Pienituloisia lapsettomia ei tueta taaskaan yhtään
Rikkaat ja jo muutenkin hyväosaiset ja lapsiperheet saavat taas eniten.
Sähkökatto ei auta pienituloista köyhää, joka jo muutenkin kuluttaa sähköä vähän kerrostalossa mutta jolle ruoan hintojen nousu on tuonut lisää vaikeuksia. Kuten jos vaikka on esim. keliakia, niin kaikkien niiden tuotteiden hinnat on lähes kaksinkertaistuneet.
Kommentit (712)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina hämmentänyt näissä lapsiperheiden tuista tai vaikkapa ylimääräisistä lapsilisistä vinkujissa se, miksi he vertaavat omaa asemaansa aina vanhempien asemaan. On kuitenkin muistettava se, että lapsi on lähtökohtaisesti syytön olemassaoloonsa, ja lapsiperheiden tuet on suunnattu nimenomaan lapsen hyväksi. Ennen kuin alatte kadehtimaan, niin kadehtikaa edes oikeaa kohdetta ja laskekaa, onko siihen syytä. Tarkastelkaa siis oman perheenne omassa lapsuudessanne saamia sosiaalietuuksia suhteutettuna senaikaiseen hintatasoon. Ainakaan 80-90-lukujen lapsilla ei pitäisi hirveästi olla syitä kadehtia nykylapsia.
Meillä 1980-luvulla nuoret menivät kesätöihin tai tekivät koulun jälkeen esim mainosten jakelua voidakseen ostaa itselleen mopon tai vaikka kevarin ja kustantaa sen huollot ja muut maksut ja se oli täysin normaalia. Tämä samalla opetti rahan käyttöä nuorille ja ymmärsivät paremmin myös pitää huolta tavaroistaan, kun tiesivät miten paljon niiden eteen piti tehdä töitä. Urheiluseurat pitivät avoimia harjoituksia (esim. jääkiekossa), johon kaikki halukkaat saivat tulle treeneihin ilmaiseksi. Näistä sitten valmentajat kätevästi saivat löydettäväkseen lahjakkaimmat ja heille sitten tarjottiin joskus ilmaisia jäsenyyksiä ja sopimuksia (jos vaikka vanhemmat olivat vähävaraisia). Nykyisin tuntuu että kaikki suhteellisuudentaju on vanhemmilta kadonnut.
Oma poikani oli kyllä kesätöissä. Täytyy kuitenkin sanoa että ysärillä oli paljon helpompi saada kesätöitä kuin nykyään. Lähes kaikkeen pitää olla 18v kun itse pääsin jo 16-vuotiaana helposti kesätöihin. Se että ollaan ostettu mopo ei poissulje rahan käytön opettamista. Poika sijoitti suurimman osan kesätyörahoista. Hän ei saa opintotukea juuri sen vuoksi että me vanhemmat olemme olleet hyviä rahankäytössä ja sijoittaneet kaiken liikenevän. Nyt on niitä osinkotuloja palkan ohessa niin paljon että opintotukea ei oo tippunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äitiysavustus, äitiysraha, Raskaus- ja vanhempainraha, isyysraha, lapsilisä, vanhempainvapaa, hoitovapaa, lastenhoidon tuet, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha, osittainen hoitoraha, joukkoliikenteessä ilmaiseksi tai alennuksilla, lasten kerhot, adoptiotuki, elatustuki,
miehikkälässä saa 10000 euron (kyllä: kymmenentuhannen euron) palkkion lapsesta (itse synnytetty tai adoptoitu) ja lisäksi 4000 euron rahan, jos ostaa kunnasta asunnon.
tällaisia esimerkkejä on hirveästi. Voisimmeko me lapselliset ihmiset ihan vain tunnustaa, että täällä suomessa todellakin hellitään lapsiperheitä.
Hanki sinäkin perheellisenä tässä esiintyvä se lapsi, jos see siitä on kiinni. Sitten rahaa virtaa sullekin ovista ja ikkunoista. Itse tosin taisin tehdä jotain väärin, kun lapsen syntymän jälkeen on ilmaantunut yhtä sun toista lisämenoa, joiden määrä tuntuu lisääntyvän sitä mukaa kun lapsi kasvaa...
Lisämenot kuten mäkkärit, kahvittelut, kalliit harrastukset, pelikoneet, mopot.... hyvä, kun ymmärrät katsoa sinne peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän kaupungissa pienten lasten (lastenvausnujen) kanssa saa matkustaa ilmaiseksi. Kunta maksaa lapsiperheille lisäavustuksia, lisäksi noin niinkuin yleisesti avioliitossa olevat saavat paremmin töitä, koska jostain kumman syystä oletetaan, että he ovat luotettavampia kuin sinkku. Sinkkuhan tunnetusti elää holtitonta biletyselämää. Kaupunkimme järjestää lapsiperheille ilmaisia aktiviteettia, kaupungin vuokrakämpääyhtiö järjestää lapsiperheille ilmaisia retkiä, vaikka lähesien kaupungin huvipuistoon. Ilmiselvästi on totta, että lapsiperheita tuetaan enemmän. Se on sitten eri asia ja jokaisen mietittävissä, ,että onko ok, että on noin. meillä ainakin lapsilisät riittää oikein hyvin lasten kuluihin
Siis noin 99€/per lapsi kuukaudessa riittää teillä lapsen ruokiin, mahdollisesti korvikkeisiin ja vaippoihin, vaatteisiin, lapsen käyttämään veteen ja sähköön, harrastusmaksuihin ja lisäksi kattaa vielä kulut siitä, että lapsen takia asunnon olisi hyvä olla ainakin hieman yksiötä suurempi? En siis haasta riitaa, vaan olen aidosti kiinnostunut, sillä meillä tuo raha ei kyllä kata kuin mahdollisesti ne ruoat (1&3v). Ei sillä, että tarvitsisikaan, mutta onhan se aika pieni - kiitollinen siitä silti olen.
On meillä ainakin riittänyt hyvin. Eikä ne lapset sähköäkään mitenkään erityisesti kuluta. Puhelintaan lataavat ja siinä se sähköjen käyttä on. Lämmityskin on toki sähkölllä, mutta sama energia taln lämmitykseen menee olipa siellä sisällä yksi ihminen vai neljä. Vesilaskut on meillä aika alhaiset, ehkä jos jossain menee enemmän kuin yksinasuvalla, on pyykinpesun yhteydessä käytety vesi. Tosin nuokin laitteet ovat nykyisin aika pihejä vesilaskun suhteen. Aika paljon käydään saunassa mökillä tai kun harrastamme retkeilyä, niin siellä eri kohteissa. Vetenä on kantovesi. NÄin lapset ovat myös luonnostaan oppineet oikenlaista vedenkäyttöä ja kotonakin suihkua käytetään vain kastelemiseen, sitten se sammutetaan pesun ajaksi ja sitten huuhtelu. Eivät ole mitään veden suurkuluttajia. Minä olen meidän perheessämme se, joka unohtuu suihkuun vedellä lotraamaan ja joka joutuu tarkkailemaan itseään tuossa mielessä. harrastusmaksut on todella helppo laittaa vuoden mittaan sivuun ja säästöön, eikä meidän lapset harrasta mitään kallista. Ovat kyllä saaneet itse harrastuksensa valita. Yksi tykkää pyöräillä ja hällä aika kallis pyörä, mutta aina vanhat myydään ennenkuin uusia ostetana. kun ostaa laatua, siitä saa sitten myydessäkin jotain takaisin. Vaippa-aika oppui kaikkien lastemme kohdalla viimeistään kaksivuotiaina eikä niihinkään juuri rahaa mennyt alkupanostuksen jälkeen: käytettiin kestovaippoja. Tuokin on valinta. Opettilimme myös tunnistamaan lapsen hätäviestintää ja ianakin meidän lasten kohdalla se oli helppoa.
Minkä ikäisiä sun lapset on? Meillä menee yhden lapsen harrastukseen jo enemmän kuin hänen lapsilisänsä on. Pelkkä kuukausimaksu on 150€ ja sen päälle vakuutus, lisenssi, leirit, kisapuku, seuravaatteet jne. Pienten lasten kanssa voi päästä melko edullisesti kun pienet lapset eivät syö määrällisesti niin paljon ja minä käytin aikanaan myös kestovaippoja, mutta jo alakouluiässä se kulutus alkaa mennä kevyesti yli sen lapsilisän puhumattakaan teini-iästä jolloin se lapsilisä on pieni murunen kulutuksesta. On valtavan ruokamäärän lisäksi pelikoneet, läppärit, puhelimet, lukiokirjat, mopokortti, mopot, leffat, Mäkkäri, kahvittelu...jne. Just name it! Ja vaikka lämmität taloa neljälle siinä kuin yhdelle niin kyllä lasten kanssa se lämmitettävä pinta-ala nyt vaan on isompi.
Itse te ootte päättäneet tuhlata noin paljon. En ymmärrä ruoka valitusta harrastusten kalleudesta, eihän ne ole mitään pakollisia! "
No mutta kun lapsi haluaa sitä ja tätä ja tuota." Nojoo, osaahan ne haluta vaikka ja mitä, mutta vanhemmat ovat ne, jotka päättävät.Myöskään mitkään mopot, mopokortin, mäkkärit, pelikoneet ym eivät ole pakollisia.
"No mutta kun kaikilla muillakin on, niinnpitäähän meidänkin lapsella olla." Jaa, no sitten ette valita niistä tällaisissa ketjuissa.Voisin minäkin tuhlata rahani ravintoloihin, vaatteisiin, ratsastukseen, autoon jne. Mutta tyhmähän mä olisin, jos sen päälle tulisin kitisemään siitä, kun rahaa kuluu niin paljon. Hei haloo!
-eriEn mielestäni kyllä valittanut missään kohtaa. Totesin vain. Ei se lapsilisä kata edes teinin ruokaan menevää rahaa. Vastasin vain tuolle jonka mielestä se lapsilisä kattaa kaikki lapsen kulut. Ehkä pienen lapsen kulut voi kattaakin mutta ei teinin.
Miksi sitten tarvitsee ladata viestiin pitkät litaniat menoja, jotka eivät millään tavalla kuulu välttämättömiin ja pakollisiin lapsesta aiheutuviin kuluihin.
Moni noistä on kyllä pakollisia kuten koulutarvikkeet ja läppäri, lukiokirjat tulee tosi kalliiksi vaikka käytettynä ostin kaiken mitä vaan pystyi. Meidän nuoret menee koulumatkat aina mopoilla sään salliessa. Lukioon on matkaa... Bussikortti olisi maksaneet saman verran kuin bensa. Harrastus ei ole pakollinen mutta mielelläni maksan siitä. Ruoka on pakollinen samoin kuin isompi asunto. Harva teini haluaa jäädä kaikesta paitsi vaikka esim leffassa käyminen ei pakollista olekaan. Olisitko sinä kieltämässä kaiken etkä ikinä antaisi rahaa mihinkään. Meidän lapset ei saa edes opintotukea koska me vanhemmat tienataan liikaa. Aika ankea nuoruus jos ei mihinkään pääsisi mukaan 🙄
meidän lapset ovat saaneet koulusta bussikortin, jolla matkaavat pitkän koulumatkansa. Läppärin tarjoaa koulu lainaksi, koska koulu läppäriä velvoittaa myös käyttämään. Toki monen vanhemmat ostavat lapsilleen omat läppärit, niin mekin, mutta kyllä ne koulustakin saa. iso osa koulumateriaaleista on verkosta luettavissa, joten kirjoja ei välttämättä edes tarvita.
Joku tuolla ehtikin vastaamaan ennen minua minulle esitettyihin kysymyksiin, olin hänen kanssaan samaa mieltä siinä, että lapsilisän ei ole tarkoituskaan kattaa kaikkea. Siltikin se riittää ihan hyvin lapsen peruselämään ja vaikka sitten siihen, että teini käy leffassa. On turha listata kaikkea sitä mitä sen lisäksi olemme maksaneet, koska ovat olleet sitä ns. ylellisyyslisää (ei välttämättömiä, mutta vanhempina olemme halunneet ne tarjota lapsillemme ja jokaisessa noissa kohdissa olisi voinut valita halvimmankin vaihtoehdon ja kattaa sen vaikka niillä lapsilisillä).
Meidän lapset ei viitsi käyttää edes omia rahojaan leffoissa käymiseen, heistä se on noloa ja boomereiden hommaa. Katsovat mieluummin haluamansa netflixistä. Koulusta ovat aina saaneet läppärit lainaksi kotiin. Se on helpompaa, koska opettaja voi sitten paremmin auttaa ongelmatilanteissa. Ja koulu on myös toivonut, että lapset käyttävät koulun laitteita. Lääpäreitäkin saa muuten myös käytettynä ja huollettuna halvemmalla kuin uusia ostaen.
Voi hyvää päivää. Meilläpä ei ole saanut läppäriä lainaksi eikä myöskään mitään ilmaisia verkkokirjoja. Emmekä koskaan osta nuorille mitään teknisiä laitteita uutena!!! Mopotkin ostettiin käytettynä!!! En tajunnutkaan tätä mainita, se on jotenkin meille niin itsestään selvää. Nytkin voisin sanoa että Netflix on ihan turhaa rahan tuhlausta siinä missä kaikki muukin mutta enpä viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äitiysavustus, äitiysraha, Raskaus- ja vanhempainraha, isyysraha, lapsilisä, vanhempainvapaa, hoitovapaa, lastenhoidon tuet, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha, osittainen hoitoraha, joukkoliikenteessä ilmaiseksi tai alennuksilla, lasten kerhot, adoptiotuki, elatustuki,
miehikkälässä saa 10000 euron (kyllä: kymmenentuhannen euron) palkkion lapsesta (itse synnytetty tai adoptoitu) ja lisäksi 4000 euron rahan, jos ostaa kunnasta asunnon.
tällaisia esimerkkejä on hirveästi. Voisimmeko me lapselliset ihmiset ihan vain tunnustaa, että täällä suomessa todellakin hellitään lapsiperheitä.
Hanki sinäkin perheellisenä tässä esiintyvä se lapsi, jos see siitä on kiinni. Sitten rahaa virtaa sullekin ovista ja ikkunoista. Itse tosin taisin tehdä jotain väärin, kun lapsen syntymän jälkeen on ilmaantunut yhtä sun toista lisämenoa, joiden määrä tuntuu lisääntyvän sitä mukaa kun lapsi kasvaa...
Lisämenot kuten mäkkärit, kahvittelut, kalliit harrastukset, pelikoneet, mopot.... hyvä, kun ymmärrät katsoa sinne peiliin.
Hah, tää oli hauska. Jatka samaan malliin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit tyytyväinen ettei tämä energiakriisi kosketa sinua! Ei mekään saada sähkötukea koska sattuu olemaan halpa soppari vielä voimassa mutta en minä ole pätkääkään kateellinen niille jotka sitä saa. Meidän tukemme lapsiperheen tulee olemaan ylimääräinem lapsilisä joulukuussa (arvo 95€). Eipä tuo liippaa lähellekään lapsesta koituvia kuluja jos miettii. Tarvitaan jo alkuunsa isompi asunto. Toinen lapsi on jo 17v eikä hänestä saa edes sitä lapsilisää.
Olet itse valinnut tehdä lapsia.
Valinta se sinkkuuskin on. Turhaa itkeä tukia lisää
Itseasissa ei ole valinta. Kaikki eivät vain löydä kumppania. Perheellisillä on se kumppani jakamassa kuluja ja sitten vielä itse valitut lapset. Itsellä on monia sairauksia, rahaa menee niihin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä!
Suomi on ikävä kyllä rakennettu lapsiperheille ja ydinperheen ympärille. Siksi onkin naurettavaa sanoa että Suomi on liberaali yhteiskunta, kun valtio näin tukee vain yhtä elämäntapaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän kaupungissa pienten lasten (lastenvausnujen) kanssa saa matkustaa ilmaiseksi. Kunta maksaa lapsiperheille lisäavustuksia, lisäksi noin niinkuin yleisesti avioliitossa olevat saavat paremmin töitä, koska jostain kumman syystä oletetaan, että he ovat luotettavampia kuin sinkku. Sinkkuhan tunnetusti elää holtitonta biletyselämää. Kaupunkimme järjestää lapsiperheille ilmaisia aktiviteettia, kaupungin vuokrakämpääyhtiö järjestää lapsiperheille ilmaisia retkiä, vaikka lähesien kaupungin huvipuistoon. Ilmiselvästi on totta, että lapsiperheita tuetaan enemmän. Se on sitten eri asia ja jokaisen mietittävissä, ,että onko ok, että on noin. meillä ainakin lapsilisät riittää oikein hyvin lasten kuluihin
Siis noin 99€/per lapsi kuukaudessa riittää teillä lapsen ruokiin, mahdollisesti korvikkeisiin ja vaippoihin, vaatteisiin, lapsen käyttämään veteen ja sähköön, harrastusmaksuihin ja lisäksi kattaa vielä kulut siitä, että lapsen takia asunnon olisi hyvä olla ainakin hieman yksiötä suurempi? En siis haasta riitaa, vaan olen aidosti kiinnostunut, sillä meillä tuo raha ei kyllä kata kuin mahdollisesti ne ruoat (1&3v). Ei sillä, että tarvitsisikaan, mutta onhan se aika pieni - kiitollinen siitä silti olen.
On meillä ainakin riittänyt hyvin. Eikä ne lapset sähköäkään mitenkään erityisesti kuluta. Puhelintaan lataavat ja siinä se sähköjen käyttä on. Lämmityskin on toki sähkölllä, mutta sama energia taln lämmitykseen menee olipa siellä sisällä yksi ihminen vai neljä. Vesilaskut on meillä aika alhaiset, ehkä jos jossain menee enemmän kuin yksinasuvalla, on pyykinpesun yhteydessä käytety vesi. Tosin nuokin laitteet ovat nykyisin aika pihejä vesilaskun suhteen. Aika paljon käydään saunassa mökillä tai kun harrastamme retkeilyä, niin siellä eri kohteissa. Vetenä on kantovesi. NÄin lapset ovat myös luonnostaan oppineet oikenlaista vedenkäyttöä ja kotonakin suihkua käytetään vain kastelemiseen, sitten se sammutetaan pesun ajaksi ja sitten huuhtelu. Eivät ole mitään veden suurkuluttajia. Minä olen meidän perheessämme se, joka unohtuu suihkuun vedellä lotraamaan ja joka joutuu tarkkailemaan itseään tuossa mielessä. harrastusmaksut on todella helppo laittaa vuoden mittaan sivuun ja säästöön, eikä meidän lapset harrasta mitään kallista. Ovat kyllä saaneet itse harrastuksensa valita. Yksi tykkää pyöräillä ja hällä aika kallis pyörä, mutta aina vanhat myydään ennenkuin uusia ostetana. kun ostaa laatua, siitä saa sitten myydessäkin jotain takaisin. Vaippa-aika oppui kaikkien lastemme kohdalla viimeistään kaksivuotiaina eikä niihinkään juuri rahaa mennyt alkupanostuksen jälkeen: käytettiin kestovaippoja. Tuokin on valinta. Opettilimme myös tunnistamaan lapsen hätäviestintää ja ianakin meidän lasten kohdalla se oli helppoa.
Minkä ikäisiä sun lapset on? Meillä menee yhden lapsen harrastukseen jo enemmän kuin hänen lapsilisänsä on. Pelkkä kuukausimaksu on 150€ ja sen päälle vakuutus, lisenssi, leirit, kisapuku, seuravaatteet jne. Pienten lasten kanssa voi päästä melko edullisesti kun pienet lapset eivät syö määrällisesti niin paljon ja minä käytin aikanaan myös kestovaippoja, mutta jo alakouluiässä se kulutus alkaa mennä kevyesti yli sen lapsilisän puhumattakaan teini-iästä jolloin se lapsilisä on pieni murunen kulutuksesta. On valtavan ruokamäärän lisäksi pelikoneet, läppärit, puhelimet, lukiokirjat, mopokortti, mopot, leffat, Mäkkäri, kahvittelu...jne. Just name it! Ja vaikka lämmität taloa neljälle siinä kuin yhdelle niin kyllä lasten kanssa se lämmitettävä pinta-ala nyt vaan on isompi.
Ja kuka ne lapsesi laittaa harrastamaan kalliisti? Sinä ja kenties lastesi isä olette tehneet sen ratkaisun, että maksatte lapsenne kalliin harrastuksen. Se ei siis ole mikään välttämätön lapsiperheen meno, vaan teidän valintanne. Kenties lapsenne on halunnut harrastaa sitä ja te olette päättäneet, että teillä on varaa ja/tai halua se kustantaa. Ei lapsilisän tarvitsekaan kustantaa tuollaisia vapaaehtoisia rahareikiä. Lukiokirjat voi lainata ja lukiossa lapsi saa sitten opintorahaa. yksikään lapsi ei tarvitse mopoa tai mopokorttia, läppärit saa monesta lukiosta lainaksi. kahvittelu??? pitääkö sinusta kahvittelukin maksaa lapislisästä?!!!!! Hyvä esimerkki taas siitä miksi lapsiperheistä hyysätään ihan liikaa. Ei ole röyhkeydellä rajoja! huhhuh
No sinkku ei varmaan tosiaan harrasta yhtään mitään. Sinkku stuu yksiössä illasta toiseen ja murehtii kun hän ei saa sähkötukea. Ei osta koskaan mitään muuta kuin ruokaa kun muu ei ole tarpeellisia vaan pelkkää luksusta. Mikään mukavuus ei ole tarpeellinen sinkulle. Tekniset laitteet ei ole välttämättömyys. Ilmankin pärjää. Et ikinä käy missään koska se ei ole tarpeellista, niinkö? Näinkö sinkku ihan oikeasti elää, ikinä ei käy kahvilla kaverin kanssa tai missään muuallakaan? Alan nyt ymmärtää katkeruutenne. Tuo teidän elämänne on ihan hirveää 🙄
Monisairaana yksinelävänä ei ole värää mällätä kun ei tule tukia niin kuin lapsiperheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olet sen lapsen hankkinut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka ne lapsesi laittaa harrastamaan kalliisti? Sinä ja kenties lastesi isä olette tehneet sen ratkaisun, että maksatte lapsenne kalliin harrastuksen. Se ei siis ole mikään välttämätön lapsiperheen meno, vaan teidän valintanne. Kenties lapsenne on halunnut harrastaa sitä ja te olette päättäneet, että teillä on varaa ja/tai halua se kustantaa. Ei lapsilisän tarvitsekaan kustantaa tuollaisia vapaaehtoisia rahareikiä. Lukiokirjat voi lainata ja lukiossa lapsi saa sitten opintorahaa. yksikään lapsi ei tarvitse mopoa tai mopokorttia, läppärit saa monesta lukiosta lainaksi. kahvittelu??? pitääkö sinusta kahvittelukin maksaa lapislisästä?!!!!! Hyvä esimerkki taas siitä miksi lapsiperheistä hyysätään ihan liikaa. Ei ole röyhkeydellä rajoja! huhhuh
No sinkku ei varmaan tosiaan harrasta yhtään mitään. Sinkku stuu yksiössä illasta toiseen ja murehtii kun hän ei saa sähkötukea. Ei osta koskaan mitään muuta kuin ruokaa kun muu ei ole tarpeellisia vaan pelkkää luksusta. Mikään mukavuus ei ole tarpeellinen sinkulle. Tekniset laitteet ei ole välttämättömyys. Ilmankin pärjää. Et ikinä käy missään koska se ei ole tarpeellista, niinkö? Näinkö sinkku ihan oikeasti elää, ikinä ei käy kahvilla kaverin kanssa tai missään muuallakaan? Alan nyt ymmärtää katkeruutenne. Tuo teidän elämänne on ihan hirveää 🙄
Juu, kaikki tekeminen ja harrastaminenhan maksaakin kalliisti. Ja jos ei maksa, niin ei se sellainen mikään harrastus ole, niinkö? Maksutta tai halvalla ei voi tehdä muuta kuin istua yksiössä ja murehtia?
Eipä ole suakaan liialla älyllä siunattu. Toivottavasti edes lapsesi olisivat vähän fiksumpia, jospa se pojasta polvi paranisi....
Älä ole typerä vaan vastaa rehellisesti. Sinkku ei ikinä osta mitään ylimääräistä ja turhaa? Etkö ikinä käy ulkona syömässä tai kahvilla? Onko tosiaan näin? Nehän ovat turhuuksia ja jos jotain näistä teet niin turha vinkua jotain sinkkujen tukemisista kun kerran käytät rahojasi johonkin ei välttämättömään. Minä kävin sinkkuna kyllä välillä kahvilla vaikka sekin on nyt täysin tuomittua ja hups, joskus jopa ulkona syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs et ole sitä lasta hankkinut, jos noin kadehdituttaa "lapsiperheiden valtavat tuet".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs et ole sitä lasta hankkinut, jos noin kadehdituttaa "lapsiperheiden valtavat tuet".
tuo tyyppi, joka sanoi tässä ketjussa minulle, että hanki sinä perheellisenä tässä esiintyvä... juu ihan olen hankkinut ne lapset jo, kiitos vain. Ehkä sinun kannattaisi mennä vaikka jollekin harhaisuutta tutkivalle lääkärille pohtimaan miksi olet noin hyökkäävä. Ihan oikeasti: suomessa on todella hyvät tuet lapsiperheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kaikki tekeminen ja harrastaminenhan maksaakin kalliisti. Ja jos ei maksa, niin ei se sellainen mikään harrastus ole, niinkö? Maksutta tai halvalla ei voi tehdä muuta kuin istua yksiössä ja murehtia?
Eipä ole suakaan liialla älyllä siunattu. Toivottavasti edes lapsesi olisivat vähän fiksumpia, jospa se pojasta polvi paranisi....Älä ole typerä vaan vastaa rehellisesti. Sinkku ei ikinä osta mitään ylimääräistä ja turhaa? Etkö ikinä käy ulkona syömässä tai kahvilla? Onko tosiaan näin? Nehän ovat turhuuksia ja jos jotain näistä teet niin turha vinkua jotain sinkkujen tukemisista kun kerran käytät rahojasi johonkin ei välttämättömään. Minä kävin sinkkuna kyllä välillä kahvilla vaikka sekin on nyt täysin tuomittua ja hups, joskus jopa ulkona syömässä.
Nämähän nyt ei liity yhtään mitenkään lapsilisiin, joista tässä oli kyse!
Ja ihan alunperin myös sähkötukia.
Ja minä rahoitan kaikki omat menoni ihan itse omasta palkastani, ilman minkäänlaisia tukia.
Harrastan lenkkeilyä (joka ei maksa juuri mitään), lukemista (kirjasto on ilmainen kaikille!) Sekä seutuopiston kautta kuntonyrkkeilyä, joka maksaa 60 euroa /lukuVUOSI. Lihaskuntoa harjoitan kotona.
Kahviloissa käyntejä en harrasta ollenkaan (en näe mitään syytä sellaiseen) ja todella harvoin käyn ulkona syömässäkään. Mikä tässä on muka niin uskomatonta? Ihmisiä voi tavata muuallakin.
Ei mene montaa vuotta ja saa taas syyä samaa laatikkoruokaa tai keittoa monta päivää.
Aikaa paistaa leipää monenlaista gluteenitota erinomaista. Pyykkivuorta rakentaa saa kaksi viikkoa kerrallaan. Siivouskin on humahdus kun huoneita on tasan yks.
Sähkölasku mitätön rahaa jää hyvä on. Vakuuttaa ei tarvi isoo tupaa. Rahaa jää ja on kivaa.
Kun itelläin ei ollu lapsia maksoin opintolainaa pois kolmasosan tuloistani. Sit siihen aikaa röökasin ketjussa vielä. Ja aina rahat riitti. En ymmärrä yksinäisten kitinää, en kitinää, en vikinää.
Kai se sit ku ite osaa laittaa halpaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa asuvan sinkun sähkölasku on noussut noin 4€. Tähän sitä tarvitaankin nyt jumalattomasti tukea!
Mulla väheni sähkölasku melkein 20e:lla, kun nipistin suihkuajoista, lämpimästä vedestä (en käytä enää läheskään niin paljoa kuin ennen) ja pidän valoja kiinni käytännössä 24/7. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei mene montaa vuotta ja saa taas syyä samaa laatikkoruokaa tai keittoa monta päivää.
Aikaa paistaa leipää monenlaista gluteenitota erinomaista. Pyykkivuorta rakentaa saa kaksi viikkoa kerrallaan. Siivouskin on humahdus kun huoneita on tasan yks.
Sähkölasku mitätön rahaa jää hyvä on. Vakuuttaa ei tarvi isoo tupaa. Rahaa jää ja on kivaa.
Kun itelläin ei ollu lapsia maksoin opintolainaa pois kolmasosan tuloistani. Sit siihen aikaa röökasin ketjussa vielä. Ja aina rahat riitti. En ymmärrä yksinäisten kitinää, en kitinää, en vikinää.
Kai se sit ku ite osaa laittaa halpaa ruokaa.
Nistipataa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa asuvan sinkun sähkölasku on noussut noin 4€. Tähän sitä tarvitaankin nyt jumalattomasti tukea!
Mulla väheni sähkölasku melkein 20e:lla, kun nipistin suihkuajoista, lämpimästä vedestä (en käytä enää läheskään niin paljoa kuin ennen) ja pidän valoja kiinni käytännössä 24/7. :D
Valoissa se säästö on aika minimaalinen. Ja pimeässä kämpässä on aika paha tehdä yhtään mitään. Vaarallistakin jopa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin 😂. Siitä vaan hankkimaan lapsia niin tuet vaan suorastaan räjähtävät. Tuossa joku oli maininnut että lapsen kasvatus täysi-ikäiseksi maksaa vanhemmille 130000€. Mutta tokihan se lapsilisä, vajaan 100€/kk auttaa niin mielettömän paljon, kun peräti yli 20000€ kertyy 17 vuoden aikana. Siitä vaan hankkimaan lapsikatras niin rikkaudet odottavat sinua!
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt jo s**tana, että kaikki lapsiperheet eivät saa tukia!!!! Minulla on taatusti tiukempaa, kuin lapsettomalla vastaavilla tuloilla elävällä, kun ruokittavana on vuoroviikoin kaksi lasta. Kodin on myös oltava suurempi kuin sinkulla.
T: etävanhempi
minulla taas taatusti on suuremmat menot kuin sinulla, sillä olet monisairas. lapsesi olet kuitenkin itse tehnyt, minä en ole sairauksiani valinnut.
Lapsettomana todellakin tehdään sitten ylimääräisiä viikonloppu-, yö- ja iltavuoroja töissä niin voi leveillä suurilla tuloilla vs. lapsiperheet.
Itse ainakin tein niin, nyt lapsellisena ei pysty. Sen sijaan lisätulot katosi ja tilalle tuli iso pino vaate-, lelu- ja tarvikehankintoja ja päivitys isompaan asuntoon. Sinkkuna voi elää vaikka kuinka halvalla
meidän lapset ovat saaneet koulusta bussikortin, jolla matkaavat pitkän koulumatkansa. Läppärin tarjoaa koulu lainaksi, koska koulu läppäriä velvoittaa myös käyttämään. Toki monen vanhemmat ostavat lapsilleen omat läppärit, niin mekin, mutta kyllä ne koulustakin saa. iso osa koulumateriaaleista on verkosta luettavissa, joten kirjoja ei välttämättä edes tarvita.
Joku tuolla ehtikin vastaamaan ennen minua minulle esitettyihin kysymyksiin, olin hänen kanssaan samaa mieltä siinä, että lapsilisän ei ole tarkoituskaan kattaa kaikkea. Siltikin se riittää ihan hyvin lapsen peruselämään ja vaikka sitten siihen, että teini käy leffassa. On turha listata kaikkea sitä mitä sen lisäksi olemme maksaneet, koska ovat olleet sitä ns. ylellisyyslisää (ei välttämättömiä, mutta vanhempina olemme halunneet ne tarjota lapsillemme ja jokaisessa noissa kohdissa olisi voinut valita halvimmankin vaihtoehdon ja kattaa sen vaikka niillä lapsilisillä).
Meidän lapset ei viitsi käyttää edes omia rahojaan leffoissa käymiseen, heistä se on noloa ja boomereiden hommaa. Katsovat mieluummin haluamansa netflixistä. Koulusta ovat aina saaneet läppärit lainaksi kotiin. Se on helpompaa, koska opettaja voi sitten paremmin auttaa ongelmatilanteissa. Ja koulu on myös toivonut, että lapset käyttävät koulun laitteita. Lääpäreitäkin saa muuten myös käytettynä ja huollettuna halvemmalla kuin uusia ostaen.