Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nyt yhtäkkiä on hoitajapula räjähtänyt, kun saivat palkankorotuksetkin juuri?

Vierailija
16.12.2022 |

Jäikö porukkaa niin paljon hoitamatta lakkoilun aikana että nyt ei entiset resurssit riitä, vai miksi on yhtäkkiä tällainen tilanne?

Anteeksi jos tyhmä kysymys.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ammattioikeuksistaan luopuneet ole palanneet töihin? Paljonko hoitajille oikein pitäisi maksaa? Hyvinvointialueet vaativat jo miljardin lisärahoitusta ensi vuodelle ja tuohon ei ole vielä laskettu mukaan seuraavia palkankorotuksia hoitajille (miten muuten hoitajapula muka ratkaistaan kuin uusilla palkkaneuvotteluilla?)

Ammattioikeuksistaan luopuivat ne, joilla ei ole aikomustakaan palata enää takaisin hoitoalalle. Ei koskaan.  Ja oikeuksista luopumisen syy ei ollut palkka vaan erilaiset "pakkolait" (potilasturvalaki, rokotuspakko). Ammattioikeuksien poistamisella siis varmistetaan se, ettei voida enää velvoittaa takaisin hoitoalalle. 

Mitä noin muuten tulee asiaan, niin onhan jo nyt hoitajia, jotka miettivät, vieläkö koronarokotuspakko on ensi vuonna voimassa vai voisiko jo hakea takaisin hoitajan töihin. 

Onko teidän hoitajien liitto tehnyt jotain mysteeripiikkipakolle? Rokotehan se ei ole, koska se ei toimi halutulla tavalla. Onko mitään oikeuskäsittelyjä liittyen kehon koskemattomuuteen ja itsemääräämisoikeuteen? Kenen idea alunperinkin oli piikkipakko?

Tehy ajaa näitä. Buustereita vastoin thl ohjeita. Liitto siis halusi rokottamattomat ulos, koska ideologia. Kuulumalla Tehyyn tai Superiin, kannattaa rokotuspakkoja. Ja sivuhuomautuksena ymmärrän asian silloin kun on kyse rokotteesta joka estää tartuntoja, nyt ei ole. Aiemmin ovat puolustaneet ja voittaneet kanteita, jossa ta on jättänyt palkkaamatta puuttuvan influenssarokotteen takia mutta se oli vielä sitä aikaa kun hoitajillakin oli ihmisoikeuksia.

Vierailija
62/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne palkankorotukset olivat täysi vitsi joka vielä enemmän sai hoitajia siirtymään muille aloille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä piikkipakko on lakiin kirjattu, päättyy 31.12.2022 (toistaiseksi). Moni sotelainen joutui palkattomalle vapaalle, moni lähti alalta, osa sai jatkaa töissä normaalisti. Rokottamattomat saivat jatkaa työskentelyä paikoissa, missä olisi tullut akuutti kriisi hoitajapulan takia esim. Vantaa. Työnantaja olisi ollut todella pahassa pulassa mikäli olisi potkinut palkattomalle ison määrän ammattilaisia.

Taudin vaikeusaste / kesto ei riipu rokotusstatuksesta. On ihan sattumankauppaa tämä asia.

Vierailija
64/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien palkka nousi 3600e -->4600e ja sähköasentajille tarjotaan lehden mukaan 1600e. Ne hoitajat varmaan vaihtoivat yksityiselle miesvaltaiselle sähköasenusalalle. siellä kun on hoitajien mukaan niin hyvät palkat

Vierailija
65/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajamitoitus ja vanhukset

Vierailija
66/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni hoitaja lähti piikkipakon takia. Mutta sitähän ei ääneen sanota.

Piikkipakosta hoitajille puhuttiin, mutta sitä ei ikinä tullut.

Vierailija
67/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään piikkipakkoa ei ollut. Se oli suositus. Meillä rokottamattomat ovat koko ajan käyneet normaalisti töissä. Koska ei ole muita.

Jos joku jossain on joutunut pihalle rokotevastaisuuden takia, se on johtunut hörhöilystä ennemmin kuin rokottamattomuudesta.

Älä viitsi valehdella. Se oli työnantajien henkilökohtaisista mielipiteistä kiinni olitko vaarallinen. Minä olen yksi palkattomalle laitetuista ja ikinä se ei työssäni näkynyt. Miksi näkyisi? Töissä olen töissä, toimin kuten ohjeistetaan mutta siviilisissä tekemäni henkilökohtaiset päätökset oman terveyteni suhteen ei kuulu mun työkaverille, ei esimiehelle, ei asiakkaille.

Sinun kaltaisistasi hörhö-mantran hokijoista olen kauhuissani. Ihmisistä ei vain puhuta noin, ei voi toimia hoitoalalla jos kykenee haukkumaan kollegojaan hörhöiksi, varsinkaan jos näiden työn teossa ei ole huomautettavaa. Se mikä on nykyään mielipiteeni niistä jotka hälyrahoilla paikkasi minun ja monen muun vuorot - ei painokelpoista. Ja kiitos sen, en palaa alalle. Olette varmasti hörhöt nyt tyytyväisiä, sinne meni lähes 20v kokemus mutta eihän se mitään.

Toistan: tunnen rokottamattomia päteviä ammattilaisia, jotka ovat jatkaneet työssään normaalisti. En tiedä ketään, joka olisi joutunut lähtemään rokottamattomuuden takia.

Sanoin että JOS jossain näin on, se on todennäköisesti johtunut hörhöilystä. Pahoittelen sanavalintaani, tarkemmin sanottuna puhun pelon ja epäluottamuksen ilmapiirin lietsonnasta. Minun työpaikallani rokottamattomat ovat olleet asiallisia. Eivät ole rokottautuneet mutta eivät myöskään pitäneet asiasta meteliä eivätkä heittäytyneet marttyyreiksi. Ja ovat edelleen pidettyjä työyhteisön jäseniä.

Vierailija
68/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan palkka nousi noin satasen eli mene trolli muualle noiden tonnin korotustesi kanssa

Vierailija
69/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa. Poliitikot ja muut kansankynttilät katsokoot peiliin. Elämää ja töitä on myös muualla kuin sote alalla.

Vierailija
70/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään piikkipakkoa ei ollut. Se oli suositus. Meillä rokottamattomat ovat koko ajan käyneet normaalisti töissä. Koska ei ole muita.

Jos joku jossain on joutunut pihalle rokotevastaisuuden takia, se on johtunut hörhöilystä ennemmin kuin rokottamattomuudesta.

Älä viitsi valehdella. Se oli työnantajien henkilökohtaisista mielipiteistä kiinni olitko vaarallinen. Minä olen yksi palkattomalle laitetuista ja ikinä se ei työssäni näkynyt. Miksi näkyisi? Töissä olen töissä, toimin kuten ohjeistetaan mutta siviilisissä tekemäni henkilökohtaiset päätökset oman terveyteni suhteen ei kuulu mun työkaverille, ei esimiehelle, ei asiakkaille.

Sinun kaltaisistasi hörhö-mantran hokijoista olen kauhuissani. Ihmisistä ei vain puhuta noin, ei voi toimia hoitoalalla jos kykenee haukkumaan kollegojaan hörhöiksi, varsinkaan jos näiden työn teossa ei ole huomautettavaa. Se mikä on nykyään mielipiteeni niistä jotka hälyrahoilla paikkasi minun ja monen muun vuorot - ei painokelpoista. Ja kiitos sen, en palaa alalle. Olette varmasti hörhöt nyt tyytyväisiä, sinne meni lähes 20v kokemus mutta eihän se mitään.

Toistan: tunnen rokottamattomia päteviä ammattilaisia, jotka ovat jatkaneet työssään normaalisti. En tiedä ketään, joka olisi joutunut lähtemään rokottamattomuuden takia.

Sanoin että JOS jossain näin on, se on todennäköisesti johtunut hörhöilystä. Pahoittelen sanavalintaani, tarkemmin sanottuna puhun pelon ja epäluottamuksen ilmapiirin lietsonnasta. Minun työpaikallani rokottamattomat ovat olleet asiallisia. Eivät ole rokottautuneet mutta eivät myöskään pitäneet asiasta meteliä eivätkä heittäytyneet marttyyreiksi. Ja ovat edelleen pidettyjä työyhteisön jäseniä.

On noita rokottamattomia ilmeisesti ollut töissä. Just oli yksi sote alan ihminen joka kuoli vaikka kaikki yritettiin hengen pelastamiseksi.

Vierailija
71/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin tajusin tuossa työtaistelun aikana kuinka vähän meitä arvostetaan ja en enää jousta, teen suunnitellut tunnit mut en ylitöitä/tuplavuoroja. En suostu vuoron vaihtoon. Pomoja riittää ja heidän tärkein tehtävä tuntuu olevan päteä hoitajille ja siten karkoittavat työtekijöitä muihin hommiin. Jokaisessa vuorossa useamman hoitajan vajaus mut mä hoidan tasan omat hommani ja en koe huonoa omaatuntoa etten pysty laadukkaasti tekemään 3 ihmisen töitä (eli vaipanvaihtojen välit jne ovat epäinhimillisiä mut lääkkeet annetaan ajallaan)

