Uusi ilmiö: kaupoissa väistämisvelvollisuus on nykyään asiakkailla
Lyhyesti: myyjä tulee, asiakas väistää. Oli se sitten pumppukärryn kanssa tai ilman, niin tuntuisi siltä, että henkilökunta ei enää edes ajattele sitä mahdollisuutta, että asiakkaan voisi joskus antaa mennä vaikka ensin.
Tosin tähän ilmiöön törmää vain Suomessa. Ulkomailla asiakas saa mennä ensin, mutta jos myyjän pitää päästä ensin, hän sanoo "excuse me" tai mitä ikinä se maan kielellä onkaan.
Toinen esimerkki. Huomasin leikkelehyllyllä, että yksi naudan ohuen ohut leikkelepaketti oli repeytynyt kulmasta auki ja paketissa ollut liha oli jo muuttunut harmaaksi.
Kiikutin tämän paketin myyjälle.
"Oli tällainen tuolla hyllyssä."
"Okei? Mitäs minä tällä teen?"
"No kuule tee mitä ikinä haluat, mutta se lihan on pilalla."
"Ookoo."
Ja siis totta kai tämä myyjä oli nuori. Vanhempi myyjä olisi ymmärtänyt asiakkaan auttavan myyjää ja olisi todennäköisesti heti sanonut "hei kiitos paljon" tms. Mutta ei, "mitäs minä tällä teen?" oli tämän nuoren naisen vastaus.
Kommentit (71)
Tämä kaikki johtuu siitä että työntekijät käyttivät orjamaskia liian kauan aikaa monen ihmisen persoonallisuus on muuttunut
Väistän ihan mielelläni koska asiakkaita vartenhan ne hyllyt täytetään.
Minä ihmettelin viimeksi Lidlissä kun käytävällä oli lavoja niin, että noin 5 hyllymetriä oli niiden takana saavuttamattomissa. Lavojen ja hyllyn väliin ei mahtunut hakemaan tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää tässä kuviossa se, että kaupassa on hyllyntäyttäjiä enemmän kuin asiakkaita. Mihinkään aikaan ei enää ole sellaista hiljaista jaksoa, kuin ennen, jolloin pystyi menemään kauppaan kaikessa rauhassa, eikä siellä ollut montaakaan asiakasta. Nyt en enää löydä mitään aikaväliä, ettei ne hyllyjen välit olisi täynnä niitä hyllyttäjiä, paitsi 16-18, kun ne on täynnä asiakkaita.
Jos menee juuri kun kauppa aukeaa niin eivät ole vielä ehtineet hyllyttämään. Tuoretta leipää ei vain sitten ole tarjolla. Nykysellään kun työaika alkaa siitä kaupan aukeamisesta, niin eivät ehdi vielä varastosta kaupan puolelle. Jos kahdeksaksi menee töihin, ehtii kaupassa käydä ennen (riippuen miten kaukana kauppa tietysti) ja välttää ruuhkat.
Ymmärrän, että kauppa on auki lähes vuorokauden ympäri ja että niiden hyllyttäjien pitää jossain vaiheessa siellä olla, mutta aamulla (kun mieluiten käyn kaupassa, siinä seitsemän maissa), ne on just saaneet ne laatikkonsa ja kärrinsä siihen käytäville ja aloittelevat hommiaan. Eli ei meinaa mahtua liikkumaan ollenkaan. Aina tulee sellainen olo, että pitää pyytää anteeksi, kun häiritsee.
Ja toinen, mikä ihmetyttää, on se kun niitä hyllyjä täytetään ihan koko ajan. Siis ihan koko ajan. Olen käynyt samassa kaupassa parikymmentä vuotta ja tuntuu todella oudolta, että ne nyt tyhjenee niin hurjaa vauhtia. Ihan kuin ennen ei olisi ihan koko ajan tarvinnut täyttää. Harvoin näki hyllyttäjää ja niitäkin oli yksi, korkeintaan kaksi. Nyt on oikea armeija.
Niitä hyllyjä varmaankin täytetään "tarpeen mukaan" tai "tuote-erän saapuessa" ?
Nykyään kauppa on erittäin tehokas koneisto: siis se miten se tavara kiertää hyllyistä + miten monelta eri toimittajalta tulee joku pikku lava/rullakko mitä sitten taas pitää viedä siihen samaan väliin kovin juuri vietiin kilpailijan tavarat.
Älkää menkö nälkäisinä ja kiukkuisina kauppaan. Silläpä siitä selviää.
(Moni muukin on jo keksinyt, että ne ruoat voi tilata valmiiksi kerättynä noutoa varten - se lienee yksi iso syy, niksi tuntuu, että kaupoissa on paljon työntekijöitä "haahuilemassa" ja tukkimassa käytäviä.
Ei mulle tee tiukkaa väistää toista oli se sitten siellä töissä tai asiakkaana. Siiitä on ihan turha ottaa verenpainetta.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kauppojen käytävät on tukittu tavaroilla ja kaiuttimista soitetaan saatanallisia jouluränkytyksiä. Onneksi joululahjat saa ostettua verkosta.
Pahin rinkutus oli kyllä Pasilan aseman Triplassa, joku geneerinen "jouluinen" ärsyttävä pimputus, joka oli ehkä 5 sek pitkä ja toisti itseään. Yrittivät kai saada asiakkaat hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ilkeämielisen kirjotuksen johdosta olemme pakottuja korottamaan kaikkien tuotteiden hintaa välittömästi 300%.
Lisäksi asetamme ovirahan kauppaan pääsemiseksi, koska asiakaat sotkevat lattiat ja haisevat. Oviraha ainoastaan 100 euroa/kk toistaiseksi, todennäköisesti joudumme korottamaan kuitenkin hintaa rajusti lähiaikoina. Tulee nimittäin noi uudet automallit 2023 eikä sitä kehtaa enää ajella 2022 romulla.
- ystäväsi kauppias-
Autokauppiaat ovatkin nostaneet huomattavasti vuoden 2023 mallistojen hintoja, joten joudumme tarkastamaan omia hintojamme.
Uusi päivitetty oviraha on 500 euroa/kk, lisäksi oven avaus-ja sulkumekanismin kulumisesta johtuvista kustannuksista joudumme lisäämään ovirahaan kohtuullisen kulumisrahan 177 euro/kk.
Myös tuotteiden hintoja joudumme tarkastamaan uudelleen, aiemmin mainittuihin 300 prosentin korotuksiin joudumme lisämään nimellisen 100 prosentin korotuksen.
-ystäväsi kauppias-
Vierailija kirjoitti:
Oliko varmasti myyjä?
Kerran odottelin pizzeriassa palvelua (myyjä kadonnut jonnekkin takahuoneeseen) niin sisään pöllähti toinen asiakas ja alkoi tilaamaan minulta pizzaa.
Minultakin muutaman kerran vaatekaupassa alettu kysyä löytyykö kokoja tai muuta. Kerran vastasin hölmistyneenä että tuossa ne kasassa on. Varmaan sai kauppa vihaista palautetta tai se toinen asiakas kiukuttelee netissä.
Joo, se kaupan siivooja ajaa päälle sillä lattianpesukoneella, jos ei ehdi alta pois!
Ja nauraa hykertelee.
Minä olen ainakin aina väistänyt myyjää jos hän vetelee juurikin tuota pumppukärryä.
Olen huomannut saman ilmiön. Ymmärrän että pumppukärryjä väistetään mutta tuntuu että myyjät ei enää edes katso mihin menevät vaan painavat laput silmillä.
Hyllyttämiset hyllylle kun minä menen kauppaan on se kumma etteivät tajua raahata rahvaita raatojaan pois käytäviltä kun minä ostelen kello seitsemältä leipää ja sokerimuroja
Ei, ei, ei!
Älkää lähtekö romuttamaan tätä Suomen kulttuuria, jossa asiakas ei ole palvottava kuningas. Minusta se on upeaa kunnian osoitusta työtä tekevää ihmistä kohtaan, kun asiakas joustaa. Sama ravintoloissa - putsaan pöytää ennen lähtöäni ja laitan tuolin paikoilleen, vaikka se ei ole minun työtäni.
Etelän maissa monesti käyneenä olen ylpeä suomalaisesta kulttuurista. Ystävällisyys ja kohteliaisuus on MOLEMMINPUOLISTA. Kaikki puhaltaa yhteen hiileen paremman huomisen rakentamisessa.
Kyllä yleensä kun menen vaikka kenkiä ostamaan niin minun pitää tervehtiä ja yleensä myös palvella myyjää, kiittää ja hymyillä. Tietää mitä olen ostamassa ettei myyjän tarvi palvella. Yleensä asiakkaana koen olevani häiriöksi liikkeeseen astuttuani. Ei tuu paljoo käytyä enää. Netistä voi ostaa tavarat eikä tarvi palvella myyjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan itselläsikin vähän puutteita kommunikoinnissa.
"Oli tällainen tuolla hyllyssä."
- Myyjä ei todennäköisesti heti havainnut tuotteen olevan pilalla, vaan ensimmäinen reaktio tuollaiseen epämääräiseen kommenttiin onkin "Niin, tuolla hyllyssä on montakin leikkelepakettia??"
- Jos olisit heti sanonut,
"Tuolla hyllyssä oli tämä pilaantunut leikkelepaketti. Laitatko tämän pois?", reaktio olisi todennäköisesti ollut erilainen.Se lihan harmaus näkyi kyllä kauaksi. ap
Aiemmin puhuit leikkelepakkauksesta, nyt sitten lihasta. Kumpaa nyt tarkoitat?
Liha on muuten luonnostaan harmaata.
Minäkin olen huomannut tämän. Olen meinannut jäädä monta kertaa alle, kun en kykene väistämään tarpeeksi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät osaa väistää. Meinasin taannoin kaatua rappusissa, kun jouduin kiertämään niillä istuvat teinitytöt raskaine kantamuksineni. Tytöt vain tuijottivat kun sanoin vihaisesti että "ette sitten voi antaa ihmisille tilaa"
Olisit voinut nätistikin sanoa.
Huomatkaa että suurinosa niistä hyllyttäjistä ei ole kaupassa töissä vaan ovat täysin ulkopuolista porukkaa. Siksi niitä ei kiinnosta asiakkaiden miellyttäminen.
Huomattu kyseinen ilmiö Kaaren Prismassa. Vituttaa käydä ostoksilla nykyisin 😒