Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloisia lapsettomia ei tueta taaskaan yhtään

Vierailija
16.12.2022 |

Rikkaat ja jo muutenkin hyväosaiset ja lapsiperheet saavat taas eniten.
Sähkökatto ei auta pienituloista köyhää, joka jo muutenkin kuluttaa sähköä vähän kerrostalossa mutta jolle ruoan hintojen nousu on tuonut lisää vaikeuksia. Kuten jos vaikka on esim. keliakia, niin kaikkien niiden tuotteiden hinnat on lähes kaksinkertaistuneet.

Kommentit (712)

Vierailija
401/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meidän kaupungissa pienten lasten (lastenvausnujen) kanssa saa matkustaa ilmaiseksi. Kunta maksaa lapsiperheille lisäavustuksia, lisäksi noin niinkuin yleisesti avioliitossa olevat saavat paremmin töitä, koska jostain kumman syystä oletetaan, että he ovat luotettavampia kuin sinkku. Sinkkuhan tunnetusti elää holtitonta biletyselämää. Kaupunkimme järjestää lapsiperheille ilmaisia aktiviteettia, kaupungin vuokrakämpääyhtiö järjestää lapsiperheille ilmaisia retkiä, vaikka lähesien kaupungin huvipuistoon. Ilmiselvästi on totta, että lapsiperheita tuetaan enemmän. Se on sitten eri asia ja jokaisen mietittävissä, ,että onko ok, että on noin. meillä ainakin lapsilisät riittää oikein hyvin lasten kuluihin

Siis noin 99€/per lapsi kuukaudessa riittää teillä lapsen ruokiin, mahdollisesti korvikkeisiin ja vaippoihin, vaatteisiin, lapsen käyttämään veteen ja sähköön, harrastusmaksuihin ja lisäksi kattaa vielä kulut siitä, että lapsen takia asunnon olisi hyvä olla ainakin hieman yksiötä suurempi? En siis haasta riitaa, vaan olen aidosti kiinnostunut, sillä meillä tuo raha ei kyllä kata kuin mahdollisesti ne ruoat (1&3v). Ei sillä, että tarvitsisikaan, mutta onhan se aika pieni - kiitollinen siitä silti olen.

On meillä ainakin riittänyt hyvin. Eikä ne lapset sähköäkään mitenkään erityisesti kuluta. Puhelintaan lataavat ja siinä se sähköjen käyttä on. Lämmityskin on toki sähkölllä, mutta sama energia taln lämmitykseen menee olipa siellä sisällä yksi ihminen vai neljä. Vesilaskut on meillä aika alhaiset, ehkä jos jossain menee enemmän kuin yksinasuvalla, on pyykinpesun yhteydessä käytety vesi. Tosin nuokin laitteet ovat nykyisin aika pihejä vesilaskun suhteen. Aika paljon käydään saunassa mökillä tai kun harrastamme retkeilyä, niin siellä eri kohteissa. Vetenä on kantovesi. NÄin lapset ovat myös luonnostaan oppineet oikenlaista vedenkäyttöä ja kotonakin suihkua käytetään vain kastelemiseen, sitten se sammutetaan pesun ajaksi ja sitten huuhtelu. Eivät ole mitään veden suurkuluttajia. Minä olen meidän perheessämme se, joka unohtuu suihkuun vedellä lotraamaan ja joka joutuu tarkkailemaan itseään tuossa mielessä. harrastusmaksut on todella helppo laittaa vuoden mittaan sivuun ja säästöön, eikä meidän lapset harrasta mitään kallista. Ovat kyllä saaneet itse harrastuksensa valita. Yksi tykkää pyöräillä ja hällä aika kallis pyörä, mutta aina vanhat myydään ennenkuin uusia ostetana. kun ostaa laatua, siitä saa sitten myydessäkin jotain takaisin. Vaippa-aika oppui kaikkien lastemme kohdalla viimeistään kaksivuotiaina eikä niihinkään juuri rahaa mennyt alkupanostuksen jälkeen: käytettiin kestovaippoja. Tuokin on valinta. Opettilimme myös tunnistamaan lapsen hätäviestintää ja ianakin meidän lasten kohdalla se oli helppoa.

Minkä ikäisiä sun lapset on? Meillä menee yhden lapsen harrastukseen jo enemmän kuin hänen lapsilisänsä on. Pelkkä kuukausimaksu on 150€ ja sen päälle vakuutus, lisenssi, leirit, kisapuku, seuravaatteet jne. Pienten lasten kanssa voi päästä melko edullisesti kun pienet lapset eivät syö määrällisesti niin paljon ja minä käytin aikanaan myös kestovaippoja, mutta jo alakouluiässä se kulutus alkaa mennä kevyesti yli sen lapsilisän puhumattakaan teini-iästä jolloin se lapsilisä on pieni murunen kulutuksesta. On valtavan ruokamäärän lisäksi pelikoneet, läppärit, puhelimet, lukiokirjat, mopokortti, mopot, leffat, Mäkkäri, kahvittelu...jne. Just name it! Ja vaikka lämmität taloa neljälle siinä kuin yhdelle niin kyllä lasten kanssa se lämmitettävä pinta-ala nyt vaan on isompi.

Itse te ootte päättäneet tuhlata noin paljon. En ymmärrä ruoka valitusta harrastusten kalleudesta, eihän ne ole mitään pakollisia! "

No mutta kun lapsi haluaa sitä ja tätä ja tuota." Nojoo, osaahan ne haluta vaikka ja mitä, mutta vanhemmat ovat ne, jotka päättävät.

Myöskään mitkään mopot, mopokortin, mäkkärit, pelikoneet ym eivät ole pakollisia.

"No mutta kun kaikilla muillakin on, niinnpitäähän meidänkin lapsella olla." Jaa, no sitten ette valita niistä tällaisissa ketjuissa.

Voisin minäkin tuhlata rahani ravintoloihin, vaatteisiin, ratsastukseen, autoon jne. Mutta tyhmähän mä olisin, jos sen päälle tulisin kitisemään siitä, kun rahaa kuluu niin paljon. Hei haloo!