Jos olisitte tajunnut tämän vuosia sitten, tilanne olisi toinen. Tottakai teitä käytetään hyväksi, jos sallitte sen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko noita töitä järkeistää myös jotenkin? Itse mietin, että jos minulla on asiaa lääkärille, niin ensin terkkarissa lykätään aina hoitajan vastaanotolle. Siis vaikka haluaisin lääkäriin. No, hoitaja kuuntelee hetken ja antaa lääkäriajan, mutta samalla kului 20 min ihan turhaan hoitajan ja minun aikaani, kun sen lääkäriajan olisi voinut antaa suoraankin. Eli potilaita kierrätetään todella tehottomasti luukulta toiselle. Ei lääkäripulaa korjata hoitajilla.

Toinen hassu juttu on se, että kaikki lapset yritetään saada päiväkotiin. Ymmärrän, että hoitajia halutaan töihin, mutta samalla sinne pakotetaan valtava määrä lapsia, jotka myös tarvitsevat hoitajaa. Eli onkohan tuossa päiväkoteihin tunkemisessakaan mitään järkeä. Siellä sitten sairastetaan joka toinen viikko ja juostaan koko perhe lääkärissä. Päälle isän ja äidin saikut, ja saikut lasten sairastelun vuoksi. Saikkua saikun perään ja lisää kuormitusta terveydenhoitoon. Eikä hoitajia ole missään riittävästi.

Joku täällä ehdotti kunnanlääkäriä. Kannatan. Lisäksi päiväkodit pitäisi muuttaa pieniksi kodinomaisiksi yksiköiksi ja kannustaa ihmisiä lasten kotihoitoon ja miehiä koti-isiksi.

Mä kirjoitin eilen toiseen pitkään aihetta koskevaan ketjuun, että mä ainakin olen ollut tosi tyytyväinen työterveyshuollon (Mehiläinen) tarjoamasta digiklinikasta. Kun on aina - tai lähes aina - sama lääkäri (eli tavallaan kuin kunnanlääkäri, joka tuntee potilaansa), ei asiointiin mene kauaa aikaa. Ei tarvitse käydä aina vastaanotolla vaan asiat voi hoitaa digiklinikan kautta. Mulla esim on sytostaattilääkitykseni vuoksi säännöllisiä kontrolliverikokeita. Lääkäri laittaa aina uuden lähetteen samantien, kun olen edellisissä kokeissa käynyt. Näen labratulokset itsekin Omamehiläisen kautta ja jos niissä ei ole mitään poikkeavaa tai jos esim lääkitystä voidaan vähentää, lääkäri laittaa mulle joko digiklinikan kautta viestiä tai soittaa, mikäli haluaa keskustella mun kanssani mahdollisista jatkotutkimuksista tms. Mä olen käynyt työterveyslääkärin vastaanotolla viimeksi tammikuussa 2021 eli pian 2 vuotta sitten. 

Digivastaanotot ei tietenkään toimi kaikissa sairauksissa eikä varsinkaan muistisairaiden vanhusten kohdalla, mutta on paljon kroonisia sairauksia, jotka voitaisiin myös julkisella hoitaa digiklinikan kautta. 

Vierailija
73/100 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin lähtemään HUS:ista rokottamattomuuden takia. (En ollut ainoa.) HUS:issa palvelua takana 23 vuotta ja lisäksi muualla terveydenhuollossa 8 vuotta. Kokemusta siis on ja aina olen hoitanut työni hyvin ja ollut pidetty työkaveri. Sovittiin pomon kanssa, että tulen sitten takaisin 1.1.2023. Nyt olen ollut aivan muissa duuneissa tämän vuoden ja en menisi terveydenhuoltoalalle enää mistään hinnasta takaisin. Vuoden aikana mun silmät on avutuneet kunnolla. Ja tuskin olen ainoa. 

Vierailija
74/100 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot työolot ja huono johtaminen ja töiden organidonti eivät korjautuneet hoitajien palkkoja nostamalla.

Itselleni hyvät työolot ovat palkkaa tärkeämpi asia. Toki hyvällä palkalla huonoja oloja kompensoi hiukan, mutta silloin minun osaltani puhutaan tonnista eikä parista sadasta.

Vierailija
75/100 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia tuntuu riittävän, mutta mitä se hyödyttää.  Minulla on tarttuva sairaus, uusiutui.  Olen soittanut omalle terveysasemalle, poliklinikalle, yksityiselle lääkäriasemalle.  Aina selittänyt vaivan jollekin hoitajalle, vastaanottosihteerille- sairaalalääkäri työskentelee myös yksityisellä.  Kipeä olen, kipeänä töissä-vähät enää välitän, tarttukoon.  Ainut neuvo että pitää mennä päivystykseen!

Vierailija
76/100 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin helpompaan ja paremmin palkattuun duuniin. Tällä inflaatiolla korotukset on lähinnä vitsi.

Eli täysin turha taistelu, kuten arvasinkin. Hölmöt kuvittelitte että kaikki työpaikan ongelmat korjaantuu palkankorotuksella. Keväällä taas sama vinkuminen "palkkaa lisää".

Vierailija
77/100 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot työolot ja huono johtaminen ja töiden organidonti eivät korjautuneet hoitajien palkkoja nostamalla.

Itselleni hyvät työolot ovat palkkaa tärkeämpi asia. Toki hyvällä palkalla huonoja oloja kompensoi hiukan, mutta silloin minun osaltani puhutaan tonnista eikä parista sadasta.

Yllättikö tuo että kaikki ongelmat ei korjaantuneetkaan palkankorotuksella?🤭. Kyllähän tuon kaikki muut tajusivat heti kättelyssä.

Vierailija
79/100 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajatyövoimapula kirjoitti:

1.5% korotus tuli lokakuussa. Arvaa paljon se tekee per kk? Noin 30€ samaan aikaan sitten inflaatio jne. Vieläkö ihmettelet.

Sait aika paljon. Minä sain 13,43€ /kk lisää ja olen ollut yli 30 v alalla. T. sairaanhoitaja

Vierailija
80/100 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän töissä sairaanhoitaja sai just 4300 e/kk palkan hallintotehtävän. On sillä toki joku muukin koulutus, terveystieteen maisteri tms. Kuitenkin työ on puhtaasti talous- ja hallintosuunnittelua. Periaatteessa ei tarvitsisi tuntea hoitoalaa juuri ollenkaan. Mut näin se menee. Hoitajat ja lääkärit hallintotehtäviin pois hoitamasta. Ekonomia ei voi millään kurssilla siirtää niihin tehtäviin. Ekonomina siis hain ko paikkaa jota en saanut.

En aio sekuntiakaan paskemmalla palkalla perehdyttää hoitajaa sote-uudistuksen lakipykäliin, hallintoon ja hallinnon asianhallintaan. Hänellä oli ollut hoitotyön lisäksi yksi muutaman vuoden toimistotyö, mikä ei liity millään tavoin soteen tai julkishallintoon.

Näin tää menee. Hyvinvointialueita on käynnistämässä ihmisiä joilla ei ole mitään hallinto/talous-osaamista/kokemusta. LU laittoi jotain työntekijöiden ohjeita konekääntimeen, projektityöntekijät alkaen 4000 e/kk näppärästi hoitavat tehtäviään.  No tottahan toki joku raaseporin hoitsu vuosi HBL:lle.  Mutta eihän se tule muuttamaan mitään.  Tässä vierestä nään kun niillä menee kuukausia oppia uudet systeemit ja pykälät.  Kun aina pitää palkata hyvä TYYPPI alle 50 v. Ei sellaista joka jo osaa. Olen yrittänyt myös ehdottaa, että edes siirtymävaihetta hoidettaisiin osittain siirtämällä halukkaita vanhoja työntekijöitä korkeammalla palkalla määräaikasesti hoitamaan tehtäviä ja perehdyttämään uusia. Mutta ei uusia palkataan ja saavat heti kokemuslisän vaikka hallintoasiantuntijan tehtävästä 0 pv kokemusta. 

Kerron vaan miten kivasti tää soteuudistus menee. Heti siis palkataan korkealla palkalla "asiantuntijoita" jotka käytännössä vain joko mokaavat tai ihmettelevät.  Kyllä varmaan hoito toimii jonkin aikaa, mutta sitten tulee seinä vastaan. Itse LUULIN, että se että hallintoon satsataan enemmän olisi hyvä asia. Nyt kun sen näen, ei se ollutkaan.  Sanotaan, että juu mutta eihän näitä sotealan hallintoasioita voi ymmärtää muu kuin sotealan koulutettu henkilö. All right then. Kyllä meitä ekonomeja koulutettiin ihan minkä tahansa alan ja sektorin asiantuntijoiksi. Mutta siitä vaan palkkaatte sellaisia joilla ei ole harmaintakaan aavistusta vaikkapa budjetoinnista.  Käytännössä hyvinvointialueet ovat nyt kovapalkkaisten harjoittelijoiden kenttä, jossa viha kasvaa. Koska monet vanhat työntekijät joutuvat tekemään tuplatyöt. Minä tosiaan en enää tästä vuodesta alkaen tee.  

Ja hoitajia ei ole tarpeeksi. Muistithan sinä uusi asiantuntija poistaa itsesi valviran rekisteristä!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä