinen tiedemies on tietyllä tavalla autistin arkkityyppi - mielenkiinto suhtautuu hyvinkin kapealle alalle, eivätkä normaalin arjen banaalit askareet jaksa tätä neroa liikuttaa. Itse voin sanoa tuntevani muutaman tällaisen tapauksen ja minun on helppo uskoa älykkyyden ja autismin kirjon olevan yhteydessä toisiinsa.
Ihmisillä näyttää olevan täällä hyvinkin vanhentuneita ja negatiivisia käsityksiä autismista ja ADHD:sta. Vauvafoorumilla en ole tästä mitenkään yllättynyt, mutta kehottaisin kaikkia sivistämään itseään asian tiimoilta edes vähän. ADHD ei automaattisesti tarkoita mitään verhoissa kiipeilevää, koululuokkaansa häiriköivää pikkupoikaa, joka aikuistuttuaan päätyy suorinta reittiä vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
ADHD:sta 60 % sanotaan olevan perintötekijöistä johtuvaa, loput ympäristötekijöistä.
Autoritäärinen kasvatus on varmin keino saada ADHD puhkeamaan, kun perintötekijöitä on.
Ikinä kuullutkaan tuollaisesta, että nimenomaan autoritäärinen kasvatus sitä aiheuttaisi. Aika harva tänä päivänä kasvattaa lapsensa niin. Enemmänkin ongelma on vapaa, lepsu kasvatus tai se, että jätetään lapsi kokonaan kasvattamatta. Tämä lisää turvattomuudentunnetta lapsella ja aiheuttaa levottomuutta, myös ADHD:ta. Ihan maalaisjärjelläkin ymmärtää, että jos 5v saa itse päättää että pelaako koko päivän pädiä, niin se aiheuttaa jonkin sortin oireita. Näitä lapsia on kuitenkin tänä päivänä paljon, joita kohdellaan kuin aikuisia, joiden ajatellaan jo taaperona itse tietävän mikä heille on minäkin hetkellä parasta, eikä mitään rajoja aseteta vanhempien toimesta.
En tiedä, mutta tunnen Asperger-ihmisen, joka on myös huippuälykäs, sekä erittäin lahjakas taiteellisesti, kielellisesti ja musikaalisesti. Oikein renessanssi-ihminen. Ihmisten käsitykset autismista näyttävät olevan vanhanaikaisia.
93 jatkaa: ja tämä henkilö on lääkäri. Hän on autisti, muttei tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD-diagnoosiin ei vaadita tiettyä älykkyysosamäärää vaan henkilö voi olla mitä vaan kehitysvammaisen ja huippuälykkään väliltä.
Tuskin ADHD-ihmisen IQ kovin korkea ole, koska älykkyystesteissä pitää pystyä keskittymään kunnolla, mitä määritelmällisesti ADHD-tapaus ei pysty tekemään.
Kyllä se voi olla todella korkea. Joillain ADHD-ihmisillä on superkeskittymistä silloin kun asia on heistä kiinnostava. Enkä puhu nyt autistisista henkilöistä. Saatetaan uppoutua tunneiksi johonkin ja samalla ollaan tosi hajamielisiä ja levottomia muutoin. ( Liikunta helpottaa tietysti keskittymisvaikeuteen mutta onhan nykyään myös lääkkeet käytössä. )
Tarkkailuluokat olivat ennen täynnä ADHD-oppilaita, joilla ei todellakaan ollut kykyä keskittyä juuri mihinkään. Tyypillisellä ADHD-oppilaalla on suuria vaikeuksia pysyä pulpetissa, koska sekin vaatii keskittymistä. ADHD-oppilas on juuri lievästi autistisen ihmisen vastakohta: Lievästi autistiset ihmiset omaavat huippukeskittymiskyvyn, ja esim. ns. nörteistä, jotka toimivat teknologian parissa, monella on lievä autismi ja taito olla jatkuvalla sykkeelle täysin keskittynyt.
Tunnen läheisesti henkilön jonka oli täysin mahdotonta pysyä aloillaan koulussa. Keskittyminen ei onnistunut. Meinasi joutua tarkkikselle. Kun perhe muutti asumaan toiseen paikkaan missä tämä levoton lapsi sai uuden rauhallisen kaverin ( toisin kuin aiemmassa paikassa missä oli levoton kaveri ) alkoi keskittyminenkin sujua ja lopulta hänen korkea älykkyytensä ja luontaiset lahjansa pääsivät esille. Perhe myös alkoi harrastaa aktiivisesti liikuntaa, mikä osaltaan auttoi keskittymään paremmin. Opiskeli menestyksekkäästi ja on pärjännyt monissa asioissa hyvin. Eli myös ympäristö vaikuttaa ADHD-lapsiin.
Ympäristö todella vaikuttaa ADHD-henkilöihin. Hehän huomaavat suurinpiirtein kaiken ympäristössä tapahtuvan, eivätkä pysy sulkemaan tarpeetonta sälää ulkopuolelle. Siksi heillä usein on vaikeata koulussa. Tavallinen kouluympäristö on heille sopimaton.
Sama ongelma on autisteilla. He vaan reagoivat siihen ympäristön sopimattomuuteen eri tavalla kuin ADHD-henkilöt.
ADHD ja autismi voivat olla myös samalla henkilöllä. Hekin reagoivat ympäristöön voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa artikkelista se olennaisin ja tärkein sana : TAI.
Eli jompikumpi ominaisuus, joko tai.
Luepa itse tutkimus ja käytä niitä omia aivosoluja päässäsi, niin ymmärrät kuinka huonosti ja typistetysti artikkeli on kirjoitettu ja muotoiltu.
Autismin poissulkukriteereihin ei kuulu korkea älykkyys. On päivän selvää, että autisteissa on myös korkean älykkyyden omaavan ihmisiä ja myös sellaisia, jotka eivät omaa korkeaa älykkyyttä.
Sitten on vielä sekin, että vaikeasti (puhumaton, sosiaalisesti hyvin rajoittunut) autistisen älykkyys on lähes mahdotonta mitata luotettavasti. Tästäkin on runsaasti tieteellistä keskustelua ja jopa Suomen kaltaisessa pikkuvaltiossa neurologit ymmärtävät tämän. Esim. kehitysvammadignoosin antaminen autistille on tietynlainen arpapeli, jossa punnitaan diagnoosin tuomat haitat ja tuki. Se on äärimmäisen harvoin hyvin selkeä diagnoosi lapsella/nuorella, joka ei puhu. 5-vuotias ei saata tehdä tutkimuksissa yhtään tehtävää, ei vain ala tekemään, mutta tekee aikuisten palapelejä kotona.
Eli on täysin mahdollista, että autismigeeneihin liittyy selkeästi korkea älykkyys, mutta kun autismi on tarpeeksi vaikea, niin autismin tuomat rajoitteet estävät hyötymästä korkeasta älykkyysosamäärästä. Jos puhutaan siis puhtaasti kuviotestein mitattavasta älykkyydestä. Ei kielellisesti eikä sosiaalisesta kompensenssista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkailuluokat olivat ennen täynnä ADHD-oppilaita, joilla ei todellakaan ollut kykyä keskittyä juuri mihinkään. Tyypillisellä ADHD-oppilaalla on suuria vaikeuksia pysyä pulpetissa, koska sekin vaatii keskittymistä. ADHD-oppilas on juuri lievästi autistisen ihmisen vastakohta: Lievästi autistiset ihmiset omaavat huippukeskittymiskyvyn, ja esim. ns. nörteistä, jotka toimivat teknologian parissa, monella on lievä autismi ja taito olla jatkuvalla sykkeelle täysin keskittynyt.
Myös adhd- ihminen voi ylikeskittyä ja juuttua yhteen asiaan. Sehän on keskittymisen kohdistuksen häiriö. T. Adhd- äidin lapsi.
Tarkkuutta vaativat asiat eivät onnistu ADHD:ltä, vaikka kuinka yrittäisi.
Paitsi jos on kätevä käsistään. Käsitöihin keskittyminen rauhoittaa. Niissä muuten kömpelö ihminen voi suorastaan loistaa.
Adhd ja autistien leimaaminen on tosi surullista. Nämä ihmiset toimivat eri tavoin kuin muut, mutta heillä olisi paljon annettavaa yhteiskunnalle.
Jos vain löydettäisiin keinot tukea heitä työelämässä ja antaa toimia omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit eivät itse asiassa määrittele älykkyyttä.
Miten niin ei? Kirjaviisaus on asia erikseen, mutta meidän suvussa kaikki ovat matemaattisesti lahjakkaita, joten uskon sen olevan pitkälti geeneissä.
No, se on ihan uskon asia. Todellisuudessahan teidän suvussanne myös ympäristötekijät ja kasvatus ovat luultavasti olleet aika samanlaiset.
Vierailija kirjoitti:
93 jatkaa: ja tämä henkilö on lääkäri. Hän on autisti, muttei tyhmä.
The good doctor?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta tunnen Asperger-ihmisen, joka on myös huippuälykäs, sekä erittäin lahjakas taiteellisesti, kielellisesti ja musikaalisesti. Oikein renessanssi-ihminen. Ihmisten käsitykset autismista näyttävät olevan vanhanaikaisia.
Minä taas tunnen vain autisteja, jotka eivät ole huippulahjakkaita eivätkä edes kommunikoi normaalintasoisesti. Kumma kun näitä huippuja näkee vain kolmannen käden tietona ja elokuvissa.
Lisään tähän vielä että eihän tuo levottomuus kuitenkaan häneltä poistunut vaan tietysti jatkui ja se näkyi monella tavalla, mutta älykäs hän oli. Siitä on näyttöä ja sitä ei voi sivuuttaa. Lääkkeitä hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan ei vielä ollut käytössä.