-eri

En mielestäni kyllä valittanut missään kohtaa. Totesin vain. Ei se lapsilisä kata edes teinin ruokaan menevää rahaa. Vastasin vain tuolle jonka mielestä se lapsilisä kattaa kaikki lapsen kulut. Ehkä pienen lapsen kulut voi kattaakin mutta ei teinin.

Ei sen kuulukaan kattaa, vai ajattelitko, että yhteiskunnan pitää kattaa sinun jälkeläistesi kaikki kulut?

Läpi tämän ketjun lapsettomat ovat huudelleet miten lapsiperheelle suorastaan satelee tukia. Hanki lapsi ja nauti näistä ökytuista!

Parhaiten ansaitsee, kun toimii sijaisvanhempana.  Ei häiritse, vaikka kakara juoksee paskaisissa vaatteissa, ei tarvitse oikeasti tuhlata aikaa harrastuksiin tms.  Hyvin kannattaa, kysy vaikka Kemijärven Teporalta.

Tiedän eräänkin elämänkoululaisen, joka tekee todella hyvää tiliä noilla sijaislapsilla. Usein pistää vanhempiensa hoitoon noita. Ja onhan sillä toki niitä omiakin liuta, kolmenkin eri miehen kanssa. Koulutusta ei niin mitään, pääsköhän se koskaan edes niitä yläasteen ehtoja läpi...

Vierailija
402/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meidän kaupungissa pienten lasten (lastenvausnujen) kanssa saa matkustaa ilmaiseksi. Kunta maksaa lapsiperheille lisäavustuksia, lisäksi noin niinkuin yleisesti avioliitossa olevat saavat paremmin töitä, koska jostain kumman syystä oletetaan, että he ovat luotettavampia kuin sinkku. Sinkkuhan tunnetusti elää holtitonta biletyselämää. Kaupunkimme järjestää lapsiperheille ilmaisia aktiviteettia, kaupungin vuokrakämpääyhtiö järjestää lapsiperheille ilmaisia retkiä, vaikka lähesien kaupungin huvipuistoon. Ilmiselvästi on totta, että lapsiperheita tuetaan enemmän. Se on sitten eri asia ja jokaisen mietittävissä, ,että onko ok, että on noin. meillä ainakin lapsilisät riittää oikein hyvin lasten kuluihin

Siis noin 99€/per lapsi kuukaudessa riittää teillä lapsen ruokiin, mahdollisesti korvikkeisiin ja vaippoihin, vaatteisiin, lapsen käyttämään veteen ja sähköön, harrastusmaksuihin ja lisäksi kattaa vielä kulut siitä, että lapsen takia asunnon olisi hyvä olla ainakin hieman yksiötä suurempi? En siis haasta riitaa, vaan olen aidosti kiinnostunut, sillä meillä tuo raha ei kyllä kata kuin mahdollisesti ne ruoat (1&3v). Ei sillä, että tarvitsisikaan, mutta onhan se aika pieni - kiitollinen siitä silti olen.

On meillä ainakin riittänyt hyvin. Eikä ne lapset sähköäkään mitenkään erityisesti kuluta. Puhelintaan lataavat ja siinä se sähköjen käyttä on. Lämmityskin on toki sähkölllä, mutta sama energia taln lämmitykseen menee olipa siellä sisällä yksi ihminen vai neljä. Vesilaskut on meillä aika alhaiset, ehkä jos jossain menee enemmän kuin yksinasuvalla, on pyykinpesun yhteydessä käytety vesi. Tosin nuokin laitteet ovat nykyisin aika pihejä vesilaskun suhteen. Aika paljon käydään saunassa mökillä tai kun harrastamme retkeilyä, niin siellä eri kohteissa. Vetenä on kantovesi. NÄin lapset ovat myös luonnostaan oppineet oikenlaista vedenkäyttöä ja kotonakin suihkua käytetään vain kastelemiseen, sitten se sammutetaan pesun ajaksi ja sitten huuhtelu. Eivät ole mitään veden suurkuluttajia. Minä olen meidän perheessämme se, joka unohtuu suihkuun vedellä lotraamaan ja joka joutuu tarkkailemaan itseään tuossa mielessä. harrastusmaksut on todella helppo laittaa vuoden mittaan sivuun ja säästöön, eikä meidän lapset harrasta mitään kallista. Ovat kyllä saaneet itse harrastuksensa valita. Yksi tykkää pyöräillä ja hällä aika kallis pyörä, mutta aina vanhat myydään ennenkuin uusia ostetana. kun ostaa laatua, siitä saa sitten myydessäkin jotain takaisin. Vaippa-aika oppui kaikkien lastemme kohdalla viimeistään kaksivuotiaina eikä niihinkään juuri rahaa mennyt alkupanostuksen jälkeen: käytettiin kestovaippoja. Tuokin on valinta. Opettilimme myös tunnistamaan lapsen hätäviestintää ja ianakin meidän lasten kohdalla se oli helppoa.

Minkä ikäisiä sun lapset on? Meillä menee yhden lapsen harrastukseen jo enemmän kuin hänen lapsilisänsä on. Pelkkä kuukausimaksu on 150€ ja sen päälle vakuutus, lisenssi, leirit, kisapuku, seuravaatteet jne. Pienten lasten kanssa voi päästä melko edullisesti kun pienet lapset eivät syö määrällisesti niin paljon ja minä käytin aikanaan myös kestovaippoja, mutta jo alakouluiässä se kulutus alkaa mennä kevyesti yli sen lapsilisän puhumattakaan teini-iästä jolloin se lapsilisä on pieni murunen kulutuksesta. On valtavan ruokamäärän lisäksi pelikoneet, läppärit, puhelimet, lukiokirjat, mopokortti, mopot, leffat, Mäkkäri, kahvittelu...jne. Just name it! Ja vaikka lämmität taloa neljälle siinä kuin yhdelle niin kyllä lasten kanssa se lämmitettävä pinta-ala nyt vaan on isompi.

Itse te ootte päättäneet tuhlata noin paljon. En ymmärrä ruoka valitusta harrastusten kalleudesta, eihän ne ole mitään pakollisia! "

No mutta kun lapsi haluaa sitä ja tätä ja tuota." Nojoo, osaahan ne haluta vaikka ja mitä, mutta vanhemmat ovat ne, jotka päättävät.

Myöskään mitkään mopot, mopokortin, mäkkärit, pelikoneet ym eivät ole pakollisia.

"No mutta kun kaikilla muillakin on, niinnpitäähän meidänkin lapsella olla." Jaa, no sitten ette valita niistä tällaisissa ketjuissa.

Voisin minäkin tuhlata rahani ravintoloihin, vaatteisiin, ratsastukseen, autoon jne. Mutta tyhmähän mä olisin, jos sen päälle tulisin kitisemään siitä, kun rahaa kuluu niin paljon. Hei haloo!

-eri

En mielestäni kyllä valittanut missään kohtaa. Totesin vain. Ei se lapsilisä kata edes teinin ruokaan menevää rahaa. Vastasin vain tuolle jonka mielestä se lapsilisä kattaa kaikki lapsen kulut. Ehkä pienen lapsen kulut voi kattaakin mutta ei teinin.

Ei sen kuulukaan kattaa, vai ajattelitko, että yhteiskunnan pitää kattaa sinun jälkeläistesi kaikki kulut?

Läpi tämän ketjun lapsettomat ovat huudelleet miten lapsiperheelle suorastaan satelee tukia. Hanki lapsi ja nauti näistä ökytuista!

Parhaiten ansaitsee, kun toimii sijaisvanhempana.  Ei häiritse, vaikka kakara juoksee paskaisissa vaatteissa, ei tarvitse oikeasti tuhlata aikaa harrastuksiin tms.  Hyvin kannattaa, kysy vaikka Kemijärven Teporalta.

Tiedän eräänkin elämänkoululaisen, joka tekee todella hyvää tiliä noilla sijaislapsilla. Usein pistää vanhempiensa hoitoon noita. Ja onhan sillä toki niitä omiakin liuta, kolmenkin eri miehen kanssa. Koulutusta ei niin mitään, pääsköhän se koskaan edes niitä yläasteen ehtoja läpi...

Niin ja vanhemmillekin vielä maksetaan korvausta niistä virallisista sijaistuksista eli sijaislasten hoitoon ottamisesta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama, kun itseäni vituttaa työttömät, jotka saavat tuilla lähes saman määrän rahaa kuukaudessa, kun matalapalkka-alalla työskentelevät. Itse elän yksin kolmen lapsen kanssa pienissä neliöissä ja ylimääräistä rahaa ei todellakaan ole, vaikka ihan ok työssä olenkin. Ruokaa kaksi teini-ikäistä poikaa vetää niin paljon, että ylimääräinen lapsilisä helpottaa elämää tällähetkellä todella paljon. Sen avulla saan joululahjat ostettua, muuten jäisi ajatuksen tasolle. Olen myös ollut yksinelävä Helsingin keskustassa pienillä tuloilla. Silloin oli tiukkaa, mutta ei tarvinnut ajatella muita. Niin ja turha itkeä, että mitäs teit lapsia. Kuten sanottu, aikaisemmin palkkani riitti oikein hyvin kuluihin.

Vierailija
404/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksineläjä ostaa 30 neliön yksiön uudesta taloyhtiöstä, hinta 180t€. Pariskunta ostaa uuden kaksion samasta taloyhtiöstä ja maksaa 250t€ (50 neliötä) ja perheasunto 400t€ (100 neliötä). Siitä voi laskea jokainen laskea paljonko kuukaudessa menee enemmän siihen perheasuntoon vaikka 20 vuoden ajalta. Pieniin asuntoihin laitoin luonnollisestikin korkeamman neliöhinnan sitä mukaa mitä pienempi on.

On kyllä iso perheasunto tähän vertailuun... Mutta eipä tietenkään yllätä.

Miten niin? Siinä asuu VÄHINTÄÄN 4 henkilöä. Neliömäärä per lärvi ei ole yhtään sen isompi kuin muissakaan. Jos siinä asuu 5 henkilöä niin neliöitä on peräti 20 per lärvi. Ilmeisesti hulppeaa sun mielestä. Sinkkujen mielestä he ovat ainoita joilla saa olla runsaasti neliöitä kun lapsiperheen täytyy ahtautua koirankoppiin 😆

Vierailija
405/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äitiysavustus, äitiysraha, Raskaus- ja vanhempainraha, isyysraha, lapsilisä, vanhempainvapaa, hoitovapaa, lastenhoidon tuet, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha, osittainen hoitoraha, joukkoliikenteessä ilmaiseksi tai alennuksilla, lasten kerhot, adoptiotuki, elatustuki,

miehikkälässä saa 10000 euron (kyllä: kymmenentuhannen euron) palkkion lapsesta (itse synnytetty tai adoptoitu) ja lisäksi 4000 euron rahan, jos ostaa kunnasta asunnon.

tällaisia esimerkkejä on hirveästi. Voisimmeko me lapselliset ihmiset ihan vain tunnustaa, että täällä suomessa todellakin hellitään lapsiperheitä.

Hanki sinäkin perheellisenä tässä esiintyvä se lapsi, jos see siitä on kiinni. Sitten rahaa virtaa sullekin ovista ja ikkunoista. Itse tosin taisin tehdä jotain väärin, kun lapsen syntymän jälkeen on ilmaantunut yhtä sun toista lisämenoa, joiden määrä tuntuu lisääntyvän sitä mukaa kun lapsi kasvaa...

Mitäs olet sen lapsen hankkinut

Mitäs et ole sitä lasta hankkinut, jos noin kadehdituttaa "lapsiperheiden valtavat tuet".

Koska yhteiskunna EI pidä tukea lapsiperheitä. Jos ei ole varaa ITSE elättää lasta niin älä hanki niitä

Osa veroista ja tuista toimii niin, että ajatuksena on kannustaa kansalaisia tekemään jotain tai olla tekemättä jotain. Esimerkiksi tupakkaveron nostamisella toivotaan tupakoinnin vähentymän ja opintolainasta hyvitetään osa, jos valmistuu aikataulussa. Lapsiperheiden tuilla pidetään huolta LAPSISTA ja kannustetaan ihmisiä hankkimaan lapsia.

Tämähän ei tietenkään joillekin ihmisille sovi ollenkaan, koska lapsia on esimerkiksi rinnastettu johonkin harrastuksiin aiemmin tässä ketjussa ja yleinen ilmapiiri on muutoinkin nykyisin sellainen, kuin lapset eivät olisi ihmisiä ollenkaan. Jokaiselle muulle ihmisryhmälle vaaditaan oikeuksia kilpaa, mutta unohdetaan tyystin ne, jotka eivät osaa itse vaatia.

Verotus ja tuet eivät toimi niin, että yritetään katsella jokaiselle jotain kivaa, että jokaisella olisi hyvä mieli.

Itse henkilökohtaisesti tuen mieluummin lasta kuin vaikka yhtä 40-vuotiasta. Mutta minä pidänkin muutoinkin heikompien puolia enkä aja omaa etuani kaikessa.

Terveisin vapaaehtoisesti yksinäinen

Vierailija
406/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksineläjä ostaa 30 neliön yksiön uudesta taloyhtiöstä, hinta 180t€. Pariskunta ostaa uuden kaksion samasta taloyhtiöstä ja maksaa 250t€ (50 neliötä) ja perheasunto 400t€ (100 neliötä). Siitä voi laskea jokainen laskea paljonko kuukaudessa menee enemmän siihen perheasuntoon vaikka 20 vuoden ajalta. Pieniin asuntoihin laitoin luonnollisestikin korkeamman neliöhinnan sitä mukaa mitä pienempi on.

Siinä pariskunnassa on kaksi ihmistä tienaamassa ja maksamassa vastikkeita, lainanlyhennyksiä ja muita kuluja.

Kyllä, lapseton pariskunta on näistä ehdottomasti kannattavin valinta enkä yhtään ihmettele että yhä useampi pariskunta ei halua lapsia. Syntyvyys on romahtanut ja romahtaa koko ajan vaan enemmän ja enemmän.

Vierailija
407/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

elän kulissiavioliitossa miehen kanssa. Joskus laskettiin miten paljon enemmän rahaa tulee avioliitossa, joten päätimme sitte mennä naimisiin. Molemmilla omat elämät eikä ole tilivelvollsia toisillemme ja meillä on seksitön liitto: molemmilla omat salakumppanit sitten, joiden kanssa "petämme" toinen toisiamme. Mitäpä se viranomaisille kuuluu... kun yhteiskunta on epätasa-arvoinen ja antaa etuja avioliitossa oleville, niin mennään sillä sitten. On kyllä tosi helpppo avioliitto meillä, ei yhtään riitaakaan vielä.

Miten tulee enemmän rahaa avioliitossa? Koen sen aivan päinvstaiseksi. Olen kuullut kulissi- eroista, rahan takia.

Jäähän siitä tietenkin molemmille enemmän rahaa käteen, kun suurin osa tuloista puolittuu. Ihan loogista.

Eri

Niin, sinä puhut nyt pariskunnasta etkä lapsiperheestä. Pariskunnalla voikin kulut pienentyä kun jakavat kulut. Ap on kuitenkin kateellinen nimenomaan lapsiperheille. Lapsiperheellä ne kulut on niin isot että se pariskunnan lisätuloetuus vesittyy lähes saman tien.

Sinä itse vastasit alunperin viestiin, jossa verrattiin avo-/avioliittoa sinkkuna elämiseen! Opettele lukemaan, mitä kommentoit.

Sitä paisti, jos on kaksi tulonsaajaa perheessä, niin mm asumiskustannukset ovat usein pienemmät kuin sinkulla, vaikka lapsikin olisi.

Jos sinkku asuu yksiössä kuten hänen kuuluu tehdä niin ei todellakaan hänellä ole isommat asumiskustannukset kuin kahden tulonsaajan lapsiperheessä. Kaverini asuu yksiössä Kalliossa ja vuokra on 690€. Me ei asuta edes Helsingissä ja asuttiin vuokralla vuosi ja vuokra oli 1460€ (mukana vesimaksut neljälle henkilölle). Neliöitä meillä oli 86. Sinkulla neliöitä 32. Joskus voi asumiskustannukset olla pienemmät, yleensä eivät. Toki kumpikin voi asua ylikalliissa, liian isossa asunnossa (sinkku esim kaksiossa) jolloin on ihan itse tilanteeseensa syyllinen.

Teillä on ollut aivan törkeä vuokra. Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa.

Perhekoteja saa paljon edullisemminkin. Ja kun vuokran jakaa kahdelle tulonsaajalla, on maksettava osuus per lärvi selvästi pienempi kuin yksinasujalla.

Mun sisko asuu Hekan arava - perheasunnossa, 4h+k, 90 neliötä. Vuokra 1300€/kk plus vesimaksut. Sulla taitaa vaan olla joku täysin harhainen käsitys perheasuntojen vuokratasosta. Hekaa halvemmalla tuskin kovin montaa asuntoa löytyy. Joten voitte nyt lopettaa tämän jankutuksen sinkkujen kalliista vuorista vs. kahden tulonsaajan perheasunnot. Ei ole kahdella tulonsaajalla selvästi pienempi osuus maksettavana vaan vähintäänkin samaa tasoa. Lapsettomat pariskunnat onkin sitten eri asia jos ovat molemmat töissä.

Asuntoja on muuallakin kuin Helsingissä.

Kaikki lapset eivät tarvitse omaa huonetta. Ja jos ajatellaan, että sinkun tulee asua yksiössä, niin perheessä vanhemmat voivat aivan hyvin myös nukkua olohuoneessa. Käytetään näissä vertailuissa nyt siis samaa logiikkaa, eikö.

Vertasin siis yksiön vuokraa neliön vuokraan SAMASSA KAUPUNGISSA. Muutenhan ne eivät olisi lainkaan verrattavissa toisiinsa.

Kyllä pitää olla jo monta lasta, jotta neliön tarvitsee. Parilapsinenkin perhe pärjää vallan mainiosti kolmiossa. Ihan samalla tavalla kuin sinkku yksiössä. Jos tukee ison liudan mukuloita ja valittaa kallista asumista kahden ihmisen tuloilla, niin ihan saa peiliin katsoa ja miettiä itsekseen, että miksi.

Kyllä tässä maassa isompi ongelma on ne pihit eläkeläiset yksin tai kaksin isoissa omakotitaloissaan, kuin muutoinkin ahtaasti kerrostaloon, kolmioon tai maksimissaan neliöön, ahtautuneet nuoret perheet.

Ennen kuin aloimme rakentamaan niin asuimme kymmenisen vuotta ahtaasti kerrostalossa säästäen alkupääomaa. Tyhjästä on aloitettu. Ei yhtään hävetä asua kaksin isossa omakotitalossa. Niin että mikä tässä oikein on ongelma muuta kuin korvien välissäsi. 

Ei tarvitsekaan hävetä, jos teillä on edelleen varaa asua siinä ja maksaa esimerkiksi ne sähkölaskut. Mikäli ei, niin en minäkään niitä teille halua alkaa verojen muodossa makselemaan vain siksi, että olette kerran jo asuneet ahtaasti ettekä pitäneet siitä.

Tämä! Ei itse rakennettu talo saa olla mikään syy siihen, että siinä saa ikuisesti asua, vaikka rahaa siihen ei olisikaan. Halvempia koteja löytyy kyllä.

Samoin vuokralla olevien as.tuen saajien pitää muuttaa vaikka maaseudulle jos ei ole varaa itse maksaa asumisestaan.Vai miksi köyhien pitää saada asua muiden kustannuksella jopa vuosia?

Mitenhän tuo toimisi kun ajatellaan työpaikkoja? Maallahan nitä on pilvin pimein?

Isoissa asutuskeskuksissa on asuntoja ja työpaikkoja/ kouluja ja pienituloiset hyötyvät kuin myös kaikki pitkässä juoksussa kun osaa ajatella laajemmin.

No jos sen ok-talossa asujan pitää muuttaa pois halvempaan niin tottakai sama koskee myös tukiaisilla eläjiä-eletään tulojen mukaan eikä kupata muilta.Ainahan niitä tekosyitä löytyy...

Vierailija
408/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

elän kulissiavioliitossa miehen kanssa. Joskus laskettiin miten paljon enemmän rahaa tulee avioliitossa, joten päätimme sitte mennä naimisiin. Molemmilla omat elämät eikä ole tilivelvollsia toisillemme ja meillä on seksitön liitto: molemmilla omat salakumppanit sitten, joiden kanssa "petämme" toinen toisiamme. Mitäpä se viranomaisille kuuluu... kun yhteiskunta on epätasa-arvoinen ja antaa etuja avioliitossa oleville, niin mennään sillä sitten. On kyllä tosi helpppo avioliitto meillä, ei yhtään riitaakaan vielä.

Miten tulee enemmän rahaa avioliitossa? Koen sen aivan päinvstaiseksi. Olen kuullut kulissi- eroista, rahan takia.

Jäähän siitä tietenkin molemmille enemmän rahaa käteen, kun suurin osa tuloista puolittuu. Ihan loogista.

Eri

Niin, sinä puhut nyt pariskunnasta etkä lapsiperheestä. Pariskunnalla voikin kulut pienentyä kun jakavat kulut. Ap on kuitenkin kateellinen nimenomaan lapsiperheille. Lapsiperheellä ne kulut on niin isot että se pariskunnan lisätuloetuus vesittyy lähes saman tien.

Sinä itse vastasit alunperin viestiin, jossa verrattiin avo-/avioliittoa sinkkuna elämiseen! Opettele lukemaan, mitä kommentoit.

Sitä paisti, jos on kaksi tulonsaajaa perheessä, niin mm asumiskustannukset ovat usein pienemmät kuin sinkulla, vaikka lapsikin olisi.

Jos sinkku asuu yksiössä kuten hänen kuuluu tehdä niin ei todellakaan hänellä ole isommat asumiskustannukset kuin kahden tulonsaajan lapsiperheessä. Kaverini asuu yksiössä Kalliossa ja vuokra on 690€. Me ei asuta edes Helsingissä ja asuttiin vuokralla vuosi ja vuokra oli 1460€ (mukana vesimaksut neljälle henkilölle). Neliöitä meillä oli 86. Sinkulla neliöitä 32. Joskus voi asumiskustannukset olla pienemmät, yleensä eivät. Toki kumpikin voi asua ylikalliissa, liian isossa asunnossa (sinkku esim kaksiossa) jolloin on ihan itse tilanteeseensa syyllinen.

Teillä on ollut aivan törkeä vuokra. Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa.

Perhekoteja saa paljon edullisemminkin. Ja kun vuokran jakaa kahdelle tulonsaajalla, on maksettava osuus per lärvi selvästi pienempi kuin yksinasujalla.

Mun sisko asuu Hekan arava - perheasunnossa, 4h+k, 90 neliötä. Vuokra 1300€/kk plus vesimaksut. Sulla taitaa vaan olla joku täysin harhainen käsitys perheasuntojen vuokratasosta. Hekaa halvemmalla tuskin kovin montaa asuntoa löytyy. Joten voitte nyt lopettaa tämän jankutuksen sinkkujen kalliista vuorista vs. kahden tulonsaajan perheasunnot. Ei ole kahdella tulonsaajalla selvästi pienempi osuus maksettavana vaan vähintäänkin samaa tasoa. Lapsettomat pariskunnat onkin sitten eri asia jos ovat molemmat töissä.

Asuntoja on muuallakin kuin Helsingissä.

Kaikki lapset eivät tarvitse omaa huonetta. Ja jos ajatellaan, että sinkun tulee asua yksiössä, niin perheessä vanhemmat voivat aivan hyvin myös nukkua olohuoneessa. Käytetään näissä vertailuissa nyt siis samaa logiikkaa, eikö.

Vertasin siis yksiön vuokraa neliön vuokraan SAMASSA KAUPUNGISSA. Muutenhan ne eivät olisi lainkaan verrattavissa toisiinsa.

Kyllä pitää olla jo monta lasta, jotta neliön tarvitsee. Parilapsinenkin perhe pärjää vallan mainiosti kolmiossa. Ihan samalla tavalla kuin sinkku yksiössä. Jos tukee ison liudan mukuloita ja valittaa kallista asumista kahden ihmisen tuloilla, niin ihan saa peiliin katsoa ja miettiä itsekseen, että miksi.

Kyllä tässä maassa isompi ongelma on ne pihit eläkeläiset yksin tai kaksin isoissa omakotitaloissaan, kuin muutoinkin ahtaasti kerrostaloon, kolmioon tai maksimissaan neliöön, ahtautuneet nuoret perheet.

Ennen kuin aloimme rakentamaan niin asuimme kymmenisen vuotta ahtaasti kerrostalossa säästäen alkupääomaa. Tyhjästä on aloitettu. Ei yhtään hävetä asua kaksin isossa omakotitalossa. Niin että mikä tässä oikein on ongelma muuta kuin korvien välissäsi. 

Ei tarvitsekaan hävetä, jos teillä on edelleen varaa asua siinä ja maksaa esimerkiksi ne sähkölaskut. Mikäli ei, niin en minäkään niitä teille halua alkaa verojen muodossa makselemaan vain siksi, että olette kerran jo asuneet ahtaasti ettekä pitäneet siitä.

Tämä! Ei itse rakennettu talo saa olla mikään syy siihen, että siinä saa ikuisesti asua, vaikka rahaa siihen ei olisikaan. Halvempia koteja löytyy kyllä.

Samoin vuokralla olevien as.tuen saajien pitää muuttaa vaikka maaseudulle jos ei ole varaa itse maksaa asumisestaan.Vai miksi köyhien pitää saada asua muiden kustannuksella jopa vuosia?

Mitenhän tuo toimisi kun ajatellaan työpaikkoja? Maallahan nitä on pilvin pimein?

Isoissa asutuskeskuksissa on asuntoja ja työpaikkoja/ kouluja ja pienituloiset hyötyvät kuin myös kaikki pitkässä juoksussa kun osaa ajatella laajemmin.

No jos sen ok-talossa asujan pitää muuttaa pois halvempaan niin tottakai sama koskee myös tukiaisilla eläjiä-eletään tulojen mukaan eikä kupata muilta.Ainahan niitä tekosyitä löytyy...

Voisi harkita, että tuilla eläjät asuisivat siellä syrjemmässä siihen saakka, kunnes saavat itselleen työn ja tuloja. Kannustaisi sekä muuttamiseen työn perässä että etsimään sitä työtä tosissaan.

Vierailija
409/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äitiysavustus, äitiysraha, Raskaus- ja vanhempainraha, isyysraha, lapsilisä, vanhempainvapaa, hoitovapaa, lastenhoidon tuet, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha, osittainen hoitoraha, joukkoliikenteessä ilmaiseksi tai alennuksilla, lasten kerhot, adoptiotuki, elatustuki,

miehikkälässä saa 10000 euron (kyllä: kymmenentuhannen euron) palkkion lapsesta (itse synnytetty tai adoptoitu) ja lisäksi 4000 euron rahan, jos ostaa kunnasta asunnon.

tällaisia esimerkkejä on hirveästi. Voisimmeko me lapselliset ihmiset ihan vain tunnustaa, että täällä suomessa todellakin hellitään lapsiperheitä.

Hanki sinäkin perheellisenä tässä esiintyvä se lapsi, jos see siitä on kiinni. Sitten rahaa virtaa sullekin ovista ja ikkunoista. Itse tosin taisin tehdä jotain väärin, kun lapsen syntymän jälkeen on ilmaantunut yhtä sun toista lisämenoa, joiden määrä tuntuu lisääntyvän sitä mukaa kun lapsi kasvaa...

Mitäs olet sen lapsen hankkinut

Mitäs et ole sitä lasta hankkinut, jos noin kadehdituttaa "lapsiperheiden valtavat tuet".

Just näin 😂. Siitä vaan hankkimaan lapsia niin tuet vaan suorastaan räjähtävät. Tuossa joku oli maininnut että lapsen kasvatus täysi-ikäiseksi maksaa vanhemmille 130000€. Mutta tokihan se lapsilisä, vajaan 100€/kk auttaa niin mielettömän paljon, kun peräti yli 20000€ kertyy 17 vuoden aikana. Siitä vaan hankkimaan lapsikatras niin rikkaudet odottavat sinua!

Ja mistähän tuo 130000e koostui? Miten se oli laskettu?

Käy thl:n sivuilla katsomassa. Mä linkkasin aiemmin jo artikkelin ja siinä oli lähteenä thl.

En nyt äkkiseltään löytänyt.

Mutta etpä näytä sinäkään tietävän. Melkein 640 euroa/kk on kyllä paljon. Veikkaan, että siinä on paljon ns turhaakin mukana.

Tässä on joku, ei thl:n kylläkään.

https://www.iltalehti.fi/raha-nyt/a/0110f65a-9ab2-4e60-8acc-43f487d6ad5b

Tämän perusteella kokonaishinnaksi tuli alle 80 000 euroa. Eli siis todella iso ja merkittävä ero näissä. Mutta tämä kuulostaa minusta paljon uskottavammalta.

Tämä taisikin olla minimibudjetti eli se pienin mahdollinen budjetti millä lapsen pystyy elättämään niin että elämä ei ole aivan totaalisen kurjaa. Eli todellisuudessa se hinta on sitten isompi.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013022316710824

Tuo on ihan turha linkki. Ei siinä kerrota mitään.

Ei varmana kulu yli 600e /kk lapseen keskimäärin koko hänen alaikäisyytensä ajan. Nyt oikeesti, ajatelkaa itsekin. Toki saa menemään jos haluaa, mutta tuo sisältää jo todella paljon aivan turhaakin menoa.

Luultavasti tuohon on laskettu aivan kaikki kulut asumiskuluista lähtien. Tässä edullisemmassa laskelmassahan ei ollut asumiskuluja merkitty ollenkaan vaikka on päivänselvää että isompi asunto maksaa enemmän ja lapsiperhe tarvitsee isomman asunnon kuin pariskunta tai yksineläjä.

Isompi asunto ei maksa aina enemmän. Tuo on väärin sanottu ja luultu. Toki maksaa, jos vertaa vaikka Helsingin vuokra-asuntoja, mutta kun suurin osa Suomen lapsiperheistä ei asu Helsingissä. Asumismuotokin vaikuttaa merkittävästi.

Tottakai tässä nyt verrataan isompaa ja pienempää asuntoa SAMASSA KAUPUNGISSA. Huoh 🤦 kaksion ja kolmion ero on juuri n 200-300€ keskimäärin. Isompi perheasunto sitten taas vähän enemmän. Tottahan toki lapsiperhe voi asua peräkylällä keskellä metsää ja pariskunta vaikka Helsingin kantakaupungissa. Ei niitä kuluja silloin voi keskenään vertaillakaan. Tai se pariskunta keskellä metsää ja lapsiperhe siellä kantakaupungissa miljoonien arvoasunnossa. Tällöin ne ei myöskään ole vertailukelpoisia keskenään.

Voi daa... kun se ei mene kaikkialla noin ykskantaan. Täällä esim kaksiot ja kolmiot ovat suht samoissa vuokrissa. Ja omakotitalonkin saa vuokrattu sillä hinnalla kuin kaksion. Jos perhe asuu omistusasunnossa, esim omakotitalo, niin kyllä se helposti edullisemmaksi tulee kuin omistuskaksio.

Tutkimus, jonka sisällöstä tai tulosten muodostumisesta ei kerrota mitään, on mitätön.

Tässä olikin kyse omistusasunnoista samassa yhtiössä. Ei ollenkaan vuokra-asunnoista. Vuokraperheasuntoon ei meillä olisi edes varaa. Mutta todellakaan omistuskaksio ei tule kalliimmaksi kuin vaikka omistusneliö, mitä ihmettä oikein selität 😂.

Vierailija
410/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Siinä asuu VÄHINTÄÄN 4 henkilöä. Neliömäärä per lärvi ei ole yhtään sen isompi kuin muissakaan. Jos siinä asuu 5 henkilöä niin neliöitä on peräti 20 per lärvi. Ilmeisesti hulppeaa sun mielestä. Sinkkujen mielestä he ovat ainoita joilla saa olla runsaasti neliöitä kun lapsiperheen täytyy ahtautua koirankoppiin 😆

4 hlöä ei tarvitse neliöitä 25 per lärvi. Keittiö, kylppäri ja vessa sekä olohuone ovat kaikille yhteisiä. Eikä niiden koko muutu merkittävästi vaikka käyttäjiä useampi olisikin.

Vierailija
411/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 hlöä ei tarvitse neliöitä 25 per lärvi. Keittiö, kylppäri ja vessa sekä olohuone ovat kaikille yhteisiä. Eikä niiden koko muutu merkittävästi vaikka käyttäjiä useampi olisikin.

Niin, ja yhteisiin tiloihin lukeutuu myös eteinen!

Sitä paitsi 30 neliötä yhdelle tai 50 kahdelle ei ole mikään hulppea asunto.

Vierailija
412/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun asuin yksin yksiössä pystyi säästämään vaikka ruuasta. Ei ollut pakko syödä kuin halvinta. Nyt kun on lapsia niille on pakko antaa ravitsevaa ruokaa. Muutenkin kulut oli pienet

Vierailija
413/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitin. Sinkkujen mielestä lapsiperhe voi asua koirankopissa. Heillä itsellään täytyy sen sijaan olla vähintään 30 neliötä ympärillään.

Vierailija
414/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja yhteisiin tiloihin lukeutuu myös eteinen!

Sitä paitsi 30 neliötä yhdelle tai 50 kahdelle ei ole mikään hulppea asunto.

Edelleen sinkku voi sitten muuttaa pieneen kommuuniin tai soluasuntoon. Ei sinkku tarvitse pelkästään itselleen 30 neliötä.

Vierailija
415/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä mitä ne avioliitosta saatavat taloudelliset edut ovat. Minä en tiedä ensimmäistäkään.

Vierailija
416/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitin. Sinkkujen mielestä lapsiperhe voi asua koirankopissa. Heillä itsellään täytyy sen sijaan olla vähintään 30 neliötä ympärillään.

Etkö sä nyt oikeasti muka tajua... mihin tarvitsee lapset itselleen tilaa yksiön verran? Tarviiko nekin jokainen oman keittiön ja kylppärin sekä eteisen?

Turha valittaa, että perheellisten asunnot on liian kalliita, jos pitää olla tuollaista luksusta.

Vierailija
417/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein ettei tueta. Tehkää lapsia tähän maahan, jotta tämä järjestelmä ei kaadu ja pääsemme joskus eläkkeelle itsekin. Turha sit valittaa eläkeiän kynnyksellä, että väsyttää ja haluaisin pois työelämästä, silloin ei ole enää eläkejärjestelmää... Kiitos teidän😑

en tee lapsia ennenkuin lapsiperheiden tuet lakkautetaan. Tai... en tee lapsia suomelle, ennen kiun.... Olen töissä, mutta toisessa maassa ja veroni maksan sinne, tulevaisuuden ainoaan kotimaahani. Täällä on hieman paremmat etuudet lapsettomillekin ja lapsia hankkivat joutuvat itse olemaan vastuussa jälkikasvustaan. En ole yhtään kaivannut ihmisryhmiä syrjivään suomeen. ELäkkeelläkin tässä nykyisessä maassani on paremmat edut ja parempi ilmastokin löytyy. Miinuspuolena on se, että tääll on enemmän rikollisuutta, mutta koko ajan rakennetaan enemmän aidattuja alueita. Ei haittaa yhtään, jos suomi menee konkurssiin ja myyntiin

Ymmärrätkö itsekäs kehitysvammainen porsas että ne muiden lapset pyörittävät yhteiskuntaa jota sinäkin tarvitset ja hyödynnät? Etkö tämän vertaa tajua, että sulla ei olisi mitään yhteiskuntaa ympärillä jos muut ei tekisi lapsia?

no hei i4iootti. Saanen haukkua sinua, kuten sinä minua.

MINÄ maksan itse elämiseni, ei jonkun toisen lapset. Tämä maa, jossa elän ei ole suomi, jossa lapsiperheitä hoivatataan sairaaksi asti. Täällä jokainen kasvaa tietoiseksi siitä, että olet itse vastuussa elämästäsi 100%. Kukaan ei minun elämääni kustanna ja kun olen vanha, itse maksan myöskin hoivani. Siksi minulla on mm. yksityinen vakuutus vanhuuden varalle. Kuten on sairausvakuutus, vakuutus kuolemaani varten ja ties mitä kaikkia vakuutuksia.

En muuten edes kaipaa yhteiskuntaa ympärilleni. Suomi opetti minulle, että yhteiskunta ei minulle tehnyt muuta kuin kuppasi verorahani ja siirsi ne lapsiavustuksiin. Suomi opetti minulle että millään muulla ei ole väliä kuin korrpuptiolla ja hyvävelisysteemillä. Suomi opetti minulle, että ei välitä hittojakaan esim. maataloussektorin ihmisistä, heistä, jotka ruoan muille tuottavat. Suomi opetti minulle, että suomen päättääjät vievät maata hautaan. NÄmä kaikki oli nähtäväissä vuosia sitten ja silloin tein päätöksen itseni siirtämisestä parempaan maahan. Maahan, jossa kaikki ovat vastuussa itsestään eikä yhtään yksittäistä ihmisryhmää hyysätä kuten suomessa. Nyt olen yrittämässä saada vanhempani innostumaan tänne muuttoon. En kestä ajatusta suomalaisesta surkeaakin surkeammasta vanhusten hoidosta. Minulla olisi täällä tilaa vanhemmilleni ja palkata heille hoitajakin. Olen aika varma, että he innostuvat lopulta.

Vierailija
418/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa asuvan sinkun sähkölasku on noussut noin 4€. Tähän sitä tarvitaankin nyt jumalattomasti tukea!

Minun seuraava sähkölaskuni on 80 % suurempi kuin viime vuonna tähän aikaan. Kyse ei todellakaan ole neljästä eurosta. Eikä edes siitä, että tuhlaisin. Kun viimeksi sähköyhtiö soitti, haluanko muuttaa sopimusta, ja edustaja alkoi katsoa kulutustani, hän ihmetteli, että millaisessa asunnossa oikein olen. No sellaisessa, jossa ei ole valtavaa televisiota, kotiteatteria, mikrouunia, astianpesukonetta, muita sähköisiä keittiökoneita kuin pieni jääkaappi ja liesi (jota käytän erittäin harvoin) ja leivänpaahdin. Pyykitkin pesen pesutuvassa. En lataa sähköautoa, kun sellaista ei ole. Jouluvaloista en välitä, joten niitäkään ei ole.  Enkä laita jouluruokiakaan. Yksi ihminen ei niitä jaksa syödä kuitenkaan eikä juuri mikään sovi vatsahaavaiselle. 

Kun on vain se yhden ihmisen palkka, josta asuminen maksetaan, niin tuntuu tosi kovalta, kun vuokra nousee taas, sähkölasku kasvaa, ruoan hinnat ovat nousseet... Mikäs siinä, jos palkkakin nousisi edes joskus, mutta eipä nouse. Ja on jokin raja siinä, mistä kaikesta voi säästää. Pitää kuitenkin pysyä sen verran voimissaan, terveenä ja vaatetettuna, että pystyy käymään työssä, josta pikku palkkansa saa.

Vierailija
419/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku väitti tuolla, että teini-ikäiset tarvitsevat oman huoneen. Väärin. Ei teinit sellaista tarvitse. Teinit voivat nukkua samassa makuuhuoneessa, runkkaamisen voi tehdä kylppärissä niinkuin muutkin ihmiset. Koulutehtävät voi tehdä vaikka keittiössä, kodissa tarvitaan vain sellaisia pieniä rauhaisia nurkkauksia, joihin voi vetäytyä olemaan omassa rauhassa.

Vierailija
420/712 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän 3 - lapsinen perhe pärjäisi asunnossa jossa on minieteinen. Meillä on viiden ihmisen vaatteet siellä. Kyllä muuten eteisen koko vaihtelee melkoisesti yksiöstä perheasuntoon. Samoin olohuoneen koko. Ei meidän perhe mahdu pikkusohvalle katsomaan vaikka elokuvaa. Samoin keittiönpöydän täytyy olla isompi että mahdutaan siihen syömään. Joten kyllä ne yhteiset tilat vaan vaativat enemmän neliöitä silloin kun on ne ovat useamman ihmisen käytössä. Luulisi tämän olevan aivan itsestään selvää. Mulla oli aikoinaan yksiössä myös pienempi kylppäri kuin nykyään perheasunnossa. Sinne mahtui sellainen päältä täytettävä pieni pesukone. Nykyiseen mahtuu 9kg:n pesukone ja kuivausrumpu (joka on tosin harvoin käytössä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi