Ihmisiä vaadittava hoitamaan myös itse kuntoaan ja terveyttään
Missä on ihmisten oma vastuu pitää itsensä kunnossa mahdollisimman hyvin? Eli ruokavalio kuntoon eli juurekset, hedelmät, viljatuotteet ym. mukaan kaupasta. Pois karkit, vanukkaat ja herkut. Kävelyä lisää ja kotijumppaa. Ohjelmia saa netistä ilmaiseksi.
Kommentit (89)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Olet siinä mielessä oikeassa, että olisi hyvä pyrkiä terveyden edistämiseen ja sairauksien ennalta ehkäisyyn sen sijaan, että vain hoidetaan sairauksia.
Jos niitä edes hoidettaisiin, mutta kun monissa sairauksissa hoidetaan vaan oireita esim. diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna hintojen kallistuessa kehopositiiviset on valittaneet, että ei saa saarnata terveellisestä ja kevyestä ruokavaliosta, koska niiden mielestä kaikki terveellinen ruoka on kallista.
Missä ja milloin joku näin valittanut?
Leanvetoa leikkikentällä, koripalloa takapihalla, juoksulenkkejä henkivartijat kannoilla ja iloa ja valoa..pari elokuvaa , esim.top gun💃, ja tietysti rasvat pois kehosta eli minimaalisen vähän ruokaa. Bumbum.
Pitäisi jo ala-asteelta lähtien opettaa terveystietoa. Vanhemmille ravintoneuvontaa, kuinka lapset ruokitaan terveellisellä ruualla. On muuten kummallista, miten paljon läskejä on nuorten aikuisten (20-25v) joukossa. Me milleniaalit ollaan paljon hoikempia heihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi jo ala-asteelta lähtien opettaa terveystietoa. Vanhemmille ravintoneuvontaa, kuinka lapset ruokitaan terveellisellä ruualla. On muuten kummallista, miten paljon läskejä on nuorten aikuisten (20-25v) joukossa. Me milleniaalit ollaan paljon hoikempia heihin verrattuna.
Koska kehopositiivisuus ja kehorauha.
Vierailija kirjoitti:
Narkit ja juopot kans hoitamaan itse itsensä. Miksi vain ruuan ja liikunnan suhteen pitäisi olla itsekuria.
Jep, ja anorektikot ja masentuneet. Mitä muuten tehtäisiin lihansyöjille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, tosissaanko jotain kotijumppavideoita suosittelette jollekin todella ylipainoiselle tai vakavasti masentuneelle? Oli jotenkin todella väsähtänyt ja naiivi teksti. Oliko peräti vitsiksi tarkoitettu koko aloitus? Niitähän tämä palsta on täynnä, väsyneitä, turhia, yksinkertaisia tekstejä.
Kyllä. Mitä vikaa kotijumpassa on jos tilanne on tuo? Ehkä suunnilleen parasta mistä voi aloittaa itsensä kehittämisen ja siitä sitten pikkuhiljaa isommin liikkeelle ja treenaamaan. Lähtee se masennuskin siitä korjaantumaan kun harrastaa liikuntaa riittävästi.
Paraneeko kilpirauhasen vajaatoiminta myös?
Ihanat selkämakkarat Erika Vikmannilla🥹
Sama marina jokaisessa aiheessa nykyään. Kukaan ei tarkoita, että kaikkien pitäisi olla jotain maratoonareita. Mutta jostain syystä jos ehdottaa, että ihmiset edes yrittäisi katsoa painonsa perään, niin heti alkaa vikinä jostain vääristyneistä kauneusihanteista ja suututaan kun kaikkien muka odotetaan olevan jotain fitness-malleja.
Kovasti ollaan valmiita kieltämään tupakointi ja viinakin, tietenkin vain jos itse ei käytä kumpaakaan, mutta aika harhainen mieli saa olla, jos kuvittelee lihavuuden olevan kaikkine liitännäissairauksineen jotenkin pienempi riski terveydelle tai valtion kirstulle.
Yritin huolehtia kunnostani ja terveydestäni mutta valtio laittoi kuntosalit kiinni ja irtisanoin jäsenyyteni. Maksakoot nyt sitten terveydenhoitokuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida onnistua, koska KEHOPOSITIIVISUUS eli naisen oikeus mässäillä ja sikailla roskaruoalla niin paljon kuin sielu sietää. Suomessahan on nyt ylipainoisia enemmän kuin koskaan ennen.
Mites miehen oikeus mässäillä roskaruualla?
Vierailija kirjoitti:
Yritin huolehtia kunnostani ja terveydestäni mutta valtio laittoi kuntosalit kiinni ja irtisanoin jäsenyyteni. Maksakoot nyt sitten terveydenhoitokuluissa.
Kiinassako oot, vai missäpäin Suomea on ihmisiä koteihinsa lukittu?
Vierailija kirjoitti:
Minusta itsensä hoitaville pitäisi antaa jotain porkkanaa, kuten esim. verovähennyksiä.
Kyllä hyvä olo ja elämänilo pitää riittää. Minulle ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, tosissaanko jotain kotijumppavideoita suosittelette jollekin todella ylipainoiselle tai vakavasti masentuneelle? Oli jotenkin todella väsähtänyt ja naiivi teksti. Oliko peräti vitsiksi tarkoitettu koko aloitus? Niitähän tämä palsta on täynnä, väsyneitä, turhia, yksinkertaisia tekstejä.
Kyllä. Mitä vikaa kotijumpassa on jos tilanne on tuo? Ehkä suunnilleen parasta mistä voi aloittaa itsensä kehittämisen ja siitä sitten pikkuhiljaa isommin liikkeelle ja treenaamaan. Lähtee se masennuskin siitä korjaantumaan kun harrastaa liikuntaa riittävästi.
Paraneeko kilpirauhasen vajaatoiminta myös?
Paraneeko se sitten sillä, että syö epäterveellisesti eikä liiku? Tai ehkä tupakoi tai käyttää rusaasti alkoholia? Mun mielestä tässä aloituksessa on ihan oikeasti järkeä. Olen itsekin ylipainoinen, mutta en enää kuin lievästi ylipainoinen. 6 kiloa enää ja olen normaalipainoinen. Ei mun perussairauteni parane sillä, että syön jollain tietyllä tavalla tai liikun jollain tietyllä tavalla. Mutta jos syön epäterveellisesti enkä liiku, niin tilanteeni on huonompi kuin jos kiinnitän huomiota ruokavaliooni ja liikun. Mulla on edelleen kipuja ja tulee aina olemaankin, mutta monia kipujani saan lievitettyä jumpalla. Ihan sillä kotijumpalla.
Ei mun mielestä pidä edes ajatella niin, että mun pitäisi parantaa kaikki mulla nyt olevat sairauteni pelkillä elintapojen muutoksilla. Mutta elintapojen muutoksilla voi vaikuttaa kuitenkin yleiskuntoonsa. Eikä myöskään ole järkevää tehdä sellaisia elintapojen muutoksia, joita ei yksinkertaisesti pysty noudattamaan. Olen itsekin joskus kokeillut erilaisia pikadieettejä ja tiukkoja ruokavalioita, mutta enhän mä sellaisissa pysy 100%:sti. Olen omalla kohdallani todennut, että jos aterian jälkeen väsyttää, olen syönyt joko määrällisesti liikaa tai väärin. Joskus voi syödä niin (esim ravintolassa tai vaikka jouluna), mutta ei joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassako oot, vai missäpäin Suomea on ihmisiä koteihinsa lukittu?
Et taidaa paljoa seurata mediaa, jos kuntosalien pakkosulkeminen meni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen hallitus pitäisi haastaa oikeuteen koska suomessa korona toimet oli täysin yliliioiteltuja, kuntosalit ja uimahallit tosiaan laitettiin kiinni. Nyt kuitenkin suosittelen että palaat sinne salille.
Ennen hoidettiin kaikki asiointi lähinnä kävellen, kauppaostokset, työ- ja koulumatkat.
Telkussa ei ollut kuin kaksi kanavaa, kaikilla ei koko töllöä ollenkaan. Oli aikaa liikkua, kyläillä ym. Jos halusi soittaa puhelimella piti kävellä maalla naapuriin tai kaupungissa etsimään puhelinkoppi tai pääpostin lennätin taas kävellen. Julkiset kulki huonommin. Lapset käveli harrastuksiinsa ja olivat ulkona kaikki vapaa-aika telmimässä keskenään. Lapset luudittiin sinne kolmivuotiaasta, vaikka kaupungin keskustassa asuttiin.
Kaupan tarjonta oli paljon minimaalisempi, eineksiä vain vähän ja raha tiukemmassa. Ei kerrallaan voinut paljon ostaa, kun ostokset piti jaksaa kantaa kotiin ehkä jopa kerrostalon neljänteen kerrokseen hissittömään taloon. Sitten kipaistiin vielä uudelleen kauppaan hakemaan joku unohtunut hiivapaketti.
Nykyajassa ei riitä mitenkään ihmisen riittäväksi liikunnaksi viikossa monta kertaa salilla käynti kun perusliikuntaa puuttuu kokonaan. Autoillaan ja ajellaan skuutilla joka paikkaan.
Kaupoissa on nyt valtavat tarjonnat kaikenlaisia houkutuksia kuin olisi joulu joka päivä kipattavaksi kärryillä tila-autoon tai suoraan kotiin tilaten.
Pankkiin ei kävellä, koska nettipankki. Käteistä ei tarvitse hakea, koska maksukortti, Mobilepay. Ei tarvitse kävellä lataamaan bussilippua, koska netissä hoituu, kuten kaiken maailman muutkin lipputilaukset. Kaupoissa ei tarvitse kierrellä väsyksiin etsimässä mitään, voi tilata netistä tai ainakin katsoa etukäteen, mihin liikkeeseen kannattaa tehdä täsmähaku. Ei tule ylimääräisiä askelia.
Mitä tässä nyt luonnoltaan mukavuudenhaluinen ihminen voi kuin lihoa.
Itse olen tehnyt suvustani analyysiä: 30-40 luvuilla syntyneet isovanhemmat ovat aika terveitä, olivat sitten hoikkia tai pyöreitä, 80-90 vuotiaita. Meissä 60-luvulla syntyneissä serkuksissa paljon enemmän iän myötä lihoneita ja/tai sairaalloisempia, vaikkei lihavia kaikki. Kuolleitakin meissä yhtä paljon jo kuin tuossa edellisessä sukupolvessa.
Mitähän tästä voisi päätellä?
up