Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nyt yhtäkkiä on hoitajapula räjähtänyt, kun saivat palkankorotuksetkin juuri?

Vierailija
16.12.2022 |

Jäikö porukkaa niin paljon hoitamatta lakkoilun aikana että nyt ei entiset resurssit riitä, vai miksi on yhtäkkiä tällainen tilanne?

Anteeksi jos tyhmä kysymys.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko ja neljä läheistä työtoveriaan ovat tällä viikolla sairastuneet koronaan; saaneet tartunnan potilailtaan.

Se on lievä tauti rokotetulle. Itse podin kolme päivää.

Tuo on yksilöllistä. Meillä rokottamaton selvisi parin päivän lievillä oireilla. Itse olen rokotettu ja viikon sairasloman jälkeen yritin palata töihin mutta eihän siitä mitään tullut kun yskä jatkui ja jatkui vaan.

Höpöhöpö, rokotetut sairastavat lievemmin kuin rokottamattomat. Sen tietävät kaikki, eli turha tuota antivaxsontaa levitellä.

Sitähän ei tiedetä, sairastavatko lievemmin. Kukaan kun ei voi olla yhtäaikaa rokotettu ja rokottamaton, ihan puskista tulee iten sen sairastat, oli piikit eli ei otettuna.

Vierailija
42/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viittaat tällä räjähdyksellä näihin uutisoituihin akuuttien ruuhkautumisiin, niin siellä taustalla on hoitopaikkojen puute. Aina on joulua vasten yksinäiset vanhukset alkanut hakeutumaan päivystykseen. Hoivakotipaikkoja on koko ajan vähennetty ja sinne on todella vaikea päästä. Päivystysralli jatkuu todella kauan kun mummut karkaa kotoa ja kaatuilee, kävelee pitkin kaupunkia eikä löydä kotiin. Silti sinne hoivakotiin joutuu odottamaan kuukausia, siinä ajassa ehtii mummo kymmeniä kertoja ensihoidon kyydillä akuuttiin, jossa joutuu turhaan virumaan ja odottamaan osastopaikkaa koska osastot on täynnä infektiopotilaita sekä vanhuksia jotka odottavat sitä hoivakotipaikkaa. Hoitopaikkoja on siis liian vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko ja neljä läheistä työtoveriaan ovat tällä viikolla sairastuneet koronaan; saaneet tartunnan potilailtaan.

No kuka nyt ei olisi tartuntaa saanut? Hoitajien pelko omasta turvallisuudestaan oli täysin ymmärrettävää alussa, kun ei ollut rokotuksiakaan, mutta nythän sitä linkoaa naamalle jokaisella kauppakäynnillä ja koulussa se leviää ihan hulluna. Itse en ole sairastanut, vaikka kaksi kertaa on muun perheen kiertänyt, eikä nyt kovin dramaattinen tauti heillä ollut.

Joo mutta poissa töistä joutuvat olemaan kun sairastavat.

Vierailija
44/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tajusin tuossa työtaistelun aikana kuinka vähän meitä arvostetaan ja en enää jousta, teen suunnitellut tunnit mut en ylitöitä/tuplavuoroja. En suostu vuoron vaihtoon. Pomoja riittää ja heidän tärkein tehtävä tuntuu olevan päteä hoitajille ja siten karkoittavat työtekijöitä muihin hommiin. Jokaisessa vuorossa useamman hoitajan vajaus mut mä hoidan tasan omat hommani ja en koe huonoa omaatuntoa etten pysty laadukkaasti tekemään 3 ihmisen töitä (eli vaipanvaihtojen välit jne ovat epäinhimillisiä mut lääkkeet annetaan ajallaan)

Vierailija
45/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännästi ovat rokotetut viikkoja saikulla, me rokottamattomat aletaan olla kyllästyneitä niiden töiden paikkaamiseen. Hyvä juttu kun oli vapaaehtoinen ja tuli tehtyä oikea valinta, töitä ja terveyttä riittää.

Vierailija
46/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viittaat tällä räjähdyksellä näihin uutisoituihin akuuttien ruuhkautumisiin, niin siellä taustalla on hoitopaikkojen puute. Aina on joulua vasten yksinäiset vanhukset alkanut hakeutumaan päivystykseen. Hoivakotipaikkoja on koko ajan vähennetty ja sinne on todella vaikea päästä. Päivystysralli jatkuu todella kauan kun mummut karkaa kotoa ja kaatuilee, kävelee pitkin kaupunkia eikä löydä kotiin. Silti sinne hoivakotiin joutuu odottamaan kuukausia, siinä ajassa ehtii mummo kymmeniä kertoja ensihoidon kyydillä akuuttiin, jossa joutuu turhaan virumaan ja odottamaan osastopaikkaa koska osastot on täynnä infektiopotilaita sekä vanhuksia jotka odottavat sitä hoivakotipaikkaa. Hoitopaikkoja on siis liian vähän.

Mitäs sille alkusyylle sitten tehdään ,että päästään eteenpäin ?

Vierailija
47/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni hoitaja lähti piikkipakon takia. Mutta sitähän ei ääneen sanota.

Vierailija
48/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

somessa on henkilökohtaisia kertomuksia paljon .

Vierailija
49/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä esimerkki siitä miten käy, kun luullaan että rahalla parannetaan jokin ongelma. Kehitysmaiden tilanne paranee rahalla yhtä hyvin, kuin hoitajien työolot. Eli ei yhtään.

Hoitajapula hoituisi vallan mainiosti rahalla, jos OIKEASTI annettaisi kunnolliset palkankorotukset, eikä huijattaisi, kuten nyt tehtiin. Ei hoitajat saaneet mitään erillisiä palkankorotuksia, vaan kyse oli ainoastaan palkkojen harmonisoinnista. Sehän ei kaikkia koske, ja olisi tullut lakisääteisesti jokatapauksessa niille, keitä koskee. Moni irtisanoutui tämän huijauksen vuoski. Itseni mukaan lukien.

Vierailija
50/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Mä podin kuukauden, ja olen saanut kaikki rokotukset.

Vierailija
51/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaisiin kunnollinen palkan sekä työolosuhteiden parannus. Palkkaa vähintään 500€/kk lisää mutta aivan minimissään noin. Sitten vaikutus näkyisi noin 3-5 vuoden päästä jo jotenkin. Se houkuttelisi uusia opiskelijoita alalle ja siltä lähteneitä takaisin. Toki tarvittaisiin lisäksi muitakin myönnytyksiä ja työsuhde etuja. Tämä on nyt tilanne. Tätä menoa homma vaan sukeltaa ja tulee aina vain surkeammaksi. Kun kehitys jatkuu tälläisenä niin terveydenhuolto romahtaa lopullisesti.

Vierailija
52/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös niin, että joulun alla jälkikasvu innostuu käymään mummun luona, säikähtää miten paljon mummun kunto on huonontunut sitten viime näkemän, ja omatuntoaan lepytelläkseen alkaa vaatia mummulle hoitoa.

Vierailija
53/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään piikkipakkoa ei ollut. Se oli suositus. Meillä rokottamattomat ovat koko ajan käyneet normaalisti töissä. Koska ei ole muita.

Jos joku jossain on joutunut pihalle rokotevastaisuuden takia, se on johtunut hörhöilystä ennemmin kuin rokottamattomuudesta.

Vierailija
54/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ammattioikeuksistaan luopuneet ole palanneet töihin? Paljonko hoitajille oikein pitäisi maksaa? Hyvinvointialueet vaativat jo miljardin lisärahoitusta ensi vuodelle ja tuohon ei ole vielä laskettu mukaan seuraavia palkankorotuksia hoitajille (miten muuten hoitajapula muka ratkaistaan kuin uusilla palkkaneuvotteluilla?)

Ammattioikeuksistaan luopuivat ne, joilla ei ole aikomustakaan palata enää takaisin hoitoalalle. Ei koskaan.  Ja oikeuksista luopumisen syy ei ollut palkka vaan erilaiset "pakkolait" (potilasturvalaki, rokotuspakko). Ammattioikeuksien poistamisella siis varmistetaan se, ettei voida enää velvoittaa takaisin hoitoalalle. 

Mitä noin muuten tulee asiaan, niin onhan jo nyt hoitajia, jotka miettivät, vieläkö koronarokotuspakko on ensi vuonna voimassa vai voisiko jo hakea takaisin hoitajan töihin. 

Onko teidän hoitajien liitto tehnyt jotain mysteeripiikkipakolle? Rokotehan se ei ole, koska se ei toimi halutulla tavalla. Onko mitään oikeuskäsittelyjä liittyen kehon koskemattomuuteen ja itsemääräämisoikeuteen? Kenen idea alunperinkin oli piikkipakko?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä kysymys. Kun mä kasarilla opiskelin sairaanhoitajaksi, sekä potilaat että omaiset olivat varsin erilaisia kuin nykyisin. Vaikka palkka oli pieni ja silloinkin oli pulaa hoitajista, työ oli mielekästä, koska tunsi olevansa avuksi. Hankalia potilaita tai omaisia oli hyvin vähän. Nyt tilanne on toinen. Hoitoala ei ole ainoa, joka ei enää vedä. Nyt oli jo neljäs vuosi peräkkäin, kun poliisiammattikorkeakouluihin otettiin vähemmän opiskelijoita kuin mitä oli aloituspaikkoja. Syynä se, ettei ollut riittävästi sellaisia hakijoita, jotka olisivat täyttäneet työn edellytykset. Käytännössä tarkoittaa siis sitä, että poliiseiksi soveltuvat ihmiset hakeutuvatkin opiskelemaan jotain muuta kuin poliisiksi. Ja poliiseilla varmasti aika samanlainen tilanne kuin hoitajillakin. Kasarilla vielä poliisejakin arvostettiin, mutta arvostus on laskenut. Miksi hakeutua opiskelemaan alalle, jota sen paremmin tavalliset kansalaiset kuin tulevat asiakkaatkaan eivät millään tavalla arvosta? Harvoin käytän tätä sanaa, mutta nuo ovat nykyisin paskaduuneja. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ammattioikeuksistaan luopuneet ole palanneet töihin? Paljonko hoitajille oikein pitäisi maksaa? Hyvinvointialueet vaativat jo miljardin lisärahoitusta ensi vuodelle ja tuohon ei ole vielä laskettu mukaan seuraavia palkankorotuksia hoitajille (miten muuten hoitajapula muka ratkaistaan kuin uusilla palkkaneuvotteluilla?)

Ammattioikeuksistaan luopuivat ne, joilla ei ole aikomustakaan palata enää takaisin hoitoalalle. Ei koskaan.  Ja oikeuksista luopumisen syy ei ollut palkka vaan erilaiset "pakkolait" (potilasturvalaki, rokotuspakko). Ammattioikeuksien poistamisella siis varmistetaan se, ettei voida enää velvoittaa takaisin hoitoalalle. 

Mitä noin muuten tulee asiaan, niin onhan jo nyt hoitajia, jotka miettivät, vieläkö koronarokotuspakko on ensi vuonna voimassa vai voisiko jo hakea takaisin hoitajan töihin. 

Onko teidän hoitajien liitto tehnyt jotain mysteeripiikkipakolle? Rokotehan se ei ole, koska se ei toimi halutulla tavalla. Onko mitään oikeuskäsittelyjä liittyen kehon koskemattomuuteen ja itsemääräämisoikeuteen? Kenen idea alunperinkin oli piikkipakko?

Mä en tiedä tuosta, koska vaihdoin alaa jo vuosituhannen vaihteessa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä kysymys. Kun mä kasarilla opiskelin sairaanhoitajaksi, sekä potilaat että omaiset olivat varsin erilaisia kuin nykyisin. Vaikka palkka oli pieni ja silloinkin oli pulaa hoitajista, työ oli mielekästä, koska tunsi olevansa avuksi. Hankalia potilaita tai omaisia oli hyvin vähän. Nyt tilanne on toinen. Hoitoala ei ole ainoa, joka ei enää vedä. Nyt oli jo neljäs vuosi peräkkäin, kun poliisiammattikorkeakouluihin otettiin vähemmän opiskelijoita kuin mitä oli aloituspaikkoja. Syynä se, ettei ollut riittävästi sellaisia hakijoita, jotka olisivat täyttäneet työn edellytykset. Käytännössä tarkoittaa siis sitä, että poliiseiksi soveltuvat ihmiset hakeutuvatkin opiskelemaan jotain muuta kuin poliisiksi. Ja poliiseilla varmasti aika samanlainen tilanne kuin hoitajillakin. Kasarilla vielä poliisejakin arvostettiin, mutta arvostus on laskenut. Miksi hakeutua opiskelemaan alalle, jota sen paremmin tavalliset kansalaiset kuin tulevat asiakkaatkaan eivät millään tavalla arvosta? Harvoin käytän tätä sanaa, mutta nuo ovat nykyisin paskaduuneja. 

Täsmennys tähän vielä, että juuri siellä perusterveydenhuollossa eli hoivalaitoksissa ja kotihoidossa työskentelee suurimmaksi osaksi lähihoitajia, joita arvostetaan vieläkin vähemmän kuin sairaanhoitajia. Miksi siis käsitellä ulosteita, virtsaa, oksennuksia yms, jos voi leipänsä tienata jossain muussakin työssä. En yhtään ihmettele, jos tämän päivän nuoria ei vanhustyö juurikaan houkuttele. 

Vierailija
58/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lähihoitajan työ on todella raskasta fyysisesti. Miksi alalle ei houkutella enemmän miehiä?

Vierailija
59/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään piikkipakkoa ei ollut. Se oli suositus. Meillä rokottamattomat ovat koko ajan käyneet normaalisti töissä. Koska ei ole muita.

Jos joku jossain on joutunut pihalle rokotevastaisuuden takia, se on johtunut hörhöilystä ennemmin kuin rokottamattomuudesta.

Älä viitsi valehdella. Se oli työnantajien henkilökohtaisista mielipiteistä kiinni olitko vaarallinen. Minä olen yksi palkattomalle laitetuista ja ikinä se ei työssäni näkynyt. Miksi näkyisi? Töissä olen töissä, toimin kuten ohjeistetaan mutta siviilisissä tekemäni henkilökohtaiset päätökset oman terveyteni suhteen ei kuulu mun työkaverille, ei esimiehelle, ei asiakkaille.

Sinun kaltaisistasi hörhö-mantran hokijoista olen kauhuissani. Ihmisistä ei vain puhuta noin, ei voi toimia hoitoalalla jos kykenee haukkumaan kollegojaan hörhöiksi, varsinkaan jos näiden työn teossa ei ole huomautettavaa. Se mikä on nykyään mielipiteeni niistä jotka hälyrahoilla paikkasi minun ja monen muun vuorot - ei painokelpoista. Ja kiitos sen, en palaa alalle. Olette varmasti hörhöt nyt tyytyväisiä, sinne meni lähes 20v kokemus mutta eihän se mitään.

Vierailija
60/100 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko noita töitä järkeistää myös jotenkin? Itse mietin, että jos minulla on asiaa lääkärille, niin ensin terkkarissa lykätään aina hoitajan vastaanotolle. Siis vaikka haluaisin lääkäriin. No, hoitaja kuuntelee hetken ja antaa lääkäriajan, mutta samalla kului 20 min ihan turhaan hoitajan ja minun aikaani, kun sen lääkäriajan olisi voinut antaa suoraankin. Eli potilaita kierrätetään todella tehottomasti luukulta toiselle. Ei lääkäripulaa korjata hoitajilla.

Toinen hassu juttu on se, että kaikki lapset yritetään saada päiväkotiin. Ymmärrän, että hoitajia halutaan töihin, mutta samalla sinne pakotetaan valtava määrä lapsia, jotka myös tarvitsevat hoitajaa. Eli onkohan tuossa päiväkoteihin tunkemisessakaan mitään järkeä. Siellä sitten sairastetaan joka toinen viikko ja juostaan koko perhe lääkärissä. Päälle isän ja äidin saikut, ja saikut lasten sairastelun vuoksi. Saikkua saikun perään ja lisää kuormitusta terveydenhoitoon. Eikä hoitajia ole missään riittävästi.

Joku täällä ehdotti kunnanlääkäriä. Kannatan. Lisäksi päiväkodit pitäisi muuttaa pieniksi kodinomaisiksi yksiköiksi ja kannustaa ihmisiä lasten kotihoitoon ja miehiä koti-isiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi