Uusi ilmiö: kaupoissa väistämisvelvollisuus on nykyään asiakkailla
Lyhyesti: myyjä tulee, asiakas väistää. Oli se sitten pumppukärryn kanssa tai ilman, niin tuntuisi siltä, että henkilökunta ei enää edes ajattele sitä mahdollisuutta, että asiakkaan voisi joskus antaa mennä vaikka ensin.
Tosin tähän ilmiöön törmää vain Suomessa. Ulkomailla asiakas saa mennä ensin, mutta jos myyjän pitää päästä ensin, hän sanoo "excuse me" tai mitä ikinä se maan kielellä onkaan.
Toinen esimerkki. Huomasin leikkelehyllyllä, että yksi naudan ohuen ohut leikkelepaketti oli repeytynyt kulmasta auki ja paketissa ollut liha oli jo muuttunut harmaaksi.
Kiikutin tämän paketin myyjälle.
"Oli tällainen tuolla hyllyssä."
"Okei? Mitäs minä tällä teen?"
"No kuule tee mitä ikinä haluat, mutta se lihan on pilalla."
"Ookoo."
Ja siis totta kai tämä myyjä oli nuori. Vanhempi myyjä olisi ymmärtänyt asiakkaan auttavan myyjää ja olisi todennäköisesti heti sanonut "hei kiitos paljon" tms. Mutta ei, "mitäs minä tällä teen?" oli tämän nuoren naisen vastaus.
Kommentit (71)
En tiedä miksi saan aina kivaa palvelua kaupassa. Olisikohan se se kunnoton tulpat korvista ja tervehdin silmiin katsoen.ja totta hitossa väistän josbkuka tahansa tulee kuorman kanssa.
Pidän ihan itsestäänselvyytenä että minä väistän. Vähintä mitä voi tehdä niiden ihmisten eteen, jotka huolehtivat että koko kauppa on ylipäätään auki ja palvelu pelaa.
Niillä on lisäksi aikataulut ja joissain paikoissa valvotaan tehokkuutta.
Eri asia on, jos myyjä "ryntää". Se ei ole asiallista käytöstä ja joissain skenaarioissa se on valituksen arvoinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei!
Älkää lähtekö romuttamaan tätä Suomen kulttuuria, jossa asiakas ei ole palvottava kuningas. Minusta se on upeaa kunnian osoitusta työtä tekevää ihmistä kohtaan, kun asiakas joustaa. Sama ravintoloissa - putsaan pöytää ennen lähtöäni ja laitan tuolin paikoilleen, vaikka se ei ole minun työtäni.
Etelän maissa monesti käyneenä olen ylpeä suomalaisesta kulttuurista. Ystävällisyys ja kohteliaisuus on MOLEMMINPUOLISTA. Kaikki puhaltaa yhteen hiileen paremman huomisen rakentamisessa.
No kun täällä ei ole ystävällisyyttä ja kohteliaisuutta ketään kohtaan (kärjistetysti). Sama muuallakin esim. kaduilla: kukaan ei väistä eikä yritä edes ottaa muita huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan itselläsikin vähän puutteita kommunikoinnissa.
- Myyjä ei todennäköisesti heti havainnut tuotteen olevan pilalla, vaan ensimmäinen reaktio tuollaiseen epämääräiseen kommenttiin onkin "Niin, tuolla hyllyssä on montakin leikkelepakettia??"
- Jos olisit heti sanonut,
"Tuolla hyllyssä oli tämä pilaantunut leikkelepaketti. Laitatko tämän pois?", reaktio olisi todennäköisesti ollut erilainen.Se lihan harmaus näkyi kyllä kauaksi. ap
Aiemmin puhuit leikkelepakkauksesta, nyt sitten lihasta. Kumpaa nyt tarkoitat?
Liha on muuten luonnostaan harmaata.
Lakkaako liha olemasta lihaa, kun siitä tehdään leikkeleitä?
Kyllä, se muuttuu lihajalosteeksi, joka sisältää lihaa. Mutta lihaa se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei!
Älkää lähtekö romuttamaan tätä Suomen kulttuuria, jossa asiakas ei ole palvottava kuningas. Minusta se on upeaa kunnian osoitusta työtä tekevää ihmistä kohtaan, kun asiakas joustaa. Sama ravintoloissa - putsaan pöytää ennen lähtöäni ja laitan tuolin paikoilleen, vaikka se ei ole minun työtäni.
Etelän maissa monesti käyneenä olen ylpeä suomalaisesta kulttuurista. Ystävällisyys ja kohteliaisuus on MOLEMMINPUOLISTA. Kaikki puhaltaa yhteen hiileen paremman huomisen rakentamisessa.
No kun täällä ei ole ystävällisyyttä ja kohteliaisuutta ketään kohtaan (kärjistetysti). Sama muuallakin esim. kaduilla: kukaan ei väistä eikä yritä edes ottaa muita huomioon.
Kieltämättä todella kärjistettyä koska muualla maailmassa paljon vähemmän.
Tai sitten se ystävällisyys ja kohteliaisuus on äärimmäisen yksipuolista esim. asiakaspalvelussa.
Olen myyjänä kaupassa jossa kapeat käytävät ja koko kauppa pitää kiertää päästäkseen kassalle. Kestää todella kauan päästä kassalta myymälän perällä olevaan varastoon koska asiakkaat eivät väistä. Minua tämä ei haittaa. Kassalla jono vain kertyy kun pyydän viideltätoista ihmiseltä matkalla anteeksi pääsisinkö tästä sivusta kiitos. Firman vikaahan tietysti suunnitella niin kapeat käytävät.
Niin ei siellä kaaren prismassa mitenkään mahdu kulkemaan, hyllytyksetkin tehdään öisin, en kyllä ole juuri päivällä ole löytänyt myyjää, kassat sentään päivällä paikalla, vaikka pitäisi olla joku uuden ajan elämyskeskus.
Ja on niin pieni, tosin junat tarvitaan kohta osastolta toiselle siirtymisiin.
et taitaa olla sairaanhoitaja joka ei mahdu sekaan, siihen yö ruuhkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko varmasti myyjä?
Kerran odottelin pizzeriassa palvelua (myyjä kadonnut jonnekkin takahuoneeseen) niin sisään pöllähti toinen asiakas ja alkoi tilaamaan minulta pizzaa.
Minultakin muutaman kerran vaatekaupassa alettu kysyä löytyykö kokoja tai muuta. Kerran vastasin hölmistyneenä että tuossa ne kasassa on. Varmaan sai kauppa vihaista palautetta tai se toinen asiakas kiukuttelee netissä.
Tässä huomataan miksi myyjätkään eivät ole kohteliaita, se on tämä suomalainen kulttuuri. Sinäkin olisit voinut neutraalisti vastata että et ole myyjä, vaan asiakas itsekin, sen sijaan että vastasit noin kuin vastasit.
Kuulostaa lähinnä siltä, että AP on niitä ihmisiä, jotka huutavat kaupan työntekijöille, kun itse pudottaa tuotteen lattialle. Ei jatkoon.
PS: vielä ilmainen vinkki: tilaa jatkossa tuotteet netistä, niin et joudu kasvotusten töitään tekevien ihmisten kanssa
Vierailija kirjoitti:
Olen myyjänä kaupassa jossa kapeat käytävät ja koko kauppa pitää kiertää päästäkseen kassalle. Kestää todella kauan päästä kassalta myymälän perällä olevaan varastoon koska asiakkaat eivät väistä. Minua tämä ei haittaa. Kassalla jono vain kertyy kun pyydän viideltätoista ihmiseltä matkalla anteeksi pääsisinkö tästä sivusta kiitos. Firman vikaahan tietysti suunnitella niin kapeat käytävät.
Tulipa mieleen:
Asuin vuosia Helsingin Punavuoressa. Samassa korttelissa (sama sisäpiha) olevaan kauppaan tuli kuorma joskus kukon laulun aikaan ja työntekijät purkivat kuorman ennen kaupan aukeamista. Kuormasta tietenkin kuului meteli aamuyöstä, kun rullakkoja otettiin ulos autosta, mutta siihen kyllä tottui.
Samaan taloyhtiöön muutti sitten joku oman arvonsa tunteva henkilö, jota kuorman saapuminen aikaisin aamulla häiritsi. Tämä sankari laputti koko korttelin viesteillä, jossa vaati, että kuorma tulee kauppaan vasta myöhemmin ja pyysi myös muita liittymään vaatimukseen. No näin tietenkin sitten toimittiin.
Lopputulos oli se, että myyjät joutuivat purkamaan kuorman vasta kaupan avaamisen jälkeen, vaikka tilat oli pienet ja käytävät ahtaat jo muutenkin. Tämän jälkeen kyseisessä kaupassa asiointi oli mahdotonta, koska rullakkoja oli AINA tiellä ja myyjät koittivat palvella kassalla sekä purkaa kuormaa samaan aikaan.
Joskus tosiaan siis on asiakkaan syy, ettei kaupassa jokin asia toimi.
Työttömiä on kaupoissa työkokeilussa työmarkkinatuella 570 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä. Lisäksi on opiskelijoita 20 viikkotunnilla ja sitten vakituisia 20-40 viikkotunnilla. Kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä koko kuukauden niin saa palkkaa 1300 netto kuukaudessa.
Jos on vaikka joku piiloviesti? Jotkut katsoo sillei merkitsevästi kun tulevat kohti sillä pumppukärryllä.
Ap ei ilmeisesti ole paljoa matkaillut, jos kuvittelee että vain Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko varmasti myyjä?
Kerran odottelin pizzeriassa palvelua (myyjä kadonnut jonnekkin takahuoneeseen) niin sisään pöllähti toinen asiakas ja alkoi tilaamaan minulta pizzaa.
Minultakin muutaman kerran vaatekaupassa alettu kysyä löytyykö kokoja tai muuta. Kerran vastasin hölmistyneenä että tuossa ne kasassa on. Varmaan sai kauppa vihaista palautetta tai se toinen asiakas kiukuttelee netissä.
Tässä huomataan miksi myyjätkään eivät ole kohteliaita, se on tämä suomalainen kulttuuri. Sinäkin olisit voinut neutraalisti vastata että et ole myyjä, vaan asiakas itsekin, sen sijaan että vastasit noin kuin vastasit.
Minulla ei ole mitkään nopeat hoksottimet kun joku random heitää oudon kysymyksen. En tiedä miten se liittyy myyjiin joille varmaan ihan normaali kysymys. Sen sijaan se toinen asiakas ei ollut sokea ja voisi käyttää niitä omia silmiään eikä häiritä muiden shoppailua.
Vierailija kirjoitti:
Pidän ihan itsestäänselvyytenä että minä väistän. Vähintä mitä voi tehdä niiden ihmisten eteen, jotka huolehtivat että koko kauppa on ylipäätään auki ja palvelu pelaa.
Niillä on lisäksi aikataulut ja joissain paikoissa valvotaan tehokkuutta.
Eri asia on, jos myyjä "ryntää". Se ei ole asiallista käytöstä ja joissain skenaarioissa se on valituksen arvoinen asia.
Noi sun kriteerit sopivat myös asiakkaaseen. Luulinkin ensin että puhuit heistä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät osaa väistää. Meinasin taannoin kaatua rappusissa, kun jouduin kiertämään niillä istuvat teinitytöt raskaine kantamuksineni. Tytöt vain tuijottivat kun sanoin vihaisesti että "ette sitten voi antaa ihmisille tilaa"
Eivätkö teinitytöt mielestäsi ole ihmisiä? Kohteliaampaa olisi ollut sanoa "Antakaa muillekin ihmisille tilaa."
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan itselläsikin vähän puutteita kommunikoinnissa.
- Myyjä ei todennäköisesti heti havainnut tuotteen olevan pilalla, vaan ensimmäinen reaktio tuollaiseen epämääräiseen kommenttiin onkin "Niin, tuolla hyllyssä on montakin leikkelepakettia??"
- Jos olisit heti sanonut,
"Tuolla hyllyssä oli tämä pilaantunut leikkelepaketti. Laitatko tämän pois?", reaktio olisi todennäköisesti ollut erilainen.
Aloittaja on todennäköisesti näyttänyt pakettia myyjälle, jolloin tämän on ollut helppo havaita tuotteen pilaantunut ulkonäkö. Ei minusta tuossa ole epäselvää.
Kaupoissa ei nykyisin ole kovin laajoja varastoja, vaan tavaratoimituksia tulee lähes päivittäin. Niitä sitten puretaan kaupan aukioloaikana 2-3 vuorossa. Lisäksi käy ulkopuolisia hyllyttäjiä. Ja uskokaa pois, niitä pumppukärry- ja trukkikuormia kannattaa väistää sekä oman että myyjän turvallisuuden takia. Niissä saattaa olla satojen kilojen paino, ja jos myyjä joutuu väkisin pumppukärryjen eteen änkeävän asiakkaan takia pysäyttämään kuorman, hän joutuu käyttämään siihen apuna oman kehonsa painoa, jolloin työtapaturman riski on ilmeinen. Pahimmassa tapauksessa kuormasta saattaa esim. pudota painava laatikko asiakkaan päälle.
Jotenkin tuntuu, että nämä kaupan työntekijöitä halveksuvat aloitukset ovat taas lisääntymään päin. Muistakaa mammat, että jos yli nelikymppisenä saatte kenkää "paremmista" töistä, eikä teillä ole mitään erityisosaamista, niin teille tullaan tarjoamaan töitä tai uudelleenkouluttautumista siivousalalle, kauppaan tai hoitotyön.
Vierailija kirjoitti:
Oliko varmasti myyjä?
Otitko tilauksen vastaan?
Lakkaako liha olemasta lihaa, kun siitä tehdään leikkeleitä?